Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Hallo allemaal
Ik heb een bustner flipper lux .het gaat om een dubbelasser uit vermoedelijk de jaren 80.
Deze staat op een vaste plek en rijd nooit meer .
Ik heb in deze carIeen verende vloer .ik wil zelf gaan injecteren van binnen uit omdat ik onmogelijk onder de karavaan kan komen .ik heb maar 30 cm.
Nu is op sommige plaatsen het piepschuim al ingedrukt en zal vervangen gaan worden .
Nu vraag ik mij af hoe diep moet ik boren voor het injecteren .
Ik heb een bustner flipper lux .het gaat om een dubbelasser uit vermoedelijk de jaren 80.
Deze staat op een vaste plek en rijd nooit meer .
Ik heb in deze carIeen verende vloer .ik wil zelf gaan injecteren van binnen uit omdat ik onmogelijk onder de karavaan kan komen .ik heb maar 30 cm.
Nu is op sommige plaatsen het piepschuim al ingedrukt en zal vervangen gaan worden .
Nu vraag ik mij af hoe diep moet ik boren voor het injecteren .
Laatst gewijzigd door mjv op wo 13 sep 2023 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Vloer injecteren bij stacaravan met maar 30 cm kruipruimte?
Hoi MJV,
welkom op het forum.
Als je op het potloodje drukt kun je het onderwerp wat verduidelijken.
Zo maak je je vraag duidelijker
Ik heb als voorbeeld hem aangepast, maar kan dat alleen in een antwoord, en niet als Topic Starter
welkom op het forum.
Als je op het potloodje drukt kun je het onderwerp wat verduidelijken.
Zo maak je je vraag duidelijker
Ik heb als voorbeeld hem aangepast, maar kan dat alleen in een antwoord, en niet als Topic Starter
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Bedankt voor de tip .
Ik heb het aangepast
Ik heb het aangepast
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Van bovenaf boren, eigenlijk alleen door de "hout"laag, want je wil dat de permacol uitzet op de plek waar het piepschuim is ingedeukt, dat is net onder het loopvlak.mjv schreef: ↑wo 13 sep 2023 17:08Hallo allemaal
Ik heb een bustner flipper lux .het gaat om een dubbelasser uit vermoedelijk de jaren 80.
Deze staat op een vaste plek en rijd nooit meer .
Ik heb in deze carIeen verende vloer .ik wil zelf gaan injecteren van binnen uit omdat ik onmogelijk onder de karavaan kan komen .ik heb maar 30 cm.
Nu is op sommige plaatsen het piepschuim al ingedrukt en zal vervangen gaan worden .
Nu vraag ik mij af hoe diep moet ik boren voor het injecteren .
zou je van onderen injecteren, dan door de bodem en door het "piepschuim" tot je de looplaag (multiplex/triplex) raakt, want daar wil je dat het materiaal gaat uitzetten.
normaal gezien hoef je dus ook niet het schuim te vervangen, als jet de juiste middelen gebruikt zet het voldoende uit om weer een stevige laag te vormen, bij mij al weer 10 jaar zo hard als beton
Ps. zorg voor echt voldoende gewicht over de hele vloer, want hij gaat echt bol staan als je niet genoeg gewicht hebt en met voldoende gewicht bedoel ik niet een paar emmers water, je wilt echt dikke tegels leggen op de plek waar je vult
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Als ik alleen door de houtlaag boor krijg ik toch nooit de permacol onder het piepschuim ?
Op sommige plaatsen zit trouwens al een gat in het piepschuim .dat zal ik wel moeten vervangen neem ik aan ?.
En wat gewicht betreft zat ik te denken aan stoeptegels .of moet in twee lagen tegels doen ?
Op sommige plaatsen zit trouwens al een gat in het piepschuim .dat zal ik wel moeten vervangen neem ik aan ?.
En wat gewicht betreft zat ik te denken aan stoeptegels .of moet in twee lagen tegels doen ?
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
het beste is echt van onderen injecteren, dat kan niet bij jou, het schuim zit echt nog wel vast aan de bodem laag maar is los gekomen van de toplaag, daartussen wil je dus "lijmen" te diep boren zorgt er voor dat de permacol moeilijk tussen de toplaag en het schuim komt terwijl je het daar juist nodig hebt.
heb je foto's van het verdwenen schuim? ik kan me zo niet zo goed voorstellen hoeveel en groot het is.
Zo heb ik het destijds gedaan met behulp van een zeer gewaardeerd forumlid wij konden er wel goed bij
Wacht anders even de reacties van andere leden af, die komen wel en misschien hebben die een ander idee/beeld dan ik
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Jouw advies is dus om de lijm alleen onder de bovenste houtlaag te spuiten ?
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
ja want daar is de laag losgelaten en het schuim ingedeukt
daarom boor je juist van onderen door de schuim heen om bij de bovenlaag te komen
na het vullen als het er echt uitkomt, zou je dieper kunnen boren tot de bodem, om er de juiste duivel in te kunnen drukken, die zorgt dan voor de stevighuid tussen de top- en onderste laag, als alles hard is, eventueel uitstekende stukjes even wegdremelen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Het kapotte piepschuim is een gat van ongeveer 15 bij15 cm trouwens .heb geen foto helaas
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
hoe weet je dat? er zit toch hout boven?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
In dat hout zit ook een gat.
Bedoel je naderhand het gat dieper boren in het zelfde gat als waar de lijm in gespoten is ?
Bedoel je naderhand het gat dieper boren in het zelfde gat als waar de lijm in gespoten is ?
