V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Nu ja, een proefrit met een combinatie van een half uurtje: "dat mochten we willen. Wedden dat het niet of hoogstzelden gebeurt? Ja het is lastig, ja je moet enige schroom overwinnen, en nee we moeten ook niet doorschieten: een rit op tempo op de snelweg zonder gesloten frictiekoppeling, en even op een bobbelige secundaire weg geeft al een aardige indicatie.
Het is al veelzeggend dat niemand aangeeft dit ooit gedaan te hebben, terwijl het forum vol staat met gepiep op dit vlak. Hoe zei king Louis (Van Gaal) dit ook alweer? "Ben ik nou zo slim, of zijn jullie zo dom?".
Het is al veelzeggend dat niemand aangeeft dit ooit gedaan te hebben, terwijl het forum vol staat met gepiep op dit vlak. Hoe zei king Louis (Van Gaal) dit ook alweer? "Ben ik nou zo slim, of zijn jullie zo dom?".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Ik herken dit wel t.o.v. onze eigen combi toen we deze net hadden.... 2 jaar geleden een tandemasser gekocht i.v.m. gezinsuitbreiding, alle verhalen die we hoorden en moesten geloven over de wegligging van een tandemasser (o.a. geen last hebben van langsrazende busjes en zuiging van vrachtwagens e.d.) gaf ons een goed gevoel over de aanschaf, maar kwamen helaas van een koude kermis thuis! Met onze toenmalige trekken, een Volvo XC90 uit 2007, voelde echt veel te licht aan voor de caravan.... de caravan lag heel onrustig achter de auto, kreeg snel slingerneigingen en heel veel last van zuiging. Even voor de duidelijkheid, kogeldruk, belading en bandenspanning hadden we echt wel op orde.
Toen besloten om een zwaardere trekker aan te schaffen, de huidige Q7 , dit bracht wel de nodige verbetering maar was het toch nog niet helemaal.... totdat.... we nieuwe banden onder de caravan legden.... man man man wat een wereld van verschil! Nog nooit zo'n stabiele combi gehad, geen slingerneigingen meer, geen last van zuiging meer niks.... caravan ligt nu als een baksteen achter de auto
Dus voor TS eigenlijk het advies, kijk eens heel kritisch naar de banden van je caravan! Hoe oud zijn ze en hebben ze wel de juiste loadindex? Wellicht aan vervanging toe of banden nodig met sterkere bandwangen...
Toen besloten om een zwaardere trekker aan te schaffen, de huidige Q7 , dit bracht wel de nodige verbetering maar was het toch nog niet helemaal.... totdat.... we nieuwe banden onder de caravan legden.... man man man wat een wereld van verschil! Nog nooit zo'n stabiele combi gehad, geen slingerneigingen meer, geen last van zuiging meer niks.... caravan ligt nu als een baksteen achter de auto
Dus voor TS eigenlijk het advies, kijk eens heel kritisch naar de banden van je caravan! Hoe oud zijn ze en hebben ze wel de juiste loadindex? Wellicht aan vervanging toe of banden nodig met sterkere bandwangen...
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
In dat geval - volgens Michelin zelfs een trend - Pas commercials toe. Ik heb ze eveneens, merk overigens geen verschil in het weggedrag, maar de waarschuwingen dat alle meubels kapot zouden trillen zijn niet uitgekomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Het blijft lastig te achterhalen waar het aan ligt. Een Volvo V70 met een 5 cilinder zal toch echt (in theorie) een dijk van een caravan trekker moeten zijn.
Ik doe het met een lichtere auto en met 2 cilinders minder in combinatie met een "470" caravan van maximaal 1300 kilo. Gaat als een speer. Zojuist weer terug gekomen vanuit Kroatië met de hele weg (OK, tot aan NL...) 108 km/u op de CC. Ging absoluut perfect! Als een blok op de weg. Wel zware spullen in de auto, hulpveren, bandenspanning aangepast op zware belading en kogeldruk op +85 kilo (waar 75 kilo eigenlijk de max is).
Ik doe het met een lichtere auto en met 2 cilinders minder in combinatie met een "470" caravan van maximaal 1300 kilo. Gaat als een speer. Zojuist weer terug gekomen vanuit Kroatië met de hele weg (OK, tot aan NL...) 108 km/u op de CC. Ging absoluut perfect! Als een blok op de weg. Wel zware spullen in de auto, hulpveren, bandenspanning aangepast op zware belading en kogeldruk op +85 kilo (waar 75 kilo eigenlijk de max is).
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Mijn buurman had hetzelfde type v70 (vandaar mijn eerdere vraag) en die moest ook zijn bandenspanning verhogen en de kogeldruk op ongeveer 95kg krijgen om een fijn rijdende combinatie te krijgen.
Home-car racer 48
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Als TS... Hans1975 zijn topic opend slaat ie stijl achterover van alle reacties...
Kom er maar in Hans..
Kom er maar in Hans..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Even een ander vraagje, is dit je eerste caravan? Heb je vergelijk met eerdere combi’s?
Nooit iets voelen bestaat namelijk niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nooit iets voelen bestaat namelijk niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Volgens de openingspost van TS "Hiervoor hadden we een Adria Unica 390 uit 2001 helemaal blanco."
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Ja dat hebben we gedaan. Met een nieuwe caravan uit de showroom. De dealer had voor het simuleren van kogeldruk een voortent voorin gelegd en een gevulde jerrycan in de disselbak. Geen proefrit met de caravan die we daarna nieuw hebben besteld, want dat gaat natuurlijk niet. Maar als je niet weet waar je op moet letten, is een proefrit met een lege caravan niet echt zinvol.dieseltijger schreef: ↑wo 23 aug 2023 17:55Nu ja, een proefrit met een combinatie van een half uurtje: "dat mochten we willen. Wedden dat het niet of hoogstzelden gebeurt?
Vrijwel elke slechte combi is beter te maken met de door de forumleden geopperde suggesties. Kogeldruk, bandenspanning van caravan en auto, soort banden, belading. Als dit alles niet helpt, kun je nog het probleem in de auto gaan zoeken. Vraag eens een auto van een vriend, familielid en maak een rit met de caravan. Zo blijft er steeds minder over en kom je steeds dichter tot het probleem.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Effe de kortste weg..
Zet effe een jerrycsn met 25 liter water in de disselbak, en ga rijden. Op de snelweg met 95 km/u op GPS. Of 2 jerrycans.
Onderweg kan je water weg gooien.
Rijdt het beter, dan water weggooien totdat het verslechterd.
Thuis de kogeldruk meten, en kijken hoeveel water je hebt wevgegooid.
Dan weet je de goede kogeldruk.
Wat ik eerder al schreef..geloof die Reich weger niet zomaar.
Een personen weegschaal is veel beter.
Zet effe een jerrycsn met 25 liter water in de disselbak, en ga rijden. Op de snelweg met 95 km/u op GPS. Of 2 jerrycans.
Onderweg kan je water weg gooien.
Rijdt het beter, dan water weggooien totdat het verslechterd.
Thuis de kogeldruk meten, en kijken hoeveel water je hebt wevgegooid.
Dan weet je de goede kogeldruk.
Wat ik eerder al schreef..geloof die Reich weger niet zomaar.
Een personen weegschaal is veel beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Bedankt voor alle reacties.
Verder zal ik even reageren op de diverse reacties.
De auto en caravan hebben allebei een beurt gehad voordat ik vertrok.
De kogeldruk is niet gewogen met de weger maar met de digitale Reich kogeldrukmeter die je op de trekhaak plaatst.
De trekhaak mag 75 kg kogeldruk hebben, kan het kwaad om nog hoger dan 89 kg uit te komen?
De banden van de caravan zijn Maxxis vansmart mcv3+ light truck uit 2019
We hebben geen proefrit gemaakt, maar ging er een beetje vanuit dat een caravan uit 2016 met up to date stabilisatorkoppeling wel beter zou rijden als een stab.koppeling uit 2001.
Verder is het gewicht van de Hobby natuurlijk een stuk hoger dan de Adria. Misschien zit het wel tussen mijn oren, echter heb ik moeten remmen tijdens een inhaalmanoevre omdat de caravan begon te slingeren. Dit speelt natuurlijk ook mee in mijn gevoel. Buiten de zomer rijd ik nooit met caravan / aanhanger. Komend weekend ga ik weer op pad met de caravan en zal eens met de belading gaan spelen.
