Kogeldruk en beladen auto

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 14:09

Interesseert me betrekkelijk weinig. Jiskefet persifleerde het mooi in haar sketch met de alarmcentrale en het belletje afkomstig van een berijder met een scharende caravan: de liefhebbers zijn overdreven precies. Het goede nieuws is: het valt met een caravan wel mee. (Echt....).

De "boomers" of "Old school" leden die met 75 pk met hun Alpenkreuzer, of caravan de Alpenpassen wisten te slechten lijken minder veeleisend dan de handenwringende leden die zich afvragen of 180 pk wel voldoende is om over te steken op de dorpsstraat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Ron » vr 8 sep 2023 14:43

[re.gif]
awhoea.gif
Het klopt exact wat je schrijft.
Ik heb ook werkelijk geen flauw idee wat de kogeldruk bij mij is.
We laden altijd hetzelfde.
Ik til hem ff op
En klaar.
Wegligging altijd prima . Ook met auto die leeg lichter is als caravan.
Ook ik zal dan wel die ongevoelige zak zijn dan. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 15:44

Het is niet uit te sluiten. Ik geloof namelijk niet dat Geertruida met wielophangingrubbers van meer dan 14 jaar oud, die 360 duizend kilometer aan bewegingen (en dus slijtage) hebben ondergaan, ook maar in de schaduw kan staan van modernere voertuigen.

Of de mensen zijn te verwend of hebben de onterechte illusie dat je niet hoort te merken dat er een caravan achter hangt. Alle berichten doorlezende - valt niet uit te sluiten dat we elkaar ietwat aanpraten dat je een probleem hebt als het geheel van achteren wat wiebelt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Zwaagje » za 9 sep 2023 21:36

Ik kom uit een situatie van 10 jaar rijden met een t@b 320 en dat is een lichtgewicht. Ook nooit met kogeldruk in de weer geweest en het reed met alle auto's even makkelijk. Toen we onze Antares style 450 ophaalde vond ik het moeizaam rijden en onrustig. Daar schrok ik wel van; is dat mijn voorland? Heenweg eerste weekend weg zelfde gevoel cq zweethandjes. Dat gevoel is helemaal weg na een betere belading en hogere kogeldruk. Deze reis voelt bijna het zelfde als alle reizen met de t@b. Het heeft mij wel geholpen, maar nu ga ik verder ook af op het gevoel. Het rijdt goed en nu hoef ik het ook niet iedere keer te wegen. Ik meet mijn bloeddruk ook niet iedere week. thumbup.gif

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Zwaagje » za 28 okt 2023 09:41

En inmiddels onderhoud bij de dealer en wat blijkt.....de caravan is nu te zwaar. awhoea.gif
De combinatie rijdt prima met de extra gewichten, dus nu laten we de caravan aanpassen van 1200 naar 1300 kg. Kost wel weer wat, maar dan is dat ook weer opgelost.

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Wim Verso » za 28 okt 2023 17:02

Ab schreef:
ma 21 aug 2023 21:47
De best mogelijke combinatie in 1 zin..

De auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk, de kogeldruk zo hoog mogelijk.


Bandendruk auto aanpassen aan hoger gewicht indien nodig, maar dat spreekt voor zich.
Dat is niet altijd zo Ab, Mijn Toyota Corolla Verso, 1.8, met een gewicht van 1300 kilo, mag niet meer dan 55 kilo kogeldruk hebben, nou hou ik me daar niet aan en zet de druk op 70/75 kilo, zeker met fietsen achterop.
Maar het is niet gebruikelijk.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Jan van Vijven » za 28 okt 2023 17:17

Wat Ab schrijft is wel waar, dat het niet altijd gebeurt of kan is wat anders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Wim Verso » za 28 okt 2023 19:03

[re.gif]
Wilde het wel even vermelden.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Rodo » za 28 okt 2023 20:17

Hier nog een die voor het laatst ong. 15 jaar geleden voor het laatst de kogeldruk heeft gemeten. Jongste kind ging niet meer mee, scheelt kilootjes. We nemen bijna altijd hetzelfde mee op dezelfde plaats weggeduwd. Laat het eens een keer 5 kg schelen, so what. De laatste weging was ong 85 kg op de koppeling. Ruim voldoende voor mijn caravan. Achterbak auto ligt de verona, de Cadac en badminton rackets.

