Tesla Model Y RWD met caravan

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » za 20 jan 2024 12:02

Hm maar dat afremmen met gaspedaal wil ik dus juist vaak niet. Uitrollen bespaart al echt veel brandstof.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door deusjevo » za 20 jan 2024 12:08

[re.gif]

Maar jij hebt een hybride toch, geen EV?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » za 20 jan 2024 12:20

Dat klopt, maar dat afremmen zou dan toch hetzelfde kunnen werken? Dat heeft puur betrekking op het elektrische stuk.

Ik merk dat als ik NIET de “B” stand op de bak kies, en de auto dus uit kan rollen, ik een lager elektrisch verbruik realiseer dan als ik wél die “B” stand kies. Er is ook feitelijk weinig verschil, wat regeneratief remmen doet hij sowieso al wel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 11 dec 2023 16:15

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Zonneke » za 20 jan 2024 13:14

Hier kan het afremmen op de elektromotor ook uitgezet worden, eigenlijk eerder andersom want bij start staat deze altijd uit.
Dat vanzelf afremmen vind ik net heerlijk aan deze auto en vind het jammer dat deze dat niet nog sterker doet.
Probeer er altijd een beetje een sport van te maken om zo min mogelijk de remmen te gebruiken.
Het zet ook aan tot een defensieve rijstijl, die achterop rijden moeten maar afstand houden.
Je moet het wel wat kennen, op autosnelwegen niet te snel loslaten wanneer je een voorligger hebt ingehaald en trager wenst te rijden.
Bij een EV of Hybride is afremmen op de motor ook echt afremmen. mrgreen.gif


Begrijp dat bij sommige Tesla's het afremmen te bruusk gebeurt of de gebruiker kan er niet mee overweg?
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****


Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18987
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Hobby Linka » za 20 jan 2024 13:57

Zullen we bij het onderwerp blijven?

Tesla Model Y RWD met caravan.

Alles met solo rijden en andere merken heeft niets met het onderwerp en het forum te maken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

spikehome
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 6 aug 2023 06:30

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door spikehome » za 20 jan 2024 15:51

EricS schreef:Yep. Zeer waarschijnlijk stond bij de Tesla de iPedal aan. Bij gas los gaat hij (af)remmen. Dat is een nadeel van de Tesla, of aan of uit.

Bij EV6 (komt hij weer...) zijn 4 standen ( eigenlijk 8). Van helemaal uit, ook wel zeilen genoemd, naar trapsgewijs en volledig iPedal. Je bepaalt zelf mate van regenereren en dus afremmen. En dus ook hoeveelheid stroom je terugkrijgt. Naarmate het sterker wordt gaat remlicht aan.
Ik rijd zelf vrijwel nooit in iPedal, net een botsauto...gas-rem-gas-rem....en je weet dat daarmee steeds remlicht aan gaat, vervelend voor achteroprijdend verkeer.
Lees al ervaren rijders met onepedal.
Nou je kan een klein beetje remmen en dan brand er niks tot en met voluit remmen wanneer je remlichten aangaan en je kan het zien op je scherm als ze aangaan.


Tesla y LF 2023
Kip shelter outback 2024

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 692
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Klapzwaan » za 20 jan 2024 16:58


Jan van Vijven schreef: En niet achter een Tesla durven rijden maakt het helemaal af…
Dank je wel voor het compliment Jan! Afbeelding

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Robindd » zo 21 jan 2024 10:16

Kwam deze net tegen, iemand hier nog niet eerder gepost volgens mij?
Als 1 van de weinige berichten wel wat on-topic informatie Afbeelding

https://youtu.be/EKKVX3HDy_Y?si=-OvLeUVC1HEpvCXU


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » zo 21 jan 2024 10:23

Prima video en informatief.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Bospaadje
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Bospaadje » zo 21 jan 2024 10:38

Leuk informatief filmpje. Bevestigd overigens prima dat je met wat rust in je donder en zonder kinderen prima kan reizen met een EV. Bewijst ook dat ik (persoonlijke mening) nog erg blij ben dat ik nog 46mnd vooruit kan met mijn hybrid lease auto. Daarna hoop ik dat reikwijdte en vooral infrastructuur net zo makkelijk en gebruiksvriendelijk is geworden als tanken.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » zo 21 jan 2024 16:12

Dat is zeker een interessant filmpje! Ik vraag me even af; rijdt hij nou in het type model Y met de langste actieradius? Ik ben er niet helemaal in thuis.

Onderstreept trouwens wederom wel de noodzaak om je te verdiepen in verschillende betaalmethodes. Zucht, wat een gedoe toch altijd. Een app downloaden om je creditcardgegevens in te zetten.. dat bedenk je toch niet? Er is echt geen enkel tankstation die dat zo doet. Waarom laders dan wel!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door dieseltijger » zo 21 jan 2024 19:04

Lost zich vanzelf op. Vanmiddag op een kinderfeestje een schoonneef (???) gesproken. Hij heeft de basic Tesla Y, herkent de valse alarmen en plotselinge ingrepen niet. Dus ik vrees dat er sprake was van een maandagmorgen exemplaar enkele postings terug.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » zo 21 jan 2024 19:13

Denk ook dat het wel meevalt hoor diesel. Op het werk hebben we meerdere Tesla’s rijden van het oudere model 3 type. Daarvan ook een die flexibel wordt ingezet. Ik heb hier nog (bijna) nooit van gehoord. Het is niet iets wat dagelijks gebeurd hoor.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Robindd » zo 21 jan 2024 19:23

Gemineye schreef:Dat is zeker een interessant filmpje! Ik vraag me even af; rijdt hij nou in het type model Y met de langste actieradius? Ik ben er niet helemaal in thuis.

Onderstreept trouwens wederom wel de noodzaak om je te verdiepen in verschillende betaalmethodes. Zucht, wat een gedoe toch altijd. Een app downloaden om je creditcardgegevens in te zetten.. dat bedenk je toch niet? Er is echt geen enkel tankstation die dat zo doet. Waarom laders dan wel!
Hij rijdt in een standaard achterwiel aandrijving Y. 60kWh pakket. De Long Range versie heeft een 75kWh pakket.
Vindt het verbruik en daarmee de afstand per lading zeer netjes wat hij haalt, zeker gezien het een redelijk “normale” hoge caravan is en geen vouwwagen oid.
Niet de zwaarste en langste uiteraard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Gemineye » zo 21 jan 2024 19:26

Ah kijk. Dat dacht ik al een beetje. Er is nog een grotere accu dus. Als ik al elektrisch zou moeten kies ik sowieso grootste accupakket denk ik zo. Maar goed, mijn caravan zou dan ook een paar 100 kilo zwaarder zijn, dus dat lijkt me geen overbodige luxe.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Robindd » zo 21 jan 2024 19:59

Gemineye schreef:Ah kijk. Dat dacht ik al een beetje. Er is nog een grotere accu dus. Als ik al elektrisch zou moeten kies ik sowieso grootste accupakket denk ik zo. Maar goed, mijn caravan zou dan ook een paar 100 kilo zwaarder zijn, dus dat lijkt me geen overbodige luxe.
Ja zou ik ook doen, maar weet dat bij ons op het werk een aantal de std. versie rijden ook ivm het lease budget. De long range past daar niet in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 285
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door sander_knaus » do 7 mar 2024 13:30

Ik zit met een schuin oog te kijken naar een Model Y (lease). Nu kwam ik alleen tegen dat er geen 12 volt voeding beschikbaar is op de 13 polige stekker
hoe lossen de Tesla rijders hier dat op onderweg? Wij hebben geen mover...dus geen accu spanning aanwezig onderweg in de caravan.

- koelkast op gas
- wc doorspoelen met een fles water?
- lampjes -> zaklamp ?
- handenwassen -> jerrycan?
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » do 7 mar 2024 13:57

[re.gif]

Wat ik daar online over gelezen heb, is eigenlijk altijd de mover accu. in mijn geval wordt dat de gecombineerde accu want ik heb een autark pakket op de caravan, dus alles gaat dan vanaf de boord accu die ook mijn mover aandrijft.

jij kunt gewoon een accu plaatsen met een lader eraan, die aansluiten op de 12v draad
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Ab » do 7 mar 2024 16:23

Eigenlijk niet eens echt nodig.
Zonder 12 volt mis je ook niet veel.
Tenzij je 's nachts op parkeerplaatsen overnacht.
Maar ook dat is prima op te lossen met wat ledlampen op batterijen, en een of 2 flessen water.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » do 7 mar 2024 19:12

RE.gif

Voor jullie wat anders dan voor gezinnen met kleine kinderen en laten we eerlijk zijn de meesten van ons gebruiken het toch ook gewoon onderweg! Dus ik vind de vraag heel logisch.

In het andere draadje met de link naar waar de model Y eigenaar vlogt zie je dat juist zij met laden vaak overnachten op het terrein ernaast zodat je dus bij een supercharger bent, dat is een andere manier van reizen dan velen van ons gewend zijn. Zij slapen dus idd steeds onderweg zonder stroom en hebben dan ook Autark in de Kabe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Morgoth » do 7 mar 2024 22:00

sander_knaus schreef:
do 7 mar 2024 13:30
Ik zit met een schuin oog te kijken naar een Model Y (lease). Nu kwam ik alleen tegen dat er geen 12 volt voeding beschikbaar is op de 13 polige stekker
hoe lossen de Tesla rijders hier dat op onderweg? Wij hebben geen mover...dus geen accu spanning aanwezig onderweg in de caravan.

- koelkast op gas
- wc doorspoelen met een fles water?
- lampjes -> zaklamp ?
- handenwassen -> jerrycan?
Ik krijg op mijn Ioniq 6 wel een constante 12V in de stekker. Het kan dus wel in een EV. Maar oppassen is het wel. Het 12V accuutje is minescuul klein.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » do 7 mar 2024 22:03

RE.gif

Tesla doet dat niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Ab » do 7 mar 2024 22:18

Met of zonder kinderen maakt toch niks uit ?
Het mag toch ook best op een heel klein beetje kamperen lijken..
Kraan open en water kan ook met een jerrycannetje waar een kraantje aan zit.
Tussenstops op lange ritten zijn ook nooit in de wildernis, maar meestal op grote parkeerterreinen bij benzinestations met restaurant en alle voorzieningen zoals toiletten enz. En Superchargers..

Alleen voor de enkele keer dat er water ergens moet stromen een accu en een lader inbouwen, met alle geneuzel daaromheen, zoals accu eruit, een thuislader, alles er in de winter weer uitslopen en in het voorjaar weer terug zetten?

Ik zou daar toch nog eens over nadenken.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Micky » do 7 mar 2024 23:20

Tuurlijk maakt dat wel uit Ab, je bent er een tijdje uit, we rijden ook niet meer met 60pk de Pyreneeën door, dat is de vraag hierboven ook niet toch?
Mijn kinderen gaan doorgaans altijd in de caravan naar het toilet omdat het meiden zijn en we in de drukte moeten reizen, er staan rustig 20 vrouwen in rij voor hun, dat was vroeger niet zo, kindjes houden lastig op, en je hebt die caravan niet voor niets, dus nogmaals hele logische vraag hoe de caravan van stroom te voorzien voor onderweg, los daarvan, jij bent zelf helemaal niet vies van een stukje techniek, dus waarom nu dan zo reageren?

Overigens is het niet echt nodig idd
Dat schreef je in je eerste reactie

Ik denk dat het grote verschil is, dat je anders reist met een EV, ik volg dit nu al een tijdje nauwkeurig. Je hebt gewoon meer stoptijd onderweg waardoor je dan eten gaat maken/koken je leeft gewoon anders tijdens de stop die voor mij altijd is 3 minuten tanken en weer door. Verdiepen in hoe het gaat met een EV is voor mij heel verhelderend en vraagt best een aanpassing, ik zou dan ook niet op reis willen met een Tesla en caravan zonder stroomvoorziening in de caravan als je niet aan de paal staat.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Tesla Model Y RWD met caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 8 mar 2024 06:05

Zoals ik al meer heb geschreven, een moderne koelkast heeft ook een stroombron nodig om op gas te kunnen werken , en ja inderdaad zijn die koelkasten dan meestal te voorzien van ene pakket batterijen, maar een eenvoudige kleine accu kan hier in voorzien aangesloten op de aansluiting die normaal voor de constante voeding vanuit de auto is voorzien op de omvormer.

En ik als man ga onderweg ook liever op mijn eigen toilet dan op een smerig snelweg toilet en dan ga ik niet met losse flessen lopen leuren.

En ik betwijfel dat @ab dat wel doet
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”