PowerStation netjes inbouwen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door doubleyou » vr 21 jul 2023 22:35

Toch bizar dat er geen enkele melding van wordt gemaakt dat je dit ding nodig hebt als je je caravan of camper ermee wil laden :( .

Ik ga ‘m maar bestellen. Kost 99 euro, wat een geld! Ik heb ‘m nu voor 63 euro gevonden. Ik ben in Berlijn en het bedrijf waar ik mijn EcoFlow heb gekocht heeft ‘m niet in voorraad helaas. Prijs 59,93……
Bijlagen
27F3956A-7E9C-4AF4-A064-1038CFDBBF4C.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door theotrucker » vr 21 jul 2023 22:41

Jullie maken grote rekenfouten.
De oude van de wet van Ohm afgeleide formule is nog altijd geldig.
P = U * I
Die power stations werken allemaal met andere accu spanningen.
Daarom krijg je rare uitkomsten.
Wh gedeeld door Ah levert altijd weer de nominale spanning op.
W / A = V
Dus
Wh / Ah = V
De standaard aanduiding Ah is alleen vergelijkbaar als de spanning ook gelijk is.
Meestal Vergelijk bij 12 Volt autoaccu.
Bij andere spanningen dus andere antwoorden.
Chris heeft 384 Wh / 30 Ah = 12,8 volt nominate spanning
Ecoflow werkt bijvoorbeeld op 3 of 3,5 volt
Daar maak je dan gestabiliseerde 5 of 12 Volt van of 230 volt 50 herz. Dat kost ook energie.
Dan nog de laptop accus, handy accus. Ebikes 24 of 36 volt
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door doubleyou » vr 21 jul 2023 23:09

Die rare uitkomsten zijn wel duidelijk. Als de ene verkopende partij het over 448Ah heeft bij mijn EcoFlow…en de andere 134Ah dan geeft dat aan dat het een ondoorzichtig zootje is :). Die 134ah @ 12v lijkt gezien mijn praktijkervaring aardig te kloppen (1612: 12 is 134,33).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

NN

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door NN » vr 21 jul 2023 23:17

TS wilt een Bluetti, geen Ecoflow.
Misschien toch maar weer ontopic gaan?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door dieseltijger » vr 21 jul 2023 23:32

Zal TS mogelijk wel waarderen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door Arie-V » vr 21 jul 2023 23:43

Als ik een snelle google zoekopdracht op ground bonding voor de bluetti er uit gooit heeft die het zelfde probleem als ecoflow.
Geld misschien niet voor alle modellen of de nieuwere modellen maar misschien wel het uitzoeken waard.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

RubenTGM
Berichten: 11
Lid geworden op: di 4 jul 2023 16:01

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door RubenTGM » zo 23 jul 2023 20:25

Ik keek inderdaad naar een Bluetti, maar EcoFlow is ook interessant.

De Bluetti AC180 die ik op oog heb was een lange periode 999€, op dit moment is ie weer iets in prijs gestegen.

Ik denk dat 999€ voor omvormer, accu en de flexibiliteit om 'm op te pakken en ergens anders te gebruiken en goede investering is.

Maar ik laat mijn ervaringen weten, maar heb nog even besloten het uit te stellen (financiële overwegingen). Wellicht volgende maand! :)

NN

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door NN » zo 23 jul 2023 20:41

iBood heeft deze powerstations ook ontdekt en worden er de laatste tijd veel aangeboden.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


RubenTGM
Berichten: 11
Lid geworden op: di 4 jul 2023 16:01

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door RubenTGM » zo 23 jul 2023 21:29

Heb deze ingevuld, 600wh per dag ingevuld...
Screenshot 2023-07-23 at 22.01.51.png
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#SA


Ik vind mijn verbruik uitrekenen heel moeilijk.

