Kogeldruk en beladen auto
Re: Kogeldruk en beladen auto
Mijn ervaring is dat je de koppeling nog goed op kunt tillen bij een kogeldruk van ca. 100 kg (hadden we altijd bij onze enkelasser). Veel zwaarder moet je niet willen, simpelweg omdat de kunststof delen in het schuifstuk van de caravan dan teveel belast worden.
Mag kogeldruk van de caravan ligt veelal bij 100 kg en dat is ook echt genoeg. Bij onze 2.500 kg tandemasser heb ik veelal ca. 60 kg kogeldruk en dat rijdt tot 110 km/h gewoon relaxed.
Let wel:
Bij een tandemasser is de hoogte van de koppeling veel meer van invloed op de kogeldruk dan bij een enkelasser; wanneer je de koppeling van een enkelasser optilt, wijzigt de kogeldruk nauwelijks; bij een tandemasser echter gaat dit echt hard... ik heb al eens gemeten met 10 cm optillen; dan neemt de kogeldruk zomaar met 40 kg of meer toe; logisch ook want de belasting op beide assen verandert hierdoor. Ik kwam dit fenomeen toevallig op het spoor doordat een keer één van beide assen in een gootje stond met een onverwachte kogeldruk tot gevolg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Kogeldruk en beladen auto
Mijn caravan, 750 kg, geeft, ingeladen en klaar voor vertrek, een kogeldruk van 57 kg. Mijn trekhaak mag 75 hebben dus dat is OK.
Maar is die 57 kg goed?
Maar is die 57 kg goed?
Re: Kogeldruk en beladen auto
Dat zal jezelf even moeten uittesten.
Sommigen roepen 90 kg is goed.
Maar bij een lichte caravan is dat veel te zwaar.
Ik weet niet hoe je gemeten hebt.
Maar dissel wegers zijn niet erg nauwkeurig.
Zelf til ik hem op.
Maar na al die jaren weet ik wel zo ongeveer wat voldoende is.
Sommigen roepen 90 kg is goed.
Maar bij een lichte caravan is dat veel te zwaar.
Ik weet niet hoe je gemeten hebt.
Maar dissel wegers zijn niet erg nauwkeurig.
Zelf til ik hem op.
Maar na al die jaren weet ik wel zo ongeveer wat voldoende is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Kogeldruk en beladen auto
Ik heb hem vooraan opgetild en een weegschaal onder het neuswiel geduwd. Zou redelijk nauwkeurig moeten zijn.
Ik heb ook een stok en een weegschaal die op de trekhaak gezet moet worden maar beiden nog niet gebruikt.
Wagen die trekt is ons tweede bakkers autootje, tweezit Dacia Dokker 1350cc benzine 131 PK. Niet de zwaarste trekker maar voor die 750kg caravan normaal meer dan zwaar en krachtig genoeg.
Ik heb ook een stok en een weegschaal die op de trekhaak gezet moet worden maar beiden nog niet gebruikt.
Wagen die trekt is ons tweede bakkers autootje, tweezit Dacia Dokker 1350cc benzine 131 PK. Niet de zwaarste trekker maar voor die 750kg caravan normaal meer dan zwaar en krachtig genoeg.
Laatst gewijzigd door Valvert op zo 28 apr 2024 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kogeldruk en beladen auto
57 kg is 7,6% van 75 kg, best wel netjes dus.
In mijn calculator-spreadsheet ga ik uit van 4% op trekhaak, hoewel meer beter is, maar in praktijk komt het vaak rond die 4%.
In Europa moet kogelgewicht tussen 1% en10% zitten wettelijk.
In US tussen 10% en 15% , en daar zitten de assen meer naar achteren.
De amerikanen verbazen zich dan ook over onze lage % , en vragen zich af, of daarmee de " Travel trailer" wel stabiel kan rijden.
Kogel% vertegenwoordigd waar het totaal-zwaartepunt zit, wat meer zegt over de stabiliteit bij rijden. Bij een afstand 4 meter tussen kogel en as, zit dan bij jouw 7.6% het totaal-zwaartepunt 30,4 cm voor de as van de caravan, bij waterpas staan.
Ga je door kuilen of over verkeersheuvels of stijgings%, kan dat naar achteren verschuiven, waardoor minder druk op de trekhaak.
In mijn calculator-spreadsheet ga ik uit van 4% op trekhaak, hoewel meer beter is, maar in praktijk komt het vaak rond die 4%.
In Europa moet kogelgewicht tussen 1% en10% zitten wettelijk.
In US tussen 10% en 15% , en daar zitten de assen meer naar achteren.
De amerikanen verbazen zich dan ook over onze lage % , en vragen zich af, of daarmee de " Travel trailer" wel stabiel kan rijden.
Kogel% vertegenwoordigd waar het totaal-zwaartepunt zit, wat meer zegt over de stabiliteit bij rijden. Bij een afstand 4 meter tussen kogel en as, zit dan bij jouw 7.6% het totaal-zwaartepunt 30,4 cm voor de as van de caravan, bij waterpas staan.
Ga je door kuilen of over verkeersheuvels of stijgings%, kan dat naar achteren verschuiven, waardoor minder druk op de trekhaak.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"