Truuk tegen klapperende stormband

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door rsjab » za 22 jul 2023 13:28

Kiek. Voor parasol.
Bijlagen
20230722_132641.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Chris » za 22 jul 2023 14:24

Ik ken hem..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Hans1954 » za 22 jul 2023 19:11

dieseltijger schreef:
vr 21 jul 2023 20:58
Vraag over de stormband: Die dingen staan vaak onder een stevige hoek. Bij voortenten die je - zoals op de afbeelding ziet - als luifel inzet is het probleem vaak dat de stokken door de tent omhoog getrokken worden - middenpaal met stip op 1. Is het niet beter om de hoek tussen de band en de paal kleiner te maken? Wat ik gedaan heb is een strandharing in de grond gemept, vlak bij het punt dat de stok op de grond komt, en dan een spanband aangebracht en met enige kracht (nou ja...100N of zoiets) de stok naar beneden getrokken.
60 graden is ideaal. Daar wordt in de bouw ook mee geschoord.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Niels83 » za 22 jul 2023 19:21

dieseltijger schreef:
vr 21 jul 2023 20:58
Vraag over de stormband: Die dingen staan vaak onder een stevige hoek. Bij voortenten die je - zoals op de afbeelding ziet - als luifel inzet is het probleem vaak dat de stokken door de tent omhoog getrokken worden - middenpaal met stip op 1. Is het niet beter om de hoek tussen de band en de paal kleiner te maken? Wat ik gedaan heb is een strandharing in de grond gemept, vlak bij het punt dat de stok op de grond komt, en dan een spanband aangebracht en met enige kracht (nou ja...100N of zoiets) de stok naar beneden getrokken.
Scheerlijn een paar keer om de stok draaien en gelijk bij de stok in de grond. Vaster komt die niet.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Rodo » za 22 jul 2023 20:48

[re.gif]
Werkt inderdaad perfect. thumbup.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Ton37 » zo 23 jul 2023 09:00

Een combinatie van beide is het beste (1. stormband aan staander om luifel/tent vast te zetten en 2. staander die niet weg kan klappen).
Het principe is duidelijk: iedereen heeft bij harde wind wel eens met een paraplu gelopen .... hou je hem heel stevig vast, dan klapt het scherm omhoog/kapot. Dus je laat je paraplu veelal met de wind meebewegen. De wind kan dan onder jouw paraplu ontsnappen.
Met een luifel /voortent is het niet anders. Vastzetten (naar de grond drukken) met stormbanden is zeker een must. Daarna moet je de betreffende staanders 'zekeren' tegen het wegslaan. De staander kan dan eventueel iets opgetild worden, zonder dat hij wegslaat (en de boel instort) en de wind kan ontsnappen. En de staander komt weer op zijn 'gezekerde' pootjes neer.
Een aangehaalde methode (stormband met veer om de staander en in de grond) is een goede methode die beide dekt. Ook de optie om de staander te 'zekeren' dat hij wel iets omhoog kan bewegen (zonder weg te slaan) is ook effectief. Dat kan op verschillende manieren.
Om die reden ben ik geen voorstander van de genoemde 'Peggy Peg' platen. Die verankeren de staander zo vast in de grond, dat die als in beton is gegoten. De luifel scheurt dan wel af bij de peesrail? Een stormbond met veer bij die combinatie heeft dan geen nut meer. De schroefharingen daarentegen bevallen mij prima.

Natuurlijk bij codes oranje/rood inrollen/strijken die hap: voorkomen is beter dan genezen. ;-)
Just my 2 cents

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door dieseltijger » zo 23 jul 2023 09:53

Nou.....ik vind mijn oplossing (gewoon de voortent opzetten zonder zijwanden) eigenlijk gewoon ruk. Dus toen onze buren ons waarschuwden dat wij het geval precies richting de naderende Mistral hadden opgezet, hebben wij zuchtend de boel afgebroken, en de caravan maar 180 graden gedraaid en zijwanden aangebracht. Anderhalf uur werk - so be it.

Ik zet dus de "luifel" alleen op als ik meen dat de kans op windvlaagjes nagenoeg nul is. En anders gewoon de zij- en voorwanden er op. Bij windvlagen helpt er anders geen lieve moeder aan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door A3jaan » zo 23 jul 2023 10:46

D2EF3960-A1CD-4EBD-9929-61B3CCA39532.JPG
F6A251A5-B2AE-4C8F-A6AA-CC59F2872591.JPG
Reactie op Bob Diesel:

Het gaatje van de Peggy Peg grondplaat is eigenlijk te klein. Het is beter om dat wat ruimer te maken zodat de oranje plaatjes beter aansluiten.