Mijn (vaste) verbruikers zullen zijn:
- Koelkast 12v staat bij: 43w,1,5-3A (per uur is dit denk ik?)
- Verlichting
- Pompje water/wc
- White Noise apparaat voor de baby (12 uur per dag)
- Een nachtlampje (Decathlon, aan usb lader, ook 12 uur per dag)
- Laptop opladen via USB-C op de Power Station (100w), 30wh per dag
- 2 telefoons opladen (elke dag)

Daar houdt het wel op beetje. Misschien enkele uitschieters als een keer een smoothie maken, of iets. Een tosti, maar dat zijn zaken die je kan laten als het geen zonnige dag is haha.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door dieseltijger » zo 23 jul 2023 21:49

Je moet het aantal Watt vermenigvuldigen met de tijd dat het vermogen wordt afgenomen. Dus voorbeeld: als de koelkast een vermogen heeft van 43W en de compressor staat 50% van de tijd te draaien (dus 12 uur) dan is de hoeveelheid energie die wordt afgenomen door die koelkast 43W * 12 uur = 516 Wh.

Verder die laptop: kan alleen kloppen als je deze maar een uur per etmaal gebruikt.

Ik heb geen ervaring met de praktijkcijfers. Maar het electrisch maken van een tosti kan je beter uit jouw hoofd laten: Mijn Mickey Mouse Hema tosti ijzer heeft een vermogen van 750W. Een lekkere, smeuigge tosti kost inclusief opwarmen toch zeker 6 minuten of meer. Dus minimaal 75 Wh.

Edit: Ik vindt het uitrekenen (dus op basis van aannames) van het verbruik moeilijk. Ik zou droogzwemmen. Hang eens een dagje een energiemeter tussen jouw koelkast en de spanningsvoorziening, idem vwb laptop. Ik heb ook niet de moeite genomen (waarvoor excuus) of je ook 230V afneemt. De meeste sinusomvormers van goede kwaliteit hebben een rendement van 90%, maar: ook als ze niet belast worden verbruiken ze ook energie.

Al met al wel een heel leuk project. Maar die koelkast: die moet je echt goed inmeten: je kan alles uitzetten behalve die koelkast.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door stj63 » ma 24 jul 2023 01:48

Wat anderen hier ook al hebben aangegeven, ik vrees een beetje dat de capaciteit niet toereikend is voor het gebruik dat je voor ogen hebt. Je gaat uit van momenten dat dit apparaat je enige stroomvoorziening is. Dat betekent dat de omvormer van het apparaat ook de hele dag aan staat. Wat is het verbruik van de omvormer zelf? Onderschat dit niet! Als je een 'gewone' accu in de caravan zou plaatsen, dan kan je in elk geval alle 12V systemen zonder omvormer gebruiken. De accu levert namelijk zelf al 12V. De Bluetti moet 12V maken d.m.v. een omvormer. Uitgaande van de specificaties neem ik aan dat dit een 32V systeem is (10 LifePo4 cellen van 3,2V). Dit maakt op 36ah dus maximaal 1.152Wh.

Waar je je ook niet op moet verkijken is de opbrengst van de zonnepanelen. 400Wp zal je nooit halen. Dit is het maximum dat ze kunnen leveren onder de meest ideale omstandigheden. Ten eerste liggen ze al plat op het dak waardoor de hoek nooit optimaal zal zijn. Verder zal je ook vaak op plaatsen staan waar de zon niet de hele dag het oppervlak van de zonnepanelen zal bereiken. Thuis heb ik 20 panelen liggen, allemaal perfect op het zuiden en in de juiste hoek. Afgelopen vrijdag, een redelijk zonnige dag met af en toe een wolkje, 33,9kWh opgewekt. Per paneel 1.695Wh. Dat gaat op het dak van de caravan nooit gebeuren. Vergeet ook niet dat de opbrengst van de panelen vermindert naarmate de omgevingstemperatuur stijgt.

Ga dus niet af op de getallen die in de specificaties genoemd worden. Dit zijn getallen gebaseerd op ideale omstandigheden die je in de praktijk nooit zult ervaren. Een powerbank zoals een Ecoflow of Bluetti is leuk om erbij te hebben maar kunnen nooit een off-grid setup van de caravan of camper vervangen. Camperaars gebruiken zo'n powerbank bijv. om de accu's van de fietsen op te laden. De zonnepanelen laden de huishoud accu op en het overschot gaat naar de powerbank. Zo gaat er minder zonne-energie verloren en kost het opladen van de fietsaccu geen stroom uit de huishoudaccu. Sluit in elk geval nooit de AC output van zo'n powerbank aan op de walstroom ingang om daarmee alle wandcontactdozen in de caravan van 230V te voorzien. Ook niet met een schakelaar!!!! Wat je dan gaat doen is met de stroom die de omvormer uit de powerbank levert, de accu van het apparaat zelf ook weer opladen. Daarvoor moet je echt meer doen dan enkel een schakelaar plaatsen.

