Waarde verandering als je interieur aanpast?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Kipkorn » zo 27 aug 2023 10:24

Dag allen,

Mijn vrouw zou graag het interieur (vloer, bekleding etc) willen aanpassen van onze caravan (burstner 2011). Dit is geen caravan die wij altijd zouden willen gebruiken ivm het stapelbed. Hij gaat te zijner tijd weer verkocht worden als de kids groter zijn.

Nu is de vraag. Kan de waarde verminderen als je het origineel aanpast of is het überhaupt nog wel goed door te verkopen?

Groet

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door RichTrip » zo 27 aug 2023 10:27

In de regel kun je stellen dat het een negatieve invloed heeft op de waarde.
En hoe expressiever de veranderingen, hoe groter de invloed.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Henri Berends » zo 27 aug 2023 10:29

Je verandert toch niets aan de feitelijke basis-indeling van de caravan? Zou mogelijk eerder betere verkoop gaan betekenen als vloer en bekleding een remake/upgrade gaan krijgen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Jan van Vijven » zo 27 aug 2023 10:31

Hangt van je smaak af, alles paars is zeker geen goed plan, ik denk dat origineel meer opbrengt.
Maar… jij moet er in leven, als je altijd naar later kijkt zal het nooit voor je zelf leuk zijn.

Een nieuwe keuken in je huis is ook weggegooid geld, krijg je nooit terug bij verkoop, maar wel leuk voor je zelf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Gemineye » zo 27 aug 2023 12:43

Ik weet niet wat algehele markt is eerlijk gezegd, maar alles wat “gepimpt” is loop ik zelf met een grote boog omheen. Dat geldt ook voor caravans waar bv de kachel is uitgebouwd of een compressor koelkast is ingebouwd. Ik heb er niks mee, dus ik klik ze direct weg.

Mijn gevoel is dat origineel het makkelijkst verkoopt, maar ik weet niet of dat echt zo is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Chris » zo 27 aug 2023 14:31

Kipkorn schreef:
zo 27 aug 2023 10:24
Dag allen,

Mijn vrouw zou graag het interieur (vloer, bekleding etc) willen aanpassen van onze caravan (burstner 2011). Dit is geen caravan die wij altijd zouden willen gebruiken ivm het stapelbed. Hij gaat te zijner tijd weer verkocht worden als de kids groter zijn.

Nu is de vraag. Kan de waarde verminderen als je het origineel aanpast of is het überhaupt nog wel goed door te verkopen?

Groet
Ik denk dat wanneer het nieuw is en met smaak gedaan is dat je met een oudere caravan betere punten scoort dan met een versleten interieur.
Je praat over een vloerbedekking,,,, kussenhoezen en gordijntjes wellicht...
Roerende zaken in makelaarsland.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Jan van Vijven » zo 27 aug 2023 14:54

Je moet het voor jezelf doen, je verdient het nooit terug.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 986
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Rodo » zo 27 aug 2023 15:06

Al is het met smaak gedaan, naar jouw eigen smaak, is het dan ook de smaak voor een eventuele koper!? Maak het zoals je zelf wilt en neem wat verlies bij verkoop. De kans dat je iemand vind die een identieke smaak heeft is nihil. Stoffering is een eyecather bij binnenkomst. Als het neutraal is, is de kans op acceptatie voor een koper het grootst.
Spending a fortune to live like a wanderer

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Diny » zo 27 aug 2023 15:07

De dealer waar wij onze camper aan verkochten betaalde minder toen hij zag dat ik de banken, stoelen en gordijnen zelf gestoffeerd had.
Hij heeft hem een poosje te koop gezet en toen dat geen resultaat boekte zelf laten stofferen.
Of dat mooier was dan het eigen werk? Zeker niet strakker. Maar hij is toen wel verkocht.

Als je toch plannen hebt om te verkopen doe het dan. Jullie besparen je een heleboel werk thumbup.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Niels83 » zo 27 aug 2023 17:40

Hangt er heel erg vanaf. Er zijn mensen die er van leven om oude caravans op te kopen een lek kleurtje te geven en door te verkopen. Vaak slecht gedaan maar dat maakt de mensen die vaak op caravanity rondhangen weinig uit.

Maar dat is een ander type caravan dan 1 uit 2011. Als de vloerbedekking goed is en de bekleding ook dan stop je er geld in voor je zelf, dat ga je niet terug verdienen.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door jeroen.25 » zo 27 aug 2023 18:00

Een caravan uit 2011 heeft nog een behoorlijke waarde.
Als je die niet heel lang wilt houden zou ik de aanpassingen zo maken dat het makkelijk ongedaan gemaakt kan worden. Zeiltje of vloerbedekking over de bestaande heen leggen. Kussens opnieuw bekleden en de originele hoezen bewaren enz.

Ik stap meteen weer naar buiten als ik een caravan bezichtig waarin zichtbaar van alles is aangepast.

Nu ben ik ook best wel kritisch, maar toch... Zo zullen er genoeg met mij zijn.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Chris » zo 27 aug 2023 19:43

Waar alles mee valt of staat is natuurlijk de huidige conditie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door redriver » zo 27 aug 2023 22:22

Wij hebben bij onze Hobby uit 2005 beide spiegelwanden uit het toilet verwijderd. Enerzijds omdat we het niet mooi vonden (soort spiegelpaleis op de kermis) en anderzijds omdat bij beide spiegels de randen aan het "oxideren " waren. Nu beide wanden voorzien (gelijmd) van op maat gezaagd 3mm trespa in RAL 9010. Daar aan 1 zijde een eenvoudige modernere kleinere spiegel gehangen. Ziet er nu veel mooier en rustiger uit dan origineel ....... vinden wij.

Over restwaarde hebben we niet nagedacht knipoog.gif

Afbeelding

[url=https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2680]Afbeelding[/url)

https://www.caravan-forum.nl/app.php/ga ... 681/medium
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Waarde verandering als je interieur aanpast?

Bericht door Morgoth » di 29 aug 2023 14:08

En dan krijg je er over 5 jaar een paar honderd euro minder voor... So what? Je hebt daar toch zelf plezier van gehad?
Mijn zwager zette een dure nieuwe keuken in zijn huurhuis. Waarom niet? Je woont er toch zelf in? Echt Nederlands om jarenlang in iets te wonen/kamperen wat je niet mooi vind maar om financiële redenen niet durft aan te passen.

Ik zeg: gewoon doen. In mijn caravan is van binnen helemaal niets meer origineel. Ik heb geen seconde nagedacht of ie daardoor minder waard (onverkoopbaar) zou worden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”