Toilet varia

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Toilet varia

Bericht door Ducati 900 » zo 10 sep 2023 21:51

@Chris wij staan nooit langer dan een dag of 4 op dezelfde plek dus dat is geen punt, verder hebben we hooguit een luifeltje staan, we zijn niet van die mensen die hun hele plek volbouwen met allerlei overbodige frutsels.
Er is al jaren ervaring met het droogtoilet en niet alleen in campers maar ook Bijvoorbeeld in de bergen in Noorwegen en Tinyhouses en dan zou het niet in een caravan kunnen omdat caravanbezitters vastgeroestte ouwe knarren zijn?
Volgens mij valt dat wel mee maar jij hebt er totaal geen ervaring mee en dan moet het wel een slecht idee zijn.

Een tank met een hoogte van 17 cm past prima voor de as, ik heb hem er gister onder gehad.


@janvijn, heb ik geschreven dat ik loos in de goot voor grijswater, er is eigenlijk altijd een loospunt voor een chemisch toilet bij waar de slang in gaat.
En waar heb ik geschreven dat er geen nutrieënten en metalen geloosd worden alhoewel het wel milieuvriendelijker is san die chemische toiletten.

Ben.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 697
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Welke caravan?

Bericht door Jeroent83 » zo 10 sep 2023 22:04

VIP schreef:
zo 10 sep 2023 07:57
Ik zit liever op de eigen troon dan op een van de camping of wat dan ook.
Dat dus, thumbup.gif

Zolang je de juiste vloeistoffen gebruikt heb je nergens last van.
Al was de automaat op de camping wel erg fijn.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Toilet varia

Bericht door doubleyou » zo 10 sep 2023 22:19

Ducati 900 schreef:
zo 10 sep 2023 21:51
er is eigenlijk altijd een loospunt voor een chemisch toilet bij waar de slang in gaat.


In mijn ervaring is dat heel vaak niet zo. Als ik even de afgelopen 8 campings na ga waar ik heb gestaan? Overal is de loosplek voor het chemisch toilet niet bij de plek waar je je grijs water van de camper afvoert. Je kan er niet met je caravan bij het loospunt van het chemisch toilet komen. Hoe doe je dat dan scratch.gif ? Het lijkt mij echt enorm onhandig!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Toilet varia

Bericht door Ducati 900 » zo 10 sep 2023 22:46

Ik heb met de camper nooit een probleem gehad om de tank te legen, het enige verschil met de caravan zijn 2 wielen meer.
Er loospunten zijn er niet alleen op campings.
Denken in oplossingen en niet in problemen.

Ben.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Toilet varia

Bericht door janvijn » zo 10 sep 2023 23:01

Ik zou ook wel zo’n camper willen waarbij het loos water via een slang omhoog loopt/stroomt om uit te komen in de slophop van een stortplaats chemisch toilet.
Jan Vijn.

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Toilet varia

Bericht door Ducati 900 » zo 10 sep 2023 23:32

Uitstort voor chemisch toilet bij loosplaatsen voor campers in Fránkrijk zitten niet op gootsteenhoogte hoor.

Ben.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Toilet varia

Bericht door doubleyou » zo 10 sep 2023 23:37

Ik probeer me ook al voor te stellen hoe dat dan werkt scratch.gif.

Maar los daarvan: ik denk praktisch! En als dat betekent dat ik op 11 van de 12 campings in 8 weken (ben ze allemaal even afgegaan) mijn urine tank niet kan legen en dus op zoek moet naar een loosplaats vind ik dat gedoe. En dan kan ik op al die campings wel prima uit de voeten met mijn chemisch toilet. Ik stond onlangs 9 dagen off grid en toen kwam de niet zo ideale Boxio af en toe wel van pas. Plassen kon in het weiland naast de caravan :).

Al met al is voor mij een scheidingstoilet inbouwen met een 100 liter urinetank onder de caravan geen oplossing. Nog afgezien van het extra gewicht van 30- 50 liter urine fiat mijn caravan er niet bij kan hebben :).

Als ik voor een alternatief ga dan wordt het een Clesana. Ik ga uitzoeken of er een mogelijkheid is om ‘m ook los te gebruiken in de Marco Polo. Dan overweeg ik ‘m zeker.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Toilet varia

Bericht door doubleyou » zo 10 sep 2023 23:39

Ducati 900 schreef:
zo 10 sep 2023 23:32
Uitstort voor chemisch toilet bij loosplaatsen voor campers in Fránkrijk zitten niet op gootsteenhoogte hoor.

