Tesla Model Y RWD met caravan

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » ma 8 jan 2024 20:56

dieseltijger schreef:De "nieuwe Kadett" is nu een Dacia Spring va 23k met een bereik van 200km.
Mja dat verschil is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Eerder vergelijkbaar met een vw polo nu?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » ma 8 jan 2024 20:58

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar meer ervaringen met een tesla model Y met caravan. Mijn keuze zou blijven hangen tussen zo’n tesla of een Kia ev6. Waar het wel opvallend is; de performance versie van de ev6 mag meer trekken dan de gewone, maar daar maakt tesla dus geen verschil zag ik vandaag.

Voor de rest een kwestie van smaak?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » ma 8 jan 2024 21:21

Binnenruimte ook wellicht. De Y is niet klein. Een 230 v2d schuko stopcontact. En ik weet niet hoe modulair/repareerbaar de battery pack van de Y is ten opzichte van de EV6.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wum
Berichten: 55
Lid geworden op: do 9 mar 2017 11:51

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Wum » ma 8 jan 2024 21:35

Recent bericht van Duits TFF-forum:
18.000 für ne Y Batterie und 22.000 für ne Model S Batterie Neubattery.
Reparaturen bei denen einzelne Blöcke getauscht werden gegen ähnlich gute Gebrauchte Blöcke kosten so 9-12.000 aber ich empfehle
dann ein ganz neues Pack zu nehmen wenn es in 8+ Jahren hinuber ist.
Preise sind inkl dem Stundenlangen Ein- und Ausbau bei 100+ Euro je Stunde und Arbeiter.

Die Zeit spielt aber auch zu unseren gunsten.
Es ist zu erwarten das die Preise fur ne neue Battery mit jedem Jahr fallen
wegen sinkender Produktionskosten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » ma 8 jan 2024 21:43

De prijzen dalen stevig, ik had ooit zoiets vanuit de Economist gedeeld. Maar goedkoop is anders.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Morgoth » wo 10 jan 2024 09:07

Jan van Vijven schreef:
ma 8 jan 2024 16:41
[re.gif]
De huidige opel kadett.
Vorig jaar was de best verkochte auto in Nederland een Tesla Model Y. Wel knap, de rest van de top 10 is allemaal klein spul. De Tesla model 3 staat slechts op nummer 11.
Ik denk dat je hieruit kunt concluderen dat vrijwel heel zakelijk Nederland in een Tesla rijdt knipoog.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 14 jan 2024 10:49

Qua prijs en aktieradius kom ik steeds weer bij die lelijke, dertien in een dozijn kadett achtige, eenheidsworsten van Tesla uit.
Het zal voor mij dan ooit toch iets anders moeten worden ondanks de veel mindere aktieradius, dan maar wat vaker een tussendoor camping.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » zo 14 jan 2024 11:00

Je struikelt over de EV's inmiddels. Mooi, lelijk, Chinees, Amerikaans. Het gaat alle kanten op. De keuze is reuze. Als dat maar goed gaat
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door refram » ma 15 jan 2024 12:34

knipperdeknip
dieseltijger schreef:
ma 8 jan 2024 21:21
En ik weet niet hoe modulair/repareerbaar de battery pack van de Y is ten opzichte van de EV6.
Momenteel wordt het battery pack van een Tesla model Y nog voorzien van aan elkaar gelijmde accucellen. De goedkoopste en lichtste oplossing. Doch bij defecte cellen de duurste oplossing voor een herstelling. De cellen zijn niet apart te vervangen, dus moet de celleneenheid waar er één cel in stuk is compleet vervangen worden. Eenmaal dat de wagen buiten de garantie van 8 jaar of 160.000km is wordt dit een dure aangelegenheid. Reken maar op een minimum van 1500€ voor één accu celeneenheid. De kostprijs wordt ook nog een stuk hoger afhankelijk van waar de defecte cel zich bevindt in het accupakken, sommigen zijn moeilijk bereikbaar. Dit alles is uiteraard exclusief werkuren.
Ook kunnen er complexere en veel duurdere defecte optreden zoals o.a. aan de BMS.

Ergens heb ik gelezen dat Tesla bezig zou zijn om in de toekomst geschroefde accu cellen te gaan gebruiken, maar tot vandaag is dit niet zo.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » ma 15 jan 2024 13:41

Ah, waardevolle info. Het feit dat er clusters zijn die bestaan uit gelijmde/niet herstelbare componenten is niet erg - zolang de clusters niet te groot zijn. Naar aanleiding van de accuperikelen heb ik eens gegoogled op batterypack replacement ev6, en dan zie je weliswaar eem modulaire opbouw - maar ook koelplaten voorzien van koelpasta, en afdekplaten die losgewrikt moeten worden. Het is allemaal niet zo eenvoudig, en het verwisselen blijft niet beperkt tot glycol aftappen, loodgieterswerk en wisselen.

Kostbaar genoeg zo'n accu om snelladen en >80% laden zoveel mogelijk te vermijden, of ik moet het niet goed begrepen hebben.

Ik kom steeds [offtopic] achter meer zaken met een RAV4 plugin (zoals: verzekeringseisen en bijbehorende kosten, enz enz) [/ontopic] dus rustig oriënteren, meelezen, laten bezinken - zoals in dit draadje plaatsvindt - is zeer waardevol.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Morgoth » wo 17 jan 2024 15:47

Gisteren een testrit gemaakt in een Tesla Model 3. Wat is dat ongelofelijk tegengevallen zeg!

Buiten het feit dat de stengel voor de richtingaanwijzer is verdwenen en er nu twee super onhandige kleine knopjes op het stuur zitten voor de richtingaanwijzers, heb ik in een half uur tijd 7 keer last gehad van Phantom Breaking! Wat ik raar vind is dat niemand die Tesla rijdt hierover praat. Slechts in één enkele review op YouTube heb ik er iemand over gehoord.

Phantom Breaking is dat de auto in Auto Pilot stand (of in ACC) plotseling iets ziet wat er niet is en vol in de ankers gaat. In een half uur tijd twee keer bijna een kop-staart aanrijding veroorzaakt doordat de Tesla plotseling in de remmen ging voor iets wat er niet was, want vóór mij was een volkomen lege provinciale weg. Mijn echtgenote kwam kotsmisselijk uit de auto. Dit is echt niet grappig en ik verbaas me erover dat deze auto een toelating heeft gekregen terwijl dit al jaren bekend schijnt te zijn. Als je gaat zoeken op Phantom Breaking vind je honderden berichten en filmpjes op Youtube van dodelijke ongevallen en gewonden. Allemaal van Tesla.
Ik rij al bijna 5 jaar met de Kona met Auto Pilot. Ik heb nog nooit een onterechte remingreep gehad.

Jammer, ik was er helemaal uit: mijn volgende auto zou een Tesla worden. Even een proefrit ter bevestiging en bestellen maar. Maar dat gaat dus niet gebeuren. Ik denk nu aan een Volvo C40 Recharge. Deze kost€ 15.000 meer dan de Tesla, dus 150 euro méér aan bijtelling per maand. Maar dat is beter dan je leven wagen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door deusjevo » wo 17 jan 2024 15:59

Mooi verslag en trouwens, die model 3 is nog eens spuuglelijk ook maar das persoonlijk he knipoog.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Fliki » wo 17 jan 2024 16:20

oei, dat is niet zo'n hele beste ervaring. Ik heb heel wat collega's die een Tesla M3 rijden en die zijn onwijs tevreden over de auto (even los van wat iemand wel of niet mooi vind) Wat jij nu hebt meegemaakt is echt wel heel extreem en lijkt me zeker niet de standaard voor deze auto. Wellicht dat er iets niet in orde is met het systeem van dit exemplaar? Wat zeiden ze toen je de auto terugbracht?
Phantom braking is overigens (helaas) niet zeldzaam bij moderne auto's: Volvo heeft ook heel wat modellen die ongewenst in de ankers gaan voor geparkeerde auto's etc. Ik heb het meermaals megemaakt met de V60 PHEV en je schrikt je echt kapot..
Het is de keerzijde van actieve veiligheidsystemen...
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Hobby Linka » wo 17 jan 2024 16:58

tesla.jpg
Nu gaat het hier wel over Tesla's in Amerika en bij een temperatuur van -20 graden Celsius. Maar wat doet de Tesla hier in Europa in de winstersport gebieden?

Dan wordt caravan trekken tijdens de wintersport wel een uitdaging. shivering.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Morgoth » wo 17 jan 2024 17:16

Fliki schreef:
wo 17 jan 2024 16:20
Wat zeiden ze toen je de auto terugbracht?
Nou... Ze deden er nogal laconiek over. "misschien komt er binnenkort wel een update voor". Ze adviseren om tijdens het rijden op de Auto Pilot de voet op het gaspedaal te houden. Volgens mij is dat nou precies niet de bedoeling van de Auto Pilot.

Naja, al met al een behoorlijk teleurstellende ervaring. De zitpositie was overigens wel erg fijn. En de auto is stil en comfortabel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » wo 17 jan 2024 17:39

Hm dat comfortabel herken ik dan weer helemaal niet van die tesla. Dat ding is snoeihard geveerd man. Ik vind dat niet echt comfortabel. Ik had het gevoel dat ik in een kart reed.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1860
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door EricS » wo 17 jan 2024 17:55

Vraag : was het een splintrrnieuwe ?
Mijn EV6 deed het in begin ook (2 jr geleden..), nu nooit meer. Was ook rare ervaring in begin.

Middels software update aangepast ?
Zelf lerend vermogen ?
Andere instellingen van ACC afstand icm regenereren?
Andere rijstijl ?

Zal mijn collega eens vragen of hij het herkend...heeft net 2 weken nieuwste Model3.

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 692
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Klapzwaan » wo 17 jan 2024 19:21

Het feit dat dit voorkomt en niet duidelijk is of dit via een update is/wordt verholpen zet mij wel aan het denken.
Ik heb idd al vaak achter een Tesla rijdend meegemaakt dat deze hard en ogenschijnlijk voor niks remt. Als medeweggebruiker zorg ik daarom al langer dat ik niet meer achter een Tesla op de snelweg rijd.
Wellicht dus nu ook de EV6 gaan mijden.....
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Morgoth » do 18 jan 2024 10:50

Gemineye schreef:
wo 17 jan 2024 17:39
Hm dat comfortabel herken ik dan weer helemaal niet van die tesla. Dat ding is snoeihard geveerd man. Ik vind dat niet echt comfortabel. Ik had het gevoel dat ik in een kart reed.
Daar stond de oude om bekend. De nieuwe 2024 is een stuk comfortabeler zegt men.
EricS schreef:
wo 17 jan 2024 17:55
Vraag : was het een splintrrnieuwe ?
Ja, het was een nieuw model, die zijn er net twee maanden ofzo. Maar het probleem blijkt al vanaf 2018 te bestaan in de Model 3 en later ook in de Model Y als ik de internetberichten en filmpjes moet geloven.
Dat stemt mij ook somber in een snelle oplossing. Na 6 jaar heeft men het probleem nog steeds niet gevonden. De een zegt dat de camera's in de auto een viaduct zien als overstekende vrachtwagen en de ander denkt dat het aan Google ligt die verkeerde snelheidsinformatie aan de auto doorgeeft. In de 7 keer dat het mij overkwam was er geen viaduct te zien. 2x reed ik op een provinciale 80 kmh weg zonder voorliggers, 2x op een landweg met bomen aan de zijkant (ook zonder voorliggers) en 3x in de stad.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Fliki » do 18 jan 2024 11:50

qua trekkracht zal t allemaal wel lukken met een Model Y knipoog.gif

https://youtu.be/QE7UShES8zU
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Morgoth » do 18 jan 2024 12:45

[re.gif]
Vast wel. Maar als de proefrit niet gaat tegenvallen gaat het een Volvo C40 worden. Die heeft 1500 of 1800kg trekkracht, afhankelijk of je kiest voor RWD of AWD. Ruim voldoende voor de caravan en ook voldoende voor de aanhanger en de paardentrailer, al houdt dat niet echt over. De Mercedes gaat dan ingeruild worden voor een nieuwe, kleine EV. Wellicht een Dacia Spring. Is prima geschikt voor het wijkje van mijn echtgenote.

Maar goed. Moet nog proefrijden, het kan zomaar weer veranderen.
Suggesties zijn altijd welkom.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 20 jan 2024 08:46

Hoeveel Tesla’s rijden er nu? Allemaal remmen zomaar, vreemd verhaal… lijkt me een sporadisch geval.
En niet achter een Tesla durven rijden maakt het helemaal af…
Btw: als ik met de MB op cc rij en de cc 20 km lager zet gaan ook even de remlichten aan dus ogenschijnlijk remmen voor niets, ik vind dit ook waardeloos maar het is dus niet zo bijzonder en als je dat weet herken je dat ook bij anderen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1860
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door EricS » za 20 jan 2024 10:54

Yep. Zeer waarschijnlijk stond bij de Tesla de iPedal aan. Bij gas los gaat hij (af)remmen. Dat is een nadeel van de Tesla, of aan of uit.

Bij EV6 (komt hij weer...) zijn 4 standen ( eigenlijk 8). Van helemaal uit, ook wel zeilen genoemd, naar trapsgewijs en volledig iPedal. Je bepaalt zelf mate van regenereren en dus afremmen. En dus ook hoeveelheid stroom je terugkrijgt. Naarmate het sterker wordt gaat remlicht aan.
Ik rijd zelf vrijwel nooit in iPedal, net een botsauto...gas-rem-gas-rem....en je weet dat daarmee steeds remlicht aan gaat, vervelend voor achteroprijdend verkeer.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » za 20 jan 2024 11:13

Is het bij die ev6 (of ev’s in het algemeen..) ook zo dat hij eerst afremt op de elektromotor als je het rempedaal intrapt? Of grijpt hij dan wel direct naar de remklauwen?

Mijn Skoda remt ook bij gebruik rempedaal altijd eerst op de elektromotor. Daarom gebruik ik dat one pedal gebeuren nooit, want mijn ervaring is dat de auto veel zuiniger is als je vooral zo vaak en lang mogelijk uitrolt. Je hebt dan zelf wat meer controle over wanneer de auto afremt.

De instructie vanuit de dealer deed het voorkomen alsof je per se de B stand van de bak moest gebruiken daarvoor maar dat is in de praktijk helemaal niet zo.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1860
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door EricS » za 20 jan 2024 11:54

Mmm. Je eerste vraag weet ik zo niet, bij 'gas los' remt hij al op de electromotor, dus echt remmen is vaak ook niet nodig. Daarom gaan schijven vaak lang mee bij ev's.
Ik begrijp dat iPadel juist meest zuinig is, immers meeste energie komt terug. Per saldo kom je het verst....
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”