Ik denk dat je echt beter af bent met een bijv. een Victron Multiplus, goede minimaal 100Ah LifePo4 accu, zonnepanelen en een losse MPPT lader. Afhankelijk van de MPPT lader kun je dan wel meer dan 1 zonnepaneel plaatsen en overdag off-grid nog behoorlijk wat stroom terug opslaan.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

NN

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door NN » ma 24 jul 2023 08:10

Lijkt me sterk dat je het Powerstation oplaadt wanneer je deze zou aansluiten op alle WCD'en caravan. Gewoon zorgen dat de stekker van de oplader niet insteekt.
Ook mogelijk het zo aan te sluiten dat dit niet kan, kwestie van de juiste aansluiting te maken.
Dat je met meer dan 1 kWh per dag zonder opbrengst ZP niet "vrij" kan staan betwijfel ik.
Daarvoor moet je in de eerste plaats het effectieve verbruik van je grootste gebruiker kennen en dat zal je koelkast wel zijn.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


RubenTGM
Berichten: 11
Lid geworden op: di 4 jul 2023 16:01

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door RubenTGM » ma 24 jul 2023 08:12

Losse onderdelen inbouwen is voor mij geen optie. Ik wil een power station, omdat ik die ook als backup op kantoor kan gebruiken. En dus ook op de zaak kan kopen. En dus 19% btw kan terug vorderen.

De omvormer (voor 230V) in een PowerStation schakel je uit als je niks aansluit op de stopcontacten, om 12V te gebruiken moet tie dus ook constant een omvormer draaien?

Mijn MacBook Pro heeft 58wh en op 1 batterij kan ik 12 uur werken. Als ik weg ben zal ik deze maximaal 4 uur per dag gebruiken, maar ik ging in mijn berekening uit van 1x laden per 2 dagen (dus 6 uur werken). Maar in de praktijk nog veeeel minder denk ik. Ben afgelopen weekend 3 dagen weggeweest. Nog redelijk wat op mijn laptop gewerkt. Toen ik thuis kwam had ik nog 50% batterij over. Dit is ook wat waarschijnlijk grotendeels gaat gebeuren. Ik ga weg met volle laptop, max trips van 3 á 4 dagen. Dus hooguit 1x laden. De laptop sluit ik direct aan op de USB-C 100W aansluiting.

Dus 230V zal ik off-grid niet super gebruiken, alleen tijdens stroomuitval op kantoor. Maar ik wil het wel hebben.

Wat betreft opbrengst zonnepanelen. Zoals je in mijn afbeelding ziet van de off-grid calculator (die overigens door veel zonnepanelen installateurs ook als basis wordt genomen) zie je dat ik 0 graden heb ingevuld bij hoek van de panelen, daarnaast houdt tie rekening met Roemenië als locatie (dus weergegevens uit een database, qua zonuren etc etc).

Wat betreft een tosti maken, dit kan prima op een zonnige dag denk ik als dat maar 75wh kost. Dit ga je natuurlijk niet doen op een dag dat je wakker wordt en het regent en er weinig zonnepaneel opbrengst is.

Helaas heb ik nog geen koelkast, dus dit kan ik niet meten in de praktijk.

Nogmaals: mij overtuigen van een losse accu, omvormer, lader etc is onbegonnen werk in dit topic.

En daarbij klinkt het ook een beetje omdat veel van jullie simpelweg (nog) geen ervaring hebben met Power Stations.

Mijn topic was vooral bedoeld om mijzelf voor te stellen en ervaringen te vragen en advies over de manier van het in gebruik stellen van de Power Station. Niet per se een uitnodiging om een Power Station uit mijn hoofd te praten! :)

Gelukkig heb ik ook een paar reacties gezien van mensen die de voordelen van de Power Stations wel zien.