Verder zal ik even reageren op de diverse reacties.
De auto en caravan hebben allebei een beurt gehad voordat ik vertrok.
De kogeldruk is niet gewogen met de weger maar met de digitale Reich kogeldrukmeter die je op de trekhaak plaatst.
De trekhaak mag 75 kg kogeldruk hebben, kan het kwaad om nog hoger dan 89 kg uit te komen?
De banden van de caravan zijn Maxxis vansmart mcv3+ light truck uit 2019
We hebben geen proefrit gemaakt, maar ging er een beetje vanuit dat een caravan uit 2016 met up to date stabilisatorkoppeling wel beter zou rijden als een stab.koppeling uit 2001.
Verder is het gewicht van de Hobby natuurlijk een stuk hoger dan de Adria. Misschien zit het wel tussen mijn oren, echter heb ik moeten remmen tijdens een inhaalmanoevre omdat de caravan begon te slingeren. Dit speelt natuurlijk ook mee in mijn gevoel. Buiten de zomer rijd ik nooit met caravan / aanhanger. Komend weekend ga ik weer op pad met de caravan en zal eens met de belading gaan spelen.
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Kogeldruk is in ieder geval prima.
Van 20 Kg + zal geen enkele trekhaak afbreken hoor... rij eigenschappen worden in bijna alle gevallen juist beter.
De functie van een stabilisatie koppeling ( Winterhoff bij jou) is om de caravan te "Stabiliseren", maar eigenlijk is het niks anders dan het verhogen van de kritische grens van het slingeren.
Maar die koppeling moet wel goed zijn.
Als er ooit een een mafketel geweest is die hem op een vette kogel gehangen heeft is de functie nog maar 0 van de Winterhoff.
Voorts..
De auto heeft wel een servicebeurt gehad... maar dat is olie en water etc....
Vraag ze eens om de achterwiel ophanging ook te checken... rubbers en schokbrekers.
En..
Dat las ik in je openingspost al.
Je hebt er 4 seizoenen banden onder zitten.... wat dat voor je stabiliteit betekend weet ik niet.
Ik hoor niet altijd positieve geluiden daarover.
De caravan banden zijn als ik het goed begrijp " C " banden.... prima denk ik.
Tja..
Blijft over..
Ruil eens als het kan met een bekende van hut..
Dat heb ik ook een keer gedaan met een vriend...zijn combi was ook onprettig.
Na ruilen was het duidelijk dat het door zijn caravan kwam.
Andere banden, nieuwe schokbrekers op de caravan lostte het verhaal grotendeels op..
Nog een ding...
Is de caravan niet "doorgezakt" de vering uit de as"?
Kijk eens bij gelijke caravans hoe diep het wiel in de wielbak zit... en vergelijk eens.
Kortom..
Volvo's zijn juist positief bekend als trekkers..
Zit het tussen je oren of is er technisch iets mis.
Daar moet je effe achterkomen.
Van 20 Kg + zal geen enkele trekhaak afbreken hoor... rij eigenschappen worden in bijna alle gevallen juist beter.
De functie van een stabilisatie koppeling ( Winterhoff bij jou) is om de caravan te "Stabiliseren", maar eigenlijk is het niks anders dan het verhogen van de kritische grens van het slingeren.
Maar die koppeling moet wel goed zijn.
Als er ooit een een mafketel geweest is die hem op een vette kogel gehangen heeft is de functie nog maar 0 van de Winterhoff.
Voorts..
De auto heeft wel een servicebeurt gehad... maar dat is olie en water etc....
Vraag ze eens om de achterwiel ophanging ook te checken... rubbers en schokbrekers.
En..
Dat las ik in je openingspost al.
Je hebt er 4 seizoenen banden onder zitten.... wat dat voor je stabiliteit betekend weet ik niet.
Ik hoor niet altijd positieve geluiden daarover.
De caravan banden zijn als ik het goed begrijp " C " banden.... prima denk ik.
Tja..
Blijft over..
Ruil eens als het kan met een bekende van hut..
Dat heb ik ook een keer gedaan met een vriend...zijn combi was ook onprettig.
Na ruilen was het duidelijk dat het door zijn caravan kwam.
Andere banden, nieuwe schokbrekers op de caravan lostte het verhaal grotendeels op..
Nog een ding...
Is de caravan niet "doorgezakt" de vering uit de as"?
Kijk eens bij gelijke caravans hoe diep het wiel in de wielbak zit... en vergelijk eens.
Kortom..
Volvo's zijn juist positief bekend als trekkers..
Zit het tussen je oren of is er technisch iets mis.
Daar moet je effe achterkomen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Ik heb niet het hele draadje gelezen maar, zijn de wielen gebalanceerd?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Balanceren zou inderdaad ook een issue kunnen zijn... Althans.... Het niet gebalanceerd zijn!
Verstuurd vanaf mijn CPH2363 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn CPH2363 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Duidelijk. Maar ik lees hier dat de caravan vanaf het begin al niet lekker achter de auto hing, en dat - wat er ook uitgeprobeerd wordt - er geen verbetering optreedt. Het gaat bovendien niet om subtiele bijstellinkjes die zijn doorgevoerd door TS. Ondanks dat blijft het resultaat onbevredigend. Een proefrit had dit dus kunnen voorkomen - of de verwachtingen bij TS kunnen vestigen. Alles is op te lossen - tot en met het aanschaffen van een andere auto toe. Maar eerst testen voor je 15k of een veelvoud daarvan neertelt is beter.Daphne schreef: ↑do 24 aug 2023 09:22Ja dat hebben we gedaan. Met een nieuwe caravan uit de showroom. De dealer had voor het simuleren van kogeldruk een voortent voorin gelegd en een gevulde jerrycan in de disselbak. Geen proefrit met de caravan die we daarna nieuw hebben besteld, want dat gaat natuurlijk niet. Maar als je niet weet waar je op moet letten, is een proefrit met een lege caravan niet echt zinvol.dieseltijger schreef: ↑wo 23 aug 2023 17:55Nu ja, een proefrit met een combinatie van een half uurtje: "dat mochten we willen. Wedden dat het niet of hoogstzelden gebeurt?
Vrijwel elke slechte combi is beter te maken met de door de forumleden geopperde suggesties. Kogeldruk, bandenspanning van caravan en auto, soort banden, belading. Als dit alles niet helpt, kun je nog het probleem in de auto gaan zoeken. Vraag eens een auto van een vriend, familielid en maak een rit met de caravan. Zo blijft er steeds minder over en kom je steeds dichter tot het probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Je Volvo is van 2006. Dat is inmiddels 17 jaar oud. Als je veren en schokbrekers nooit vervangen zijn ... Vervangen of op zijn minst laten controleren.
Mijn 940's kregen beide een vers setje, mijn Amazon is aan de tweede set bezig en ook mijn 145 heeft verse rondom.
De 940's reden een stuk strakker daarna. Ook met caravan. (SMV en nu Kip)
Mijn 940's kregen beide een vers setje, mijn Amazon is aan de tweede set bezig en ook mijn 145 heeft verse rondom.
De 940's reden een stuk strakker daarna. Ook met caravan. (SMV en nu Kip)
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Die controle is zowiezo aan te raden. Na 14 jaar bleek 1 van de voorschokbrekers te lekken als gevolg van een gescheurde hoes - waarna vuil en zand de oliekeerring sloopte. No-brainer: alle vier de schokbrekers laten vervangen. En tegelijk twee MAD hulpveren achter laten plaatsen
Wat ik merk: Stuggere achtervering solo, minder doorhangen - en minder doorzwiepen van de achterkant als je met hoge snelheid een verkeersdrempel af rijdt. Ik vind het moeilijk te beoordelen of de wegligging verbeterd is. Maar na 14 jaar en 350 duizend kilometer zou het kunnen zijn dat de dempers versleten waren.
Dus laten testen die dempers, en om veiligheidsredenen vervangen bij disfunctioneren, maar het is niet gezegd dat vervanging de oplossing is.
