Dakluik met slinger opent niet meer

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GuteReise
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jun 2023 20:00

Dakluik met slinger opent niet meer

Bericht door GuteReise » di 22 aug 2023 21:03

1 van mijn dakluiken wilde op vakantie niet meer open. Als je aan de slinger draaide dan volde en hoorde je een soort ratel
In het dakluik wordt de kracht van de slinger via een metalen 6 hoekig asje overgebrach naar de 'gearbox'.
Nu ben ik er achter gekomen dat dit asje naar beneden is gezakt, en daardoor niet hoog genoeg in de gearbox zit.
Hieronder de foto van het dakluik van mijn Fendt 515 uit 2021.
De slinger kun je verwijderen met één schroefje.
Vervolgens voorzichtig de hele rand naar beneden trekken. Gaat best zwaar. De rand wordt vastgehouden door metalen klipjes, je breekt dus geen plastic lipjes af.
Op de volgende foto zie je hoe ik met een stukje stroomdraad (zwart 1,5 mm2) de metalen pen iets hoger gezet heb.
2023-08-21 14.19.47 Dakluik buitenkant.jpg
(Gelijk even het dakluik schoon maken, nu je er goed bij kunt, met name natuurlijk de verduistering en het vliegengaas)
Vervolgens klik je de rand weer tegen het dakluik, met een beetje druk klikken de metalen klipjes weer in elkaar.
Let wel op dat het asje goed in de gearbox valt.
Advanced opmerking:
Ik zie dat het metalen asje aan 1 uiteinde een kleine verdikking heeft, als je die kant in de gearbox steekt, blijft de as hangen. Ik denk dat dit origineel zo bedoeld is, maar vanwege een nieuw dak (hagel) heeft men de luiken gedemonteerd. Ik zeg niet dat dit een oorzaak is, maar met mijn oplossing werkt het weer naar behoren, en zonder kosten. Mijn andere dakluik heb ik ook voorzien van deze modificatie.
Bijlagen
2023-08-19 13.06.44 Dakluik binnenkant slinger.jpg
Das Leben ist zu kurz, um schlechten Wein zu trinken

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Dakluik met slinger opent niet meer

Bericht door iemand » di 22 aug 2023 21:26

Mooie (goedkope) work-around.

Was vast wel even speurwerk scratch.gif

Dank voor het delen thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Dakluik met slinger opent niet meer

Bericht door Pakkie » wo 23 aug 2023 08:17

Heb twee van dergelijke luiken in de hut zitten dus goed om te weten "what to do" als hij eens niet open wil. Boven de rondzit heb ik dan een wat groter frame en nog wat lampjes te demonteren ivm het geweldige sky-light dakraam zoals hieronder te zien is. Dank voor het delen van deze kennis thumbup.gif

skylight.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”