AlKo Trailer Control ATC versie 2.0

Plaats reactie
Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

AlKo Trailer Control ATC versie 2.0

Bericht door Moris » do 7 sep 2023 09:17

Intussen is ATC versie 2.0 op de markt.
Hebben jullie positieve of negatieve gebruikerservaringen met een Al-Ko ATC 2.0 en is de aankoop hiervan de moeite waard?

Het is niet mijn bedoeling om met een ATC harder te gaan rijden of zo, maar eerder als aanvulling op de algemene veiligheid in het verkeer.
Prior is uiteraard een optimale en onderlinge gewichtsverhouding tussen auto en trekker en steeds met een aangepaste rijstijl / snelheid.

Kortom, gaat mijn vraag vooral of ATC een toegevoegde waarde heeft en naar ervaringen van gebruikers in een situatie waarin ATC positief heeft ingegrepen.
Mijn wagen zelf is niet voorzien van aanhangwagenstabilisering (TSA).

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: AlKo Trailer Control ATC versie 2.0

Bericht door doubleyou » do 7 sep 2023 14:17

Mijn caravan heeft standaard ATC. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar zo’n 20.000 km met de caravan gereden en het systeem heeft nog nooit ingegrepen. Mijn auto is nogal wat zwaarder dan de caravan dus de combinatie is niet snel uit balans. De auto heeft ook Trailer Stability Assist.
ATC zit erop en in een kritieke situatie kan het erger voorkomen. Mijn auto heeft ook ESP, ABS en 6 airbags. Ook nog nooit nodig gehad gelukkig :)!
Ik zou het waarschijnlijk alleen bestellen/laten monteren op een caravan als ik een veel lichtere trekauto zou hebben (gewichtsverhouding boven de 80%) en als de auto geen TSA zou hebben.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: AlKo Trailer Control ATC versie 2.0

Bericht door VIP » do 7 sep 2023 14:27

Bij ons zat het er standaard af fabriek op.

Voorheen nooit gehad en eigenlijk nu ook niet nodig ben ik van mening.

Je voelt het systeem als het ware iets afremmen als je inhaalt en de caravan ietsjes beweegt door de turbulentie.

Voor de rest de hele reis niets van gemerkt, of gemist, of gedacht blij dat ik het heb.
Porsche + Tabbert

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: AlKo Trailer Control ATC versie 2.0

Bericht door Moris » vr 8 sep 2023 19:30

Als ik het goed samenvat heb je het alleen nodig wanneer je wagen niet in verhouding staat tot de caravan of slechte belading, te hoge snelheid, slecht onderhoud, enz….

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: AlKo Trailer Control ATC versie 2.0

Bericht door Hans1954 » vr 8 sep 2023 21:13

[re.gif] eh... Nee. Ja als je er 1000% zeker van bent dat je ook niet door een ander in moeilijkheden komt. Dat geldt dan ook meteen voor alle andere actieve veiligheidssystemen als ABS, ESP, enz. ATC grijpt eerder in dan ESP en dus is EPS een aanvulling op ATC. Niet andersom. Het systeem (of vergelijkbare systemen) zou eigenlijk wettelijk standaard op aanhanger moeten zitten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”