Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Chris » wo 16 aug 2023 13:30

Ik zag net welke omvormer je hebt...
Dat is heel hoopvol...scheelt weer, komt een DC uit.
Nu weet je dat tenminste zeker !!


Ik snap dat je het aansluiten uit handen hebt gegeven, het was bij je openingspost al duidelijk dat het niet "effe" vastschroeven was.
Je had dit ook totaal niet verwacht natuurlijk.
Die elektronica aan boord van de KK vraagt duidelijk wat meer slimmigheden.

Zo kan het ook, en zal het vast goed komen, zij weten er meer van natuurlijk.

Keep in touch, laat ons het eindresultaat ook weten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Ab » wo 16 aug 2023 13:57

Advies: laat het gas toch ook maar aansluiten.
Ik heb ook een Thetford.
Thetfords zijn best gevoelig voor onderspanning.
Op campings komt het voor, dat door heel lange bekabeling en onderweg veel stroomafname, dat de spanning nog maar 210 volt of zelfs lager wordt.
Dan doet een Thetford het niet meer, gaat knipperen, en valt uit.
Dometics hebben daar weer geen last van, alleen loopt het koelvermogen dan terug.
Ik had dat probleempje vorige week nog, op een overigens heel mooie camping in Winsum.
Het was ook niet de eerste keer..
O.a.ook al gehad in St Goar.
En een paar keer in Frankrijk.
Ik was erg blij met het gas..

Er kan wel een modificatie gemaakt worden, om dat 230 volt gebeuren aan te passen.
Ik heb dat nooit gedaan, wij gebruiken heel veel het gas om te koelen. Werkt beter, en heel vaak staan we ergens zonder stroom.
Hebben we ook niet eens nodig eigenlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » wo 16 aug 2023 14:22

Ik zal het meenemen in de werkplaatsafspraak, waarschijnlijk sluiten we het gas dan ook maar aan.
De caravan moet 21 september naar de werkplaats, duurt nog even dus. en dan zou die 1-2 weken later klaar moeten zijn, ruim voor de herfstvakantie dus :) dan gaan we weer lekker een weekje weg!

Het eindresultaat deel ik zeker nog even.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 16 aug 2023 15:40

Tades schreef:
di 15 aug 2023 22:41
Paul Vingerhoets schreef:
di 15 aug 2023 22:24
Om de koelkast op 220 v te laten werken MOET deze ook een 12 v spanning krijgen op de paarse (+) en zwart(-j deze zul je of van de omvormer moeten halen of via een adapter van de 220v

Via een losse 12 v accu zou eventueel ook nog kunnen.
Om deze koelkast op gas te laten draaien heb je OOK dezelfde 12 volt spanning nodig voor de electronica en de gasafsluiter.
Ok dit is nieuwe info waar ik mogelijk wat mee kan :)
ik heb hier wel een vraag over, je hebt het over de paarse+ en de zwarte min. deze zitten nu verbonden (niet definitief) aan de rode (+) en witte (-) 12 volt kabels
Die krijgen dus prik als ik de auto start.

Maar op 230 volt (zonder de auto aangekoppeld) komt hier inderdaad geen stroom op de paarse en zwarte (en oranje) draad. Kan ik die paarse en zwarte draad dan aan twee bronnen verbinden? en hoe dan?

Was even een paar uurtjes weg..

Ik zie dat je het op laat lossen.
Maar om de koelkast spanning te latan draaien heb je die constante spanning op paars/zwart nodig voor de electronica zowel op 220/12 en gas

Daarom moet die spanning eigenlijk altijd via de omvormer bij de koelkast aangesloten worden. De omvormer regelt dan dat die spanning er is als ie aan de auto hangt via de constante + van de auto en uit de omvormer als deze aan de 220 v hangt of op gas alleen als beide spanningen niet aanwezig zijn kan de koelkast dus ook niet op gas draaien tenzij er een batterij compartiment aanwezig is in de koelkast zelf (en gevuld bet verse batterijen)


Vandaar dat paarse draad dus niet aan de geschakelde autospanning moet zitten waar wel de dikke rode draad aan zit.

@chris heeft wel een voorwaarde die klopt deze aansluiting heeft een nette 12v gelijkspanning nodig, eventueel een losse gelijkrichter ertussen als de omvormer geen nette gelijkspanning afgeeft
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Chris » wo 16 aug 2023 17:17

@ Paul..

We hebben de gegevens van de omvormer achterhaald.....effe diep verweg gestopt, dat wel.
Maar het is een geschikte omvormer..
Komt een nette 12 VDC uit.

Dat zullen ze bij de caravanwerkplaats ook wel weten..of meten.. mrgreen.gif

( Als je wilt weten of er een AC component ( een rimpel) op een DC staat.... simpel je meter op AC volt zetten en de DC spanning meten..
Zie je keurig hoeveel AC er op de DC staat...
Een nette DC heeft bijna geen AC component.... paar millivoltjes mag..
Een oude Miko 120 zegt DC als uitgangsspanning te hebben, je meet idd 12 VDC maar ook 12 VAC op diezelfde punten...
De sinus onder de lijn is naar boven gebracht... enkelfase gelijkrichting)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 16 aug 2023 20:22

Mmm, ik heb niet zo’n hoge verwachtingen van een caravanwerkplaats maar als het werkt zal het wel goed komen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Tades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 aug 2023 15:52

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Tades » do 28 sep 2023 12:56

Zo! zoals beloofd nog even een update :)

Gisteren de caravan weer wezen ophalen bij de caravan boer.
Ze hebben de koelkast aangesloten op 12/220V en op gas. Ze hebben netjes de gasleiding aangelegd en ook voor het display van de koelkast een 12v lijntje gelegd vanaf de omvormer. Daarnaast ook mooi waterpas gezet en vastgezet. Ze hebben voor de koelkast als deze op gas werkt ook een mooi pijpje gemaakt dat aansluit op het rooster naar buiten, erg fijn want dan hebben we zekerweten geen gassen in de caravan

Daarnaast is de caravankabel niet vervangen maar alleen de stekker, deze hebben ze gecontroleerd en met de kabel was niets mis. Fijn dat dit weer lekker werkt (gewoon inpluggen in de auto en alles doet het zonder storingen en moeten wiebelen met de kabel etc.)