Ben.
Dan kan je dus op campings niet terecht voor het legen en ben je altijd afhankelijk van losplaats voor een camper. Dat bedoel ik met onpraktisch :). En hoe zit dat in landen als Montenegro of Bosnië?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Toilet varia

Bericht door Ducati 900 » ma 11 sep 2023 00:20

Daar heb ik niks te zoeken maar je kunt ook overal gewoon op het riool lozen hoor.
Je afvalwater thuis wordt ook niet gescheiden afgevoerd van het spoelwater van je wc.
Dus ik zie het probleem van lozen op de grijswatergoot ook niet.

Ben.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Toilet varia

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 sep 2023 06:56

Dus toch…!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Toilet varia

Bericht door VIP » ma 11 sep 2023 07:35

Ducati 900 schreef:
zo 10 sep 2023 21:51

Een tank met een hoogte van 17 cm past prima voor de as, ik heb hem er gister onder gehad.

Ben.
Gewoon een vraag, moet die tank elke keer “los” onder de caravan worden gezet ? (Zoals ik het hierboven lees heb je hem onder een caravan “gezet”…..)

Of lees ik het verkeerd en zit de tank vast onder de vloer gemonteerd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Toilet varia

Bericht door Ducati 900 » ma 11 sep 2023 08:23

De tank wordt vast onder de caravan gehangen.

@Jan, is er bij jullie een gescheiden rioolstelsel voor grijswater en ontlasting?

Ben

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Toilet varia

Bericht door EricS » ma 11 sep 2023 08:41

Nog nooit meegemaakt..tot vorig jaar, camping in Italië.
Vraag aan receptie; toiletcassette leegmaken, waar doe ik dit ?
Oh, bij de loosplek ook bedoeld voor campers. (!). Hier werd dus 'grijs' en toilet op een plek/put afgevoerd.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Toilet varia

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 sep 2023 08:57

Ducati 900 schreef:De tank wordt vast onder de caravan gehangen.

@Jan, is er bij jullie een gescheiden rioolstelsel voor grijswater en ontlasting?

Ben
Thuis hebben we een gescheiden riool, wat waar heen gaat weet ik niet en eigenlijk lig ik daar ook niet van wakker.

Let wel, ik veroordeel niemand, zelf kijk ik ook niet zo nou… ik vroeg mij alleen af wat het verschil tussen een camper en caravan is als het over lozen gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

JanP64
Berichten: 220
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Toilet varia

Bericht door JanP64 » ma 11 sep 2023 09:00

Tijdens de afgelopen vakantie (Frankrijk) ook op één camping gehad dat ik mijn toiletcassette op de grijs water stortplaats bij de campers moest legen.
Dat was wel onder een deksel. Ik vermoed i.v.m. vliegen etc.
Wel wat vreemd om dat vol in het zicht van het cafe-terras te doen (op 15m afstand).
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Toilet varia

Bericht door henkth » ma 11 sep 2023 10:41

Ik heb lang zitten nadenken of ik mijn ervaring zou delen op dit forum.
Maar nu deze verhalen allemaal boven komen, doe ik het maar.
Afgelopen zomer gekampeerd op camping Hunzedal in Borger.
Na een week was de tank half vol en dacht ik, nu maar even legen.
Bij het chemisch toilet aangekomen, zag ik bij de ingang een grote stok staan. Waarom???
Dat bleek, toen ik de ruimte, vooraf het legen, even inspecteerde.
Het was een gewoon chemisch toilet met een roestvrij stalen afvoer bak zoals die er overal in Nederland zijn.
Deze bak had echter een extra accessoire ingebouwd en dat was een rooster in het ronde gat.
Nu komt het: Mijn voorganger had zijn tank geleegd en niet gebruik gemaakt van de stok om zijn enorme berg (echt een berg) door het rooster te proppen.
Dat kon ik eerst nog doen. Ik heb wel staan te kokhalzen.
Hoe verzint iemand het om in een afvoerpijp een rooster te maken.
Ik heb helaas geen foto gemaakt. Dan had ik die nog even hier geplaatst.
Groet,
Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Toilet varia

Bericht door Hobby Linka » ma 11 sep 2023 10:53

[re.gif]

Je hebt er inderdaad horken bij. Wij stonden eens in Spanje, jaartal weet ik niet meer. Toilet stort was niet ver van de afwas gelegenheid. Daar stonden best wel veel mensen hun afwasje te doen. Komt er iemand met zijn toilet aan om te legen. Gelukkig in de toiletstort, dat dan weer wel.

Alleen wat een lucht. Iedereen stond te kokhalzen. Bleek dat hij geen toiletvloeistof gebruikte, vond hij te duur. En dat bij +40 graden. whistle.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Toilet varia

Bericht door Ron » ma 11 sep 2023 11:15

Ducati 900 schreef:
zo 10 sep 2023 21:51

@janvijn, heb ik geschreven dat ik loos in de goot voor grijswater, er is eigenlijk altijd een loospunt voor een chemisch toilet bij waar de slang in gaat.
En waar heb ik geschreven dat er geen nutrieënten en metalen geloosd worden alhoewel het wel milieuvriendelijker is san die chemische toiletten.

Ben.
In de meeste gevallen zal urine bij het grijswater geen probleem zijn.
Er zijn campings die een septic tank hebben voor het toilet en daar mag geen chemicalien bij.
Maar dit is juist het tegenover gestelde scratch.gif
Het zal wel mogen en ook geen probleem , maar of het met de caravan handig is. scratch.gif
Vaak is de stortplaats ergens in een hoek.
En zal je achteruit met de caravan de stortplaats op moeten.
reizen met dat extra gewicht wil je ook niet.
Dus voor ieder vertrek even alles lozen.
doe ik met de cassette trouwens ook.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Toilet varia

Bericht door Ducati 900 » ma 11 sep 2023 11:30

Wij hebben een 100 liter urinetank omdat er ruimte voor is en dan hoef je niet om de dag te legen maar dat doen we zodra er gelegenheid toe ia
Er zijn ook veel met een kan van 10 liter of iets groter en dan moet je vaker legen, iets dat wij net niet willen

Ben.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Toilet varia

Bericht door Ron » ma 11 sep 2023 11:57

Het is alleen maar interessant als je veel verplaatsingen hebt .
En niet voor mensen zoals ik die ergens 2 of 3 weken staan
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Toilet varia

Bericht door VIP » ma 11 sep 2023 12:04

henkth schreef:
ma 11 sep 2023 10:41
Ik heb lang zitten nadenken of ik mijn ervaring zou delen op dit forum.
Maar nu deze verhalen allemaal boven komen, doe ik het maar.
Afgelopen zomer gekampeerd op camping Hunzedal in Borger.
Na een week was de tank half vol en dacht ik, nu maar even legen.
Bij het chemisch toilet aangekomen, zag ik bij de ingang een grote stok staan. Waarom???
Dat bleek, toen ik de ruimte, vooraf het legen, even inspecteerde.
Het was een gewoon chemisch toilet met een roestvrij stalen afvoer bak zoals die er overal in Nederland zijn.
Deze bak had echter een extra accessoire ingebouwd en dat was een rooster in het ronde gat.
Nu komt het: Mijn voorganger had zijn tank geleegd en niet gebruik gemaakt van de stok om zijn enorme berg (echt een berg) door het rooster te proppen.
Dat kon ik eerst nog doen. Ik heb wel staan te kokhalzen.
Hoe verzint iemand het om in een afvoerpijp een rooster te maken.
Ik heb helaas geen foto gemaakt. Dan had ik die nog even hier geplaatst.
Groet,
Henk

Uit oogpunt van de campingeigenaar snap ik het wel.

Anders verdwijnt meer dan alleen de inhoud van de tank in de afvoer.

