Tesla Model Y RWD met caravan
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Jouw ervaring zij inderdaad nagenoeg lege tankgelegenheden en dat half juli! Is de tijd van laadpaalfiles dan gewoon al voorbij of heb je de juiste reisdagen gekozen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18987
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Wisselen van accu's is inderdaad niet nieuws.
Toen ik in augustus 1975 in Amsterdam bij de Nederlandse Spoorwegen begon waren de perronkarren voorzien van wisselbare accu's. Deze werden dagelijks gewisseld.
Is wel geen auto, maar er werd dagelijks mee over de perrons gereden.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
@erics Ik heb je draadje gelezen, maar wat ik aangeef is dat ik geen plaats heb gezien bij de door mij bezochte superchargers waar ik de caravan even op een makkelijke manier kon afkoppelen en wegzetten. Daar was gewoonweg geen ruimte voor.
Maar in ieder geval wel goed om te weten dat jij wel laadplekken hebt gevonden waar dat helemaal geen probleem is!
Maar in ieder geval wel goed om te weten dat jij wel laadplekken hebt gevonden waar dat helemaal geen probleem is!
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Maar was jij toen in het hoogseizoen?EricS schreef: ↑ma 1 jan 2024 18:29Ik ga hier nu niet alles herhalen ( zoek mijn reisverslag 1600km EV met caravan).
Het evt aan- afkoppelen is binnen minuut klaar, caravan even ergens neerzetten geen probleem en in buitenland zijn juist beter toegankelijke stations waar vaak aangekoppeld kan blijven.
Kwestie van gewoon doen. Netto reistijd verlies valt erg mee.
Ik zie zat Peages waar je je solo auto niet eens kwijt kunt op een normale manier.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Deus. De reis was toen naar Italië Eric schrijft ff zoeken op het forum nasr zijn reisverslag.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Dat kan wel een groot verschil zijn. Ik deel de ervaring dat er overdag in Frankrijk soms met een personenauto geen doorkomen aan is, laat staan met onze hut erachter.
De situatie in Duitsland is wellicht anders, dat is dan wel het vermelden waard. Ik heb ook in Duitsland Autohofe (A7 Ellwangen) die ik mijd omdat het daar bij een beetje drukte met een normale caravan al haast niet te doen is. Daar hoef je ook bij de Tesla Superchargers niet aan te komen in de hoop dat je gewoon over 6 plekken kan staan of je caravan even ergens anders kan parkeren…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De situatie in Duitsland is wellicht anders, dat is dan wel het vermelden waard. Ik heb ook in Duitsland Autohofe (A7 Ellwangen) die ik mijd omdat het daar bij een beetje drukte met een normale caravan al haast niet te doen is. Daar hoef je ook bij de Tesla Superchargers niet aan te komen in de hoop dat je gewoon over 6 plekken kan staan of je caravan even ergens anders kan parkeren…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ah ok, niet zo snel kunnen vinden.
Italië kan ook via Frankrijk toch?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
@Deus Het kan inderdaad via Frankrijk. En waar hij dan langs zou gaan in Frankrijk zitten niet direct laadstations langs de weg. Maar de verschillen in combinatie van TS en Eric zijn veel te groot. Eric heeft geen Tesla waar het hier in de titel om gaat. Ook is de reis dacht ik in 2022 geweest. In 2023 had hij een leen Mazda mee, Intussen zijn er meerdere laadstations bijgekomen. TS zal het toch proefondervindelijk zelf moeten vinden.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Wij zijn afgelopen zomer naar Dordogne gereden. We reden op ma-di heen en op do terug (midden in zomervakantie).
Vooral heenweg hebben we aantal keren alleen even getankt en maar weer door vanwege de enorme drukte op de stopplekken.
Daarna op een aire gestopt en in caravan wat gegeten, het zal best kunnen om dan te gaan laden en je caravan ergens achter te laten, maar dan had je wel geduld moeten hebben. Nu was een plekje voor auto+caravan gewoonweg niet te vinden. Zelfs niet op de vrachtwagen plekken, die stonden ook allemaal dubbel en dwars geparkeerd.