NN

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door NN » ma 24 jul 2023 08:23

Tuurlijk gewoon doen, weet ook dat je bij online aankoop het kan uitproberen.
Je kan dus effe de test doen met je verschillende gebruikers.
Niet goed, return to sender.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door stj63 » ma 24 jul 2023 11:19

RubenTGM schreef:
ma 24 jul 2023 08:12
En daarbij klinkt het ook een beetje omdat veel van jullie simpelweg (nog) geen ervaring hebben met Power Stations.
Dat de ervaring ontbreekt heeft ook een reden hoor :). Ik denk dat de meeste caravans zijn uitgerust met een mover. Er is dus al een huishoudaccu aanwezig. Daarnaast zijn de meeste caravans ook voorzien van een absorptie KK en dan is een Power Station sowieso ook geen goede optie. Apparaten die geen toegevoegde waarde hebben wordt niet aangekocht dus kunnen ervaringen daarmee ook niet gedeeld worden. Mijn ervaring ermee is vanwege m'n broer die er eentje in de camper heeft, met losse opvouwbare panelen zodat hij ze altijd in de richting en op een plek kan zetten die de meeste opbrengst levert. Zoals gezegd, hij gebruikt hem voor het opladen van de fietsaccu's, telefoon en iPad. Niet voor de stroomvoorziening in de camper.

Nog een test gelezen over de AC180. Op zich kan hij zich meten met de concurrentie en doet ie wat hij beloofd te doen. Toch ook nog een aantal zaken daarin gelezen die je in je rekensom moet meenemen.

Iddle stroomverbruik zonder afname van aangesloten apparaten = 15Watt. Zonder verbruikers wordt op 24 uur dus 360Watt gebruikt, alleen maar omdat hij aan moet staan om gebruikers van stroom te kunnen voorzien op het moment dat het nodig is. Als je de kraan openzet zou het toch wel fijn zijn dat er water uitkomt zonder dat je er steeds aan moet denken een knop om te zetten :).

De AC180 is intern gebouwd op een 32V systeem. Het omvormen naar de aangeboden spanningen kost ook stroom (ah).

Een test met een 800Watt apparaat koste na 1 uur 970Wh. Van de stroom die uit de accu is gehaald, is 84% daadwerkelijk als bruikbaar vermogen geleverd. De test op de USB poort waarbij een 60Watt lader werd aangesloten op het opladen van een laptop te simuleren leverde een rendement van 'maar' 71% op. Van het opgenomen vermogen uit de accu werd in dit geval dus 29% gebruikt voor het 'omvormen' binnen het apparaat zelf.

Over het AC en DC gebruik werd gemiddeld dus een rendement van 77,5% gemeten.
Verkijk je niet op de cijfers die vermeld worden in de specificaties van het apparaat. Strikt genomen kloppen ze wel maar is niet het complete plaatje.

Geadviseerd wordt om tot maximaal 80% te ontladen = 921,6 Wh netto te gebruiken.
Iddle modus is 360 Wh blijft nog over 561 Wh.
Deze 561 Wh wordt geleverd aan een rendement van 77,5% = netto gebruik van 435 Wh per 24 uur. Dit uiteraard zonder tussentijds opladen. Dit klopt ook wel met de verhalen die ik van ervaren gebruikers in de camperwereld hoor. Met een 1kWh Powerstation lukt het niet om 2 moderne fietsaccu's op te laden. Vaak zelfs niet eens 1 accu van 0 naar 100% vanwege de verliezen die optreden bij het omvormen.