Daarnaast hebben ze ook de kap van de kachel netjes weer vastgezet (dat kl*te ding kwam altijd los tijdens het rijden)
En het laatste puntje is een achterlichtje dat kapot was, hebben ze ook voor een paar euro gefikst.

Totale schade 391 euro, het is ons echt enorm meegevallen!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Ab » do 28 sep 2023 13:54

thumbup.gif
Goede oplossing.
Als je niet thuis bent in schema's lezen en elektronica, beter een vakman inschakelen, dan per ongeluk de boel verprutsen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Chris » do 28 sep 2023 16:46

En nu...
Op naar het grote genieten.

Tja.. net wat Ab zegt... een bakker kan het beste bakken en een slager weet het meest van vlees.
Iedereen zijn eigen specialiteiten...

Ab is bijzonder... die kan hout lassen. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 766
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door HenkR » do 28 sep 2023 17:01

[re.gif]
Maar wie maakt de beste worstenbroodjes? mrgreen.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Ab » do 28 sep 2023 17:09

Hout lassen is niks bijzonders hoor.. knipoog.gif
Screenshot_20230928_170639_Chrome.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JeroenH
Berichten: 4
Lid geworden op: za 25 nov 2023 10:43

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door JeroenH » zo 17 mar 2024 11:28

Ik zit met een vergelijkbaar probleem vermoed ik .
Nieuwe Thetford 4090 koelkast in een oude Tabbert proberen in te bouwen.
De DC uit de omvormen schakelt het paneeltje aan , maar zodra de 230 stekker er in gaat begint het hele ding aan en uit te springen.
Is jou situatie nu opgelost? Zo ja , waar lag het aan , kan je eventueel wat fotos posten?

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 766
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door HenkR » zo 17 mar 2024 11:52

Hier moet iets anders aan de hand zijn, want 230V heeft altijd voorrang als je de schakelaar daar op hebt staan.
Je hebt bij deze koelkast 1x 230V en eigenlijk 3x 12V.
1. Is de draad die kijkt of de motor van de auto loopt
2. 12 V voor de koeling
3. 12V voor de schakeling/lampje in de koelkast

3 moet aan de 12V van de omvormer, zodat er altijd 12V op staat. Of asl de omvormer door de continu 12V van de auto wordt gevoed of door de 230V walstroom
2 Heb je de keuze of rechtstreeks op de 12V van de caravanstekker. Kun je kiezen tussen continu of de geschakelde. De geschakelede is wellicht het beste en kun je draad 3 hier meteen parallel op zetten, want draad 3moet altijd op de geschakelde spanning.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Hoe draden caravan koelkast aansluiten op 12 en 230 volt

Bericht door Ralf » zo 17 mar 2024 17:17

De kunst van het overcompliceren


We leven in een tijdperk waarin informatie binnen handbereik ligt. Een tijdperk waarin elke vraag binnen seconden beantwoord kan worden door een snelle zoekopdracht op het internet. Maar is meer informatie altijd beter? Laten we eens duiken in de wondere wereld van de doe-het-zelf elektriciteitsvragen.

Stel je voor, je zit rustig op een forum je vraag te typen over hoe je de koelkast in je caravan aansluit. Je verwacht een simpel antwoord: rood is plus, wit is min. Maar nee, het internet zou het internet niet zijn als je niet overspoeld wordt met waarschuwingen, goedbedoelde tips en een hoop informatie waar je eigenlijk niet op zat te wachten, of je zo ver van het padje afbrengt dat je het helemaal kwijt bent. . Voor je het weet, ben je verstrikt in een web van adviezen en denk je bij jezelf: "Had ik maar nooit gevraagd."

Het begint met een simpele kabelvraag en eindigt in een existentiële crisis over de zin van elektriciteit. "Kijk naar het schema van de koelkaststekker," zeggen ze. Maar wat heeft dat te maken met de caravan? En waarom zou je überhaupt beginnen over de kleur van de kabels als de oplossing zo voor de hand ligt?

Dan is er de mythe van de koelkast die niet zou werken op 12 volt omdat de kabels te dun zijn. Een fantastisch staaltje van moderne folklore. "Vreemd," denk je bij jezelf, "dat het bij hele volksstammen nog steeds werkt." En inderdaad, na 6 uur rijden zijn je ijsjes nog steeds niet gesmolten. Magie? Nee, gewoon gezond verstand.Hoe komt dat ? de draden zijn dik genoeg om de boel koud te houden .de extra enegie die je nodig hebt om het koud te maken is niet nodig als je hem thuid al hebt voorgekoeld .

In het kort: vroeger, toen het internet nog niet bestond, hield je gewoon je mond als je er geen verstand van had. Het advies zou moeten zijn: "Kom je er niet uit of snap je het niet, zoek dan even een specialist op in plaats van op afstand met stroom te spelen vanuit je pc of telefoon."

Dus, lieve mensen, laten we het leven niet onnodig ingewikkeld maken. Soms is de simpelste oplossing de beste. En onthoud: als je ijsjes na een lange reis nog steeds niet gesmolten zijn, doe je iets goed.
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”