Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » ma 14 aug 2023 22:30

iemand schreef:
ma 14 aug 2023 22:03
Ik denk het verwarmingselement 633574 als type en die is 140 watt. en niet de 205 watt. want dat gaat niet werken achter de auto.

daarom even controleren op de sticker

kost daar maar eur 38,- thumbup.gif dometic is wel ff duurder met z'n elementjes scratch.gif

dus de 12 volt aansluiten zou dan nog net kunnen vanuit de auto.
dus zoals ik al schreef, oranje op de plus erbij

p.s. het bestelnummer heb ik hier gevonden maar daar stond geen vermogen bij scratch.gif
Klopt het is de N4080, goed gevonden. Uit het boekje haal ik ook nog 2,4 kw/h per 24 uur.

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 08:30

Als ik het goed begrijp uit het boekje moet ik Paars en oranje en rood van de caravan stekker verbinden met de rode draad van de caravan kabel (allemaal + ). En daarnaast dan de witte en zwarte draad van de caravan stekker verbinden met de witte draad van de caravan kabel (allemaal - )
Hiervoor zal ik dan ook de stekker van de koelkast moeten demonteren om zo de draden te kunnen verbinden.

@ab @iemand Zijn mijn aannames correct of mis ik iets? Ik zou het erg waarderen als jullie hier iets definitiefs over kunnen roepen.

en met wat voor verbinding zouden jullie de meerdere draden aan elkaar verbinden? iets wat makkelijk te scoren is bij een bouwmarkt? of gewoon invlechten en aftapen? of invlechten en beetje soldeer erop?

Alle reacties tot zover worden gewaardeerd!

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 15:19

ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de 12v stekker van de caravan ontmanteld en paars en oranje en rood van de caravan stekker verbonden met de rode draad van de caravan kabel (allemaal + ). En daarnaast dan de witte en zwarte draad van de caravan stekker verbonden met de witte draad van de caravan kabel (allemaal - )
dit op een simpele manier zonder hele vaste verbinding.

als ik nu de auto start gaat de koelkast aan en branden even de lichtjes, vervolgens na een seconde of 15 gaan de lampjes knipperen. Als ik hierop zoek op internet betekend dit dat de spanning op de kabel te laag is (tussen de 8,6 en 10,5 V) schijnbaar werkt het dan wel, maar minder.

ook heb ik de zwarte stekker eraf geknipt en deze verbonden aan de kabel met de kroonsteen. vervolgens heb ik de caravan met de kabel aan 230 volt gekoppeld van het huis. maar nu doet de koelkast helemaal niets :S
had verwacht dat dit de makkelijke van de twee zou moeten zijn, maar helaas.

Ik ga nu maar eens een poging wagen of ik iets kan meten op die kabels...

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door iemand » di 15 aug 2023 15:39

misschien nog eens nalezen, wat ik had voorgesteld whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 15:49

iemand schreef:
di 15 aug 2023 15:39
misschien nog eens nalezen, wat ik had voorgesteld whistle.gif
Ik meet 14.2 volt op de multimeter (als ik het goed meet)
Dat zou toch voldoende moeten zijn, ik meet op de plek waar de kabels aan elkaar zitten.

Waarom de 230 niets doet ga ik nu uitzoeken met om te beginnen ook meten.

Update, bij de kroonsteen meet ik 236 volt.
Ik snap er niets meer van

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Ab » di 15 aug 2023 16:03

Dat je een te lage spanning meet op de 12 volt ( onder belasting) is vrij normaal eigenlijk. Daar heeft bijna iedereen mee te maken.
De bedrading is te dun, en waarschijnlijk nog wat overgangsweerstanden hier en daar.
Niet voor niets kan je in de handleiding lezen dat er 10 mm2 geadviseerd wordt. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 16:08

Maar de multimeter zegt bij de verbinding 14,2 volt. Ik snap dus niet waarom de lampjes knipperen.

