Als ik dit topic lees zie ik eigenlijk enkel positieve ervaringen met rijden in een EV.
Toch heb ik enkele bedenkingen. Heeft er iemand onderstaand programma van "Nieuwsuur" gezien?
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/248838 ... nbare-paal
En dan nog een vraag. Iedereen hier heeft het over de tijd die nodig is voor een laadbeurt, m.a.w. snelladen.
Dit terwijl het bewezen is dat snelladen een nadelig effect heeft op de accu van de EV.
Zijn deze EV's dan allemaal bedrijfswagens, welke elke vijf jaar toch vervangen worden?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een particulier een fortuin betaald aan een EV, en vervolgens niet zuinig is op het gebruik van de accu. Dit zeker als hij zo lang mogelijk met zijn EV wil rijden. Want een EV van 10 jaar met een accu probleem is meteen total loss.
En er is nog een probleem voor ons, caravantrekkers. Namelijk hoe aangenaam een EV ook rijdt met een caravan er achter, voor de levensduur van de accu is dit weerom zeer nadelig.
De langste levensduur van een EV accu bestaat erin om de accu langzaam te ontladen, en langzaam terug te laden. Dit omdat snel laden en ontladen hitte veroorzaakt, wat zeer slecht is voor de levensduur.
Voor de EV rijders, kan men zelf de laadsnelheid bepalen aan een snellader?
Op vakantie met de caravan en een EV
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Zolang je het laadniveau beperkt tot bijvoorbeeld maximaal 80% en bij voorkeur alleen tijdens lange reizen gebruik maakt van snelladers is er weinig aan de hand. Zeker als de auto is uitgerust met koeling en verwarming van de batterij is het nadelig effect relatief klein. Kijk naar Tesla waar veel bestuurders alleen bij Superchargers laden maar waarbij de batterijen toch lang mee gaan.
Je kan in de auto ook de maximale laadstroom instellen. Maar volgens mij alleen voor als je een AC lader gebruikt zoals een thuis laadpaal. Bij DC snelladers wordt de laadstroom bepaald door de auto en de laadpaal (die communiceren met elkaar).
Er komen langzaamaan ook steeds meer auto's met LiFePO4 batterijen (Tesla Model Y standard range bijvoorbeeld) en daar gaat het ook beter mee.
Ik ga volgende week mijn Model Y ophalen en de laadpaal is er nog niet. Dan wordt eerst nog even onderweg of op de bestemming laden aangezien er geen publieke laadpalen in de buurt zijn (minimaal 400m lopen).
Je kan in de auto ook de maximale laadstroom instellen. Maar volgens mij alleen voor als je een AC lader gebruikt zoals een thuis laadpaal. Bij DC snelladers wordt de laadstroom bepaald door de auto en de laadpaal (die communiceren met elkaar).
Er komen langzaamaan ook steeds meer auto's met LiFePO4 batterijen (Tesla Model Y standard range bijvoorbeeld) en daar gaat het ook beter mee.
Ik ga volgende week mijn Model Y ophalen en de laadpaal is er nog niet. Dan wordt eerst nog even onderweg of op de bestemming laden aangezien er geen publieke laadpalen in de buurt zijn (minimaal 400m lopen).
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Met een vaste stof accu zal dit (vanwege het feit dat dendrieten vorming op de anode minder impact heeft) dus in mindere mate een rol spelen als ik de info goed heb bestudeerd. En dat zal vanaf 2027 (eerder later dan eerder) het geval zijn.refram schreef: ↑wo 30 aug 2023 18:25<knip>
Dit terwijl het bewezen is dat snelladen een nadelig effect heeft op de accu van de EV.
Zijn deze EV's dan allemaal bedrijfswagens, welke elke vijf jaar toch vervangen worden?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een particulier een fortuin betaald aan een EV, en vervolgens niet zuinig is op het gebruik van de accu. Dit zeker als hij zo lang mogelijk met zijn EV wil rijden. Want een EV van 10 jaar met een accu probleem is meteen total loss.
En er is nog een probleem voor ons, caravantrekkers. Namelijk hoe aangenaam een EV ook rijdt met een caravan er achter, voor de levensduur van de accu is dit weerom zeer nadelig.
De langste levensduur van een EV accu bestaat erin om de accu langzaam te ontladen, en langzaam terug te laden. Dit omdat snel laden en ontladen hitte veroorzaakt, wat zeer slecht is voor de levensduur.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
Wat bedoel je met max laadstroom instellen ? (Wel bij AC niet DC...)meeder schreef:Zolang je het laadniveau beperkt tot bijvoorbeeld maximaal 80% en bij voorkeur alleen tijdens lange reizen gebruik maakt van snelladers is er weinig aan de hand. Zeker als de auto is uitgerust met koeling en verwarming van de batterij is het nadelig effect relatief klein. Kijk naar Tesla waar veel bestuurders alleen bij Superchargers laden maar waarbij de batterijen toch lang mee gaan.
Je kan in de auto ook de maximale laadstroom instellen. Maar volgens mij alleen voor als je een AC lader gebruikt zoals een thuis laadpaal. Bij DC snelladers wordt de laadstroom bepaald door de auto en de laadpaal (die communiceren met elkaar).
Er komen langzaamaan ook steeds meer auto's met LiFePO4 batterijen (Tesla Model Y standard range bijvoorbeeld) en daar gaat het ook beter mee.
Ik ga volgende week mijn Model Y ophalen en de laadpaal is er nog niet. Dan wordt eerst nog even onderweg of op de bestemming laden aangezien er geen publieke laadpalen in de buurt zijn (minimaal 400m lopen).
In de EV6 kan je niet hoeveelheid stroom bepalen, regelt auto altijd zelf ongeacht type laadpaal. Thuis of op straat krijg ik 10.3 kw. Bij een DC of HPC varieert het en is het afhankelijk van div variabelen.
Wel kan ik max accu percentage instellen, onafhankelijk AC of DC 60-70-80-90-100 %. Het laden stopt bij bereiken ingesteld %.
Ps, veel plezier met je Tesla !!
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Op vakantie met de caravan en een EV
In autovisie hadden ze het een keer over een verborgen gedeelte van de accu grootte.
Dit om problemen binnen de accu garantie periode te voorkomen.
10% extra inbouwen en af en toe mondjesmaat toevoegen aan de accu tijdens balansen is tenslotte goedkoper dan binnen de garantie periode de hele accu te vervangen.
Eric
Dit om problemen binnen de accu garantie periode te voorkomen.
10% extra inbouwen en af en toe mondjesmaat toevoegen aan de accu tijdens balansen is tenslotte goedkoper dan binnen de garantie periode de hele accu te vervangen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.