Hallo,
Ik wens eventueel een Knaus 450 FU (2007) aan te kopen.
leeggewicht volgens kenteken is 1.010 kg, maar ik weet dat er "vroeger" nogal eens met de natte vinger gewogen werd af fabriek.
--> met welk reëel leeggewicht zou ik rekening moeten houden ?
--> specifieke aandachtspunten ?
Onderkant is strak, nergens rot, banden liggen er 5 jaar onder en zijn correct afgesleten (het is een Alko Delta as eronder), ....
Dank voor je input.
Knaus Azur 450 FU (2007) : realistisch gewicht
Re: Knaus Azur 450 FU (2007) : realistisch gewicht
Hallo Jo..
Het echte gewicht weet je pas wanneer je de compleet lege caravan op een weegbrug zet.
Ik durf er geen slag naar te slaan dus.
Kan minder, maar meestal wat meer zijn.
Ik weet wel een "bekend" aandachtspunt bij deze caravans.
Daar moet je ook zeker op letten.
Een uitgebreid verhaal daarover staat hier : viewtopic.php?t=47391
De plastic hoekjes op het front, tussen de dakplaat en de onderkant met disselbak.... die kunnen lekken..
Daar omt al het water wat afkomstig is van het dak langs, en als het lekt gaar het hout in de disselbak wand en vloer rotten.
Bij mijn Knausdealer noemen ze die hoekjes de Duivelsdriehoekjes... of bermuda driehoek.
Zij halen ze er ook altijd af, bij elke caravan, maken de oude kit schoon en proppen die hoeken ook helemaal vol met nieuwe kit..dat het er echt uitpuilt.
In dat genoemde topic was dat niet of slecht gedaan met als gevolg.... lees maar.
Wat een beetje kit had kunnen voorkomen.
Neem event. een vochtmeter mee als je die hebt..
Een inductieve... niet een met 2 van die prikpennen voorop, dat is een destructieve meting.
Of, vraag om een vochtmeting en aankoopkeuring.... dan heb je meer zekerheid.
Het echte gewicht weet je pas wanneer je de compleet lege caravan op een weegbrug zet.
Ik durf er geen slag naar te slaan dus.
Kan minder, maar meestal wat meer zijn.
Ik weet wel een "bekend" aandachtspunt bij deze caravans.
Daar moet je ook zeker op letten.
Een uitgebreid verhaal daarover staat hier : viewtopic.php?t=47391
De plastic hoekjes op het front, tussen de dakplaat en de onderkant met disselbak.... die kunnen lekken..
Daar omt al het water wat afkomstig is van het dak langs, en als het lekt gaar het hout in de disselbak wand en vloer rotten.
Bij mijn Knausdealer noemen ze die hoekjes de Duivelsdriehoekjes... of bermuda driehoek.
Zij halen ze er ook altijd af, bij elke caravan, maken de oude kit schoon en proppen die hoeken ook helemaal vol met nieuwe kit..dat het er echt uitpuilt.
In dat genoemde topic was dat niet of slecht gedaan met als gevolg.... lees maar.
Wat een beetje kit had kunnen voorkomen.
Neem event. een vochtmeter mee als je die hebt..
Een inductieve... niet een met 2 van die prikpennen voorop, dat is een destructieve meting.
Of, vraag om een vochtmeting en aankoopkeuring.... dan heb je meer zekerheid.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Knaus Azur 450 FU (2007) : realistisch gewicht
1010 is het leeg gewicht, hierbij komt het plus/actie of nl pakket, dus zeker 50 kg zwaarder, waarschijnlijk is de caravan leeg 1100 kg, maar wegen en je weet het.
Re: Knaus Azur 450 FU (2007) : realistisch gewicht
Dank alvast voor de info ! Ik ga inderdaad ook uit van een 1100 kg leeg...
Voor wat betreft de tip van Chris (TOP ! )
--> zijn dat die 2 kleine driehoekjes net boven beide handgrepen ? Bij de overgang van het aluminium profiel naar het plastic ? Aan linkerzijde foto , daar waar nog de dealersticker zit ? (zie foto)
En daar dus net onder ?
En daar moet ik dus extra letten op binnenzijde, bovenkant dieselbak en aansluiting wand dieselbak ?
Dieselbak vloer, vloer in de uiterste hoeken, onderkant caravan en binnenzijde caravan ?