(WC rollen door de jeugd, tankdoppen en andere zaken).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Toilet varia

Bericht door Cheers » di 5 dec 2023 12:24

Wat een 'heerlijke' topic is dit... knipoog.gif
Ik gebruik in de camper een chemisch toilet, met een scheut wasmiddel in de container. Goedkoopste fles wasmiddel van de Lidl, ruikt lekker naar wasgoed en houdt de bak goed schoon. Wij staan meestal op campings en daar gooi ik dagelijks het geproduceerde urine/zeep mengsel weg. Boodschap nummer twee doen we nooit in de camper. Op de camping of onderweg bij een tankstation is het toch veel prettiger poepen?
Als ik 'off grid' zou gaan kamperen, dan zou ik een scheidingstoilet nemen. Zo'n model a la Tiny met 7,5 liter urinecontainer en een opvangbak van 14,5 liter voor boodschap twee.
Een normaal mens produceert ongeveer 1,5 liter urine per dag, dus samen vul je in twee dagen zo'n urinecontainer. Off grid kan dat plasje gerust in het riool, in een put langs de weg of achter een boom hoor. Waar denk je dat alle dieren in het wild plassen? Gewoon wat verder van de weg en netjes achterlaten, eventueel een emmer (sloot)water er achteraan gooien. Urine bestaat voor 99% uit water met wat zouten en afgebroken eiwitten ed. Het wordt een ander verhaal als je de urine een week laat 'fermenteren'... Gewoon dagelijks weggooien, dan ruik je niks en het bevat meststoffen (o.a. fosfaten), gezond voor bomen en planten.
Boodschap twee zou ik per bezoek in een schoon zakje opvangen. Formaat pedaalemmerzak (bij voorkeur ondoorzichtig...) biedt voldoende ruimte aan poep & papieren. Na de persoonlijke toiletgang het zakje dichtknopen en vervangen door een schone. Wel zo prettig voor de volgende bezoeker en dagelijks een paar van die zakjes kunnen gemakkelijk samen met het huisvuil worden afgevoerd.
Graag zou ik nog wat 'opvoedkundigs' willen zeggen over het dagelijks consumeren van twee biertjes en een halve fles wijn mrgreen.gif, maar dat doe ik maar niet. Wel zul je dan inderdaad meer urine produceren dan 1,5 liter per dag. In dat geval gewoon dagelijks dat containertje leeggooien. Of direct achter de boom gaan staan om daar de blaas te legen. Off grid hè, niet op de camping.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 619
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Toilet varia

Bericht door dehoekies » di 5 dec 2023 14:14

Na 20 jaar met een camper weet je in ieder geval waar je je toilet kan legen .
Dat het geen smakelijk werkje is duidelijk maar op tijd en het juiste spul valt het mee.
Wat erger is als een camper langs je staat met een SOG en die lucht jou camper in blaast , gelukkig is dat in caravans minder ook als ze aan de andere kant van de heg staan
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1423
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Toilet varia

Bericht door Bob Diesel » di 5 dec 2023 16:42

Als je on route in ene x moet, doe je ook de grote boodschap op je eigen potje
Beter als de broek vol, rijd zo lastig scratch.gif

Gescheiden ,regen afvoer en riolering is meer aanwezig als je denkt,ook in NL
Voor wild kampeerders, in bv Portugal
Op de riolerings putdeksels staat esgottos
Op de regenwater afvoer ,Pluvia

En dat is daar al lang gebruikelijk, het regenwater gaat ongezuiverd naar opvangbekkens voor droge tijden
Rioolwater via de zuivering weer de natuur ,rivieren, in
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Toilet varia

Bericht door Cheers » di 5 dec 2023 17:49

Bob Diesel schreef:
di 5 dec 2023 16:42
Als je on route in ene x moet, doe je ook de grote boodschap op je eigen potje
Beter als de broek vol, rijd zo lastig scratch.gif

Gescheiden ,regen afvoer en riolering is meer aanwezig als je denkt,ook in NL
Voor wild kampeerders, in bv Portugal
Op de riolerings putdeksels staat esgottos
Op de regenwater afvoer ,Pluvia

En dat is daar al lang gebruikelijk, het regenwater gaat ongezuiverd naar opvangbekkens voor droge tijden
Rioolwater via de zuivering weer de natuur ,rivieren, in
Ja, in mijn straat ook gescheiden afvoer van rioolwater en regenwater. Ik zou niet graag willen adviseren om de inhoud van het chemisch toilet op een regenwaterafvoer te lozen. Dat kun je niet maken...
Maar een hoeveelheid urine - al dan niet verdund met grijs water of een emmer slootwater - kan gerust met het regenwater worden weggespoeld. De natuur zal de fosfaten en nitraten op prijs stellen.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”