Levelsysteem
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Levelsysteem
Invalshoek: wees compromisloos met jouw keuze. Ga geen concessies doen. Je overweegt een levelsysteem voor het gemak, of whatever. Kies dan de Full Monty zodat het oorspronkelijke doel wordt behaald of zie er helemaal van af. Bouw geen sluimerende onvrede in.
Tweede punt: ga voor kwaliteit en service. Vooral het belang van dat laatste punt blijft in ons land onderbelicht.
Vergelijk het maar met de keuze van een mover: versleten knieën of de behoefte aan gemak, whatever: verwen jezelf met een volautomaat en doe geen concessies door - met versleten knieën - een uitvoering te kiezen ........ waar je toch door de knieën moet.
Tweede punt: ga voor kwaliteit en service. Vooral het belang van dat laatste punt blijft in ons land onderbelicht.
Vergelijk het maar met de keuze van een mover: versleten knieën of de behoefte aan gemak, whatever: verwen jezelf met een volautomaat en doe geen concessies door - met versleten knieën - een uitvoering te kiezen ........ waar je toch door de knieën moet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Levelsysteem
we hebben niet allemaal een geld boompje in de tuin, zoals u.
Meneer geeft toch aan dat het verschil in prijs veel te groot is
Meneer geeft toch aan dat het verschil in prijs veel te groot is
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022
Re: Levelsysteem
Ontegenzeggelijk kan je tegen moeilijkheden aan lopen die samen hangen met leeftijd/gezondheid/mobiliteit. En dan is het goed dat er middelen zijn die het caravannen wat gemakkelijker zijn. Ik keek in het begin ook wat vreemd tegen movers aan. Totdat ik mijn huidige caravan kreeg. 1800 kg is wel wat veel als je bijna geen ruimte hebt om hem met de auto op zijn plek te krijgen. Dat geduw en getrek aan een caravan is ook niet zonder gevaar ontdekte ik vorig jaar. Wilde mijn boot verkopen na het overlijden van mijn vrouw. Lukte binnen een dag. Had tussen de verkoop en de levering toevallig al een afspraak gemaakt om de lagers van de trailer even te laten controleren. Reed terug naar de haven en stond op een smalle weg tegenover een bouwkraan. Hele stuk achteruit was geen optie. Dus trailer losgekoppeld en ik wilde hem even op een (licht oplopende) parkeerplaats zetten. Wat teveel kracht gezet en knap mijn achillespees gescheurd. 10 weken in de lappenmand. En dat ging over een bootje+trailer van in totaal nog geen 400 kilogram. ATC is voor mij ook een fijn idee. Ondanks dat Alko een klotebedrijf is zonder klantvriendelijkehid. En zo is het ook met E&P. Het brengt een stuk gemak maar ook stabiliteit . De caravan staat een stuk steviger. Ik zou wel kiezen voor de compact uitvoering. Die zou aan al mijn wensen voldoen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Levelsysteem
Niet helemaal, ze hebben wel samen dezelfde moedermaatschappij.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Levelsysteem
Nu snap ik het direct.
Vlak bij mij in Nieuw Vennep zit Alko NL. ( reed er vroeger elke dag langs naar mijn werk)
En daar staat ook levensgroot E&P op de gevel..
Dat begreep ik niet omdat Alko zelf het 4Up systeem heeft....
Aha... E&P is ook van Alko..
Weer wat wijzer.... thanx Vip..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Levelsysteem
Ik heb enkele dagen geleden voor de Alko Up 4 gekozen omdat ik die piston van E&P bij de as niet wil, ik vind het geen gezicht als het wiel naar beneden zakt.
Ik mover de caravan toch op de plek dan is een keg op rijden geen enkel probleem, daarna op het knopje duwen en klaar.
Ik mover de caravan toch op de plek dan is een keg op rijden geen enkel probleem, daarna op het knopje duwen en klaar.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Levelsysteem
Alko is al een poos bezig met opkopen van concurrenten. Alko is zelf ook een fusie aangegaan met het Amerikaanse bedrijf Dexko. Sinds een aantal jaren is Alko bezig klantencentra te openen door Europa. Soms als nieuw bedrijf, soms in een bedrijf dat opgekocht is. En dan als bekende merken E&P en Sawiko. Als het systeem van E&P beter/goedkoper/winstgevender is dan het vergelijkbare product van Alko, dan gaat het product van Alko er uit. Dat gaat ook gelden voor BPW en nog wel wat dingen. Komt vaak voor; Bombadier doet het, Brunswick doet het en Thule doet het.Chris schreef: ↑do 26 okt 2023 10:17Nu snap ik het direct.
Vlak bij mij in Nieuw Vennep zit Alko NL. ( reed er vroeger elke dag langs naar mijn werk)
En daar staat ook levensgroot E&P op de gevel..
Dat begreep ik niet omdat Alko zelf het 4Up systeem heeft....
Aha... E&P is ook van Alko..
Weer wat wijzer.... thanx Vip..
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Levelsysteem
Los van de belangstelling naar mijn beplantingsschema: Er wordt aangegeven dat het "aan de prijs is". Wat mijn invalshoek is: Koop spullen die geheel in jouw behoefte voorzien of zie er van af. Bij levelers schat ik in dat de gebruikers gemak nastreven. Als je een halve oplossing aanschaft ben je a) ook geld kwijt, en b) niet geheel geholpen.
Dus als het als "te kostbaar" wordt ervaren: zie er van af. Doe leuke dingen met jouw geld. Of ga sparen totdat je het kan betalen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Levelsysteem
Ik kan nog er aan toevoegen dat Winterhoff ook van ALKO is.
Vandaar dat Hobby geen Winterhoffs meer monteerd maar KNOTT stasbilisatorkoppelingen.
Porsche + Tabbert
Re: Levelsysteem
Chris schreef: ↑do 26 okt 2023 10:17Nu snap ik het direct.
Vlak bij mij in Nieuw Vennep zit Alko NL. ( reed er vroeger elke dag langs naar mijn werk)
En daar staat ook levensgroot E&P op de gevel..
Dat begreep ik niet omdat Alko zelf het 4Up systeem heeft....
Aha... E&P is ook van Alko..
Weer wat wijzer.... thanx Vip..
Zie ook mijn Post hierboven.
Enneh ter info:
E&P en UP4 zijn 2 geheel verschillende systemen en niet te vergelijken.
Wij hebben er nu weer UP4 onder zitten naar volle tevredenheid.
Porsche + Tabbert
Re: Levelsysteem
Wij hebben nu een caravan met een E&P systeem.
Wat een heerlijke luxe.... Het staat als een huis..
Wat een heerlijke luxe.... Het staat als een huis..
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Levelsysteem
Dit geeft mij extra vertrouwen dat ik de juiste besteld heb.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Levelsysteem
Ik probeer je redenering te volgen :). Maar jvoor het uitdraaien van de steunen moet je toch ook een stuk door je knieën ? Dan zou ik eerder kiezen voor Alko4Up of het Enduro systeem met een bijbehorende mover als je de uitgave voor een compleet E&P systeem te begrotelijk vindt. Dan hoef je slechts 1 x door je knieën om een oprijblok neer te leggen en de caravan erop te moveren en dan doe je de steunen automatisch.Daneel schreef: ↑do 26 okt 2023 00:49Wij hebben gekozen voor E&P compact, dus alleen op de as. Waarom? Het prijsverschil met de complete E&P vinden we wel wat groot. In de lengte waterpas zetten gaat met het neuswieltje heel goed.
Waarom een leveller?
Ik heb 2 versleten knieën dus ik doe zo min mogelijk op mijn ... knieën. Daarom ook een mover erbij (vol automaat dus) omdat duwen echt niet gaat.
Ik denk dat je voor die 1500 euro extra voor een compleet E&P systeem heel veel gemak koopt (weet ik uit ervaring). Je hebt een hoop geld aan een nieuwe caravan uitgegeven. Volgens mij doe je jezelf tekort door dan te besparen op de automatische steunen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Levelsysteem
Jan van Vijven schreef: ↑do 26 okt 2023 16:47Dit geeft mij extra vertrouwen dat ik de juiste besteld heb.
Porsche + Tabbert
Re: Levelsysteem
Ja dat zou voor mij ook de reden zijn, met die midden stempels staat hij echt vast.
zeker met lopen door de Caravan zul je dat merken.
En het over de as waterpas zetten lijkt me ideaal.
De hoeksteunen automatisch zijn leuk maar weinig meerwaarde, voor mij.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: Levelsysteem
En maakt er soms iemand gebruik van het Enduro Autosteady systeem ,wat zijn de ervaringen en kwaliteit
Re: Levelsysteem
Ik heb sinds dit jaar het Enduro systeem inclusief de “finding level” mover en het bevalt erg goed. Zeker die keer in de stromende regen als je vanonder je paraplu kijkt hoe alle pootjes ingetrokken worden zonder een natte rug te krijgen. En toen het harder ging waaien en we de caravan even 180graden gedraaid hebben om uit de wind te kunnen zitten.
Ik ben tevreden.
Ik ben tevreden.
Zweedse auto, Duitse caravan.
Re: Levelsysteem
Mwah. Ik vind die 3,5k voor een 6-steuns systeem nog wel meevallen als je ziet wat je er voor krijgt. Ik zou het best willen hebben. Ben sinds kort officieel rug patiënt en dit soort gemakken kan er voor zorgen dat ik met minder pijn mijn vakantie kan voltooien.
Zo ook de mover. Altijd gezegd dat ik die niet hoef. Maar sinds de laatste vakantie denk ik daar anders over. Behoorlijk aan het klooien geweest. Geen ruimte om met de auto de caravan op de keg te drukken. Met de hand dus gedaan. Toe hij waterpas stond bleek de voortent niet zoveel speelruimte in hoogte te hebben. Dus weer van de keg af en het linker wiel ingegraven. Gevolg: paar dagen hevige rugpijn. Nu denk ik dat ik er toch maar een mover onder ga zetten. Ik zit echter erg met het gewicht in mijn maag.
Zo ook de mover. Altijd gezegd dat ik die niet hoef. Maar sinds de laatste vakantie denk ik daar anders over. Behoorlijk aan het klooien geweest. Geen ruimte om met de auto de caravan op de keg te drukken. Met de hand dus gedaan. Toe hij waterpas stond bleek de voortent niet zoveel speelruimte in hoogte te hebben. Dus weer van de keg af en het linker wiel ingegraven. Gevolg: paar dagen hevige rugpijn. Nu denk ik dat ik er toch maar een mover onder ga zetten. Ik zit echter erg met het gewicht in mijn maag.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Levelsysteem
Nou ja, Als je het doet - moet je het goed doen. En als je de hele enchillada laat vastschroeven zit je op de 60 kilo extra - als je een Lithium batterij neemt.
Dat, de kosten en de leeftijd van de caravan meenemend, moet je even vooruit kijken denk ik. Een andere (jongere) caravan? Als rugpatient komt dan wellicht ook een andere vorm van verblijf in beeld (huisjes oid)?
We hebben dat ook wel eens gedaan op een lieflijke camping in de buurt van Sarlat: een chalet met veranda gehuurd - beviel prima. Meer dan prima. SNellere reistijd bovendien.
Dat, de kosten en de leeftijd van de caravan meenemend, moet je even vooruit kijken denk ik. Een andere (jongere) caravan? Als rugpatient komt dan wellicht ook een andere vorm van verblijf in beeld (huisjes oid)?
We hebben dat ook wel eens gedaan op een lieflijke camping in de buurt van Sarlat: een chalet met veranda gehuurd - beviel prima. Meer dan prima. SNellere reistijd bovendien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Levelsysteem
Ik ben al jaren lang rugpatient en ben het niet met je eens Diesel..... huisjes lijken leuk totdat je het gaat probleren:
1) vaste dagen, geen flexibiliteit. Als ik nu een mindere dag heb, rijden we niet of weinig
2) bedden -> zelden goed. Op een slecht matras gaan liggen (+zie 3). In een caravan kost het misschien wat, maar heb je het zelf in de hand
3) bij elke verplaatsing de hele zooi uit en in de auto laden.... inclusief een vrij zwaar topdekmatras om de nachtrust dragelijk te maken
Met de caravan koppel ik af, mover het ding op de plek en klaar. Alles heeft bij ons een vaste plek, pak niets in en uit. Wil dus geen voortent. Had het liefst nog autosteady of UP4 gehad, maar dat kan niet onder een Touring. Gelukkig zitten de pootjes wel heel handig, dus accuboor erop en gaan.
Een caravan past dus verrassend goed bij een rugpatient, zolang je investeert in een mover (liefst volautomaat) en goede matrassen. Die van de Eriba liggen erg goed met een topdekmatras erop. We gingen er eigenlijk vanuit dat we de matrassen eruit zouden halen, maar lijkt niet nodig. Lig wel een topdekmatras op van goede kwaliteit (en de daarbij behorende prijs ook).
On topic: Mocht iemand een bedrijf kennen wat wel een oplsosing voor een Touring heeft, laat het me vooral weten. Is geen probleem nu, maar Up4 achtig systeem is meer comfort.
1) vaste dagen, geen flexibiliteit. Als ik nu een mindere dag heb, rijden we niet of weinig
2) bedden -> zelden goed. Op een slecht matras gaan liggen (+zie 3). In een caravan kost het misschien wat, maar heb je het zelf in de hand
3) bij elke verplaatsing de hele zooi uit en in de auto laden.... inclusief een vrij zwaar topdekmatras om de nachtrust dragelijk te maken
Met de caravan koppel ik af, mover het ding op de plek en klaar. Alles heeft bij ons een vaste plek, pak niets in en uit. Wil dus geen voortent. Had het liefst nog autosteady of UP4 gehad, maar dat kan niet onder een Touring. Gelukkig zitten de pootjes wel heel handig, dus accuboor erop en gaan.
Een caravan past dus verrassend goed bij een rugpatient, zolang je investeert in een mover (liefst volautomaat) en goede matrassen. Die van de Eriba liggen erg goed met een topdekmatras erop. We gingen er eigenlijk vanuit dat we de matrassen eruit zouden halen, maar lijkt niet nodig. Lig wel een topdekmatras op van goede kwaliteit (en de daarbij behorende prijs ook).
On topic: Mocht iemand een bedrijf kennen wat wel een oplsosing voor een Touring heeft, laat het me vooral weten. Is geen probleem nu, maar Up4 achtig systeem is meer comfort.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Levelsysteem
Ja verhip...nooit bij stil gestaan: het in- en uithuizen. On topic: ik zie de leeftijd van de caravan, rugklachten (die - naar ik aanneem - niet minder worden), en een beperkt laadvermogen. Even nadenken wat je gaat doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Levelsysteem
Dit staat altijd nog wel op onze wensenlijst, maar blijkbaar nog niet hoog genoeg om het aan te schaffen
Afhankelijk van de plek, is het levelen denk ik toch wel datgene wat het meeste tijd kost bij aankomst op een camping. Maar goed, dat is vooralsnog ook het enige, de tijd die het kost en dat is ook maar max 20 minuten op een lastige plek denk ik.
Misschien bij een toekomstige caravan maar eens kijken om dat direct erbij te doen.
Afhankelijk van de plek, is het levelen denk ik toch wel datgene wat het meeste tijd kost bij aankomst op een camping. Maar goed, dat is vooralsnog ook het enige, de tijd die het kost en dat is ook maar max 20 minuten op een lastige plek denk ik.
Misschien bij een toekomstige caravan maar eens kijken om dat direct erbij te doen.
Adria Adora 573 PT 2021 achter een BMW 545
Re: Levelsysteem
20 minuten levellen
Kom op zeg, minder dan 5 met Mover en Accuschroever!
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Levelsysteem
Klopt, hier ook zeker een mover en accuschroever, dus 9 van de 10 keer is het ook minder dan 5 min.
Maar in een enkel geval dus wel eens wat langer, zoals afgelopen zomer in Zuid Engeland op een soort terrassencamping. Redelijk steil grindpad tussen de terrassen, smalle insteek naar het terras langs een damwand, dus moveren ernaar toe. En het terras zelf wat enorm scheef/oneffen was, dus na de wielen levelen, was bij de eerste poging de dissel met het wiel er helemaal in nog steeds te hoog, dus toen moesten we een stukje verplaatsen. En het regende ook lekker (zoals vaak die vakantie )
Maar dat zijn dus wel de extremen, als het elke keer >5 minuten was, had er wel een levelsysteem op gezeten
Maar in een enkel geval dus wel eens wat langer, zoals afgelopen zomer in Zuid Engeland op een soort terrassencamping. Redelijk steil grindpad tussen de terrassen, smalle insteek naar het terras langs een damwand, dus moveren ernaar toe. En het terras zelf wat enorm scheef/oneffen was, dus na de wielen levelen, was bij de eerste poging de dissel met het wiel er helemaal in nog steeds te hoog, dus toen moesten we een stukje verplaatsen. En het regende ook lekker (zoals vaak die vakantie )
Maar dat zijn dus wel de extremen, als het elke keer >5 minuten was, had er wel een levelsysteem op gezeten
Adria Adora 573 PT 2021 achter een BMW 545