Op vakantie met de caravan en een EV

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door Rigte » zo 13 aug 2023 02:07

WesleyZ schreef:Zit zelf nu ook in Zuid Frankrijk met EV Volvo XC40 met caravan van 1450kg aan de haak.

Gaan morgen aan de terugreis beginnen, 2 dagen van 500km (en met kids van 2 & 4 dus nog niet gepensioneerd) whistle.gif

Zal woensdag mijn verslag hier ook eens delen. Heenreis ging iedergeval zonder problemen!
Super WesleyZ. Ben benieuwd naar jullie verslag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door dieseltijger » zo 13 aug 2023 07:43

zeer interessant. mocht je nog willen...kan je ook iets delen over het verschil in het stroomverbruik met de caravan op snelwegen en bij lagere snelheden (B wegen, stad). Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door EricS » zo 13 aug 2023 08:19

Dieseltijger
Dit is best lastig, zijn veel factoren die grote rol spelen. Vooral het weer, hoe warmer hoe beter. Gewicht om aan te trekken, rijgedrag en natuurlijk stroomlijn.

Solo gemm. plm 21kw.
Overall haal ik bij goed weer met caravan plm 36kw/h gemiddeld.
Langzaam rijden tot 60kmh plm 30kw, snelweg plm 85km/h doet hij 38kw, ga ik harder dan 90 schiet het rap veel hoger boven de 40kw verbruik.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door EricS » zo 13 aug 2023 08:25

WesleyZ schreef:Zit zelf nu ook in Zuid Frankrijk met EV Volvo XC40 met caravan van 1450kg aan de haak.

Gaan morgen aan de terugreis beginnen, 2 dagen van 500km (en met kids van 2 & 4 dus nog niet gepensioneerd) whistle.gif

Zal woensdag mijn verslag hier ook eens delen. Heenreis ging iedergeval zonder problemen!
Gaaf Wesley! Goede reis, hopelijk niet te druk.

Maar...2x500 ? Maastricht - Marseille ?
Ik ben gister uit zuid Frankrijk thuisgekomen...1450km, Assen - stTropez 3x 500....
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door dieseltijger » zo 13 aug 2023 08:37

[re.gif] [re.gif] Dankjewel. Het gaat meer om de orde-grootte indicatie. Niet verkeerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

jasperkimmel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 13:12

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door jasperkimmel » zo 13 aug 2023 19:19

Net terug van vakantie en voor het eerst ervaring opgedaan met een EV en caravan. Viel me 100% mee. We zijn wel in eigen land gebleven overigens.

ACTIERADIUS
De Actieradius van mijn auto (zie onderaan mijn bericht) wordt gehalveerd als ik de caravan aangekoppeld heb.

APP
Had op voorhand de app ABRP gedownload omdat deze ook auto configuraties met aanhanger kent. Blijkt een waardeloze app te zijn want, los van de onvriendelijkheid in gebruik, schatte het de actieradius van mijn auto met caravan veel te positief in. Dit resulteerde in een vooraf geplande route met laadpunten waarbij ik gegarandeerd met een lege accu had komen te staan.

Uiteindelijk op de terugweg toch maar weer teruggevallen op Chargemap. Wat een verademing bleek toen ik ontdekte dat ik daarin het referentie verbruik van mijn auto variabel kan instellen. Met deze app kun je een veel accuratere route van tevoren uitstippelen.

OPLADEN
Het kan uiteraard druk zijn bij de laadstations onderweg. Onze eerder opgedane ervaring in Frankrijk is dat je bij de laadstations aan de snelwegen naast elkaar staat in plaats van achter elkaar. Dat betekent dat je dus in de meeste gevallen de caravan moet afkoppelen.

Tijdens onze vakantie in NL hebben wij aan de snelweg opgeladen bij een FastNed laadpunt. Als je geluk hebt kun je daar de caravan aangekoppeld laten. Daarmee blokkeer je wel de lader achter je combinatie voor een ander. Al met al kan afkoppelen bij een tankstation aan de snelweg een heel gedoe zijn en zorgen voor onveilige situaties omdat je eigenlijk tegen het verkeer in terug moet rijden naar de laadpalen.

Ondanks dat ik geen auto van dit merk rijd, kan ik je het laadnetwerk van Tesla aanbevelen. Deze is ook te gebruiken voor niet Tesla rijders, mits je een account hebt aangemaakt en je creditcard hebt opgegeven.
Het voordeel van dit netwerk is dat het veelal parken zijn met veel laadpunten. Omdat deze parken niet aan de snelweg liggen, is er meer ruimte om veilig en eenvoudig je caravan tijdelijk afgekoppeld ergens te plaatsen.
In Nederland zijn deze laadpunten veelal geplaatst bij de hotels van Van Der Valk. Wij konden daar onze caravan prima afkoppelen en even laten staan, onze auto snel opladen en even wat eten. Dit bleek voor onze portemonnee ook nog eens een verstandige keuze want wij hebben voor € 0,45 / KWH aan een snellader gehangen.
Laatst gewijzigd door jasperkimmel op zo 13 aug 2023 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Jasper

Volvo XC40 Full Electric
Knaus Sport 400QD

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door EricS » zo 13 aug 2023 19:27

Goed verhaal Jasper, mooi dat het positief is bevallen.

Een ding snap ik niet...De ABRP app... deze kan je juist helemaal aanpassen aan je combi, inclusief gewicht wat je trekt. Dit geeft (bij mij...) juist heel realistisch route weergave. Zelfs met soc % voor aankomst en max laden.....

Afijn, laden in NL is vrijwel perfect! Overige landen gaat het ook steeds beter. In D kan je prima op een Autohof laden, weg van drukte en vaak aangekoppeld.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door Rigte » zo 13 aug 2023 19:48

ABRP vind ik zelf ook erg goed voor de planning gezien je alles kunt instellen of als je hem aan je auto hebt gekoppeld dmv bijvoorbeeld de Tronity app real-time calculate krijgt. Zelf gebruik ik hem enkel voor planning met zelf ingegeven verbruik en snelheid.

Ben wel benieuwd naar je verbruik in Nederland


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

jasperkimmel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 13:12

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door jasperkimmel » zo 13 aug 2023 19:51

EricS schreef:Goed verhaal Jasper, mooi dat het positief is bevallen.

Een ding snap ik niet...De ABRP app... deze kan je juist helemaal aanpassen aan je combi, inclusief gewicht wat je trekt. Dit geeft (bij mij...) juist heel realistisch route weergave. Zelfs met soc % voor aankomst en max laden.....

Afijn, laden in NL is vrijwel perfect! Overige landen gaat het ook steeds beter. In D kan je prima op een Autohof laden, weg van drukte en vaak aangekoppeld.
Thanks voor je reactie. Ik heb me rot gezocht en kon in ABRP niets hierover vinden. Een OBD2 dongel i.c.m. een Volvo is een no go. Ik zal er nog eens in duiken hoewel ChargeMap prima dienst heeft bewezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet,

Jasper

Volvo XC40 Full Electric
Knaus Sport 400QD

jasperkimmel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 13:12

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door jasperkimmel » zo 13 aug 2023 19:59

Rigte schreef:ABRP vind ik zelf ook erg goed voor de planning gezien je alles kunt instellen of als je hem aan je auto hebt gekoppeld dmv bijvoorbeeld de Tronity app real-time calculate krijgt. Zelf gebruik ik hem enkel voor planning met zelf ingegeven verbruik en snelheid.

Ben wel benieuwd naar je verbruik in Nederland


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo en delen van real-time data….Not Possible.

Heb inmiddels wel het referentie verbruik in ABRP kunnen aanpassen. Bedankt voor de tip


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet,

Jasper

Volvo XC40 Full Electric
Knaus Sport 400QD

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door Rigte » zo 13 aug 2023 20:07

Via de Tronity app kun je connectie maken met je Volvo account. Tronity is weer aan ABRP te koppelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door EricS » zo 13 aug 2023 23:23

ABRP werkt op zich prima zonder dongel aan de auto.
Wel raadzaam alle instellingen via laptop uit te proberen, je kan veel variabelen instellen. Als je eenmaal juiste hebt is het eenvoudig zelfde te doen op je telefoon en dan koppelen via Android Auto of Carplay.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door doubleyou » zo 13 aug 2023 23:37

EricS schreef:
zo 13 aug 2023 08:25
Maar...2x500 ? Maastricht - Marseille ?
Ik ben gister uit zuid Frankrijk thuisgekomen...1450km, Assen - stTropez 3x 500....
Assen- Maastricht is ruim 300 km….en Marseille ligt wat dichterbij dan St.Tropez :). Google maps maar eens even gecheckt: het is inderdaad slechts 1024 km.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door Rigte » wo 16 aug 2023 19:40

Vandaag eerste reisdag op weg terug naar Nederland.
500km gereden.
Effectieve rijtijd 6 uur 45 minuten
3 x laden totaal 1 uur en 23 minuten
Totale reistijd met laden 8 uur en 8 minuten.

Verbruik 32,9kWh/100km

Bij 1 van de stops een IONITY met EV+Caravan lader. Het kan dus wel.
Afbeelding


Morgen stint 2.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door dieseltijger » wo 16 aug 2023 19:45

Hier doen wij dus 7,5 uur over inclusief tanken, eten, pauzeren . Niet gek.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door meeder » wo 16 aug 2023 19:52

Bij goed plannen wordt het steeds realistischer met een EV.
Ik ben benieuwd hoe de ontwikkelingen door gaan in de komende jaren.
Eerst nu 4 jaar zakelijk een EV rijden (rij er niet privé in) en daarna ook privé maar eens kijken wat er mogelijk is.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door EricS » wo 16 aug 2023 20:14

Heel goed Rigte ! Herkenbare cijfers.
Alhoewel je laadtijd moet afzetten tegen hoeveelheid kw's wat je binnen trekt natuurlijk.

Heb er op gelet op de peage...er zijn heel veel laadstations bijgekomen, maar onderscheid in solo of combi laden is een primeur om te zien !!

Goede reis morgen!
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door dieseltijger » wo 16 aug 2023 20:19

Weet je niet. Het is maar de vraag of fabrikanten de keus maken om extra accucapaciteit gaan inbouwen. In de VS gebeurt dat wel (denk aan de RAM van e.d). Maar dat gaat ten koste van extra gewicht, extra stroomverbruik ( ef-is-em-maal-aa), extra grondstoffen, en een laadinfrastructuur die de hik krijgt. Het is ook een beetje een doodlopende weg.

Ik zal het wel posten. Hoe meer gedachtenvorming hoe beter toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door Rigte » wo 16 aug 2023 20:49

EricS schreef:Heel goed Rigte ! Herkenbare cijfers.
Alhoewel je laadtijd moet afzetten tegen hoeveelheid kw's wat je binnen trekt natuurlijk.

Heb er op gelet op de peage...er zijn heel veel laadstations bijgekomen, maar onderscheid in solo of combi laden is een primeur om te zien !!

Goede reis morgen!
Per laadbeurt 36 tot 39kW geladen. Voor een VAG auto niet slecht. Afbeelding

De Fastned Peuty West heeft plekken waar de caravan achter de auto kan blijven zonder anderen te blokkeren.

Een bordje zoals dit nog nooit tegengekomen.
Dit was IONITY Aire de Rouillë Pamproux Sud
Net nieuwe aangelegd 12 snelladers. Auto’s staan overdekt in de schaduw de caravan plek in de zon.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Rigte
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 aug 2021 18:39

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door Rigte » do 17 aug 2023 19:04

Vandaag etappe 2.

Afstand 451km
Rijtijd 6 uur 29 minuten inclusief 40 minuten file in Parijs.
2 laadstops van samen 87 minuten inclusief lunch.
Totale reistijd 7 uur en 56 minuten
Verbruik 34,3kWh/100km

Lichte tegenwind vandaag en licht glooiend landschap.

We hadden kunnen doorrijden naar huis, maar verwennen ons zelf met middagje zwemmen en relaxen bij een hotel met openbare Tesla chargers. Nog 1x genieten van de Franse keuken en morgen met 1 laadstop naar huis.

Ik zal dan een overzicht maken van de gehele reis in cijfer; km’s gereden, kWh geladen, kosten etcetera.

Foto van laatste stop. Dit is Novotel Valenciennes
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)

Bospaadje
Berichten: 498
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door Bospaadje » do 17 aug 2023 22:23

dieseltijger schreef:
wo 16 aug 2023 19:45
Hier doen wij dus 7,5 uur over inclusief tanken, eten, pauzeren . Niet gek.
Mogelijk iets minder lang, aangezien “wij” 100kmh (of 103kmh op navi) rijden.

Ik stop max 30 min. Tanken een kopje koffie.
Misschien nog een extra stop van 10 min voor een 2e koffie een plasje.

Maar zonder file doe ik er never 7.5u over.

Edit: niet lullig bedoeld, maar ik probeer zo vroeg mogelijk te vertrekken en dan minimaal te treuzelen zodat ik lekker vroeg bij overnachting camping kom. Of vroeg in de middag thuis.
600km/400km vind ik overigens een prettige verdeling van de 1000km
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door dieseltijger » do 17 aug 2023 22:54

Nou ja....er zit in Geertruida geen turbo, en wil ik tempo 100 (dus 108 km/u op de snelheidsmeter) rijden heb ik het ongemak van een hoog toerental, en de 2ZR-FAE 1.8 liter motor klinkt dan rauw. Dus zak ik onbewust al gauw terug naar de 90..95 km/u op de teller. Ik merk dus ook echt dat we langzamer rijden dan de Golfjes en Passats.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 947
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door deemster07 » do 17 aug 2023 23:48

Gaan die afgekoppelde caravans en vouwwagens niet gestolen worden als ze onbeheerd uit het zicht staan?
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door Morgoth » vr 18 aug 2023 08:39

[re.gif]
Je gaat toch in de caravan zitten voor een kopje koffie en een broodje? Niet in de auto. Je laadt de auto onbeheerd op. De caravan wordt bemenst.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op vakantie met de caravan en een EV

Bericht door dieseltijger » vr 18 aug 2023 08:42

[re.gif] [re.gif] vast wel. Net zoals auto's.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”