Caravan aanschaffen

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Doris
Berichten: 3
Lid geworden op: za 5 aug 2023 15:20

Caravan aanschaffen

Bericht door Doris » za 5 aug 2023 18:41

Wij zijn nieuw in ‘caravanland’ en overwegen een overstap van vouwwagen naar caravan. We overwegen een tweedehandse aan te schaffen want de nieuwprijzen zijn fors. Ik heb daarom wat algemene vragen.

Om te beginnen is de kwaliteit en de lengte van het bed belangrijk. In onze vouwwagen hadden we een lattenbodem die extra lang was. Mijn man is 1.96 dus vandaar dat dat belangrijk is. Welke merken staan er bekend om de grote bedden? We willen tegelijkertijd ook niet een hele grote caravan, de Kip Shelter bijvoorbeeld vind ik erg leuk maar juist bij dit soort caravans zijn de bedden zo klein.

Ook vroegen we ons af of er bedrijven zijn die je kunnen helpen met het opknappen van de caravan, zowel qua interieur als de technische dingen. In dat geval kunnen we misschien een wat oudere caravan kopen.

Ik zie bij caravans vaak dat er binnen gekookt wordt, bij warm weer lijkt het me juist zo fijn als je dat buiten kan doen?

En wat zijn nou nog meer dingen waar we nu misschien nog totaal niet aan denken?

En dan tenslotte: hoe betalen mensen toch in Godsnaam een nieuwe caravan? 🤣🤣🤣

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door Gerrie » za 5 aug 2023 19:04

Kijk eens naar een Eriba puck L . Deze heeft lange bedden.
Helaas geen toilet aan boord.
Binnen koken ? Wat let je om iets mee te nemen om buiten te koken. Wij koken altijd buiten.
Hoe betaal je een nieuwe caravan ? Dan is beginnen met een Eriba touring misschien een goed begin. Deze blijven hun waarde houden of worden zelfs duurder in de tijd. Tijd om te sparen voor een volgende stap en zo komt naar een paar caravans een nieuwe in zicht. Ook daar kun je beginnen met een instapper en doorgroeien naar een luxere als die behoefte er is. Nodig is het zeker niet. Ook in de instappers zit tegenwoordig alles in wat nodig is.? Succes met de zoektocht.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door WanFie » za 5 aug 2023 19:05

Een langer bed vind je vaak in brede caravans met dwarsbedden.

Tweedehandscaravans zijn trouwens ook erg duur. Het voordeel is dan, wanneer je een tweedehands hebt, de stap naar een nieuwe overbrugbaar is.

In een caravan kan van alles mis zijn. Van compleet verrot tot een defect slotje en alles daar tussen. Maar vind de goede maar eens als leek. Bij een caravanbedrijf heb je meestal garantie. Maar ook daar het je witte dozenschuivers. En de geronmeerde bedrijven zijn dan weer erg duur.

Simpel is het zeker niet. Misschien heeft iemand hier op het forum nog 'n mooie aanbieding. Zo is mijn zoon ook aan zijn caravan geraakt. Maar die was dus ook niet zonder problemen en het heeft hem nog € 2000,- gekost om hem in orde te krijgen. Maar dan weet je wel wat je hebt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door Chris » za 5 aug 2023 19:30

In mijn hut(je) is het bed 213 cm.
Net opgemeten voor mijn schoonzoon die er momenteel op slaapt, en ook een "Langhout" is..
Mja.. die hut vind jij niet klein... Knaus 500 EU.

Maar..
Vaak zijn de dwarsslapers in caravans van 230 breed ook lang..
Langer dan 2 meter komt zeker voor.. .210 oid is niet vreemd.
Zoeken..

En dan je vraag: En dan tenslotte: hoe betalen mensen toch in Godsnaam een nieuwe caravan? 🤣🤣🤣

Simpel antwoord.... Met geld..
Hoe ik daar weer aangekomen ben vraag je niet, en zeg ik ook niet... maar ellebogenvet is veel gebruikt..
Ik had een dubbele baan..
M.a.w. niet van mijn huidige AOW.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Doris
Berichten: 3
Lid geworden op: za 5 aug 2023 15:20

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door Doris » za 5 aug 2023 22:07

Dankjewel, goeie tips!

Doris
Berichten: 3
Lid geworden op: za 5 aug 2023 15:20

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door Doris » za 5 aug 2023 22:08

aha, ik moet dus op zoek naar ‘dwarsslapers’ ik wist niet eens dat dat bestond. Dankjewel!
Chris schreef:
za 5 aug 2023 19:30
In mijn hut(je) is het bed 213 cm.
Net opgemeten voor mijn schoonzoon die er momenteel op slaapt, en ook een "Langhout" is..
Mja.. die hut vind jij niet klein... Knaus 500 EU.

Maar..
Vaak zijn de dwarsslapers in caravans van 230 breed ook lang..
Langer dan 2 meter komt zeker voor.. .210 oid is niet vreemd.
Zoeken..

En dan je vraag: En dan tenslotte: hoe betalen mensen toch in Godsnaam een nieuwe caravan? 🤣🤣🤣

Simpel antwoord.... Met geld..
Hoe ik daar weer aangekomen ben vraag je niet, en zeg ik ook niet... maar ellebogenvet is veel gebruikt..
Ik had een dubbele baan..
M.a.w. niet van mijn huidige AOW.. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door jeroen.25 » za 5 aug 2023 23:43

Ik had een dwarsslaper in een caravan met een buitenbreedte van 207. Dat was echt te krap voor mijn 1.90.
Nu heb ik een caravan van 230 breed met weer een bed in de breedte voorin. Dat is volgens de folder 217 lang dus echt heel fijn als je lang bent.
230 brede caravans zijn er volgens mij vanaf zo'n 440 lange opbouw?
Houdt er dan ook rekening mee dat die al snel rond de 1000kg leeggewicht zitten
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Cara-Fan
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door Cara-Fan » zo 6 aug 2023 09:45

Ik adviseer jullie om eerst langs een aantal showrooms en dealers te gaan. Zo kun je meteen kijken en uitproberen wat er te krijgen is en wat bevalt.

Let ook goed op wat jullie auto veilig mag trekken en hoeveel laadvermogen een caravan heeft.

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door Henri Berends » zo 6 aug 2023 10:07

Ik zou zeker rond gaan kijken bij diverse dealers. Daar krijg je een indruk wat er op de mark is. Maar welke gemakken wik je nu in een caravan hebben,
Maar ook zeker het trekkende voertuig is een bepalende factor. Welk gewicht kan de auto trekken? Waar kan de caravan worden gestald. Bij huis is natuurlijk het gewenste. Als dat niet kan ben je aangewezen op een huurstalling. Maar die zijn momenteel erg schaars.
Wij zijn ook begonnen met een caravan van 14 jaar oud. Vervolgens kwam er een jongere van 8 jaar. En op een gegeven moment was er ruimte voor een geheel nieuwe met bijna alle luxe voorzieningen.
Succes met je speurtocht.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: Caravan aanschaffen

Bericht door Doortje62 » zo 6 aug 2023 16:17

Wij hebben een Beyerland 440HK
Dwarsbed voorin, en doordat de caravan 230 breed is, heb je een bed van 215 lang en 140 breed
Max beladen gewicht 1300kg (leeg 980 op kenteken, maar in werkelijkheid 1045 leeg)

Misschien eens even zoeken naar caravans van 230 met dwarsbed ?

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”