Dometic koelkast RMD10.5XT ventlator aansluiten

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Dometic koelkast RMD10.5XT ventlator aansluiten

Bericht door Arjen63 » vr 21 jul 2023 12:21

Onze nieuwe caravan met koelkast Dometic RMD10.5XT is voorbereid om een ventilator aan te sluiten. De installatie is ingesteld om bij bepaalde situaties de ventilator aan te sturen. Tot nu toe functioneert de koeling prima, echter nog niet gebruikt bij hoge temperaturen. Dus hierbij nog geen ervaring.
Omdat de functie van ventilator aansturing beschikbaar is, wil ik die functie wel gaan benutten. Nu is er een fan kit (met instructies?) van Dometic te koop. Echter mijn voorkeur gaat uit naar een Silent ventilator. Om deze aan te kunnen sluiten zoek ik naar de aansluitpunten van de ventilator. Echter in de Control Unit zie ik geen connectoren of iets dergelijks.
Heeft iemand ervaring hoe de ventilator aan te sluiten is op de Control Unit of zit er ergens al een los kabeltje. Maar waar dan?

Arjen
Control unit Dometic koelkast 20230720_102157.jpg
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 766
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Dometic koelkast RMD10.5XT ventlator aansluiten

Bericht door HenkR » vr 21 jul 2023 12:49

Naast de ventilator wordt er ook een temp sensor bijgeleverd.
https://manualzz.com/doc/58393755/domet ... ion-manual
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Dometic koelkast RMD10.5XT ventlator aansluiten

Bericht door Arjen63 » vr 21 jul 2023 20:59

@HenkR: hartelijk dank voor de link.
Het is even puzzelen hoe een en ander zit in vergelijking met de foto. Helaas staat de caravan weer in de stalling en kan dus niet verder vergelijken. Vermoedelijk wordt de aansluiting voor de ventilator op de foto afgedekt door andere kabeltjes.
Ik had niet verwacht dat de ventilator nog een externe voeding moet krijgen. Er wordt dus alleen een contact aangeboden. Nu nog uitzoeken hoe ik aan de 12V kan komen.
De ventilator wordt aangestuurd wanneer de buitentemperatuur meer dan 32 gr is of de gewenste koelkasttemperatuur niet binnen twee uur gehaald wordt. Voor het meten van de buitentemperatuur zal de tempvoeler nodig zijn. Hoe zou ik aan de waarde van de voeler kunnen komen? Vaak is het een NTC. Maar ja welke? Wanneer ik deze niet aansluit, zal alleen de functie van binnen 2 uur temperatuur halen actief zijn.
In het manual wordt in stap 2 nog een kastje 2 geplaatst. Onduidelijk wat dat nu is. Het wordt ook niet elektrisch aangesloten. Heel vreemd.
Iemand die mijn open vragen nog kan beantwoorden?
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic koelkast RMD10.5XT ventlator aansluiten

Bericht door Chris » vr 21 jul 2023 21:51

Dometic heeft ook een Clixon in hun assortiment.
De schakelt op 50 in en 35 weer uit.
Of die clixon ook bij dit setje hoord durf ik niet te zeggen..

Zelf heb ik een W1209 en 2 silent fans van 14 cm achter mijn KK zitten.
Die W1209 heb ik ook ingesteld op de temperaturen zoals die Dometic clixon heeft.
Mijn fan's lopen 900 RPM... dat hoor je niet.
Vaak zijn die fannetjes kleiner, meer toeren, meer herrie...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”