Iedere keer wegen als je toch steeds hetzelfde meeneemt, ik zie er het nut niet van in. weenie.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2023 20:45

Tsja....dan is het nut van e-trailer ook voor discussie vatbaar. Of die van een verbruiksmeter. Of een accu app. Allemaal oplossingen op zoek naar probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 619
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dehoekies » ma 30 okt 2023 14:25

Zwaagje schreef:
ma 21 aug 2023 22:45
Het klopt dat de achterbank leeg is, op de hond van 20 kg na dan. Het lastige is dat ik niet veel aan gewicht kan veranderen door de kampeerspullen te verdelen. We hebben bijvoorbeeld geen zware voortent om mee te nemen en in de achterbak te leggen. Sterker nog.....we hebben de kogeldruk hoger gekregen door in de caravan extra gewicht aan de voorkant aan te brengen in de vorm van dumbbells en dat werkt. Daarnaast ga ik ook de zware gasfles meenemen ipv de licht gewicht fles. Door het extra gewicht en hogere kogeldruk rijdt de combinatie al veel beter. Is het gek als ik denk aan zandzakken aan weerszijde van de hond in de achterbak? Of heeft iemand een beter idee. En hoeveel gewicht ongeveer?
Heb hier op het forum eens gelezen dat die persoon 2 zakken met zand van ieders 25 kg onder de stoelen legde vanuit achter voor een betere wegligging.
Terug reis kun je er ook iets anders neerleggen b.v wijn in bigbags whistle.gif thumbup.gif
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36285
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Chris » ma 30 okt 2023 16:09

Ik heb er wel eens over gedacht (maar nooit gedaan) om een zak zand in de dissel te mikken om mijn kogeldruk wat makkelijker omhoog te krijgen.
Een 500EU heeft leeg een erg lage kogeldruk..en ik wil 95 kg graag.. (90 kg is voorgeschreven.)
Maar tot op heden lukt het zonder zandzak.. mrgreen.gif
Zandzakken in de auto heb ik nog niet gehoord...
Dan kan je nog beter dat bekende mud piepers meenemen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 619
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dehoekies » ma 30 okt 2023 16:30

Een mud piepers is wel heeeel erg Hollands blij.gif
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Hobby Linka » ma 30 okt 2023 16:37

[re.gif]

Nee oud Hollands. En ik weet hoe oud Chris is. mrgreen.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door eurotrotter » ma 30 okt 2023 19:55

dehoekies schreef:
ma 30 okt 2023 14:25

Terug reis kun je er ook iets anders neerleggen b.v wijn in bigbags whistle.gif thumbup.gif
Of bedoel je "bib"( bag in box) ? mrgreen.gif
Een big bag is een ( kunststof) zak met een inhoud van één m²gevult met wijn zak die iets van 1000 kg wegen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door eurotrotter » ma 30 okt 2023 20:00

Chris schreef:
ma 30 okt 2023 16:09
Ik heb er wel eens over gedacht (maar nooit gedaan) om een zak zand in de dissel te mikken om mijn kogeldruk wat makkelijker omhoog te krijgen.
Een 500EU heeft leeg een erg lage kogeldruk..en ik wil 95 kg graag.. (90 kg is voorgeschreven.)
Maar tot op heden lukt het zonder zandzak.. mrgreen.gif
Zandzakken in de auto heb ik nog niet gehoord...
Dan kan je nog beter dat bekende mud piepers meenemen.

Je kunt ook een paar opvouwbare plastic jerrycans kopen en deze met water vullen, blijkt het toch yteveel yte zijn laat je er eenvoudig wat water uitlopen.
Met de terugreis laat je ze helemaal leeglopen en weer vullen bij de "cave"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Lucas » di 31 okt 2023 09:29

dieseltijger schreef:
vr 8 sep 2023 14:09
Interesseert me betrekkelijk weinig. Jiskefet persifleerde het mooi in haar sketch met de alarmcentrale en het belletje afkomstig van een berijder met een scharende caravan: de liefhebbers zijn overdreven precies. Het goede nieuws is: het valt met een caravan wel mee. (Echt....).
Nu heb ik de kogeldruk ook nog nooit gewogen (schijnt met een tandemasser ook wel ingewikkeld te zijn) maar ik vind het lastig om te oordelen over mensen die daar heel precies in zijn. Omdat het per combinatie wel kan verschillen en op 5 kilo meer of minder kan aankomen of je combi wel of niet stabiel is (en tot welke snelheid). Ergens is natuurlijk wel gewoon een kritieke grens. Zelf onlangs nog ervaren dat iets andere gewichtsverdeling en volle watertank stabiele combi opleverde tot bijna 100 km/u, waar ik op de heenweg krap boven de 90 kwam. Als dat bij een combi van bijna 4,5 ton al zo'n verschil maakt, kan ik me voorstellen dat het bij combi's die vaak (veel) lichter zijn nog meer van invloed is.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dieseltijger » di 31 okt 2023 10:04

Twee algemene antwoorden/benaderingswijzen:

1.) Neem ruime safety margins. Je ziet soms dat we qua trekmassa op het randje zitten van de specs die autofabikanten opgeven. Of dat we met hoge snelheden willen reizen. Het gaat vaak goed, maar de kans dat je er last van gaat krijgen neemt toe.

2.) Hou er reële verwachtingen op na. Je merkt gewoon dat er een caravan aan hangt, en dat deze wiebelt, trekt en slingert. En ook al zit je ruim binnen de marges: een passerende vrachtwagen merk je. Ik zie soms op dit forum dat mensen aangeven dat je niet merkt dat er een caravan aan de auto hangt, of dat het "heerlijk" rijdt. Wel, je merkt het dus wel, en het rijgedrag van een auto met caravan typeer ik verre van heerlijk: het is traag, je voelt gewiebel - enzovoorts.

Ik accepteer dat gewoon, en dan leef je een stuk makkelijker en veiliger. Ik hoef dus weinig te meten of op klokjes en metertjes te kijken, en wordt niet afgeleid van mijn doelen: Een aangename reis en verblijf. Daarnaast ken ik mijzelf: ga ik ergens op letten dan wordt een verschijnsel uitvergroot, en bovendien verandert het niets aan de feitelijke situatie.

De caravan is daardoor bijzaak - en dat wil ik vooral zou houden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 413
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Ivo » di 31 okt 2023 10:29

@ dieseltijger: thumbup.gif thumbup.gif
Volledig mijn mening.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Lucas » di 31 okt 2023 10:31

[re.gif] [re.gif]
Allemaal helemaal waar.

Maar als ik op de heenweg merk dat ik max 85 km/u op de GPS kan voordat het wiebelig en onprettig begint aan te voelen en met wat kleine veranderingen op de terugweg dit net iets boven de 90 kan, is dat voor mij veel waard. Bij het één zit ik te knoeien tussen de vrachtwagens, bij het andere niet. Kortom, een iets andere kogeldruk kan het verschil zijn tussen een niet-aangename of een aangename reis. Die jij ook nastreeft.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dieseltijger » di 31 okt 2023 10:40

Nou, niets mis mee. Wat ik bovendien merk is dat je in de loop van de tijd een vast beladingspatroon ontwikkelt toch? Dus je gaat wat mieren en experimenteren - en wie weet....alles blijft stabiel aan de haak tot 120 km/u. En dat was het dan.

Zo heb ik - meen ik vorig jaar - de kogeldruk gemeten met behulp van een personenweegschaal. Conclusie: het kan beter (was iets van 90 kg ipv de toegestane 75 kg) door de voortent uit de voorste banken te verplaatsen naar de achterbak. Merkte echt geen enkel verschil - maar we houden het gewoon zo. De maximale caravanmassa is 1300kg/1500kg = 86% van de toegelaten massa. Wij zitten op ongeveer 1200/1500 = 80%.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Lucas » di 31 okt 2023 22:55

[re.gif]
Dus je bent zelf toch ook zo'n precieze, met al dat geweeg en geschuif knipoog.gif

Ik zit nog steeds in de experimenteerfase en aangezien we nogal eens van auto wisselen blijft dat ook zo, ben ik bang. Die 120 is sowieso een utopie, met tegen de 95 ben ik al heel tevreden en dat is bovendien ook nog binnen de legale marges. Na lang volhouden dat de fietsen op de achterkant geen probleem opleverden toch maar een disseldrager laten monteren afgelopen zomer, waarmee de zware fietsen tegenwoordig de trekhaak mogen be- in plaats van ontlasten. En ja, dat maakte het zeker weer wat stabieler (of ik meen dat dat zo is...)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dieseltijger » di 31 okt 2023 23:15

Nee, niet precies. Ik had tot voor een of twee jaar terug (dus bijna 20 jaar lang) de disseldruk nooit gewogen. Ik kon de dissel met enige moeite optillen, en daaruit leidde ik af dat de druk ergens tussen de 70..90 kg zou zijn. Totdat er weer voor de zoveelste keer ingewikkeld gedaan werd met nutteloze apparaatjes, wij een pocketveringmatras overwogen om in te zetten bij "het bed" aan de voorkant, en ik constateerde dat de spiermassa met het klimmen der jaren afnam (De biologie doet haar werk). Dus: "Gut....laat ik het eens wegen" Zie: viewtopic.php?t=46716&hilit=kogeldruk&start=50#p956449

Kosten nul Euro, redelijk nauwkeurig.

Nu hebben we een gewijzigd beladingspatroon - die de komende jaren niet gaat veranderen - dus wegen blijft onnodig. En het "beroerde" is: de Kip slingert niet. Terwijl ik de indruk heb dat de Avensis niet helemaal okselfris meer is qua ophangingsrubbers. Fietsen gaan op de auto, dus spelen met massaverdeling is niet aan de orde. Krachttraining wellicht wel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door dieseltijger » di 31 okt 2023 23:56

[re.gif] [re.gif] Overweeg de fietsen mee te nemen op het autodak. Tenzij je een cabrio hebt. Overwegingen:
1. De stroomlijning is door de caravan toch al verpest
2. Zowel op lokatie als thuis.....kan je naar een leuk plekje rijden 60 kilometer verderop en lekker fietsen. Dat kan dus niet als jouw drager deel uit maakt van de caravan. Wij plaatsten 4 fietsen op het dak - dat lukt je niet op een caravan.
3. Geen gelazer met kogeldruk en vergroting van het traagheidsmoment van de caravan (slingeren)

Fietsen krijg ik er wel opgetild (15 kilo oid), maar een old skool stalen uitvoering van 22 kg is minder. Attentiepunt is als je een SUV hebt. Mijn ietwat kleinere collega heeft zo'n goddelijk schone Peugeot 3008 SUV. Hij kan niet bij z'n dakkoffer komen, laat staan dat hij er een fiets op kan hijsen. Dus naast een plastic krukje moest hij een duurdere dakkoffer aanschaffen met een klep met dubbele scharnieren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gps68
Berichten: 90
Lid geworden op: di 9 aug 2022 12:41
Locatie: 070
Contacteer:

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Gps68 » vr 22 mar 2024 11:54

Ik snap er geen snars van....

Wat ik vooral lees is dat mensen hun kogeldruk willen verhogen terwijl ik me zorgen maak of ie niet te hoog is. Ik ben geen powerlifter maar de wind blaast me ook niet zomaar om en toch krijg ik eigenlijk de kogel (koppeling) niet echt opgetild. Soms is dat wel eens nodig als ik de vergrendeling van het neuswiel niet goed heb vastgedraaid en het ding weer eens door zijn neuswiel zakt. Mijn oplossing is dan een contragewicht achter in de caravan te plaatsen (lees vrouw) en dan krijg ik hem met de nodige moeite opgetild. De weger in het neuswiel vertrouw ik niet maar misschien heeft die wel gewoon gelijk.

In ieder geval mag mijn trekhaak tot 350! belast worden. Ik vermoed de koppeling van de caravan minder dan dat...

Wat is jullie advies hierover? Wij hebben een tandemasser. Toch maar wat meer gewicht achter de assen stoppen?

ik hoor het graag
Novice op caravan gebied maar ik leer graag. Als het zachtjes gaat is de schade beperkt

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”