Big foot nodig???

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Big foot nodig???

Bericht door Arie W » di 12 sep 2023 17:27

Bij het samenstellen van onze ‘volgende’ caravan werd er gevraagd of er bigfoots onder de poten komen a de som van €277.
Nou euh, nee dus!
Wat is er mis met houten plankjes onder de poten?
oppervlak is groter en kosten niks.
Of ben ik nu té vrekkerig.
Zelfde geldt voor de niveaumeter voor vers water.€214,-
Had ik nooit, denk ik ook niet nodig te hebben.
Té Dagobert op de nieuwe TabBert?

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Big foot nodig???

Bericht door EricS » di 12 sep 2023 17:43

Tja, vooropgesteld bepaalt iemand zelf wat hij er voor over heeft, voor de een is het peanuts, voor de ander veel geld.
Maar 500,- op aanschaf nieuwe caravan....?

De bigfoods zijn gewoon makkelijk, je hoeft niet meer op de knieën om plankjes te leggen of weg te halen...
En een watermeter van ruim 200,-....lijkt veel maar is wel handig, nooit raden of bewust kijken naar je waterstand.

Tja...keuzes. Je moet ze zelf maken.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Big foot nodig???

Bericht door Jan van Vijven » di 12 sep 2023 17:44

Die Bigfoods zijn wel een aanrader als je de zware poten hebt, kosten tegen de €100, kun je zelf heel eenvoudig plaatsen. Bij mij is het nu niet meer mooi vanwege de dunne pootjes.

Watermeter… ach, ik heb die er zelf ingeprutst en vind het wel handig.

Is dit het waard? Geen idee, ik heb net rond de €500 uitgegeven voor alleen maar mooi zonder enig extra gemak, ik vond dat dit het meer dan waard was een ander zou me voor gek verklaren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Big foot nodig???

Bericht door Niels83 » di 12 sep 2023 17:57

Ik heb laatst van Haba big Foot gekocht voor 20 euro, er onder zetten was 10 minuten werk. Die van de dealer zullen beter zijn. Maar voor dat prijs verschil vervang ik ze liever om het jaar.

Je bent vrelkerig als je iets graag wilt maar het niet doet vanwege de prijs. Geen opties er in doen omdat andere je anders een veel vinden. Heb je geen water meter nodig, waarom zou je hem er in zetten dan?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Big foot nodig???

Bericht door dieseltijger » di 12 sep 2023 18:11

Moet je zelf weten. Er zijn zat straightforward alternatieven beschikbaar. Ik heb zelf geloof ik haba's. zitten er meer dan 15 jaar op. En desondanks....gebruik ik bij drassige bodem gewoon nog eens geimpregneerde houten plankjes.

Weet je...als je een grote uitgave doet, dan worden dure accessoires in jouw brein relatief goedkoop. 277,- voor 4 plastic plaatjes met een veertjes. Koopje. Ik denk: "Tieft op, ga een ander besodemieteren" (halve forum weer boos). Je denkt na. Je bent inderdaad een gierige, non-conformistische, schraperige vrek. Complimenten. (Bij een Tabbert moet je denk ik moeite doen om zaken te missen).

Enneh...ook ik ben gezwicht voor een volkomen nutteloze en te dure spoiler bij een lease-auto, en andere opties. Hoon van mijn zeergewaardeerde echtgenote viel mij ten deel. En ze had groot gelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Big foot nodig???

Bericht door VIP » di 12 sep 2023 18:38

Bij O te W koop je dezelfde originele Alko Bigfoots voor 99,00

Een keer op de knieën en de rest steek je in je zak.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Big foot nodig???

Bericht door doubleyou » di 12 sep 2023 18:51

Op de prijs van zo’n nieuwe Tabbert Senara is die 99 euro voor een set van 4 bigfoots via Obelink toch nog wel te overzien :)?

Natuurlijk kosten al dit soort dingen die het caravanleven gemakkelijker maken geld. Die waterniveaumeter van 214 euro….is dat het waard? Ik zou vroeger ook gezegd hebben dat het niet nodig is. Het zit nu standaard op mijn caravan en ik vind het echt verrekte handig thumbup.gif . Ik zit nooit meer onverwacht met een lege tank…..want gek genoeg gebeurt dat meestal als het niet uitkomt. Er zijn ergere dingen, ik weet het mrgreen.gif.

En nu je 178 euro heb kunnen besparen door die Bigfoots in Winterswijk te kopen kost die waterniveaumeter opeens nog maar 36 euro :) thumbup.gif
Laatst gewijzigd door doubleyou op di 12 sep 2023 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Big foot nodig???

Bericht door PD » di 12 sep 2023 18:56

Alko bigfoots zijn niet noodzakelijk maar wel héél erg fijn. Die imitatievoetjes bengelen onder je caravan en het gedoe met losse plankjes ben je ook zo beu.

Een watermeter in je verswatertank: ik vind het een enorme misser van de caravan fabrikant wanneer deze niet standaard is voorzien; zelfs bij onze eerste caravan uit 2003 was dit al standaard af-fabriek en ook alle caravans sindsdien... dit vind ik geen accessoire maar simpelweg essentieel, zeker wanneer je ook je boiler gebruikt en niet met een lege tank wilt komen te zitten.
In de Brillant zit standaard aanvullend ook een laag-alarm, dat maakt het nog net even comfortabeler.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Big foot nodig???

Bericht door Arie W » di 12 sep 2023 19:19

De Bigfoots los kopen scheelt nogal.
Het is niet eens dat het veel kost maar bij sommige accessoires zijn de verhoudingen zwaar uit het lood.
Een airco van €3000+ is geen probleem, nou, een beetje dan.
Op de hele caravan wordt het toch een fors bedrag extra die ik in eerste instantie niet zou uitgeven omdat het een gebruikte caravan zou gaan worden.
Aan de andere kant, er komt vanuit de dealer een heleboel feest korting en extra’s bij ook.

Over een paar weken eerst eens kijken of de koets er in het wild wel echt mooi uitziet.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Big foot nodig???

Bericht door VIP » di 12 sep 2023 21:38

Bij een Tabbert is een waternivometer wat anders als bij andere merken.

het is een combi paneel.

Daar zit ook een extra schakelaartje bij om de waterpomp uit te zetten. (zat niet op de Brillant, eigenlijk vreemd).

Je kunt er ook je Accu spanning mee checken en de gehele caravan 12V stroomlos te zetten.

Vraag eens bij je dealer om uitleg.
Porsche + Tabbert

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Big foot nodig???

Bericht door Arie W » di 12 sep 2023 22:07

Dan is zo’n bedrag een stuk verantwoorder.

Heb ik meteen een vraag voor je @vip: ik heb wel een ‘kluisdeur’ voordeur in de offerte opgenomen.
Zinnig? Of moet je er niet te veel van verwachten.
Ramen blijven kwetsbaar natuurlijk.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Big foot nodig???

Bericht door Nimma » wo 13 sep 2023 00:56

Ieder z'n ding. Ik doe het met 4 watervaste plankjes van 2cm dik en 2 van 6cm. "Bigfoots" nooit gemist.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Big foot nodig???

Bericht door meeder » wo 13 sep 2023 06:38

De ALKO bigfoots zijn in onze ervaring echt heel erg fijn.
Zeker als je rond trekt en dus redelijk vaak de pootjes in en uit staat te draaien.
Geen gedoe met losse plankjes en daarnaast zijn ze echt enorm degelijk.


Mochten we nog wat hoogte te kort komen gebruiken we deze vierkante "lego" platen en die passen perfect onder de bigfoots.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 693
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Big foot nodig???

Bericht door Klapzwaan » wo 13 sep 2023 06:41

Waar heb jij deze "Lego" opvullingen vandaan? Zien er lichter uit dan houten planken voor opvul.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Big foot nodig???

Bericht door StevenD » wo 13 sep 2023 07:10

Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Big foot nodig???

Bericht door iemand » wo 13 sep 2023 07:35

met de caravan erop uit..

genieten van het gevoel .... niets hoeft alles kan ... blij.gif

als dat voor TS is met plankjes, gewoon lekker doen thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Big foot nodig???

Bericht door dieseltijger » wo 13 sep 2023 07:49

Uiteraard, de vraag was of hij nou een vrek was als hij de bigfoots duur vond.

Volgens caravanforum standaards: Nee, niet moeilijk doen over een driedubbele prijs. Volgens enkelingen: te duur.