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Als het hout een gaat heeft, zou ik idd uitzagen, houten frame plaatsen en opvillen met schuim, dan alles verlijmen.
ja want van onder wil je ook een duivel erin die de dikte an de vleor is, zo verbind je boven en onderlaag met de houten duivels, dit verstevigd, dus na volspuiten en als het er boven uit komt zou ik verder boren en de duivel plaatsen, later alles glad maken, maar nogmaals ik heb zelf alleen van onderen gedaan, dus ik weet niet 100% of dit de beste manier is voor je, mijn gevoel zegt van wel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Het lijken mij nuttige tips .
Ik nodig de lezers bij deze ook uit om te reageren en hun mening te geven
Ik nodig de lezers bij deze ook uit om te reageren en hun mening te geven
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
ik kan mij maar een paar voorbeelden hier herinneren die van bovenaf geïnjecteerd hebben, dus het kan goed zijn dat er geen reacties verder komen, ik zou zelf denk ik ook eerder de caravan opkrikken en van onder doen dan van boven om eerlijk te zijn, heb je gezocht op repareren van boven, er is er 1 die er een verhaal over geschreven heeft volgens mij.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Ik heb ergens iemand gelezen die het al vaker van bovenaf heeft gedaan .
De caravan opkrikken is geen optie ,er zit een aanbouw van zes meter aan vast
De caravan opkrikken is geen optie ,er zit een aanbouw van zes meter aan vast
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
nee, laat maar staan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Als er een gat in de bovenvloer zit, heeft injecteren geen zin.
Gewoon een groter stuk om het gat uitzagen. Net zo ver als waar
het veert.
Alle piepschuim weghalen.
Daarna de bodemplaat insmeren met dikkere epoxylijm met een lijmkam.
Nieuw, van te voren pasgemaakte isolatie erop drukken.
Dat ook insmeren met epoxy, en het nieuwe vloerdeel daarop leggen, en even iets verzwaren met een paar tegels of zo.
Niet teveel verzwaren in dit geval, de sandwich krijgt pas sterkte als de lijm volledig is uitgehard. 24 uur ongeveer.
Wat ook goed werkt, is tijdelijk een lat over de naden schroeven.
Dan komen die naden mooi vlak te liggen.
De onderkant van de latten wel van te voren beplakken met verpakkingstape. (!!!) De lijm hecht daar niet op.
Anders krijg je ze er nooit meer af, als er iets lijm uit de naad omhoog komt.
Gewoon een groter stuk om het gat uitzagen. Net zo ver als waar
het veert.
Alle piepschuim weghalen.
Daarna de bodemplaat insmeren met dikkere epoxylijm met een lijmkam.
Nieuw, van te voren pasgemaakte isolatie erop drukken.
Dat ook insmeren met epoxy, en het nieuwe vloerdeel daarop leggen, en even iets verzwaren met een paar tegels of zo.
Niet teveel verzwaren in dit geval, de sandwich krijgt pas sterkte als de lijm volledig is uitgehard. 24 uur ongeveer.
Wat ook goed werkt, is tijdelijk een lat over de naden schroeven.
Dan komen die naden mooi vlak te liggen.
De onderkant van de latten wel van te voren beplakken met verpakkingstape. (!!!) De lijm hecht daar niet op.
Anders krijg je ze er nooit meer af, als er iets lijm uit de naad omhoog komt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Waar het hout niet kapot is maar wel erg inzakt wel injecteren en de kapotte delen dus vervangen .duidelijk .
Nog twee vraagjes
Welke diameter gaten boren ?
En is jouw mening ook bij van binnenuit werken er alieen door de bovenste houtlaag geboord moet worden
?
Nog twee vraagjes
Welke diameter gaten boren ?
En is jouw mening ook bij van binnenuit werken er alieen door de bovenste houtlaag geboord moet worden
?
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
als die caravan toch nooit meer van zijn plek komt? waarom geen nieuwe vloer over de oude?
zoiets? https://www.houtdirect.nl/plaatmateriaa ... ilter=1085
zomaar suggestie?
zoiets? https://www.houtdirect.nl/plaatmateriaa ... ilter=1085
zomaar suggestie?
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Hoe dik zou dat moeten zijn ?zou een.ovc laminaat vloer ook werken inplaats hout ?
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Elke laminaatvloer werkt wel hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Hoe dikker hoe beter..
Gewicht speelt immers geen rol meer.
Gewicht speelt immers geen rol meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verende vloer en ingedrukt piepschuim
Met de methode die ik voorstelde, hoef je helemaal niks te boren.
Ook het deel wat inzakt zaag je er dan gewoon uit.
Na verlijming van het nieuwe tempex kan het gewoon weer terug.
Ook hoef je dan niks veel te verzwaren, epoxylijm zet niet uit.
Het bespaart je ook veel schoonmaakwerk.
Gaatjes boorde ik altijd 8 mm. Daar past de mond van de kitspuit goed in, en 8 mm deuvels passen ook strak.
De injectielijm komt er, ook naast de deuvels, best behoorlijk uit.
Is best een zootje als je klaar bent.
Ik zou tot de onderste plaat boren als je voor injecteren kiest.
Best mogelijk dat de onderste verlijming ook los is.
Ook kan je de deuvels er dan verder intikken, en krijg je ook daarmee verlijming tussen de 2 platen onderling.
Denk er wel om, dat je de bovenplaat fiks verzwaard, met eerst vlakke planken, en daar veel gewicht op, als je besluit te injecteren.
De bovenplaat kan anders omhoog komen door uitzetting.
Ook die planken moet je beplakken met verpakkingstape.
Als je stukken steigerplank neemt bijv, boor dan de gaten tussen de planken. Anders krijg je last met de deuvels.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.