Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door Robindd » di 25 jul 2023 22:15

Hi allemaal,

Ik dacht, leuk en informatief om onderstaande eens te delen.
We hebben de caravan nog niet erg lang, maar ik was de rol tank die achterin in de rondzit staan een beetje zat om die steeds half uit het luik aan de achterkant te moeten trekken, en ik had nog wat wensen:
- Iets grotere tank
- Watermeter
- Vullen aan de buitenkant dmv een vuldop
- Een tank die std. met overloop komt, of anders alles waterdicht aansluiten en een aftap.

Dus hop, aan de slag, eerst met gedegen onderzoek uiteraard.
Tank met overloop was wat lastig te vinden, en informatie over de aansluitingen van tanken is veelal heel beperkt op internet. Dus op de gok maar een tank besteld met wat leek op een zij uitloop. (Dezelfde versie met onder uitloop was uitverkocht). Een Goebel SC 32045.

Hierin zat een 3/4” zij uitloop in, die ietsjes onder de onderkant uit steekt, en een 40mm slang aansluiting. Beide nog dicht, dus die eerst open gemaakt.

Naast de tank uiteraard nog 2 slang tules voor tank doorvoer besteld. 1) voor de pomp, 2) voor ontluchting.
Een kabeldoorvoer had ik nog liggen, M12.
Gaande weg via ome Ali nog een tank meter besteld en direct met de tank ingebouwd.

De rol tank zit links achterin achter een klein luik, maar onder de achterste bank van de rondzit, die is lastig op te tillen omdat daar veel kussens op rusten. Niet zo handig dus.
De nieuwe tank moest onder een zijbank komen, wel aan de achterkant nog steeds voor het makkelijk vullen.

Eerst de pomp aansluiting en ontluchting erin geboord en aangedraaid.

Afbeelding

En bij de bouwmarkt bij de vijver spullen onderstaande verloopje 3/4”x3/4” gekocht met kraan van 3/4” vrouwtje naar slangtule, voor de aftap uiteraard.
Afbeelding

Pomp er vervolgens in met natuurlijk exact de juiste slang lengte zodat die net aan boven de onderkant van de tank hangt. Even proef plaatsen en plaats bepaald plus gaten geboord voor de verzonken bouten.

Afbeelding

Volgende stap was een malletje maken van de vuldop/klep. Dit is de Haba Element Line, vond ik wat mooier dan een zichtbare dop.
Voor de positie had ik een stukje slang op de tank gezet, heb midden bekeken en een klein gaatje geboord.
Vervolgens de mal aan de buitenkant er tegenaan gezet, met het gaatje uiteraard in het midden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rondom het gat het piepschuim weg gehaald, en van een balkje van ongeveer 28x28mm rondom een frame gemaakt.
Vervolgens gekit en vastgeschroefd.

Afbeelding

Vervolgens tank geplaatst, vulslang aangesloten (met gladde binnenkant), andere slangen aangesloten en we konden door.
Ontluchting terug naar de vuldop natuurlijk.

Tank uiteindelijk netjes aan de onderkant om de bouten heen gekit, en met een grote ring + dubbele moer vastgezet.
Als kit heb ik EPDM kit gebruikt, deze had ik nog over van het bouwen van de schuur en het EPDM dak, plakt mega (soms te..) en is uiteraard bestendig tegen van alles.

Afbeelding
Afbeelding

We hadden natuurlijk ook nog de aftap. Gaatje van 16 geboord voor de slang en naar buiten gebracht. Tapt overigens mooi vlot leeg.
Ik had een wat te slappe slang, dus had 2 tyraps nodig om te zorgen dat de knik eruit ging, dat werkte eigenlijk verrassend goed!
Om de aansluitingen overigens wat van die witte sanitair tape gebruikt tegen het lekken.

Afbeelding
Afbeelding

De tank meter was net op tijd binnen. Met een klein aan/uit schakelaartje aangesloten in dezelfde bank. Hier kijk je eigenlijk tegenaan als je de caravan binnen loopt. Staat de accu ook direct achter, dus was lekker makkelijk. Wel alles wat ik via de accu heb aangesloten via 1 in-line zekering aangesloten op de plus.

Afbeelding

En daarmee kon deze tank eruit, en kunnen we andere (lange) zaken via het luik naar binnen doen!

Afbeelding

Tot zo ver het verslagje, misschien heeft iemand er wat aan.
Laatst gewijzigd door Robindd op di 25 jul 2023 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door Chris » di 25 jul 2023 23:00

Een dikke 10 met een griffel Robin.
Goed overdacht, mooi compleet materialen set.
Perfecte uitvoering zoals ik het nu zie.

Chapeau..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

NN

Re: Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door NN » wo 26 jul 2023 07:11

Netjes uitgevoerd en een hele upgrade.
Lijkt me altijd spannend een gat in de wand boren.
Vraagje over de afvoer: Blijft er nu niet altijd een bodempje water achter in de tank?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door Robindd » wo 26 jul 2023 10:05

Excuus! Was de fundatie van de tank nog vergeten :)

Door de zij uitloop die net wat lager in de tank zit, is de onderkant dus niet vlak.
Heb met 15x15mm hout een fundatie’tje gemaakt en deze met 1mm opvulplaatjes een de andere kant net wat hoger gezet.

Tijdens het rijden hobbelt dat grotendeels wel leeg. Voordat die opgeslagen wordt / lang stil staat, dan nog even het laatste restje opdweilen.
Neem aan dat men veelal sowieso de tank even uit neemt aan het eind van het seizoen / langdurige opslag? Ik zie dat niet als probleem in ieder geval..

Alternatief was dezelfde tank met bodem uitvoer. Die had ik liever, maar uitverkocht toen.
Maar dan moet je ook alsnog met je handen erin / sleutel om de overloop pijp eruit te halen…

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door SBerend » wo 26 jul 2023 10:11

Mooi gedaan. Ook ik maak de tank droog voordat de stalling ingaat. Zelfs de dop eraf en leg daar een schoon vaatdoekje over heen om er geen stof in te krijgen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door Robindd » wo 26 jul 2023 10:32

Bedankt Chris!
Zo blijven we lekker bezig, houd ik wel van :)
Direct ook alle kabelogen van de mover kabels opnieuw gedaan (was heel slecht..) en daar een zekering en relais tussen geplaatst :).
Mover zat rechtstreeks op de accu, via 2/3 meter kabel naar een grote aan/uit sleutel. Nu via relais direct bij de accu en klein schakelaartje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door Chris » wo 26 jul 2023 10:57

Artikelen, al zijn ze gratis, alleen in de marktkraam. Ook daar is een Gratis af te halen topic.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Robindd
Berichten: 105
Lid geworden op: do 21 jul 2022 08:39

Re: Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door Robindd » wo 26 jul 2023 11:30

Yes! 200Amps, en een 150amp zekering. :)
Knaus Sudwind 500FU - 2004
VW Passat Variant 1.4TSI - 2016

Kipke98
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Vaste watertank ingebouwd - Knaus Sudwind 2004

Bericht door Kipke98 » wo 26 jul 2023 12:43

Chris schreef: Artikelen, al zijn ze gratis, alleen in de marktkraam. Ook daar is een Gratis af te halen topic.
.
Ik heb wel interesse. Scheelt weer een pakje uit China. Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Water”