Je zou het ook anders kunnen benaderen: een dealer die toch wel een caravan uit het hogere segment levert zou ook juist dit soort zaken tegen een gangbare prijs kunnen aanbieden als geste. Om maar eens wat te noemen: bij aankoop van onze caravan kreeg ik een kortingsvoucher, waarmee ik in hun winkel artikelen tegen korting kon aanschaffen. Klinkt al heel wat sympathieker toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Big foot nodig???

Bericht door Chrisje113 » wo 13 sep 2023 07:58

Voor de een is het te duur en de ander is het normaal om het te hebben , het belangrijkste is wat vind je zelf het belangrijkste?
We hebben bij aanschaf van de huidige caravan ook een stopcontact aan de tent zijde achterwege gelaten omdat we deze te weinig gebruikten, gevolg is dat we na 2 keer met de caravan weg waren geweest de afspraak met de dealer weer was gemaakt om een stopcontact te laten plaatsen stom.gif Deze optie werd meteen bijna €100 duurder dan vanaf fabriek.
Overweeg het eens goed zodat je achteraf geen spijt zult krijgen.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Big foot nodig???

Bericht door dieseltijger » wo 13 sep 2023 08:08

Uiteraard. TS vroeg om reflectie. Wat ik zie zijn de meest kromme redeneringen van sommigen om te rechtvaardigen dat je je een poot (voorzien van een Bigfoot - dat wel) laat uitdraaien.

Cognitieve dissonantie heet dat. Ik noem het slechte adviezen. Kom op mensen! Je gaat toch een medeforummer niet leiden naar het pad dat 3 keer de normale prijs betalen acceptabel is?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bernd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 21:10

Re: Big foot nodig???

Bericht door Bernd » wo 13 sep 2023 08:09

Over bigfoots
Ze kosten in de kampeerwinkels niet je kop
Ze geven wel extra comfort
Houten plankjes, old scool
Tof als je houdt van vocht en extra schoonmaak
Bij sommige merken zitten ze er standaard op en in de prijs vervat
Dergelijk klein item behoort dezer dagen geen optie meer te zijn

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Big foot nodig???

Bericht door dieseltijger » wo 13 sep 2023 08:31

Het mag wel, maar het is als een Patek Philippe horloge kopen, en de juwelier vraagt de driedubbele prijs voor het schoonmaakdoekje als je een top horloge koopt. Kom nou toch. We zitten elkaar op dit vlak voor de gek te houden. Echt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2799
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Big foot nodig???

Bericht door RDDR » wo 13 sep 2023 08:45

Bigfoots zijn handig. Voor een compacte caravan kan dat ook de kleinere imitatie versie zijn. Onder mijn Touring passen geen originele, dus heb ik er van Milenco met veer om het klapperen te dempen.

De af fabriek prijzen zijn absurd hoog en het monteren stelt echt niets voor. Dus: bigfoots -> zeker doen, maar wel gewoon bij Obelink / De Wit / ... kopen en even zelf eronder zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Big foot nodig???

Bericht door dieseltijger » wo 13 sep 2023 09:02

....of met een glimlach richting verkoper aangeven dat het feestje nog leuker zou zijn als de bigfoots tegen normale prijzen zouden worden gemonteerd. Nogmaals, het is een caravan uit het top-segment, en je neemt eveneens merk-specifieke opties af. Een goede verstaander heeft aan dit halve woord genoeg.

En we kennen het totale plaatje niet. Wie weet levert de verkoper aantoonbare service - zoals snelle levering, gemak (in welke vorm dan ook).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

wimw
Berichten: 107
Lid geworden op: za 19 aug 2023 14:37
Locatie: Den Briel

Re: Big foot nodig???

Bericht door wimw » wo 13 sep 2023 09:16

277 euro is wat anders als die platen aanschaffen voor 98 euro en zelf monteren. Het monteren van die dingen is vrij simpel en zo gebeurd.
Je hebt ook van die garagebedrijven die altijd standaard een set ruitenwissers wisselen tegen de hoofdprijs bij een apk terwijl het niet nodig is om toch maar wat te verdienen.
Gewoon bestellen die dingen en eronder zetten. Elke euro is meegenomen.
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Big foot nodig???

Bericht door Ab » wo 13 sep 2023 09:18

Dit soort extra geneuzel , Bigfoot of niet, kost in de fabriek slechts tientjes meer.
De hoge prijzen bij de dealer zijn onderhandelingsruimte.
1500 euro korting geven in de vorm van accesoires kost slechts 150 euro op deze manier. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”