Ik ben overigens ook wel erg benieuwd oe dit zich gaat ontwikkelen, uiteindelijk komen we niet onder electrificatie uit.
En zonder caravan had ik ook wel een Tesla Y geleased (ondanks dat ik de meeste BEV autos echt lelijke zetpillen vind :-)).
Maar met caravan is het toch wel lekker om gewoon door te kunnen rijden.
Zo hadden we terugweg van Dordogne eigenlijk gepland op 2 dagen. Maar toen we redelijk vlot voorbij Parijs waren; (rond 14u), toch besloten om in 1x door naar huis te rijden en de gehele vrijdag thuis als rustdag te plannen. Uiteindelijk van 07uur tot 19uur onderweg geweest, met redelijk wat korte stops. En 1x een wat langere om uitgebreid warm te eten. Geen idee of dit gelukt was met een E auto. Caravan afkoppelen laden, terug aankoppelen, de kids happy houden, de auto niet laten opwarmen (30-35 graden onderweg). Ik vind het nogal wat.
Vooral heenweg hebben we aantal keren alleen even getankt en maar weer door vanwege de enorme drukte op de stopplekken.
Daarna op een aire gestopt en in caravan wat gegeten, het zal best kunnen om dan te gaan laden en je caravan ergens achter te laten, maar dan had je wel geduld moeten hebben. Nu was een plekje voor auto+caravan gewoonweg niet te vinden. Zelfs niet op de vrachtwagen plekken, die stonden ook allemaal dubbel en dwars geparkeerd.
Ik ben overigens ook wel erg benieuwd oe dit zich gaat ontwikkelen, uiteindelijk komen we niet onder electrificatie uit.
En zonder caravan had ik ook wel een Tesla Y geleased (ondanks dat ik de meeste BEV autos echt lelijke zetpillen vind :-)).
Maar met caravan is het toch wel lekker om gewoon door te kunnen rijden.
Zo hadden we terugweg van Dordogne eigenlijk gepland op 2 dagen. Maar toen we redelijk vlot voorbij Parijs waren; (rond 14u), toch besloten om in 1x door naar huis te rijden en de gehele vrijdag thuis als rustdag te plannen. Uiteindelijk van 07uur tot 19uur onderweg geweest, met redelijk wat korte stops. En 1x een wat langere om uitgebreid warm te eten. Geen idee of dit gelukt was met een E auto. Caravan afkoppelen laden, terug aankoppelen, de kids happy houden, de auto niet laten opwarmen (30-35 graden onderweg). Ik vind het nogal wat.
Home is where you park it
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Hoe zit het met de kwaliteit van de accu's? Zijn er Tesla rijders die geconfronteerd zijn met defecten?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Zeker, ook Tesla accu’s gaan af en toe stuk. Naar het schijnt vooral als je veel snellader gebruikt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ik ga/wil dit draadje niet kapen ( heb interesse naar de Y).Gemineye schreef:Zeker, ook Tesla accu’s gaan af en toe stuk. Naar het schijnt vooral als je veel snellader gebruikt.
Helaas heb ik nu voor 3e keer problemen met accu. Er is weer een cel kapot. Er staan nog een paar op kritiek...
Ik merkte al dat range en snel laden beduidend minder werden. Tor vlak voor kerst weer foutmelding kwam in batterijmanagementsysteem.
Auto gaat volgende week naar garage, gaan ze kijken wat gedaan moet worden. Overweging gehele accupakket wisselen....
Ze geven aan dat dit MOGELIJK komt door het vele snelladen wat ik doe. Ben wel enige met dit euvel.
Wordt vervolgd...
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ja dat accu’s sneller “slijten” door veelvuldig snelladen was bij mij ook tussen de oren gestampt. Klinkt logisch en werd ook veelvuldig genoemd als oorzaak. Bovengenoemd artikel suggereert dat het misschien helemaal niet zo is. Geen idee!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Interessant, ook de input van EricS. De Tesla Y is echt een joekel van een bak, "ticks all the boxes" (vooral de scheetzak app, favoriet bij mijn achterneefjes) en is - ten opzichte van andere EV's - niet verkeerd qua prijsstelling. Het rijdt - uit eigen, beperkte ervaring - echt niet verkeerd.
Maar: Ik koop/kocht mijn auto's altijd als ze zo rond de acht jaar oud zijn, met als bedoeld neveneffect een beperkte afschrijving (nu: < 1000,- per jaar op basis van boekwaarde, rond de 2k per jaar op basis van vervangingswaarde). Onverslaanbaar. Ik denk dat er op dit forum meer mensen zijn met die insteek. Je valt dan wel buiten iedere vorm van garantie qua accu's, en de kans dat er een paar cellen gaan hemelen is niet alleen denkbeeldig - ook omdat ik zo nu en dan toch wel moet snelladen.
Kijk naar het verhaal van EricS, nieuwe auto - en ik neem aan dat Kia qua battery management zich er echt niet met een jantje van leiden van af maakt: Alleen al het uit- en inbouwen van het accupakket voor één rottige cel is begrotelijk. Een ruilaccu-pack van een Tesla Y kost 15k of meer, een of meer cellen vervangen zal (gok ik) al gauw alles vanaf 3k kosten. Het risico is gewoon te groot, en electrisch rijden (ik reken het niet uit) wordt ondanks de lage variabele kosten tamelijk begrotelijk.
Mijn beperkte verstand zegt: Geertruida afrijden, next best: koop een hybride al dan niet een PHEV.
Maar: Ik koop/kocht mijn auto's altijd als ze zo rond de acht jaar oud zijn, met als bedoeld neveneffect een beperkte afschrijving (nu: < 1000,- per jaar op basis van boekwaarde, rond de 2k per jaar op basis van vervangingswaarde). Onverslaanbaar. Ik denk dat er op dit forum meer mensen zijn met die insteek. Je valt dan wel buiten iedere vorm van garantie qua accu's, en de kans dat er een paar cellen gaan hemelen is niet alleen denkbeeldig - ook omdat ik zo nu en dan toch wel moet snelladen.
Kijk naar het verhaal van EricS, nieuwe auto - en ik neem aan dat Kia qua battery management zich er echt niet met een jantje van leiden van af maakt: Alleen al het uit- en inbouwen van het accupakket voor één rottige cel is begrotelijk. Een ruilaccu-pack van een Tesla Y kost 15k of meer, een of meer cellen vervangen zal (gok ik) al gauw alles vanaf 3k kosten. Het risico is gewoon te groot, en electrisch rijden (ik reken het niet uit) wordt ondanks de lage variabele kosten tamelijk begrotelijk.
Mijn beperkte verstand zegt: Geertruida afrijden, next best: koop een hybride al dan niet een PHEV.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
3e keer..... niet weer he ...EricS schreef: ↑za 6 jan 2024 17:31Ik ga/wil dit draadje niet kapen ( heb interesse naar de Y).Gemineye schreef:Zeker, ook Tesla accu’s gaan af en toe stuk. Naar het schijnt vooral als je veel snellader gebruikt.
Helaas heb ik nu voor 3e keer problemen met accu. Er is weer een cel kapot. Er staan nog een paar op kritiek...
Ik merkte al dat range en snel laden beduidend minder werden. Tor vlak voor kerst weer foutmelding kwam in batterijmanagementsysteem.
Auto gaat volgende week naar garage, gaan ze kijken wat gedaan moet worden. Overweging gehele accupakket wisselen....
Ze geven aan dat dit MOGELIJK komt door het vele snelladen wat ik doe. Ben wel enige met dit euvel.
Wordt vervolgd...
Je verliest dan wel het vertrouwen in die auto...terwijl je er wat rijden en trekken betreft zo tevreden mee bent.
Maar je mag dus niet gebruik maken van de voordelen d.m.v. snelladen.
Beetje raar dat ze dan niets bedenken in het computersysteem van de auto om constant snelladen te voorkomen.
Mmm...en alleen jij hebt dit probleem natuurlijk...geloven we direct..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Wat wel apart is: De Model Y mag 1600kg trekken. De model 3, waarvan de model Y een hogere versie is, mag 1000kg trekken. Raar toch? Zelfde motor, zelfde accu, zelfde bodemplaat, zelfde ophanging. Alleen een hogere koets.
Ik denk dat ik toch maar ga kiezen voor de Model 3. Die is namelijk efficiënter dan de Y. Ja, 13 in een dozijn. Maar de nieuwe 3 is een stuk fraaier dan de oude. en met 1000kg kan ik nèt de caravan trekken. Voor de trailer houd ik de Mercedes dan wel.
Ik denk dat ik toch maar ga kiezen voor de Model 3. Die is namelijk efficiënter dan de Y. Ja, 13 in een dozijn. Maar de nieuwe 3 is een stuk fraaier dan de oude. en met 1000kg kan ik nèt de caravan trekken. Voor de trailer houd ik de Mercedes dan wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
En het grootse voordeel: de Model 3 ziet er stukken beter uit ;).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ik vind het echt een vreselijk gedrocht die model 3
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
De nieuwe ziet er een stuk beter uit hoor. Niet meer zo'n breedbekkikker.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
De huidige opel kadett.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Mocht je willen.
Die was toen betaalbaar: In 1982 koste het basismodel (Kadett 1.3N) 8k, bij een modaal inkomen van 16,3k (dus 1 Kadett voor een half jaar inkomen)
De Tesla 3 kost 43k bij een modaal inkomen van 42k. De "nieuwe Kadett" is nu een Dacia Spring va 23k met een bereik van 200km.
Die was toen betaalbaar: In 1982 koste het basismodel (Kadett 1.3N) 8k, bij een modaal inkomen van 16,3k (dus 1 Kadett voor een half jaar inkomen)
De Tesla 3 kost 43k bij een modaal inkomen van 42k. De "nieuwe Kadett" is nu een Dacia Spring va 23k met een bereik van 200km.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Wellicht speelt de extreme 800-volt oplaad technologie bij de Kia een rol?
Heb op 30 december een Tesla MY,LR QS met afneembare trekhaak af fabriek in Tilburg opgehaald met plm. €5000 korting (want voorraad model). (En Dieseltijger, mijn inmiddels tweede Subaru Outback uit 2012 met 150000 op de teller met de warme hand aan mijn jongste dochter overgedaan. Fijne auto geweest en de benzine-consumptie met een Eriba Touring er achter bleef zo rond de 10l/100 km. Dus niks benzine slurpen zo rond de 100 km/u).
Ik zal jullie vanaf eind april informeren over de combi Tesla MY LR en Eriba Touring 1400 kg. De Tesla heeft inmiddels 1100 zijdezachte km’s gereden en wordt op dit moment op de oprit verwend met 8A input. Morgenvroeg voor het ontbijt op ontdooien zetten en ff later karren maar!
Heb op 30 december een Tesla MY,LR QS met afneembare trekhaak af fabriek in Tilburg opgehaald met plm. €5000 korting (want voorraad model). (En Dieseltijger, mijn inmiddels tweede Subaru Outback uit 2012 met 150000 op de teller met de warme hand aan mijn jongste dochter overgedaan. Fijne auto geweest en de benzine-consumptie met een Eriba Touring er achter bleef zo rond de 10l/100 km. Dus niks benzine slurpen zo rond de 100 km/u).
Ik zal jullie vanaf eind april informeren over de combi Tesla MY LR en Eriba Touring 1400 kg. De Tesla heeft inmiddels 1100 zijdezachte km’s gereden en wordt op dit moment op de oprit verwend met 8A input. Morgenvroeg voor het ontbijt op ontdooien zetten en ff later karren maar!
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
1:10 met een caravan erachter. Dat is gewoon retegoed. Dat haal ik bijna met Geertruida. Ik sloeg bij de RAV4 plugin aan op het lage verbruik, stevige acceleratie, AWD en instaphoogte. We'll see.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje