Productiefout Emuk stang in huis?

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 17:38

Afbeelding
En hier dat dopje wat erin zit wat ik bedoelde. Maakt verder weinig uit. Er overheen is wat nettere afwerking.

Let niet op de afstelling overigens, daar klopt helemaal niets meer van en is los geweest.

Maar het is mijn keuze geweest om ze op 2,3m binnen maat af te stellen op mijn auto. Dat staat niet ter discussie, en heeft ook 0,0 met de 2 problemen te maken die ik hier had gemeld :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door EricS » do 24 aug 2023 17:51

Ben het met je eens, zou geen speling mogen hebben, ongeacht wijze bevestiging.
Maar nu garantieclaim...lijkt me lastig gezien eigen modificatie.
Of zelf zien te verbeteren, of hulp voor claim, of ....verlies nemen.

Zijpaadje....
Heb redelijk recent nieuwe set Emuk universeel gekocht. Vond stelschroeven zo..zo.., redelijk losjes. Kon, hoe hard ik ook draaide, door bewegen spiegel los krijgen.
Ja hoor, eerste rit direct rechterset verloren, links snel met open raam vastgehouden met 90kmh.
Klacht ingediend...kreeg geld terug.....
Is/was Emuk kwaliteit onwaardig.
Afbeelding
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 24 aug 2023 17:57

Netjes dat ze bij jou dat zo hebben opgelost dan!

Kwaliteit laat wat te wensen over helaas, gewoon totaal niet verwacht.
Ik wacht nog wat dagen om te zien wat Emuk zelf hier van zegt, kan me niet voorstellen dat hun ook zeggen: jammer, maar aangepast.
Anders inderdaad zelf maar aanpassen met de juiste loctite het vast zetten. Dan blijft het wel zitten denk ik. Alternatief is een spanstift er doorheen, dan komt het ook niet los meer.

Spiegels vast zetten aan de buis met een stukje duct tape geeft voldoende opvulling om de spiegel te stoppen van draaien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Hans1954 » do 24 aug 2023 22:22

Paul Vingerhoets schreef:
do 24 aug 2023 14:39
@ab groen is (in ieder geval voor mij op de tablet) zeer slecht leesbaar
A er was al iemand voor

Maar de stangen inkorten, heb je dan een heel smalle caravan ?
Je wil toch met de caravan spiegels langs de caravan kunnen kijken hoe breder de spiegels staan hoe meer zicht je hebt

Oké niet iedereen wil zien wat er achter hem gebeurd, zie ik regelmatig onderweg gezien de smal geplaatste spiegeltje of geen extra spiegels
Hoe breder gaat dus niet op. Als je de caravanwand in het zicht hebt, staan je spiegels dus eigenlijk naar "binnen" en zie je dus minder. De enig juiste manier is om de auto en caravan perfect in rechte lijn te brengen en dan van achteren langs de caravan kijken. De binnenkant van de spiegel moet dan net zichtbaar zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » vr 25 aug 2023 09:24

[re.gif]
Dat zou je naar mijn mening bereiken door de binnenkant van de spiegels op de breedte van de caravan te zetten, en dan dusdanig afgesteld dat je net de caravan nog ziet in de binnenhoek.
Eens verder wat je zegt, zet je ze veel breder moet je de caravan dus naar binnen gaan zetten om de caravan nog te zien. Je kan dan wellicht ietsjes meer daadwerkelijk achter de caravan kijken. Dat is verder geen eis. Langs de caravan recht naar achteren kijken dacht ik wel.

Ik heb overigens de 25% terugbetaling geaccepteerd en loctite 3455 in bestelling staan. Heb het idee met een boortje wat materiaal tussen buis en gietstuk weg te nemen en dit vol te smeren, samen met de hele wand van het gietstuk en dan direct terug plaatsen uiteraard en laten uitharden.
Heb vaker met dat spul gewerkt in een werkplaats, en dat is, mits goed gebruikt, mega sterk.
Ben benieuwd..

Mocht Emuk nog reageren, zal ik hier nog reageren.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Morgoth » di 29 aug 2023 13:53

Paul Vingerhoets schreef:
do 24 aug 2023 14:39
Maar de stangen inkorten, heb je dan een heel smalle caravan ?
Je wil toch met de caravan spiegels langs de caravan kunnen kijken hoe breder de spiegels staan hoe meer zicht je hebt

Oké niet iedereen wil zien wat er achter hem gebeurd, zie ik regelmatig onderweg gezien de smal geplaatste spiegeltje of geen extra spiegels
Ik heb mijn spiegels ook ingekort. Ik vind het vreselijk als de spiegels veel te ver naar buiten staan. Je moet je hoofd verdraaien en de ogen opnieuw focusseren om in de spiegel te kunnen kijken. Hart spiegel-spiegel is breedte caravan. Dan zie ik genoeg en voldoe ik aan de wet.

Overigens herken ik de klachten van TS niet. Bij mij zitten de stangen vast en de spiegel ook.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door mrbullmastiff » di 29 aug 2023 22:27

Ik dacht dat het draadeind waar de vleugelmoer op gedraaid zit zorgt voor de borging van de buis waar de spiegel op gemonteerd is.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » di 29 aug 2023 22:32

Zeker niet! Niet bij mijn model in ieder geval. Ik heb nu kunnen zien dat de buis lang niet zo ver rijkt. Hij zit duidelijk geklonken, maar niet voldoende bij mij dus.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door mrbullmastiff » di 29 aug 2023 22:46

Ook niet bij mijn spiegels zag ik net, ik meen dat VIP er eens een topic over had gehad.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » wo 30 aug 2023 19:57

Afbeelding
Dit is hoe ver die steekt, en mijn eerdere plaatje van een vorige post laat zien dat het geklonken zit. Ter info slechts.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Ab » wo 30 aug 2023 23:32

Ik snap het niet. Ook niet op het andere plaatje.
Als het geklonken zou zijn, zouden er gaatjes in de binnenpijp moeten zitten toch ?
Als het mijn spiegel was, boorde ik met de pijp erin de gaatjes even door met 4 mm, en deed er 2 popnagels in.
Zeker weten dat het nooit meer losgaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » do 31 aug 2023 14:02

Geklonken is niet geheel het juiste woord. Geponst dan zoals iemand zei?
Er worden gewoon 2 putjes er in geperst en zo de klemming gemaakt.

Ben bang dat 2 popnagels het niet stabiel genoeg houden, dus ik ga het opvullen met vloeibaar aluminium. De loctite daarvoor.
De passing is behoorlijk ruim, het is niet zo dat dat buisje er maar net in past. Maargoed, straks met loctite zou dat goed moeten zijn.
Wellicht alsnog 2 popnagels erin straks.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 31 aug 2023 15:23

En helemaal doorboren en dan van die verende borgpennen erin kloppen kan die er zeker niet meer uit, maar als de passing te ruim is moet je die in ieder geval opvullen anders gaat de spiegel wiebelen lijkt me.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door jeroen.25 » do 31 aug 2023 15:43

Zou 1 van de gaatjes wel doorboren tot in de stang en er een parkertje oid in doen zodat hij ook na het lijmen nooit zomaar los zou kunnen komen
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door henkth » vr 1 sep 2023 21:15

De spiegel zal wel gemaakt zijn van een gietlegering. Dus niet lasbaar.
Ik zou het volgende doen indien van Emuk geen afdoende oplossing komt.
Het spiegelhuis en de stang weer monteren en fixeren.
Aan de andere kant( 180 graden verdraait) van de bestaande gaten een (of twee) nieuw gaatje(s) (voor M-4 draad) boren.
Een klein stukje boren in de stang.
Spiegelhuis demonteren van stang.
M-4 draadtappen.
Gebruik speciale inbusboutjes met een conische kop.
Spiegelhuis en stang monteren.
inbusboutje.jpg
inbusboutje.jpg (14.89 KiB) 838 keer bekeken

Indien de stang te dunwandig is dan is het niet mogelijk om in de stang te boren.
Dan is het beter om een gaatje door en door te boren.
De bevestiging wordt dan een spanstiftje.
Boutje kan ook maar een spanstiftje is wat mooier.
Bijlagen
spanstift-3-5.jpg
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3244
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Leentje » vr 1 sep 2023 21:31

Triest dat je aan zo'n dure spiegels moet gaan "knutselen".
Jaren gelden verloren wij twee keer een Emuk, gelukkig bungelde deze beide keren nog aan de spiegel van onze Ford Kuga. Eerste keer zagen we het en gingen en konden we naar de pechtstrook. Tweede keer was het een verrassing dat hij er enkele kilometers verderop nog aan hing.
De wederverkoper gaf geen thuis. VIP is er nog mee langs de fabriek in Duitsland geweest. Ze zouden verbogen zijn. Dan kun je gaan welles-nietessen. Wij hebben inmiddels al weer heel wat jaren naar grote tevredenheid spiegels van Oppi. Heel blij mee dat deze naadloos van de Kuga mee over konden naar de Volvo V60.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » vr 1 sep 2023 21:35

Heb het zojuist met de loctite vast gezet, en de geponste gaten door geboord tot de helft. Morgen eens zien, anders een popnagel erin.
Heb de gaten ook voorzichtig vol gedaan met de loctite. Dat zou op zichzelf al een stiftje moeten zijn.

Spanstiften zijn er alleen in staal en RVS volgens mij. Dat combineer je volgens mij beter niet met aluminium.
Popnagels daarin tegen zijn vaak aluminium :)

Bedankt voor het meedenken iig allemaal!
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Productiefout Emuk stang in huis?

Bericht door Robindd » za 2 sep 2023 12:37

Leentje schreef:Triest dat je aan zo'n dure spiegels moet gaan "knutselen".
Jaren gelden verloren wij twee keer een Emuk, gelukkig bungelde deze beide keren nog aan de spiegel van onze Ford Kuga. Eerste keer zagen we het en gingen en konden we naar de pechtstrook. Tweede keer was het een verrassing dat hij er enkele kilometers verderop nog aan hing.
De wederverkoper gaf geen thuis. VIP is er nog mee langs de fabriek in Duitsland geweest. Ze zouden verbogen zijn. Dan kun je gaan welles-nietessen. Wij hebben inmiddels al weer heel wat jaren naar grote tevredenheid spiegels van Oppi. Heel blij mee dat deze naadloos van de Kuga mee over konden naar de Volvo V60.
Had deze even gemist, maar triest inderdaad..
Kreeg dus uiteindelijk 25% terug, daarvan de loctite 3455 gekocht en wat arbeid vergoed, minimaal..

Maar, met 4mm die gaatjes doorgeboord, rondom de buis en binnenin goed ingesmeerd en in elkaar gestoken.
De gaatjes goed vol gestopt met de loctite, en het zit werkelijk zo vast als het maar kan.
Door die gaatjes zit goed veel loctite, waardoor het nu is opgedroogd als een soort pennetje die er doorheen en er aan vast zit.
Hier durf ik weer mee te rijden.

Niet heel goed te zien, maar hierbij foto’s:
AfbeeldingAfbeelding
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”