Bij jou zal het in de praktijk dus 'anders' kunnen zijn omdat je de stroom uit de zonnepanelen ook kunt gebruiken. Wel moet je er dan ook weer rekening mee houden dat ook hier omgevormd moet worden. De zonnepanelen leveren geen stroom aan de caravan maar aan je Power Station.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door doubleyou » ma 24 jul 2023 13:24

stj63 schreef:
ma 24 jul 2023 01:48
Een powerbank zoals een Ecoflow of Bluetti is leuk om erbij te hebben maar kunnen nooit een off-grid setup van de caravan of camper vervangen. Camperaars gebruiken zo'n powerbank bijv. om de accu's van de fietsen op te laden. De zonnepanelen laden de huishoud accu op en het overschot gaat naar de powerbank. Zo gaat er minder zonne-energie verloren en kost het opladen van de fietsaccu geen stroom uit de huishoudaccu.

Sluit in elk geval nooit de AC output van zo'n powerbank aan op de walstroom ingang om daarmee alle wandcontactdozen in de caravan van 230V te voorzien. Ook niet met een schakelaar!!!! Wat je dan gaat doen is met de stroom die de omvormer uit de powerbank levert, de accu van het apparaat zelf ook weer opladen. Daarvoor moet je echt meer doen dan enkel een schakelaar plaatsen.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je beweringen niet kloppen Ik ben 3 maanden met mijn Mercedes Marco Polo op pad geweest en ik heb nooit aan de paal gestaan. Een paar keer heb ik 3 à 5 dagen op een camping gestaan en was ik volledig zelfvoorzienend. De Marco Polo heeft geen zonnepanelen op het dak en heeft standaard een 80Ah AGM accu aan boord. Daarmee hou ik het 2,5 dag uit. En dan plug ik de EcoFlow in de walstroomaansluiting van de camper om de huishoudaccu bij te laden tot 100%. Dan heeft de EcoFlow nog genoeg energie over om mijn fietsaccu bij te laden, mijn Nespresso te gebruiken, mijn elektrische tandenborstel op te laden en mijn laptop en telefoon op te laden.
En met mijn zonnepaneel laad ik eenvoudig mijn EcoFlow weer bij. Zo ben ik volledig autark en heb geen omvormer en vaste zonnepanelen in de Marco Polo nodig.

Als ik de EcoFlow ingeplugd laat blijft hij de huishoudaccu bijladen en kan ik 230v in de camper gebruiken. Ik heb begrepen dat je zo wel energie verliest dus na het opladen gaat de EcoFlow weer in de camper en gebruik ik 230v direct van de EcoFlow. Heb niet uitgeprobeerd of het werkt om de Ecoflow ingeplugd te houden en het zonnepaneel eraan te zetten. Ik ga dat binnenkort eens met de caravan proberen.

Eerst die aardingkabel in Duitsland zien te vinden….
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

arthurkorevaar
Berichten: 16
Lid geworden op: do 20 apr 2023 11:45

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door arthurkorevaar » ma 24 jul 2023 17:36

Waarom zo'n duur alles in 1 apparaat met het risico dat als iets stuk gaat je het hele ding moet vervangen? Ik zou van Victron gewoon losse panelen, laadregelaar, acculader, inverter enz. kopen en daarnaast een grote huishoud accu. Ben je goedkoper uit en heb je veel meer power. En als er 1 ding stuk gaat dan kun je dat gewoon vervangen.

Ik heb vorig jaar een half jaar door Amerika gereden met een camper en veel off grid gestaan, de tip van een aggregaat is zeker niet gek voor dagen dat je geen zon hebt. Ik heb eerder in een zelfbouwcamper ook een normale 230 volt compressor koelkast ingebouwd en die aangesloten op de omvormer, dat werkt perfect. Een tafelmodel gebruikt ongeveer 700 watt per dag, dus als je dat opwekt dan blijft je bier koud thumbup.gif . Voor dagen dat je niet voldoende stroom opwekt kun je dan even een uurtje of 2 je generator aanzetten, zorg dan wel voor een flinke acculader zodat je accu weer snel bijlaadt.
Let wel op bij een compressorkoelkast dat deze een hoge startpiek heeft. Dus je moet minimaal 10x het wattvermogen aan omvormer maximum hebben om die niet op te blazen (ik heb er 1 opgeblazen, die was maar 350 watt (koelkast maximaal 90 watt). Met 700 watt ging het wel goed, maar 900 watt was beter geweest.

Tip om je 13 polige (of 7 polige) stekker met een verlengsnoer op de accu aan te sluiten (zie ander topic van mij waar ik dat heb uitgelegd) en zorg zeker dat je alles goed voorziet van zekeringen. Succes!

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door doubleyou » ma 24 jul 2023 17:51

arthurkorevaar schreef:
ma 24 jul 2023 17:36
Waarom zo'n duur alles in 1 apparaat met het risico dat als iets stuk gaat je het hele ding moet vervangen? Ik zou van Victron gewoon losse panelen, laadregelaar, acculader, inverter enz. kopen en daarnaast een grote huishoud accu. Ben je goedkoper uit en heb je veel meer power. En als er 1 ding stuk gaat dan kun je dat gewoon vervangen.
Ik denk dat je voor dat setje (zonder zonnepaneel) ook al snel richting de 1000 euro gaat.

Maar zoals TS al aangaf: hij wil de powerstation ook elders kunnen gebruiken en dus is dit geen optie…..
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

arthurkorevaar
Berichten: 16
Lid geworden op: do 20 apr 2023 11:45

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door arthurkorevaar » ma 24 jul 2023 17:59

Dat hij hem ook elders wil gebruiken had ik even gemist awhoea.gif , maar dan zou ik gewoon de caravan meenemen naar de klus. Heb je nog koud bier erna ook. Ik blijf huiverig voor alles in 1 dingen, het eerste wat minder wordt is de accu en die kun je dan niet vervangen.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door stj63 » ma 24 jul 2023 23:03

Het 'minder' worden van de accu, daar zou ik me geen zorgen om maken. Is een LifePo4 en wordt in dit geval gegarandeerd voor 3.500 cyclussen voor 80% laden. Als je de accu elke dag 80% ontlaadt en weer oplaadt, gaat ie 9,5 jaar. In de praktijk natuurlijk minimaal 2x zo lang want we laadt en ontlaadt zijn accu dagelijks voor recreatief gebruik? Ikke niet :).
Laatst gewijzigd door Ab op di 25 jul 2023 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

RubenTGM
Berichten: 11
Lid geworden op: di 4 jul 2023 16:01

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door RubenTGM » di 25 jul 2023 15:17

Berichtje van de Koelkast verkoper (die bouwt dus koelkasten om naar 12v). De koelkast gebruikt 45-50wh als de compressor aan is. Ik heb alleen geen idee hoe vaak zo'n compressor aan slaat per 24h.

Misschien ben ik te optimistisch, maar ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in. Omdat ik het ding ook altijd nog in een uur weer volledig kan opladen als ik wel even 230V ter beschikking heb.

Maar volgens mij laadt ik 'm met een zonnepaneel van 400W sowieso overdag wel bij (zoals ik al zei; meestal hier in Roemenië zijn dagen helemaal zonder zon tussen mei/september best wel schaars).

Zodra ik klaar ben voor de aanschaf ga ik het maar eens gewoon proberen. En misschien neem ik wel een Power Station Delta 2 1024 Wh, deze is eventueel ook nog uit te breiden met een extra accu.

Ik denk dat mijn verbruik overigens best wel mee gaat vallen. Maar zoals ik al zei, wie weet verras ik mezelf. We zijn nu stuk of 7 nachten in totaal weggeweest ermee. Telkens aan de walstroom. En als ik bekijk wat we dan hebben gebruikt is het echt alleen verlichting, pompje, telefoonladers en koelbox (een heel on zuinig ding op 230/12v)

Maar ik weet dus niet wat ons verbruik in cijfers was. En dan zul je vragen: Waarom zo'n duur ding? Omdat ik dus zoals gezegd hem ook voor de zaak wil gebruiken en de flexibiliteit wil.

Edit:
Ik lees dit in een review:
I'd later test how long the power station held a charge, and it was still 100% after being idle for a week.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36284
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door Chris » di 25 jul 2023 15:46

Lifepo4 heeft ook bijna geen zelfontlading.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door stj63 » di 25 jul 2023 19:56

Ik las in een ander bericht van je dat de KK 107kWh per jaar gebruikt. Het gemiddelde gebruik per uur is dan zo'n 12Watt. Ik begreep dat je hem 's nacht gaat uitzetten gedurende 6 uur totaal. Per dag staat hij dus 18 uur aan. Omdat je hem uit zet zal de KK waarschijnlijk de eerste uren in de ochtend weer wat meer gebruiken omdat ff wat moet inhalen :). Ik denk dat je per dag op zo'n 220Watt moet rekenen voor de KK.

Dat is echter niet het hele verhaal. De Bluetti staat ook 'AAN' gedurende 18 uur per dag. Wat het gebruik bij inschakelen is en hoe dit is verdeelt over de diverse output vind je niet in handleidingen :(. :

Idle power used when no items are connected:
1-System on with AC and DC power OFF…6 watts
2-System on with AC Power ON…17 watts
3-System on with DC Power ON…12 watts
4-System on with AC and DC Power on…23 watts (yes, if you use both AC and DC at the same time it is less than the seperate total of adding the AC and DC)
So when you are running small AC loads like a compressor fridge, you are actually using 17 additional watts even when the compressor is off. This also appilies to those that are connecting the DC to your RV or van system. Shut the AC180 off when not in use.
Basically, you will get the most usuable battery power when using higher loads over a shorter time due to the standby power consumption.
If you left your AC180 with both the AC and DC on but no appliances drawing power a fully charged AC180 would be at 0% in 50 hours.

Strikt genomen wordt er dus meer energie verbruikt voor het 'omvormen' van 32V DC naar 230V AC dan de koelkast daadwerkelijk gebruikt. Als je meer apparaten hebt die je op de AC outlets aansluit, dan wordt die 17Watt voor het omvormen uiteraard over alle aangesloten apparaten verdeeld. Ga dus rekenen met de stroom die uit de accu wordt gehaald en niet enkel met datgene wat aan de verbruikers kant wordt opgegeven. Zoals je kunt zien gebruikt de Bluetti AC180 al 23Watt alleen maar omdat hij aan staat en zowel AC als DC apparaten van stroom worden voorzien. Per dag dus 552Watt, de helft van de accucapaciteit die door het apparaat zelf wordt gebruikt en NIET aan de verbruikers wordt geleverd.

Vanwege de inefficiëntie zijn dit soort apparaten ook niet bedoelt om gedurende een langere periode te worden ingeschakeld. Ze zijn bedoelt voor de korte klusjes, een kop koffie uit de Nespresso en weer uit, een telefoon en laptop opladen (bij voorkeur tegelijkertijd) en weer uit. Omdat je de KK erop zet kan je hem niet uitzetten en moet hij steeds bedrijfsklaar zijn. Je KK gebruikt per dag (18 uur) 220Watt. Om je KK gedurende 18 uur van stroom te kunnen voorzien gebruik de Bluetti zelf 306Watt als verder geen DC omvormer nodig is.

Met zonnepanelen kan je wellicht veel opvangen. Dat geloof ik graag. Verder zou je nog kunnen overwegen de AC180 uit te breiden met een extra accupack. Dat is bij dit model immers ook mogelijk.
Laatst gewijzigd door Ab op di 25 jul 2023 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door DV_t » wo 26 jul 2023 00:44

Kan een simpel powerstation de Nespresso een kop koffie laten zetten?

Het is voordeliger om gewoon onderweg een kop koffie te kopen maar ik begin het een beetje irritant te vinden dat tegenwoordig elke parkeerplaats vol staat en wij tussen de vrachtwagens moeten staan.

Los van het feit dat het er vaak stinkt, neem ik ook de rustplek van een chauffeur in beslag. Een powerstation zou er voor kunnen zorgen dat we gewoon een afslag nemen en daar ergens ons eigen kopje koffie tappen.

Ik heb dus geen mega accupakket nodig maar hij moet wel voldoende leveren om een paar bakken koffie onderweg te zetten.

NN

Re: PowerStation netjes inbouwen

Bericht door NN » wo 26 jul 2023 06:45

Daarvoor moet je ingebouwde omvormer zwaar genoeg zijn en best een zuivere sinus hebben.
Zeker 1500 echte Watt en niet op papier.
Pas nog testje gedaan en piek was ca 1450 W. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”