En waarom de koelkast op 230 volt helemaal geen teken van leven vertoont snap ik al helemaal niet. Daar meet ik 236 v

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Ab » di 15 aug 2023 19:46

14,2 volt met een werkende koelkast ? Kan bijna niet.
Onbelast kan dat wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Ab » di 15 aug 2023 19:51

Weet je hoe het display met de knopjes werkt ?
Daar moet je de 230 volt op inschakelen, en kiezen tussen de 3 mogelijkheden gas, 12 of 230 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 22:03

ja dat kon ik doen tijdens het draaien op 12 volt met de auto aan, heb die op de automatische stand gezet. zou dus goed moeten zijn.
er komt alleen geen leven in als ik de caravan op het stopcontact aansluit (al het andere in de caravan werkt dan gewoon, de boiler, lampen pompjes etc.)
Ik meet dan op het kroonsteentje 236 volt, dit zou toch goed moeten zijn,

Zou het kunnen dat mijn caravan geen AC levert aan de koelkast maar DC? dit zou dan met de oude dometic geweest moeten zijn (weet niet of dit überhaupt kan, ik denk dat DC vooral is als je op de accu/auto draait)

Ik heb de 230 aangesloten met de kroonsteen die je op de foto zit, aan de koelkast zijde heb ik de zwarte stekker eraf gehaald en deze 3 draden (bruin, blauw en geelgroen) aan dit kroonsteentje vastgemaakt maar het werkt dus niet. Ik heb die zwarte losgeknipte stekker open gesneden (om te checken of er misschien iets van sturende elektronica in zit, maar niets bijzonders gevonden. er zitten gewoon aders in met fancy klemmetjes) het is een Wago Winsta 770 stekker die ik eraf heb geknipt

Iemand nog ideeën ? ik krijg het idee dat de 230 volt van de koelkast gewoon kapot is...

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 285
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door sander_knaus » di 15 aug 2023 22:19

Wss werkt je display (regelunit) alleen op 12 volt en kan je nu de selectie niet op 230v zetten ..

Heb je nu beide aangesloten ?
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Paul Vingerhoets » di 15 aug 2023 22:24

Om de koelkast op 220 v te laten werken MOET deze ook een 12 v spanning krijgen op de paarse (+) en zwart(-j deze zul je of van de omvormer moeten halen of via een adapter van de 220v

Via een losse 12 v accu zou eventueel ook nog kunnen.
Om deze koelkast op gas te laten draaien heb je OOK dezelfde 12 volt spanning nodig voor de electronica en de gasafsluiter.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 22:31

sander_knaus schreef:
di 15 aug 2023 22:19
Wss werkt je display (regelunit) alleen op 12 volt en kan je nu de selectie niet op 230v zetten ..

Heb je nu beide aangesloten ?
Beide zijn aangesloten qua kabels (alleen ik heb niet de auto aan + de stekker van de caravan in de muur thuis) zou dat helpen? ik kan dat morgen nog eens proberen.
Op 12 volt kon ik de koelkast alwel instellen op de automatisch kiezen stand

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Chris » di 15 aug 2023 22:37

Mag ik nog een keer vragen welk merk en type omvormer er in jou caravan zit.
Ik vrees met grote vreze dat je daar GEEN 12 volt vandaan kunt halen...

Ik denk nl dat er geen gelijkspanning uit jou omvormer komt.
En de spanning die er wel uitkomt sloop je de koelkast elektronica mee..


( jou laatste vraag.... de oude KK werkte ook op de normale 230 volt wisselspanning.... de ons bekende 230 volt is ALTIJD wisselspanning...Nooit gelijkspanning)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 22:41

Paul Vingerhoets schreef:
di 15 aug 2023 22:24
Om de koelkast op 220 v te laten werken MOET deze ook een 12 v spanning krijgen op de paarse (+) en zwart(-j deze zul je of van de omvormer moeten halen of via een adapter van de 220v

Via een losse 12 v accu zou eventueel ook nog kunnen.
Om deze koelkast op gas te laten draaien heb je OOK dezelfde 12 volt spanning nodig voor de electronica en de gasafsluiter.
Ok dit is nieuwe info waar ik mogelijk wat mee kan :)
ik heb hier wel een vraag over, je hebt het over de paarse+ en de zwarte min. deze zitten nu verbonden (niet definitief) aan de rode (+) en witte (-) 12 volt kabels
Die krijgen dus prik als ik de auto start.

Maar op 230 volt (zonder de auto aangekoppeld) komt hier inderdaad geen stroom op de paarse en zwarte (en oranje) draad. Kan ik die paarse en zwarte draad dan aan twee bronnen verbinden? en hoe dan?

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 22:44

Chris schreef:
di 15 aug 2023 22:37
Mag ik nog een keer vragen welk merk en type omvormer er in jou caravan zit.
Ik vrees met grote vreze dat je daar GEEN 12 volt vandaan kunt halen...

Ik denk nl dat er geen gelijkspanning uit jou omvormer komt.
En de spanning die er wel uitkomt sloop je de koelkast elektronica mee..


( jou laatste vraag.... de oude KK werkte ook op de normale 230 volt wisselspanning.... de ons bekende 230 volt is ALTIJD wisselspanning...Nooit gelijkspanning)
Ik zou morgen even moeten kijken naar de omvormer, dit is een heel klein dingetje onder de bank en moet ik uitbouwen (ligt veel spul op de rondzit)
Maar is het niet vreemd dan dat als ik de auto gekoppeld heb dat alle dingen het dan gewoon doen? ik bedoel dan lampen, pompjes van de kranen, spoelwater pomp voor de wc) dit is toch allemaal 12V?

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door iemand » di 15 aug 2023 22:46

iemand schreef:
ma 14 aug 2023 19:58
Oranje moet aan Rood vast anders wil die op 12 volt niet koelen.

En voor de electronica moet er nog 12 volt komen.
FF onduidelijk in welke situatie dat dan is.

Ik ga even uit van de situatie NIET op auto, maar op gas of 230 volt.

Maar anders moeten Paars (plus) en Zwart (min) aan de 12 volt van de caravan. Dat moet dan een nette 12 volt zijn.
Maar zou ook dmv een 12 volt adapter kunnen op de 230volt-stopcontact
...dit al geprobeerd. whistle.gif

maar vertel nou even welke omvormer je hebt. mischien komt er wel een nette 12 volt uit scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Chris » di 15 aug 2023 22:51

Je hebt op de vorige pagina een foto uit het manual gepost.

Daar zie je 5 aansluitingen die met 12 volt DC te maken hebben.
Bij 2 staat HC.... dat staat voor High Current.... dat ik het 12 volt verwarmings element, en die bedrading komt van de dissel steker af.
Bij 2 staat LC.....dat staat voor Low Current... dat is de 12 volt gelijkspanning die nodig is voor het lampje en de elektronica b.v.
En er is nog 1 draad waar ook + bij staat.
Die laatste mag idd samen met de LC + draad.

Maar het is zinloos om die met de HC bedrading samen te voegen, want dan is er alleen 12 volt als de auto aaangekoppeld is.

M.a.w. Voor die LC bedrading MOET en een 12 volt DC ( gelijkspanning ) komen.... daar mag dan die ene extra + bij.
Maar..
Uit jou omvormer komt GEEN DC die geschikt is voor de elektronica in de koelkast.
Je MOET dus een 12 volt DC adapter kopen.... of een laptopvoeding van 12 volt en ong. 2-3 ampere, uit de grote bak met voeding adapters bij de kringloop halen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Chris » di 15 aug 2023 22:54

Tades schreef:
di 15 aug 2023 22:44


Ik zou morgen even moeten kijken naar de omvormer, dit is een heel klein dingetje onder de bank en moet ik uitbouwen (ligt veel spul op de rondzit)
Maar is het niet vreemd dan dat als ik de auto gekoppeld heb dat alle dingen het dan gewoon doen? ik bedoel dan lampen, pompjes van de kranen, spoelwater pomp voor de wc) dit is toch allemaal 12V?

En op de camping sluit je de 230 volt aan en is dit allemaal automatisch uitgeschakeld door de omvormer.

Eerst weten of een duidelijke foto van je omvormer.

Als je nou geen geschikte omvormer hebt is dit uitstekend bruikbaar als 12 volt voorziening voor de KK. : https://www.ledpaneelgroothandel.nl/voe ... XgQAvD_BwE

12 VDC en 3 Ampere.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 23:06

Chris schreef:
di 15 aug 2023 22:54
Tades schreef:
di 15 aug 2023 22:44


Ik zou morgen even moeten kijken naar de omvormer, dit is een heel klein dingetje onder de bank en moet ik uitbouwen (ligt veel spul op de rondzit)
Maar is het niet vreemd dan dat als ik de auto gekoppeld heb dat alle dingen het dan gewoon doen? ik bedoel dan lampen, pompjes van de kranen, spoelwater pomp voor de wc) dit is toch allemaal 12V?

En op de camping sluit je de 230 volt aan en is dit allemaal automatisch uitgeschakeld door de omvormer.

Eerst weten of een duidelijke foto van je omvormer.

Als je nou geen geschikte omvormer hebt is dit uitstekend bruikbaar als 12 volt voorziening voor de KK. : https://www.ledpaneelgroothandel.nl/voe ... XgQAvD_BwE

12 VDC en 3 Ampere.
foto komt eraan, even ergens uploaden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deze is via een spiegeltje genomen van de onderkant, weinig uit op te maken
Laatst gewijzigd door Tades op di 15 aug 2023 23:12, 5 keer totaal gewijzigd.

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 23:06

Chris schreef:
di 15 aug 2023 22:51
Je hebt op de vorige pagina een foto uit het manual gepost.

Daar zie je 5 aansluitingen die met 12 volt DC te maken hebben.
Bij 2 staat HC.... dat staat voor High Current.... dat ik het 12 volt verwarmings element, en die bedrading komt van de dissel steker af.
Bij 2 staat LC.....dat staat voor Low Current... dat is de 12 volt gelijkspanning die nodig is voor het lampje en de elektronica b.v.
En er is nog 1 draad waar ook + bij staat.
Die laatste mag idd samen met de LC + draad.

Maar het is zinloos om die met de HC bedrading samen te voegen, want dan is er alleen 12 volt als de auto aaangekoppeld is.

M.a.w. Voor die LC bedrading MOET en een 12 volt DC ( gelijkspanning ) komen.... daar mag dan die ene extra + bij.
Maar..
Uit jou omvormer komt GEEN DC die geschikt is voor de elektronica in de koelkast.
Je MOET dus een 12 volt DC adapter kopen.... of een laptopvoeding van 12 volt en ong. 2-3 ampere, uit de grote bak met voeding adapters bij de kringloop halen.
zie bovenstaande foto

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » di 15 aug 2023 23:20

Chris schreef:
di 15 aug 2023 22:51
Je hebt op de vorige pagina een foto uit het manual gepost.

Daar zie je 5 aansluitingen die met 12 volt DC te maken hebben.
Bij 2 staat HC.... dat staat voor High Current.... dat ik het 12 volt verwarmings element, en die bedrading komt van de dissel steker af.
Bij 2 staat LC.....dat staat voor Low Current... dat is de 12 volt gelijkspanning die nodig is voor het lampje en de elektronica b.v.
En er is nog 1 draad waar ook + bij staat.
Die laatste mag idd samen met de LC + draad.

Maar het is zinloos om die met de HC bedrading samen te voegen, want dan is er alleen 12 volt als de auto aaangekoppeld is.

M.a.w. Voor die LC bedrading MOET en een 12 volt DC ( gelijkspanning ) komen.... daar mag dan die ene extra + bij.
Maar..
Uit jou omvormer komt GEEN DC die geschikt is voor de elektronica in de koelkast.
Je MOET dus een 12 volt DC adapter kopen.... of een laptopvoeding van 12 volt en ong. 2-3 ampere, uit de grote bak met voeding adapters bij de kringloop halen.
Ok dat kan ik wel proberen, dus die paarse + en zwarte - verbinden aan een laptopvoeding (en dan gewoon de kabel afknippen en dan is het gewoon verbinden?)
die orange kabel laat ik neem ik aan vast zitten aan de rode + van de witte kabel (dit is de D+ voor als de motor loopt)

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door iemand » di 15 aug 2023 23:29

Nergens op internet de specs van die omvormer te vinden....

behalve hier op ons forum thumbup.gif

levert een nette 12 volt (13.8) thumbup.gif

je kan dus verder met deze voeding ipv een andere /laptop-voeding je plan uitvoeren....

We zijn er bijna awhoea.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » wo 16 aug 2023 07:52

iemand schreef:
di 15 aug 2023 23:29
Nergens op internet de specs van die omvormer te vinden....

behalve hier op ons forum thumbup.gif

levert een nette 12 volt (13.8) thumbup.gif

je kan dus verder met deze voeding ipv een andere /laptop-voeding je plan uitvoeren....

We zijn er bijna awhoea.gif
Dat stemt hoopvol! en hoe kom ik aan die 12 volt? moet ik die ergens vanaf tappen in de caravan? en als dat zo is, waarvandaan dan? enige wat dichtbij zit is het kraantje in de spoelbak/kastje ernaast. of nog hoger de lampjes boven het aanrecht (maar die kabel kan je nooit wegwerken)

en wat voor kabel kan ik daarvoor pakken? iemand een voorbeeld ? liefst te koop via een bouwmarkt of zaak zoals campolife (die zitten dichtbij)

Ik wil iedereen nogmaals even bedanken voor de hulp tot zover!
Onze combinatie is een Homecar Racer spirit 45 (2004) 1300kg die we nu al voor het tiende jaar hebben met veel plezier, daarvoor 2 jaar een vouwwagen gehad :)
ik ben zelf 39 en kampeer al sinds mijn 14e (met ouders in het begin in een Karsten opblaas tent)
Tegenwoordig met vrouwlief en 2 kids. En dus ook wat meer luxe in de vorm van airco en een mover...
Als trekauto heb ik een SKoda Karoq 1.5 DSG sportline business met 150 pk, uit 2021 deze combi rijdt echt heerlijk.

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » wo 16 aug 2023 11:58

Even een update:

Ik heb even contact gehad met een caravan boer en de werkplaats daar.
Er zal een aparte kabel 12 volt moeten komen vanuit de omvormer in de caravan naar de koelkast om die paarse + en zwarte - te voorzien van spanning
aftappen van een andere 12 volt kabel is een no-go volgens de monteur, kans op allerlei ellende.

We hebben nu besloten om het te laten doen in de werkplaats de laatste stappen en dus die kabel aan te leggen plus de 12 volt en 230 volt na te lopen. daarna zetten ze de koelkast dan ook vast. Gas aansluiting laten we voor nu even achterwege, gebruiken we toch nooit.

Daarnaast wil ik ook de disselkabel vervangen, deze verbind niet lekker en moet ik buigen en wiebelen om goed te verbinden (en geen gillende auto te hebben met allerlei storingsmeldingen) en de kap van de verwarming mogen ze dan ook mooi vastzetten, dat klote ding blijft niet zitten.

Het zal vast wat euros kosten, maar dan zitten we weer goed :)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”