Tesla Model Y RWD met caravan

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » vr 8 mar 2024 07:23

We doen inderdaad te moeilijk. Een kleine truc en alles is opgelost.

En de essentie is dat we klaarblijkelijk auto's of caravans kopen die niet voldoen aan alle eisen. Het wachten is op een forum lid die een Knaus full electric koopt en dan hemel en aarde gaat bewegen om onderweg toch de compressor koelkast en de inductiekookplaat te kunnen gebruiken bij een Tesla.

Het echte antwoord is, dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt. Als onafhankelijkheid en flexibiliteit mogelijke eisen zijn, dan hou je daar rekening mee bij je aankoop of lease. En nog beter....je kiest een caravan die gewoon geschikt is als caravan. De keuze is reuze immers. Het is gewoon verworden tot bezigheidstherapie in plaats van zorgeloos kamperen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » vr 8 mar 2024 08:29

RE.gif

Niet juist wat mij betreft.. je eisen veranderen in verloop van tijd en dus vaak heb je de aanschaf in een andere fase van je leven gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Ab » vr 8 mar 2024 08:47

Als je elektra onderweg zo belangrijk vindt, koop of lease dan een EV6. ipv een Tesla.
Dan kan je onderweg zelfs je Nespresso inpluggen in de caravan. mrgreen.gif
Of onderweg de gehele caravan incluis de compressor koelkast van 230 volt voorzien.
Ik vraag me echter ook af wat een klein beetje zelfredzaamheid leren aan kinderen voor kwaad kan.
En nee..de tijd dat bij ons 3 kinderen (waarvan 2 meisjes) meegingen ben ik nog lang niet vergeten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » vr 8 mar 2024 09:04

Zeker, zeker, ik merk het - nu zou ik een vast twee persoonsbed in m'n caravan willen, en is de eis van 4 geïmproviseerde slaapplaatsen komen te vervallen bijvoorbeeld. En vaak zijn bepaalde (on)mogelijkheden onlosmakelijk verbonden aan een caravan of auto. Maar kijk nou eens vanaf een afstandje naar de (schijn) sores die we met (schijn) gemak ons op onze hals halen. Het kan "part of the fun" zijn - maar de vraag dringt zich soms op of het fun is, of een aaneenschakeling van gedoe.

"Ik heb een Tesla en de verlichting doet het niet meer, evenals de koelkast, en de pompjes voor water en toilet"
- Dan is pen X niet met 12V verbonden
"Maar zo zit het bij mijn Tesla"
- Dan laat je het aansluiten, zodat je een permanente 12V aansluiting hebt
"Maar dat ondersteunt Tesla niet"
- Dan neem je een accu
"Maar dan wordt deze niet opgeladen onder het rijden"
- Is niet nodig, je laadt het wel op aan de paal
"Maar mijn koelkast moet stroom hebben"
- ......enz enz enz

Ik weet dat ik oeverloos loop te sarren en te zieken op dit soort zaken, nu ik het zo uitschrijf....bezigheidstherapie......QED
Laatst gewijzigd door dieseltijger op vr 8 mar 2024 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » vr 8 mar 2024 09:05

Ik was er nog niet bewust van dat die Tesla dus geen 12V naar caravan doorgeeft. Ik dacht dat elke auto met een 13 polige aansluiting dat deed joh. Wel belangrijk dat dat hier even genoemd wordt want ik kan me best voorstellen dat dat voor sommigen de keuze kan beïnvloeden.

Ik vind dat zelf ook best een mogelijk nadeel voor caravanners, hoewel het in de praktijk voor mij best mee zal vallen. Alles in de caravan werkt ook wel op de caravan accu en de koelkast heb ik nooit op 12v.

Wij gebruiken onderweg eigenlijk altijd het caravan toilet omdat het voor de dames en kinderen bij ons verboden is om op die gore openbare toiletten te zitten. Ik red me daar wel want ik hoef toch nergens aan te zitten. Toch was ik daarna altijd alsnog grondig mijn handen. In de caravan welteverstaan. Heb ik alsnog stroom nodig.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Daphne » vr 8 mar 2024 09:53

Voor ons zou het geen probleem zijn. Koelkast op gas, die heeft daar geen constante 12V voor nodig en tijdens opladen auto hebben we een caravanaccu om in de caravan te kunnen verblijven. Die accu onderweg opladen is nergens voor nodig na 2 x een wc doorspoelen en het gebruiken van de elektrische vonkontsteking van de kookplaat. Die paar ledlampjes trekken de accu ook niet leeg. We laten ze echt niet de hele nacht aan.
Ons enige probleem is dat we een Tesla model Y niet mooi vinden awhoea.gif Ik ben alleen bang dat het straks toch een Tesla model Y gaat worden knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door EricS » vr 8 mar 2024 10:09

Ab schreef:
vr 8 mar 2024 08:47
Als je elektra onderweg zo belangrijk vindt, koop of lease dan een EV6. ipv een Tesla.
Dan kan je onderweg zelfs je Nespresso inpluggen in de caravan. mrgreen.gif
Of onderweg de gehele caravan incluis de compressor koelkast van 230 volt voorzien.
Het is ontegenzeggelijk ideaal om gewoon 220V aan boord te hebben. Tijdens rijden kan je stekker onder de bank inpluggen en koffie drinken, devices laden etc etc..

Op willekeurige plek prik je de andere stekker erin, legt een kabel naar de hut en je kan evt off grid ergens staan met 220V. Of gewoon koffie drinken naast de auto.

En zo lang je langs de weg stilstaat voor pauze met de auto 'aan' (dus 800V batterij) kan je ook gewoon de 12V gebruiken in de caravan. Dit doe ik, onze Fendt heeft geen eigen accu mrgreen.gif
Bijlagen
20220715_085925.jpg
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » vr 8 mar 2024 10:18

dieseltijger schreef:
vr 8 mar 2024 09:04


Ik weet dat ik oeverloos loop te sarren en te zieken op dit soort zaken, nu ik het zo uitschrijf....bezigheidstherapie......QED
Waarom doe je het dan? snap je niet dat het irritant is voor de anderen die gewoon serieus info willen uitwisselen?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » vr 8 mar 2024 10:54

Nou, ik ben ook serieus: het staat het zorgeloos kamperen in de weg - en er worden echt vaak nodeloze barrieres opgeworpen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » vr 8 mar 2024 11:46

[re.gif]

dat is waar mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Franswa » vr 8 mar 2024 15:50

Hou vol diesel, we hebben jouw mening hier hard nodig om uit de tunnelvisie te komen.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » vr 8 mar 2024 15:53

[re.gif]

Welke tunnelvisie? die begrijp ik even niet, graag uitleg scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door 4Motion » vr 8 mar 2024 17:06

Ik vind het ook belangrijk dat alles werkt onderweg (verwarming - watervoorziening - toilet - koelkast).
Daar hebben we net een caravan voor : ons eigen huisje bij. Wanneer dat enkel functioneel is op de camping dan mis je toch een deel van de fun.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 8 mar 2024 17:45

Zo denk ik er ook over, het zit erin, het kan werken, dan moet het ook werken.

Anders kan ik net zo goed een tent achterin gooien.
Ben wel een beetje een luxe campeerder.

Heb 9jaar op buitenland gereden voor de baas en genoeg smerige toiletten gezien.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » vr 8 mar 2024 19:05

Mensen, keep it simple (of niet). Zo heeft iedereen zijn/ haar user interface. Ik ga nu even genieten van de heldere sterrenhemel, en het gesnurk van kerels op een slaapzaal.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 619
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dehoekies » vr 8 mar 2024 20:48

EricS schreef:
vr 8 mar 2024 10:09


Het is ontegenzeggelijk ideaal om gewoon 220V aan boord te hebben. Tijdens rijden kan je stekker onder de bank inpluggen en koffie drinken, devices laden etc etc..

Op willekeurige plek prik je de andere stekker erin, legt een kabel naar de hut en je kan evt off grid ergens staan met 220V. Of gewoon koffie drinken naast de auto.

En zo lang je langs de weg stilstaat voor pauze met de auto 'aan' (dus 800V batterij) kan je ook gewoon de 12V gebruiken in de caravan. Dit doe ik, onze Fendt heeft geen eigen accu mrgreen.gif
Kan ik beamen die luxe al heb ik nooit de luxe van een Tesla gehad maar wel een camper met 190 amp aan accus met een goede sinus omvormer waar je bijna alles mee kunt net zoals thuis ( elect. tandenbostel dus niet te laden)
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door WillyL » za 9 mar 2024 17:13

En waarom niet gewoon de geschakelde aansluiting gebruiken voor de koelkast en lampjes? Moderne koelkasten hebben misschien wel 12v nodig om te starten maar mijn oude nog niet.
Ik heb nu ook enkel 12v geschakeld (niet EV) en moest wat aanpassingen maken om de lampjes en pomp permanent onder spanning te krijgen:
- op geschakelde 12v, pin 9, van de auto zit nu een omschakelrelais dat in rust verbinding maakt met de moveraccu (10A gezekerd) en bij 12v van de auto (die ook het relais aanstuurt) omschakelt naar pin9 uit de auto. Het koelkastelement blijft steeds op pin9. De spanning dus wordt doorgegeven naar de 'permanente' draad voor de caravan (dus die welke normaal op 10 zit) - zo werken de lichtjes/pomp en lampje in de koelkast.
Zie schema pinnen op relais zijn:
85 = massa moveraccu EN auto
30 = 12v naar de omvormer in de Caravan
86 = 12v van pin 9 , geschakelde 12v auto (naar de spoel van het relais)
87 = idem (geschakeld naar de verbruikers)
87a = 12v van de moveraccu (met 10A zekering - in rust naar de verbruikers)
De 12v voor het Koelkastelement zit ook op de 87/86 - dus nog op pin 9 van de auto.
De draad komende van pin 10 is dus niet meer aangesloten.
Het wisselrelais kon ik in het vooronder nabij de binnenkomende kabelboom vanaf de dissel plaatsen.
Nu werkt alles volautomatisch (ook bij uitval 230v, behalve dan de KK natuurlijk).
20240309_164959.jpg
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Ab » za 9 mar 2024 22:01

Dat gaat dus niet bij een Tesla..
Daar gaat het hier over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Morgoth » zo 10 mar 2024 14:00

Ik vind het totaal onnodig om 12V in de caravan te hebben. De koelkast blijft koel op de bevroren flessen water en het toilet spoelt met een handpomp door. Dus ik zou die aansluiting niet missen
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » ma 11 mar 2024 20:49

Er zijn inderdaad belangrijker dingen in het leven. En mocht het probleem zich alsnog aandienen: voor 5 tientjes heb je een accu en daaaaaaagenlang 12 Volt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » ma 11 mar 2024 20:55

[re.gif]

Wat ik dus een week geleden schreef als direct antwoord op de vraag mrgreen.gif

daarna ontstaat de discussie over of het nodig is of niet.

Micky schreef:
do 7 mar 2024 13:57
[re.gif]

Wat ik daar online over gelezen heb, is eigenlijk altijd de mover accu. in mijn geval wordt dat de gecombineerde accu want ik heb een autark pakket op de caravan, dus alles gaat dan vanaf de boord accu die ook mijn mover aandrijft.

jij kunt gewoon een accu plaatsen met een lader eraan, die aansluiten op de 12v draad
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » ma 11 mar 2024 21:19

Het kan erger: https://forum.electricunicycle.org/topi ... step-down/

Het is wachten op de gek die pen 9 hiermee gaat voeden. Ome Ali heeft zeker een step-down converter, nu een snoeischaar en een WAGO klem. Hebben die jongens met Kia met het 230V stopcontact toch een pré.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door refram » di 12 mar 2024 11:45

Aangezien we in een vorig leven vakantie beleefden met een camper, gebruiken we onze caravan nu ook nog als camper.
Dus volledig autark. De accu voor de mover Truma XT is een PowerXtreme 30 met een bijhorende XC3 lader. Op deze manier wordt deze accu van 30Ah bijgeladen tijdens het rijden.
Om naar onze overwinteringsbestemming te rijden, +2000km gebruiken we nooit campings, want in deze periode zijn er bijna geen te vinden die open zijn. Dus we staan soms 5 nachten na elkaar vrij, en aangezien een Truma 6 steeds stroom nodig heeft, is een tussentijdse oplading van de mover accu wel een noodzaak met de XC3 lader. Werkt trouwens perfect.
https://emergoplus.com/product/xc3-lade ... harge146v/

Nu vind ik een Tesla model Y wel een interessante EV maar deze heeft het nadeel van geen constante 12V te hebben.
Moesten wij een Tesla model Y kopen zou ik overwegen om een klein zonnepaneel +/-50Wp te plaatsen op de dak van de caravan met een MPPT regelaar er tussen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » di 12 mar 2024 11:56

dieseltijger schreef:
ma 11 mar 2024 21:19
Het kan erger: https://forum.electricunicycle.org/topi ... step-down/

Het is wachten op de gek die pen 9 hiermee gaat voeden. Ome Ali heeft zeker een step-down converter, nu een snoeischaar en een WAGO klem. Hebben die jongens met Kia met het 230V stopcontact toch een pré.
Fijn allemaal, maar geen reden om die Tesla niet te bestellen, ik heb een inverter 230v 3000watt max (1500 continu) in de caravan, dus koffiezetten kan ik daar wel, echter kopen we gewoon koffie en broodjes onderweg mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » di 12 mar 2024 12:23

Precies. Een caravan moet kunnen caravannen, en een auto moet kunnen rijden. Als we nou zorgen dat die twee dingen nou zo onafhankelijk en zelfstandig mogelijk van elkaar werken scheelt dat een hele hoop gelazer. Ik verwijs naar de discussies die ik maar schaar onder de term "wet van behoud van ellende". Een onuitputtelijke bron van leedvermaak (niets mis mee, want het leed wordt fanatiek opgezocht - zo lijkt het).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”