Reactie op de opmerking van Ton37: “ Om die reden ben ik geen voorstander van de genoemde 'Peggy Peg' platen. Die verankeren de staander zo vast in de grond, dat die als in beton is gegoten.”

Het klopt dat de grondplaat zeer vast in de grond zit. Maar volgens mij zit er toch nog wel wat speling in de middenstaander. De aansluiting bij het koppelstuk (bovenin bij de boogstok) is volgens mij zonder een palletje/nokje zodat daar speling van 8 - 10 cm zit.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Daphne » di 25 jul 2023 08:46

[re.gif]

PeggyPeg grondplaten zijn bedoeld om een cassette- of etuiluifel snel in te kunnen draaien/rollen. De poten bij deze luifels zitten vast in het geheel. Daarom zijn deze snelklikkers handig. Voor gewone luifels zijn deze platen nutteloos, door ze oneigenlijk te gebruiken creëer je meer problemen dan oplossingen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Chris » di 25 jul 2023 10:03

A3jaan schreef:
zo 23 jul 2023 10:46
D2EF3960-A1CD-4EBD-9929-61B3CCA39532.JPGF6A251A5-B2AE-4C8F-A6AA-CC59F2872591.JPGReactie op Bob Diesel:

Het gaatje van de Peggy Peg grondplaat is eigenlijk te klein. Het is beter om dat wat ruimer te maken zodat de oranje plaatjes beter aansluiten.


Reactie op de opmerking van Ton37: “ Om die reden ben ik geen voorstander van de genoemde 'Peggy Peg' platen. Die verankeren de staander zo vast in de grond, dat die als in beton is gegoten.”

Het klopt dat de grondplaat zeer vast in de grond zit. Maar volgens mij zit er toch nog wel wat speling in de middenstaander. De aansluiting bij het koppelstuk (bovenin bij de boogstok) is volgens mij zonder een palletje/nokje zodat daar speling van 8 - 10 cm zit.
Dit gaat toch volledig het doel voorbij?
De poot kan idd niet meer wegschieten, maar omdat ie zo vast gehouden wordt zou er bij een harde wind zomaar pijpdelen uit elkaar gedrokken kunnen worden.
Dan ben je nog veel verder van huis.

Buiten dat..
Als de pijp met nokjes aan elkaar is gekoppeld zou ik met storm niet op de oranje plasticjes van PP vertrouwen..
Wat Daphne al zegt... ze zijn juist om snel los te kunnen koppelen, niet om in een storm een paalvoet vast te houden.
Dat is een ander ontwerp..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Ab » di 25 jul 2023 10:44

Kort gezegd..de peggy peg voetplaathouder is alleen geschikt voor etui of cassetteluifels.
Zoals Daphne het ook al schreef.
En eigenlijk ontworpen als vervanger van haringen met touwtjes of zgn stormbanden.
Het doel: de luifelpoten aan de grond houden, en snel lkunnen losmaken.
Dat velen als extra nog haringen voor spanbanden in de grond meppen, schiet eigenlijk het doel voorbij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door Ton37 » wo 26 jul 2023 09:35

Nee, die redenering klopt niet. Als je alleen de PP-grondplaat zou gebruiken, hebt je wel de hoogwaardse druk gezekerd. De spanbanden/stormbanden helpen om de kracht op de spanstangen, de zijwaardse druk (voor naar achter en links en rechts) te verminderen en ook neerwaardse druk. Recentelijk zag een caravanner aan de overkant op de camping zijn luifelstaanders aardig bewegen (hij gebruikte ook enkel de PP-plaatjes): niet naar boven, maar naar achter/voor/l/r. Heeft toen toch maar stormbanden bevestigd, wat heel zichtbaar werkte!. Dus ik zou er niet voor pleiten om alleen maar de PP-grondplaat te gebruiken. In al die jaren heb ik maar 1x voor de zekerheid de luifel opgerold. Als je ze goed zekerd kan het heel wat hebben. Maar tja, garantie tot de deur, hoor knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Ron op wo 26 jul 2023 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten van voorafgaand bericht

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Truuk tegen klapperende stormband

Bericht door A3jaan » vr 28 jul 2023 08:58

Ah, ik ben niet duidelijk geweest. Een stormband doe ik sowieso. De PP-plaat is als extra, “baat het niet, schaadt het niet”.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”