Ik had al goed gekeken bij mijn 1ste bezoek, maar niets vreemd opgemerkt.
Maar zal zeker nog eens goed kijken bij een vervolgbezoek. En een niet destructieve vochtmeter heb ik ook ..
Voor wat betreft de tip van Chris (TOP ! )
--> zijn dat die 2 kleine driehoekjes net boven beide handgrepen ? Bij de overgang van het aluminium profiel naar het plastic ? Aan linkerzijde foto , daar waar nog de dealersticker zit ? (zie foto)
En daar dus net onder ?
En daar moet ik dus extra letten op binnenzijde, bovenkant dieselbak en aansluiting wand dieselbak ?
Dieselbak vloer, vloer in de uiterste hoeken, onderkant caravan en binnenzijde caravan ?
Ik had al goed gekeken bij mijn 1ste bezoek, maar niets vreemd opgemerkt.
Maar zal zeker nog eens goed kijken bij een vervolgbezoek. En een niet destructieve vochtmeter heb ik ook ..
Re: Knaus Azur 450 FU (2007) : realistisch gewicht
Exact...
Die plastic hoekjes boven de handvatten.
Als de caravan netjes Dealer onderhouden is zal die dealer vast wel die hoekjes eens van verde butylkit voorzien hebben en is er niks aan de hand.
Maar... helaas... soms gaan mensen zelf met siliconenkit aan de gang.... dat heeft dan een heel ander eindresultaat dan Butyl kit..
JE hebt vast de foto's in dat andere topic gezien..
Zonde is dat want het had zo simpel voorkomen kunnen worden.
En zo heeft elk merk caravan wel zijn speciale aandachtpunten.
Deze wist ik.
Als de koop doorgaat gewoon even die hoekjes los... schoonmaken en een lekker dikke klodder verse butylkit ertussen.
Kan de regen weer jarenlang van het dak naar beneden komen .... in de goede route, niet achter/naar binnen bij die hoekjes.
Je hebt een inductieve vochtmeter zeg je..
Heb je ook het vocht meetschema??... de " Exploded view " ??
Ik xal het even posten hieronder..
Dat zijn de "Bovag" meetplekken.
.
Die plastic hoekjes boven de handvatten.
Als de caravan netjes Dealer onderhouden is zal die dealer vast wel die hoekjes eens van verde butylkit voorzien hebben en is er niks aan de hand.
Maar... helaas... soms gaan mensen zelf met siliconenkit aan de gang.... dat heeft dan een heel ander eindresultaat dan Butyl kit..
JE hebt vast de foto's in dat andere topic gezien..
Zonde is dat want het had zo simpel voorkomen kunnen worden.
En zo heeft elk merk caravan wel zijn speciale aandachtpunten.
Deze wist ik.
Als de koop doorgaat gewoon even die hoekjes los... schoonmaken en een lekker dikke klodder verse butylkit ertussen.
Kan de regen weer jarenlang van het dak naar beneden komen .... in de goede route, niet achter/naar binnen bij die hoekjes.
Je hebt een inductieve vochtmeter zeg je..
Heb je ook het vocht meetschema??... de " Exploded view " ??
Ik xal het even posten hieronder..
Dat zijn de "Bovag" meetplekken.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Knaus Azur 450 FU (2007) : realistisch gewicht
Mooie hut, wij hadden een 2004 Südwind zelfde model. Fijne caravan als 'eerste probeersel' dus hadden we onszelf in 2019 maar verwend met een nieuwe Südwind 450fuJo VdB schreef: ↑do 7 sep 2023 14:10Dank alvast voor de info ! Ik ga inderdaad ook uit van een 1100 kg leeg...
Voor wat betreft de tip van Chris (TOP ! )
--> zijn dat die 2 kleine driehoekjes net boven beide handgrepen ? Bij de overgang van het aluminium profiel naar het plastic ? Aan linkerzijde foto , daar waar nog de dealersticker zit ? (zie foto)
En daar dus net onder ?
En daar moet ik dus extra letten op binnenzijde, bovenkant dieselbak en aansluiting wand dieselbak ?
Dieselbak vloer, vloer in de uiterste hoeken, onderkant caravan en binnenzijde caravan ?
Ik had al goed gekeken bij mijn 1ste bezoek, maar niets vreemd opgemerkt.
Maar zal zeker nog eens goed kijken bij een vervolgbezoek. En een niet destructieve vochtmeter heb ik ook ..
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm