Oudere, compacte caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » di 1 aug 2023 12:09

Hallo iedereen.

Me net lid gemaakt en me voorgesteld in het desbetreffende topic.

Mijn vriendin en ikzelf willen de eerste stap maken om met de caravan erop uit te trekken.
We willen als eerste aankoop niet veel uitgeven. Dus zitten we al snel bij de oudere caravans.
We zijn maar met 2 en 2 honden, een actieve kinderwens is er niet. Wensen van de caravan is vooral een bed, een klein zithoekje, keukentje en, wat Mijn vriendin vooral belangrijk vind , een vorm van toilet zodat er niet altijd naar buiten moet gegaan worden. Volle dagen spenderen aan of in de caravan zal weinig gebeuren.

We gaan er veel op uit trekken met onze honden. (Rottweiler en Deense dog). Dit zijn geen kleine honden maar ik denk dat zelfs in de compacte caravans ruimte genoeg is. Daarom ook liefst een oudere, goedkopere caravan aangezien het snel vies wordt en schade soms niet te vermijden is met dergelijke formaten honden.


Mijn vraag is bijgevolg 2 ledig:

1.Kan een caravan van 25 a 30 jaar nog enkele rondes mee?
Ik ben zelf handig dus kleine gebreken kan ik wel oplossen. Ik wil vooral geen grote revisies.
Opfleuren zal de vriendin haar werk worden betreffende nieuw kleurtje etc. Daar heb ik het geduld niet voor awhoea.gif

2. Zijn er eventueel tips qua caravan? Ik kom vooral oudere adrias, kip, etc tegen. Velen hebben een toilet ruimte ter beschikking.

Aanvullend mag ik 1000kg trekken met de auto maar ik ben wel fan van sommige caravans tot 750kg mtm. Dit zijn ook de caravans die ik geregeld tegen kom.

Alvast bedankt

Ik gebruikte al de zoekfunctie maar vond niet direct Iets terug buiten de tips om een eventuele aankoop te controleren en waar op te letten.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Morgoth » di 1 aug 2023 12:18

Ik heb zelf een Hobby 420 de Luxe uit 1988. Die weegt max 1000kg. Deze heeft een toilet, een treinzit en een rondzit die wij hebben omgebouwd tot vast bed. De caravan is in uitstekende staat. Als je een goed onderhouden caravan zoekt kan die nog vele jaren mee. Het is immers een doos op wielen, er kan weinig aan kapot. Vocht is vaak de grootste boosdoener. Dat moet je er niet in hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12841
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Trina » di 1 aug 2023 12:23

Tips voor de caravan zul je hier ongetwijfeld veel krijgen.
Als ervarene met grote honden raad ik je aan om er zeker een voortent bij te nemen.
Voor de honden fijn om uitgestrekt in te kunnen slapen en voor jullie blijft er in de caravan beweegruimte over.

Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » di 1 aug 2023 12:26

[re.gif]

Bedankt voor de reactie! Ja ik was vooral aan het denken aan een soort luifel. Er komt sowieso iets van aanbouw.

Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » di 1 aug 2023 12:28

Morgoth schreef:
di 1 aug 2023 12:18
Ik heb zelf een Hobby 420 de Luxe uit 1988. Die weegt max 1000kg. Deze heeft een toilet, een treinzit en een rondzit die wij hebben omgebouwd tot vast bed. De caravan is in uitstekende staat. Als je een goed onderhouden caravan zoekt kan die nog vele jaren mee. Het is immers een doos op wielen, er kan weinig aan kapot. Vocht is vaak de grootste boosdoener. Dat moet je er niet in hebben.
Ik denk er hetzelfde over. Maar eventueel zijn er mensen die ervaring hebben met leeftijdsgerelateerde gebreken ( niet vochtgerelateerd)

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12841
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Trina » di 1 aug 2023 12:30

Lees ook even dit:
viewtopic.php?t=12233

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door dieseltijger » di 1 aug 2023 12:35

Gaat goed lukken hoor. Moneysavers:
1. Wel een vochtmeting uitvoeren, met name in de hoeken bij de vloer en bij die handige (maar minder waterdichte) serviceluiken.
2. Het zou leuk zijn als de rubber veerelementen ok zijn, anders is jouw eerste uitgave zo'n 600,- aan asrevisie
3. Kunststof veroudert en wordt brosser. Let met name op bij de deuren van de disselruimte
4. Check of de spouwbladen van de ramen nog goed verlijmd zijn (het losraken noemt men de-laminatie)

Kosten ga je altijd maken. Op dit model zat nog geen frictie koppeling - maar wat denk je van de electrische voeding die al 30 jaar oud is? Wellicht moet daar preventieve vervanging plaatsvinden.

Oudere caravans zijn ook vaak lichter. Kijk eens naar dit exemplaar: https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... uitrusting

Voldoet aan jouw specificaties, en wij vonden dit wigvormige model bijzonder plezierig: licht, minder luchtweerstand, plenty opbergruimte, en (voor die tijd) niet zo'n bejaardeninrichting met bruin glas, hanglampjes en eiken interieur.

Bij dit model kip treden bij de ronde zijstijlen bij de voorruit vaak haarscheuren op
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » di 1 aug 2023 12:48

[re.gif]

Ik was naar dezelfde type caravan aan het kijken dichter bij huis thumbup.gif

Wat betreft de Electrische installatie. Ik was van plan om sowieso, gaandeweg, veranderingen door te voeren zoals zonnepaneel, accu, .... ik ben technieker in het dagelijkse leven dus dit zijn zaken die ik zelf kan uitvoeren.

Wat betreft de vochtmetingen. Dit ga ik zeker doen!
Bedankt alvast voor de tips.
Laatst gewijzigd door Trina op di 1 aug 2023 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Chris » di 1 aug 2023 13:29

Een vochtmeting is ook altijd het 1e wat ik aanraad om te (laten) doen.
Vocht, en dus rotte plekken, zijn vaak tijdrovende reparatie's, of als dat gedaan moet worden voor je, zijn dat dure reparatie's... tijd=geld..

Een vochtmeting kan je ook zelf doen.
Daarvoor moet je een inductieve meter hebben.
Dat is er eentje met een contact-vlak, dus zeker niet zo'n ding met 2 scherpe pennen die je in het hout boort... dat is destructief.
Een bekende en niet dure, en bij meerdere forummers ondertussen in gebruik en bezit is deze>
.
Hout vocht meter.jpg
.
Aliexpress, paar tientjes uitgeven om later veel ergernis mee te voorkomen.
https://nl.aliexpress.com/item/32825988 ... eMOyptjrRr
.
.
Een goed meetschema om te gebruiken is dit:
.
plattegrond - kopie.jpg
plattegrond - kopie.jpg (29.28 KiB) 1324 keer bekeken
.
.
Als er een jonge onderhouds historie bekend is heb je geluk... 2 jaar max.
Is er al jaren geen ondehoud geweest is het zeker aan te bevelen om de caravan een beurt te laten geven.
Je kan dan vaak kiezen tussen alleen een onderstel beurt, remmen etc, of een "grote" beurt.
Dan persten ze ook gas af, rijverlichting check, en is de controle veel breder.
Banden zijn al genoemd... 6 jaar is gangbaar maar 10 jaar is echt de max wat er gehanteerd wordt.
Ouder betekend een nieuw setje ronde zwarte rubbers..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » di 1 aug 2023 13:55

Bedankt! Wat is een aanvaardbaar vochtigheids percentage?

Edit: voorgaande quote verwijderd.
lees aub de forumregels.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Chris » di 1 aug 2023 16:21

Met deze geel/oranje meter heb je een soort "gears"..
Dat zijn instellingen mbt tot de houtsoort.
Caravans zijn vaan lichte houtsoorten gemaakt, Berken en beuken veelal.
Dat is gear 1.

Nu is het handig om op een paar plekken van een groot paneel te meten, dan krijg je een gemiddelde van een goede plek.
Je ziet dan heel snel of een hoek oid veel vochtiger is dan je "gemiddelde" meting.
Er is een tabel voor, dat is de schaalverdeling van de officciele vochtmeter die bij BOVAG testen gebruikt wordt, en die schaalverdeling is een heel goede vergelijk voor de oranje meter.
Let even op, de rechter schaal is voor hout, links voor beton ) op deze caissons meter..de hout kant
Tot 30% zou het dus acceptabel zijn, zelf vind ik dat wel erg ruim genomen, lager is natuurlijk veel beter.
Meet in de hoeken van de caravan, rond ramen en deur en rond dakluiken.
Ook zijn de rangeerhandgrepen en contourlampjes bekend mogelijke risico plekken.
Echter,,, je kan een schitterende en gortdroge caravan van 30 jaar vinden maar ook een rotte van 10 jaar.
Er is geen lijn op te trekken.
( Het tabel Rechts)
.
caisson_vochtmeter_vi-d3.jpg
caisson_vochtmeter_vi-d3.jpg (26.66 KiB) 1268 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door jeroen.25 » wo 2 aug 2023 08:22

Ik heb recent mijn Adria Unica 430PH verkocht.
Deze indeling zou denk ik goed passen bij jullie wensen.
Bij Caravelair kun je ook terecht voor een Antares 400 met ongeveer dezelfde indeling.
Deze zijn max. 1000Kg
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 25 nov 2022 16:50

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door QuickFix » wo 2 aug 2023 11:53

Ik ben zelf erg content met mijn Predom n126 (D-uitvoering, dus met hefdak), welke ik november 2022 gekocht heb: ze zijn compact, heel licht, kunnen niet roesten (want van polyester), zijn makkelijk te verbouwen (of zelf in te delen/pimpen mocht je hart daar naar uitgaan) en ze zijn tweedehands goedkoop (tussen de €1000 - €4000 afhankelijk van de staat) te vinden op Marktplaats.

De versie die ik heb heeft geen toilet, maar er is ook nog een groter broertje (de n126-NT) die dat wel heeft; sowieso wordt de N-uitvoering (met en zonder T, van Toilet) vaker aangeboden, dan de D of E-uitvoering.

Afgelopen periode heb ik de bekleding vervangen (bekend probleem van de Predom) en daarna hebben we 10 dagen een rondje zuid-Engeland gedaan: hij makkelijk te rijden en je hebt er veel bekijks mee.
Predom1.jpg
Predom2.jpg
Predom N126-D / Volvo XC90 2.9T6 AWD

Rapidewood
Berichten: 81
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Rapidewood » wo 2 aug 2023 16:17

Ik heb zelf zo’n kleine hefdak rapido.

Deze zijn niet breed dus al je 190 ben lig je klem (dwarsslaper) dus ik heb het voorzit gedeelte (om te bouwen tot dwars bed) verbouwd naar lengte slaper.
Tevens heb ik de bedden hoger gemaakt zodat ik er plastic kratten onder kan schuiven om de ruimte terug heb die ik verloren heb door de kast en de keuken eruit te slopen.
Ik heb een heeeeeel klein keukentje terug geplaatst die we alleen voor koffie/thee gebruiken.
Het wasbakje gebruiken we eigenlijk nooit.

Ik heb jaren met 3 honden gereisd en die beesten liggen altijd op de grond dus is er verder geen ruimte, of te wel je kan je niet verplaatsen.
Dus het is net schaken als je wat wilt.
Ik heb dus één (het 3e bed) plek waar ik kan zitten eten maar gebruik deze ook om de honden op te sturen als ik zelf de ruimte nodig heb.

Verder hebben wij een tetfort toiletje voor geval dat.
Mijn vrouw en ik weten van elkaar hoe we eruit zien en voor geval van “grote boodschap” stuur je de ander er maar uit om met de honden te lopen.

Waar je ook over na kan denken is als je (forse) honden dat accepteren om ze in je auto te laten slapen dan heb je wat meer ruimte.

Btw mijn caravan is model rapido 320 huppeldepup (?) max 850 kilo en onder de 2 meter (goedkoop tolweg Frankrijk)
Merk je niks van, is smal dus ook in steden etc heb je geen enkele last.

Iets als dit :

http://lacaravane.com/media/djcatalog2/ ... 32.2_f.jpg (dit is niet mijn combinatie!)

Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » do 3 aug 2023 10:04

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik neem de genoemde modellen mee in de zoektocht en heb me intussen een vochtigheidsmeter aangeschaft!

Leuk om te horen dat de wensen perfect mogelijk zijn.
De zoektocht kan nu een tandje hoger geschakeld worden.

Nog een vraagje: ik kom veel caravans tegen van 750mtm zonder papieren. Ik denk dat ook die caravans papieren moeten hebben?
En indien ik zou kiezen om 1 vanuit Nederland te halen, hoe gaat dit dan in zijn werk om in te voeren etc?
Laatst gewijzigd door Kjelly op do 3 aug 2023 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Hobbyrijder » do 3 aug 2023 10:15

Wij hebben 9 jaar een Beyerland 390D Sprinter uit de 90-er jaren gehad. Een hele basic caravan waar weinig aan kapot kon. En wat kapot ging (raamrubbers b.v.) was prima zelf te repareren. De onze had geen toilet, wel een toiletruimte. Porta Potti erin, ging prima. De zit voorin hadden we tot vast bed omgebouwd en achterin was een treinzit voor onderweg. Hij mocht 1000 kg wegen, wij kwamen tot 900 kg, beladen.

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 25 nov 2022 16:50

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door QuickFix » vr 4 aug 2023 10:25

Kjelly schreef:
do 3 aug 2023 10:04
ik kom veel caravans tegen van 750mtm zonder papieren.
Zeker als ze al wat ouder zijn, zul je dit vaak zien, daar caravans onder de 750kg niet kenteken- en keuringsplichtig zijn: overschrijven is dan ook niet mogelijk/nodig.

Sommigen hebben nog een origineel aanschafbelastingbewijs (?), maar dit zie je maar zelden.

Zelf heb ik mijn Predom gekocht in België, maar was hij van oorsprong Nederlands ("NL" en "Jos Vaanholt" stickers achterop), dus je kunt er zo mee wegrijden, zonder administratief ook maar iets te hoeven regelen (wel betalen natuurlijk). mrgreen.gif
Predom N126-D / Volvo XC90 2.9T6 AWD

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 10:51

Ik vind die Predoms gewoon leuk en aaibaar. Ze zijn niet geisoleerd en de vilten binnenbekleding is minder - maar: bevalt íe?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 25 nov 2022 16:50

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door QuickFix » vr 4 aug 2023 18:10

dieseltijger schreef:
vr 4 aug 2023 10:51
Ze zijn niet geisoleerd en de vilten binnenbekleding is minder
Ik kreeg hem gratis met de bekleding er half uitgesloopt en de resterende "Isolatielaag" (welke achter het stof zit) nog op de wanden geplakt. :(

Maar een paar dagen zweten en vloeken later had ik er weer nieuw (originele) bekleding in en heb ik een paar dunne isolatieplaten onder de vloer gelegd.
Inderdaad niet geschikt voor koude wintermaanden, dan zou je hem echt moeten gaan isoleren, maar als de temperaturen aangenaam zijn is het een hele fijne caravan om in te leven en om mee te rijden (al kan ik, als starter, natuurlijk geen eerlijke vergelijking geven); voor echt langere periodes er in leven (of als het continu regent) is hij minder geschikt want het is wel krap met z'n tweeën (en we zijn ook niet echt slank meer). :oops:
Diner.jpg
Het voordeel van zo'n kleine caravan is wel dat hij snel warm is met een eenvoudig klein (gas)kacheltje; hoe dat zal zijn in koude maanden weet ik niet, maar ik weet uit eigen ervaring dat die busjes butagas van de Action niet echt goed werken onder de 5 graden. knipoog.gif

Ik ben van oorsprong een auto/motorrijder die z'n vakanties á la "Road trip" viert met een tentje en mijn ex-vrouw (het ligt gecompliceerd) is daar niet zo van en geeft de voorkeur aan hotels, dus dit was een ideale tussenvorm die ons heel erg bevallen is. thumbup.gif
Predom N126-D / Volvo XC90 2.9T6 AWD

Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » ma 7 aug 2023 05:45

Ik heb nog een bijkomende vraag:

Ik kom veel caravans tegen met keuring. Maar die zijn allemaal niet gekeurd voor verkoop. Hoe gaat het in zijn werk als ik een caravan koop die Bv nog tot maart volgend jaar gekeurd is en ik wil die inschrijven op mijn naam? Het betreft hier België

Alvast bedankt!

Tine
Berichten: 34
Lid geworden op: di 6 jun 2017 20:25
Locatie: Aan de Maas in Belgisch Limburg

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Tine » ma 7 aug 2023 07:02

In België is geen keuring voor verkoop caravans zoals met de auto.
Je moet met de papieren van de caravan naar de keuring voor een zogenoemde administratieve keuring, vervolgens kan je je nummerplaat aanvragen en dan kan je met de caravan naar de keuring waar hij gewogen zal worden en gekeurd. Hierna tweejaarlijks terug naar de keuring.
Zo hebben we het gedaan toen we onze caravan gekocht hebben en ook toen hij begin dit jaar verkocht is geweest. Hebben nu zelf ook een Predom en deze valt goed mee, we zijn wel geen winter kampeerders dus daar geen ervaring mee. Omdat deze onder de 750 kg is moet deze ook niet gekeurd worden in België. Maar hou er rekening mee dat er kosten kunnen zijn aan een oudere caravan, hebben bij deze alles vernieuwd (ook door Triorep de asrubbers,...). Succes met de zoektocht....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door dieseltijger » ma 7 aug 2023 07:35

QuickFix schreef:
vr 4 aug 2023 18:10
<Knip>

want het is wel krap met z'n tweeën (en we zijn ook niet echt slank meer). :oops:

<Knip>
Valt wel mee zo te zien, toch? En wat je aanstipt herken ik: Wat telt is of een caravan een plezierige vakantie mogelijk maakt. En dat eeuwige vergelijken is veelal zinloos. Ik ben ze een paar keer tegengekomen en deze lichtvoetige caravan werd overduidelijk met plezier gebruikt.

We zijn ook begonnen met een kleine, geleende constructam met een oranje dakluik met een bx 14re ervoor. Drie slaapplaatsen plus een soort hangmat voor de jongste.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » ma 4 sep 2023 14:21

Hoi iedereen.

Na een intense zoektocht, waarbij we merken hoe snel caravans terug verkocht worden, waarbij we ook een nieuwe caravan overwogen, etc... gaan we deze avond naar een caravan gaan kijken.

Fris omgebouwd.
Vochtmeter ligt al klaar.
Een oudje van 1985 (adria 380)

Graag had ik meningen gehad van bijgevoegde foto. Is dit onderstel goed? Ook ivm asrubbers vind ik veel andere soorten dan hier afgebeeld.
De vraag komt vooral vanuit onwetendheid. Omdat ik bv dwarsbalken verwacht.

Indien we tot koop overgaan volgen natuurlijk nog meer foto's haphop.gif
Bijlagen
received_844383467406863.jpeg

Kjelly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 1 aug 2023 05:53

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door Kjelly » di 5 sep 2023 15:19

Nou na controle is de caravan goed bevonden en zijn we tot koop overgegaan. Nog wat kleine zaken om het volledig naar onze zin te krijgen maar de basis is meer dan goed.

Bedankt allemaal voor de vele tips. Die hebben zeker geholpen bij het zoeken naar een caravan.
Bijlagen
Screenshot_20230905_081101_Facebook.jpg
received_1051201312464203.jpeg
received_6847877495245015.jpeg

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Oudere, compacte caravan

Bericht door jeroen.25 » wo 6 sep 2023 10:38

Ziet er fris uit. Gefeliciteerd!
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”