Op vakantie met de caravan en een EV
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
prima gratis app Finnik
Laatst gewijzigd door Rene_13 op vr 11 aug 2023 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Respect voor TS.
Het is inderdaad een mindset , die niets voor mij zou zijn.
De reis zou dan zo ongelofelijk lang duren .
Voor iemand die van camping naar camping hopt blijft het reizen hetzelfde.
Ik kan alleen maar concluderen dat de Skoda minder geschikt is voor degene die op een plek willen blijven staan ergens in Italie of zuid Frankrijk.
Dat de Kia EV6 duidelijk geschikter is voor dat werk , met zijn 2 keer grotere actie radius.
Voor jou/jullie reisgedrag is de Skoda perfect.
Het is inderdaad een mindset , die niets voor mij zou zijn.
De reis zou dan zo ongelofelijk lang duren .
Voor iemand die van camping naar camping hopt blijft het reizen hetzelfde.
Ik kan alleen maar concluderen dat de Skoda minder geschikt is voor degene die op een plek willen blijven staan ergens in Italie of zuid Frankrijk.
Dat de Kia EV6 duidelijk geschikter is voor dat werk , met zijn 2 keer grotere actie radius.
Voor jou/jullie reisgedrag is de Skoda perfect.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
<ploink!> (zucht...)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Auto mag inderdaad 1200kg trekken.
In het buitenland mag hij 1400kg op kenteken trekken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In het buitenland mag hij 1400kg op kenteken trekken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16341
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Op vakantie met de caravan en een EV
Het moge duidelijk zijn dat de echte ervarings deskundigen vinden dat een ev WEL een waardige vervanger als caravan trekker is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Maar ja wat de auto in het buitenland mag trekken heb je zo weinig aan met een NL kenteken.
Een EV sluiten we niet uit, met onze manier van reizen kan het inderdaad prima. Kleine maar, 1200 kg trekgewicht is te weinig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Idd heb je er niets aan. Voor mij is het vreemd dat er verschillende regels zijn binnen europa wat een auto mag trekken. Nederland houdt 12% hellingshoek aan. In het buitenland rekenen ze met 8% en 12% en dus 2 gewichten op het kenteken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Het werd zoals Trina zo mooi zegt "ongezellig onder de luifel "
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Mooi duidelijk verslag van jullie reis. Het valt me reuze mee zoals jij het beschrijft.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Op de terugweg zal ik de snelheid opvoeren naar de toegestane snelheid om te kijken wat er gebeurd met het verbruik en dus range. De max snelheid met combinatie boven de 3500kg is 90km/h in Frankrijk en België en in Nederland 80km/h. Dus zoveel minder snel rijd ik niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
In NL is het ook 90 hoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Begint er steeds beter uit te zien die EVs met caravan en blijf zoiets steeds volgen wat de ervaringen zijn, nu nog meer dat 1500kg trekgewicht en overal langs de route binnen 15 min weer een volle tank met +400km actieradius zonder laadstress gemiddeld 90km/h rijden met +3500kg (ja je moet je er gewoon op aanpassen, helemaal mee eens, maar nu schenkt ik de auto binnen 5min overal vol ook op bestemming richting whatever met of zonder caravan en tuf weer lekker zonder zorgen verder en ook nog geen auto met huidige specs/comfort gevonden). Met ~130km ben in NL amper uit en ik woon in het zuiden, maar om dan al aan de koffie te zitten om te laden, die drinken we wel tijdens het rijden (echte koffie dan well hé) Als ze dat laden nu eens overal hetzelfde kunnen aanbieden qua dichtheid/gemak en snelheid van het huidige benzine dekking ben ik ook om.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Op vakantie met de caravan en een EV
Bedankt Rigte voor je berichtgeving. Ik vind je verslag wel interessant. Dit jaar is het laatste jaar dat ik met een diesel op pad ben.
Wij kamperen al vele jaren met een caravan en altijd diesel gereden. Dit waren dan lease auto's. Vanaf volgend jaar wordt het een EV. Mijn werkgever gaat helemaal om, dus ook hybride waar ik op gehoopt had, mag niet.
Ik heb voor een Tesla Y gekozen ivm het 'hoge' trekgewicht van 1.600 kg. Dit jaar kijk ik in onze vakantie al rond op elke parkeerplaats, waar je kunt laden. Mijn conclusie tot heden is, dat in het hoogseizoen je waarschijnlijk vaak moet afkoppelen. Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. Wanneer ik thuis in de auto stap heb ik vakantie. Natuurlijk heb ik in gedachten waar ik einde van de dag ongeveer wil zijn, maar met een EV zal het inschatten van tijd hoelang je erover doet wel lastiger inschatten zijn vermoed ik. Wij gaan het volgend jaar meemaken. Tot die lees ik graag de ervaringen en tips van anderen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij kamperen al vele jaren met een caravan en altijd diesel gereden. Dit waren dan lease auto's. Vanaf volgend jaar wordt het een EV. Mijn werkgever gaat helemaal om, dus ook hybride waar ik op gehoopt had, mag niet.
Ik heb voor een Tesla Y gekozen ivm het 'hoge' trekgewicht van 1.600 kg. Dit jaar kijk ik in onze vakantie al rond op elke parkeerplaats, waar je kunt laden. Mijn conclusie tot heden is, dat in het hoogseizoen je waarschijnlijk vaak moet afkoppelen. Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. Wanneer ik thuis in de auto stap heb ik vakantie. Natuurlijk heb ik in gedachten waar ik einde van de dag ongeveer wil zijn, maar met een EV zal het inschatten van tijd hoelang je erover doet wel lastiger inschatten zijn vermoed ik. Wij gaan het volgend jaar meemaken. Tot die lees ik graag de ervaringen en tips van anderen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nissan Qashqai 1.5 dci n-connecta (2019) + Knaus Sport 540 FDK (2022), ENDURO mover EM505FL.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Niet als je boven de 3500kg weegt.Ab schreef:In NL is het ook 90 hoor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Mmmm. Waarom ?
Mijn ervaring dat boven 90km/h de weerstand een te grote rol gaat spelen bij verbruik. Je ziet de kw's omhoog gaan. Pas bij tijdwinst in rijden vs laadtijd kan je het doen. In jou geval af te raden, jou Skoda haalt niet de snelheid van 238kw die mijn EV6 kan.
Mijn ervaring dat boven 90km/h de weerstand een te grote rol gaat spelen bij verbruik. Je ziet de kw's omhoog gaan. Pas bij tijdwinst in rijden vs laadtijd kan je het doen. In jou geval af te raden, jou Skoda haalt niet de snelheid van 238kw die mijn EV6 kan.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Op vakantie met de caravan en een EV
(Aangepast wegens onnodig quoten!!)
Gewoon om eens te kijken wat het verbruik is. Op de heenreis was het nog verkennen.
Mijn eerste stop is na 134km omdat ik voor de rondweg van Bordeaux weer geladen wil hebben. Dus marge genoeg om eens te kijken wat het doet en ik denk goede info voor de volgers.
Rest van de reis gaat gewoon weer 85km/h.
Helaas niet de laadsnelheid die de EV6 haalt. 160kw is het hoogste wat ik heb gehaald op de heenreis.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gewoon om eens te kijken wat het verbruik is. Op de heenreis was het nog verkennen.
Mijn eerste stop is na 134km omdat ik voor de rondweg van Bordeaux weer geladen wil hebben. Dus marge genoeg om eens te kijken wat het doet en ik denk goede info voor de volgers.
Rest van de reis gaat gewoon weer 85km/h.
Helaas niet de laadsnelheid die de EV6 haalt. 160kw is het hoogste wat ik heb gehaald op de heenreis.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Op vakantie met de caravan en een EV
[mention]MaartenW [/mention] ja afkoppelen zal vaak moeten.
Voor mijn planning gebruik ik A Better Route Planner. Deze app of website laat zien welke laadstations ik stop op mijn route. Met de Chargemap app of website kan ik zien waar de laders staan en hoe deze geplaatst zijn op de parking. Ik heb op de heenreis op 1 stop na moeten afkoppelen, maar nagenoeg altijd vlakbij de lader. 1x hem eerder afgekoppeld met het idee het is makkelijker de caravan naar de auto toe brengen dan andersom. zie foto.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor mijn planning gebruik ik A Better Route Planner. Deze app of website laat zien welke laadstations ik stop op mijn route. Met de Chargemap app of website kan ik zien waar de laders staan en hoe deze geplaatst zijn op de parking. Ik heb op de heenreis op 1 stop na moeten afkoppelen, maar nagenoeg altijd vlakbij de lader. 1x hem eerder afgekoppeld met het idee het is makkelijker de caravan naar de auto toe brengen dan andersom. zie foto.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Maximumsnelheid auto’s met aanhangwagen
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0per%20uur.
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0per%20uur.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16341
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Op vakantie met de caravan en een EV
In Nederland gaat het over het trekker gewicht, in Frankrijk gaat het over het combi gewicht, scheelt 3,5 ton….Rigte schreef:Niet als je boven de 3500kg weegt.Ab schreef:In NL is het ook 90 hoor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Je bedoeld: Niet als de trekauto of de aanhanger meer dan 3500 kg weegt.
Mijn auto heeft een MTM van 3500 kg.
Met 3500 kg aan de haak mag ik nog steeds 90.
Bij elkaar 7000 kg dus.
Dat scheelt inderdaad 3500 kg met Frankrijk als ik het goed uitgerekend heb.
Maar da's allemaal weer weinig interessant voor EV's.
Er zijn er niet veel in Europa die meer dan 3500 kg mogen trekken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Leuk om je ervaringen met de EV te lezen
Het is wel tijd voor een cursus Nederlandse verkeersregels denk ik zoals je hierboven kunt lezen
Het is wel tijd voor een cursus Nederlandse verkeersregels denk ik zoals je hierboven kunt lezen
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Wat zie ik over het hoofd? De Tesla model Y: ruim, gestroomlijnd, efficiënt, royaal vermogen en bereik, en niet meer reteduur dan de andere retedure EV's? Trekhaak af fabriek mogelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Hoe zit het tegenwoordig met de navigatiesystemen in de EV’s?
Ik weet dat o.a. Tesla en (de nieuwe) Hyundai op de route ook de te kiezen laadstations aangeeft, incl het accupercentage waarmee je arriveert en tot hoever je minimaal moet doorladen om tot het volgende laadstation te komen. Hierbij kan je ook aangeven bij welk leverancier je wil laden.
Als het systeem enigszins accuraat is, up to date is en tijdig bijstelt op basis van het verbruik met caravan dan zou dit wel een stukje rust geven (minder laadstress) lijkt mij
Klopt bovenstaande en is dit tegenwoordig standaard in alle EV’s?
Ik weet dat o.a. Tesla en (de nieuwe) Hyundai op de route ook de te kiezen laadstations aangeeft, incl het accupercentage waarmee je arriveert en tot hoever je minimaal moet doorladen om tot het volgende laadstation te komen. Hierbij kan je ook aangeven bij welk leverancier je wil laden.
Als het systeem enigszins accuraat is, up to date is en tijdig bijstelt op basis van het verbruik met caravan dan zou dit wel een stukje rust geven (minder laadstress) lijkt mij
Klopt bovenstaande en is dit tegenwoordig standaard in alle EV’s?
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Nee helaas hebben de meeste auto’s niet zo’n mooi systeem. Bij Skoda en neem aan de rest van de VAG auto’s laat hij wel de laadstops zien en tussentijds kan hij nav het verbruik ook herberekenen. Ik gebruik hem niet gezien ik niet kan aangeven dat ik bij bepaalde merken wil laden.
Ik heb van te voren met de A Better Roue Planner app de route ingevoerd en rij dan via de TomTom app in Carplay naar de gewenste laders. Kan ook de ABRP app gebruiken voor navigeren en die is ook verbonden met mijn auto, maar ik vind het geen fijne navi app tijdens het rijden. Maar wel een top app om mee te plannen.
De autofabrikanten hebben nog wel wat werk te doen wat dat betreft
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb van te voren met de A Better Roue Planner app de route ingevoerd en rij dan via de TomTom app in Carplay naar de gewenste laders. Kan ook de ABRP app gebruiken voor navigeren en die is ook verbonden met mijn auto, maar ik vind het geen fijne navi app tijdens het rijden. Maar wel een top app om mee te plannen.
De autofabrikanten hebben nog wel wat werk te doen wat dat betreft
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda ENYAQ Coupe VRS (2022) 4WD 299PK 460Nm - Adria Altea 432PX (2022)
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Zit zelf nu ook in Zuid Frankrijk met EV Volvo XC40 met caravan van 1450kg aan de haak.
Gaan morgen aan de terugreis beginnen, 2 dagen van 500km (en met kids van 2 & 4 dus nog niet gepensioneerd)
Zal woensdag mijn verslag hier ook eens delen. Heenreis ging iedergeval zonder problemen!
Gaan morgen aan de terugreis beginnen, 2 dagen van 500km (en met kids van 2 & 4 dus nog niet gepensioneerd)
Zal woensdag mijn verslag hier ook eens delen. Heenreis ging iedergeval zonder problemen!
Volvo XC40 Recharge Ultimate met Dethleffs Cgo 495 QSK