Schoonwatertank toch niet schoon ?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door redriver » vr 4 aug 2023 09:46

Voor vetrek heb ik gehele schoonwatersysteem (excl wc gedeelte want gescheiden) gereinigd volgens de "gebitsreinigingstabletten methode". Dus 2 busjes tabletten op laten lossen in volle tank. Daarna leidingen hiermee spoelen en dan 24 uur laten staan. Daarna aftappen, naspoelen met schoon water en leeg de stalling in. Tevens tank droog gemaakt aan binnenzijde en zonder dop ,dus met beluchting, in de stalling. Nu op de camping na 1,5 week voelt de binnenzijde van deze tank glad aan dus ik denk algvorming. We drinken er niet uit maar hoe kan ik dit voorkomen ? Tank wordt wel gebruikt voor wassen, tanden poetsen en handen wassen en dus om de dag gaat er schoon leidingwater in. Ik zit te denken aan chloortablet in de tank net als ik een zwembad of is dat niet aan te raden ?
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Hans1954 » vr 4 aug 2023 10:03

Algvorming lijkt me onwaarschijnlijk. Van die Steradenttabletten ben ik ook niet zo ondersteboven. Beter een oplossing maken met citroenzuur. 1 kg op 20 liter water. Dus halve tank. Alle kranen een langdurige doorloopbeurt geven (ook via de boiler maar niet warm), water opvangen en hergebruiken in de tank. Bacteriën hebben het niet zo op zuur. Later doorspoelen met schoonwater. De tank hoef je in de stalling niet dicht te doen. De overloop van de tank zorgt voor meer dan voldoende beluchting. Voor de rest niet zo'n probleem van maken. Ik drink uit de kraan, ik poets mijn tanden, enz. En dat al sinds 1985 en ik leef nog steeds.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Frup » vr 4 aug 2023 10:05

Waarom niet de 123 Tankreiniger een keer gebruiken?
ik ga er dan nog een keer met een sponsje doorheen en dan grondig spoelen.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 10:08

Algengroei in drinkwater kan je tegengaan door geen licht te laten toe treden. Doden van algen: pH verlagen. Een kopje azijn (consumptie of de sterkere schoonmaakazijn) op 12 liter water volstaat voor een "dodelijke" spoeling. Reinigen: Liefst mechanisch indien bereikbaar. Totale kosten 10 cent, en zeer effectief.

Opvallend: Ik gebruik twee kunststof cans - en nog nooit last gehad van algengroei. Weet je zeker dat er sprake is van algengroei, af heb je met jouw handen (bijvoorbeeld) in de soda gezeten waardor alle glad aanvoelt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door PD » vr 4 aug 2023 10:08

Ik reinig de tank 1x per jaar met 123 tankreiniger. Bovendien ontkalk ik het complete systeem incl boiler ook 1x per jaar met 123 decal.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Chris » vr 4 aug 2023 10:35

Als er ook maar een sprankje licht bij kan komen gaat alggroei heel snel.
Kijk maar eens naar vissekommetjes..
Dat is ook de reden dat ze afgestapt zijn van doorzichtige waterleidingen in caravans... die kreeg je op een goed moment gewoon niet meer schoon.

De steradent truuk gebruik ik om en om met de 1.2.3. watertank reiniger.
Die laatste zeker 1x per jaar, die eerste vaker.. soms 2, soms 3x per jaar..
Maar... nog steeds niet drinken uit die tank.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door redriver » vr 4 aug 2023 10:40

Ik denk dat het algen zouden kunnen zijn maar kan net zo goed iets anders zijn. Het voelt alleen beetje glad aan de wanden. Tank zit onder de bank waar geen licht komt. Ik zal wat azijn gaan proberen of inderdaad citroenzuur.
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

NN

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door NN » vr 4 aug 2023 10:40

Hier ooit flesje Hadex tank en leidingreiniger gekocht.
Blijkt nader bekeken gewoon als werkzame stof actieve chloor te hebben.
Je kan dus evengoed of nog beter gewoon wat chloor aan het water toevoegen en laten weken. Daarna goed naspoelen.
Geur verdwijnt vanzelf na een tijdje.
Indien juist berekend ongeveer 2 gram op 100 L water.
Tussentijdse handelingen 1 gram.
Thuis wordt in het drinkwater door de watermaatschappij ook chloor gebruikt.


Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 10:49

[re.gif] [re.gif] Kijk op wikipedia voor de vereiste zuurgraad. Net iets onder de 6,5 volstaat al om de algen het leven zuur te maken (woordgrap). Kip beveelt dus een kopje aan op een 12 liter tank gevuld met lauw water, gaat al 21 jaar probleemloos - en de drinken gewoon dat water - het wordt wel dagelijks ververst.

een concentratie van 50 gram (vast?) citroenzuur per liter water is - denk ik - overkill. Zelfs met ontkalken gebruik je een lagere concentratie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Chris » vr 4 aug 2023 10:54

Diesel...
Kan je citroenzuur zo kopen ergens??
Waar??

Vroeger maakte ik daar de sapautomaat op mijn werk ook wekelijks mee schoon..
( Dat moest ook wel want vrijdag s'middags zat er soms iets anders in als de gebruikelijke limonade die er door de week's inzat... awhoea.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 11:01

Oef, gewoon bij een online drogisterij op internet gekocht. Een pot met citroenzuur in kristalvorm. Wat ik doe: 1 eetlepel in de waterkoker met 1 liter water. Dat opwarmen tot handwarm-plus (zeg 50 graden Celsius). Binnen no-time is de waterkoker glanzend kalkvrij. Dat handwarme oplossinkje giet ik dan in het waterreservoir van de espressomachine om deze te ontkalken.

Daarom trok ik mijn wenkbrauw op bij de voorgestelde concentratie van 1 kilo per 20 liter water. Ik kijk...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 11:03

Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Chris » vr 4 aug 2023 11:06

O, dat schreef Hans zag ik.
Echt veel te veel...klopt.
Ik deed altijd 1 eetlepel in die limonade automaat vroeger... ook effe laten staan en dan goed spoelen.
Eerder werd dat met Halamid gedaan trouwens.

Die citroenzuur variant ga ik overnemen.
Kan je ook makkelijk een keertje tussendoor doen tenminste. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 11:14

Nou, Halamid betreft een Chloorverbinding en is toxisch. Citroenzuur niet - tenzij je een dusdanige concentratie hanteert dat je metalen vullingen weer gaan glimmen. Citroenzuur is - met de aanbevolen concentratie niet te agressief voor onedele metalen, zoals aluminium.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Nemeg
Berichten: 110
Lid geworden op: za 15 aug 2020 20:27

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Nemeg » vr 4 aug 2023 11:20

Als ik de caravan naar de stalling breng laat ik via de aftapkraantjes alle water er uit lopen en zet alle kranen open, en open laten staan.
De losse watertank laat ik vollopen en doe er soda bij, een nacht laten staan en naspoelen en terug in de caravan.
Het jaar daarop water vullen en alles doorspoelen, nog nooit algen tegen gekomen.
Dit doe ik al 35 jaar.
Misschien woon ik in een streek waar geen algen groeien. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Chris » vr 4 aug 2023 11:37

dieseltijger schreef:
vr 4 aug 2023 11:14
Nou, Halamid betreft een Chloorverbinding en is toxisch. Citroenzuur niet - tenzij je een dusdanige concentratie hanteert dat je metalen vullingen weer gaan glimmen. Citroenzuur is - met de aanbevolen concentratie niet te agressief voor onedele metalen, zoals aluminium.
Klopt exact...
Die Halamid werd ook jaren geleden ineens verboden..
Ik denk wel 20 jaar terug..( maar toen waren we toch allemaal al vergiftigd denk ik... whistle.gif)
Daarna kwamen die citoenzuur korrels.

Ik ga effe op zoek online om een potje te scoren.
Meer herkenbaar voor mij door het vroegere gebruik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door moyzo » vr 4 aug 2023 11:58

Deze gebruik ik altijd voor mijn Siemens volautomaat om te ontkalken. Ook eens gebruiken voor dd watertank dan? Hoeveel gram zou raadzaam zijn voor onze 45 liter tank?

Ps,, hoe schoon hij ook is, zal er NOOIT uit drinken.
Bijlagen
IMG_2319.jpeg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door redriver » vr 4 aug 2023 12:16

Op het werk hebben we ook citric acid in poedervorm (voor industrieel gebruik , wel foodgrade) waar we rvs tanken mee reinigen. Zou dat toepasbaar zijn ?
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Daphne » vr 4 aug 2023 12:41

moyzo schreef:Deze gebruik ik altijd voor mijn Siemens volautomaat om te ontkalken. Ook eens gebruiken voor dd watertank dan? Hoeveel gram zou raadzaam zijn voor onze 45 liter tank?

Ps,, hoe schoon hij ook is, zal er NOOIT uit drinken.
Is ontkalken dan hetzelfde als reinigen? Onze inbouw Bosch koffiemachine heeft daar 2 verschillende middelen en programma’s voor.

Overigens hebben wij geen enkel probleem om water uit de watertank te drinken. Uiteraard niet in landen waar het water niet safe is maar in Nederland, Duitsland en Oostenrijk doen we dat wel.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 12:44

[re.gif] [re.gif] ja. maar azijn is evenees effectief. met citroenzuur kan je ook ontkalken met azijn minder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door moyzo » vr 4 aug 2023 12:56

Daphne schreef:
vr 4 aug 2023 12:41
moyzo schreef:Deze gebruik ik altijd voor mijn Siemens volautomaat om te ontkalken. Ook eens gebruiken voor dd watertank dan? Hoeveel gram zou raadzaam zijn voor onze 45 liter tank?

Ps,, hoe schoon hij ook is, zal er NOOIT uit drinken.
Is ontkalken dan hetzelfde als reinigen? Onze inbouw Bosch koffiemachine heeft daar 2 verschillende middelen en programma’s voor.

Overigens hebben wij geen enkel probleem om water uit de watertank te drinken. Uiteraard niet in landen waar het water niet safe is maar in Nederland, Duitsland en Oostenrijk doen we dat wel.
nee ik doe dat nooit, heb altijd een kannetje voor drinkwater wat ik overigens ook regelmatig reinig met dit spulletje.
ja de koffiemachine geeft een ontkalkingsprogramma en een reinigingsprogramma aan afwisselend ( voor ontkalken los ik dit goedje in het waterrreservoir op) en gebruik voor het reinigingsprogramma daarnaast in het vakje voor gemalen koffie een tablet) automatisch alles, gewoon opvolgen wat hij vraagt...
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Daphne » vr 4 aug 2023 12:59

Oké maar dan zou ik dit ontkalkingsspul niet gaan gebruiken om je watertank in de caravan te reinigen. Het ontkalkt wel maar reinigt niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 13:10

Je hebt daar een (bijna) correct punt. Preciezer:
1. Het kan gebruikt worden om te ontkalken; *)
2. Het doodt de aanwezige algen.

*) Dit vereist een hoger temperatuur en een hogere zuurconcentratie - ik verwijs naar een koffiezetapparaat.

Voor reinigen heb je m.i twee acties nodig:
1) Het verwijderbaar maken van ongerechtigheden
2) Het verwijderen van ongerechtigheden

Tav 1): Veel organische stoffen zijn goed verwijderbaar dmv soda. Punt met soda is wel dat dit lichtnetaal aantast (boiler?)

Tav 2) Spoelen en borstelen

Wondermiddeltjes werken vooral goed bij reclamespots, helaas. Voordeel van bovenstaande is dat het geen schade toebrengt aan de gezondheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Ron » vr 4 aug 2023 16:39

Wij reinigen op het werk met natronloog 1% oplossing.
En dan direct daarna ontkalken met salpeterzuur in een 1% oplossing.

Een keer eens een litertje mee nemen denk ik mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schoonwatertank toch niet schoon ?

Bericht door Chris » vr 4 aug 2023 16:45

Da's effe professioneel schoonmaken dus.
Als je bekend bent met deze middelen, en ze ook kunt gebruiken is dat jou eigen zaakje.
Ik vind het na of door spoelen n.l. altijd wat lastig.
Als je een slang bij de hand hebt is dat simpel, maar dat heb ik 99 van de 100 keer niet.
Dus blijf ik gieters water halen.
Dan maar een simpel en niet schadelijk middeltje... die citoenzuur van Diesel b.v.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”