Wat ik merk: Stuggere achtervering solo, minder doorhangen - en minder doorzwiepen van de achterkant als je met hoge snelheid een verkeersdrempel af rijdt. Ik vind het moeilijk te beoordelen of de wegligging verbeterd is. Maar na 14 jaar en 350 duizend kilometer zou het kunnen zijn dat de dempers versleten waren.
Dus laten testen die dempers, en om veiligheidsredenen vervangen bij disfunctioneren, maar het is niet gezegd dat vervanging de oplossing is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Na 17 jaar is het nieuwe echt wel van de schokdempers af. Het kan echt geen kwaad om de auto dan eens te trakteren op nieuwe spullen.
Naast de schokdempers zijn na die leeftijd de rubbers in de wielophanging ook wel een keer aan vervanging toe.
Allemaal dingen die bij elkaar opgeteld echt voor een beroerd weggedrag kunnen zorgen.
Naast de schokdempers zijn na die leeftijd de rubbers in de wielophanging ook wel een keer aan vervanging toe.
Allemaal dingen die bij elkaar opgeteld echt voor een beroerd weggedrag kunnen zorgen.
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Jammer dat ik Hans nog niet on-line zie.
Want die rubberwinker achter eens goed checken is echt niet moeilijk... vervangen is wat meer werk..klopt.
Hij liet wel weten gewone schokbrekers te hebben... die vermoedelijk dan 17 jaar ervaring hebben.
Dat schreef ik al op de eerste pagina.... waarop de reactie was dat de caravan en de auto een controle beurt gehad hadden.
M.a.w. niks nieuws mochten ontvangen.
M.i. Raadzaam om die achter rubberwinkel en schokbrekers eens goed te checken, want dit is juist een auto die heel goed bekend staat als trekker.
Want die rubberwinker achter eens goed checken is echt niet moeilijk... vervangen is wat meer werk..klopt.
Hij liet wel weten gewone schokbrekers te hebben... die vermoedelijk dan 17 jaar ervaring hebben.
Dat schreef ik al op de eerste pagina.... waarop de reactie was dat de caravan en de auto een controle beurt gehad hadden.
M.a.w. niks nieuws mochten ontvangen.
M.i. Raadzaam om die achter rubberwinkel en schokbrekers eens goed te checken, want dit is juist een auto die heel goed bekend staat als trekker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 31 mar 2019 21:40
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
hoe wil je in hemelsnaam testen? bijvoorbeeld je oude caravan leegruimen en al jou spullen incl. voortent, stokken enz. overladen in de caravan waarmee je wilt proefrijden?dieseltijger schreef: ↑wo 23 aug 2023 11:11Precies. Dus bij twijfel test ik eerst. Afhankelijk daarvan ga ik tot koop over en accepteer de gevolgen. En ik besef dat ik ook maar een paar keer per jaar met 1300 kilo achter een auto van 1500 kilo rijd, en dat een deel van het gedrag te verklaren is vanuit natuurkundige wetten en het andere deel door de zenuwuiteinden in mijn achterste en de verwerking tussen mijn oren.
Ingewikkelder is het echt niet. Daarom is de eerste vraag: waarom niet eerst getest voordat je tot (een niet onaanzienlijke) aanschaf over gaat. En dan wordt het stil.
en dan je auto, die ook maar even vol laden?
alleeen op deze manier kun je testen, gewoon een lege caravan achter je onbeladen auto hangen geeft je geen goed beeld.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Gewoon: als randvoorwaarde bij koop stellen dat je de caravan wil testen met jouw auto. En rijden. frictie koppeling los, en een beetje snelheid maken op de snelweg. Beetje een slingertje maken aan het stuur. Op een secundaire weg rijden. Kijk eens hoe het geheel remt en optrekt. Als dat al niet plezierig rijdt, dan weet je dat je risico loopt.
Representativiteit is beperkt, maar je beperkt het risico op een aankoop die onbevredigend uitpakt. Kan je dat risico uitsluiten? Nee. Wel inperken. Wel zo verstandig, gelet op de bedragen waar het om gaat - en de onvrede die na aanschaf (klaarblijkelijk freqeuent) de kop op steekt.
Soms zijn de discussies hier te typeren met het niet kunnen scheiden van hoofd- en bijzaken. Het jurkje van 200,- wordt uitgebreid gepast en bekeken of het lekker zit - de caravan die het honderdvoudige kost niet. Die logica ontgaat me ten enen male.
Representativiteit is beperkt, maar je beperkt het risico op een aankoop die onbevredigend uitpakt. Kan je dat risico uitsluiten? Nee. Wel inperken. Wel zo verstandig, gelet op de bedragen waar het om gaat - en de onvrede die na aanschaf (klaarblijkelijk freqeuent) de kop op steekt.
Soms zijn de discussies hier te typeren met het niet kunnen scheiden van hoofd- en bijzaken. Het jurkje van 200,- wordt uitgebreid gepast en bekeken of het lekker zit - de caravan die het honderdvoudige kost niet. Die logica ontgaat me ten enen male.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Ik heb het idee dat jij, en dat is best soms menselijk, ook de hoofd- en bijzaken zo nu en dan niet goed kan onderscheiden. Het gaat er niet om of dat jurkje past, maar hoe zit de passer ( letterlijk) in haar (zijn?) vel. En een evt. testrit zegt meer over het trekkend voertuig (hoofdzaak) dan over de caravan (bijzaak). En ik kan je verzekeren dat bij jouw voorbeeld, jurkje vs. caravan, de hoofd- en bijzaak in ieder geval duidelijk is. En dan hebben we het nog niet eens over de kleur en de prijs .... van het jurkje
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Hier nog niet benoemd, welke velgmaat heb je onder de Volvo?
15 inch met ballon banden of bijvoorbeeld 18 inch met laagprofiel banden.
Grotere velgen met plattere banden geeft ook een enorm verschil.
Voorbeeld: mijn B klasse met 195/65/15 winterbanden gaf een onrustig rijgedrag.
Dezelfde B klasse met 225/40/18 zomerbanden was een snaarstrakke combi.
Mijn huidige Cla Sb met een veel langere oversteek achter is met 225/40/19 ook snaarstrak.
De B en de Cla delen het zelfde platvorm.
15 inch met ballon banden of bijvoorbeeld 18 inch met laagprofiel banden.
Grotere velgen met plattere banden geeft ook een enorm verschil.
Voorbeeld: mijn B klasse met 195/65/15 winterbanden gaf een onrustig rijgedrag.
Dezelfde B klasse met 225/40/18 zomerbanden was een snaarstrakke combi.
Mijn huidige Cla Sb met een veel langere oversteek achter is met 225/40/19 ook snaarstrak.
De B en de Cla delen het zelfde platvorm.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Je hebt volkomen gelijk! Bij ons is een plezierig, en enigszins betekenisvol bestaan voor de duur dat het ons gegund is hoofdzaak, en waar vakantie vieren een onderdeel van vormt. De auto is bijzaak, en de caravan bijzaak van die bijzaak.
De caravan moet zeker geen bepalende rol gaan vormen, en we genieten meer van de mogelijkheden die de caravan voor ons ontsluit dan van de caravan zelf. "We moeten er niet te veel last van hebben". Nou, en dat heb je dus wel tijdens het rijden: het gaat rete-langzaam in vergelijking met de aanhanger toen we nog met de tent op vakantie gingen. En het wiebelt bij spoorwegovergangen en drempels. Zo irritant.
De caravan moet zeker geen bepalende rol gaan vormen, en we genieten meer van de mogelijkheden die de caravan voor ons ontsluit dan van de caravan zelf. "We moeten er niet te veel last van hebben". Nou, en dat heb je dus wel tijdens het rijden: het gaat rete-langzaam in vergelijking met de aanhanger toen we nog met de tent op vakantie gingen. En het wiebelt bij spoorwegovergangen en drempels. Zo irritant.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: V70 2.4 benzine + Hobby 490KMF voelt niet lekker aan
Alle rubbers van de wielophanging laten vervangen, over welke bedragen heb je het dan? In hoeverre (qua kosten) ga je dokteren met een onzekere uitkomst?
Aan de andere kant: met dit dokteren is minder geld gemoeid dan de afschrijving van een ander, jonger exemplaar.
Aan de andere kant: met dit dokteren is minder geld gemoeid dan de afschrijving van een ander, jonger exemplaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje