Nieuw model Fiamma XL luifel gedeeltelijk uitzetbaar?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Nieuw model Fiamma XL luifel gedeeltelijk uitzetbaar?

Bericht door Ton37 » za 15 jul 2023 03:38

Wij willen een nieuwe Fiamma luifel aanschaffen. Nu lees ik dat het model Caravanstore XL en het type vanaf 3.60 m "gedeeltelijk" uitgezet kan worden. De diepte is bij de bredere modellen 2.50 m. Ik zie echter nergens een voorbeeld hoe dat eruit ziet en hoe dat bereikt wordt; zelfs niet op de site van de fabrikant!. Heeft iemand soms dat nieuwe model al aan zijn caravan en zo ja wat is ervaring met dat gedeeltelijk uitrollen/uitzetten? Wij hebben uitgebreide en langdurige ervaring met een 4.10 m 'oud model' van 2,20 m diep en die bevalt ons prima.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nieuw model Fiamma XL luifel gedeeltelijk uitzetbaar?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 15 jul 2023 07:05

Bedoel je een zakluifel of een cassette luifel


als de rol niet helemaal afgerold is kunnen de poten en spanners toch niet uit de buis genomen worden en nadien terug oprollen lijkt me ook niet mogelijk
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Nieuw model Fiamma XL luifel gedeeltelijk uitzetbaar?

Bericht door Ton37 » za 15 jul 2023 08:32

Dag Paul, waarschijnlijk heb je de Fiamma niet, want bij het nieuwe model schijnt dat wel te kunnen vanaf maat 3.60 m! Ik citeer even de produktbeschrijving van de etui-/zakluifel (Fiamma Caravanstore XL, blue of grey) vanaf maat 3.60 m.
+++++ citaat +++++++
Luifel met rolbuis
De luifel kunt u aan de rails van een caravan of camper vastmaken. De rolbuis maakt het mogelijk om het doek bovenhands en onderhands op te rollen. U kunt ervoor kiezen om het doek deels te openen en zo uw schaduwplek te verkleinen. Daarnaast is de Caravanstore XL voorzien van een dubbele geleider, waardoor u er voorwanden op kunt +monteren. De luifel wordt geleverd met een wandmontage kit en een rafter.
++++++ einde citaat +++++++
Het lijkt erop .. lees ik nu .. dat dat alleen maar kan als je de staanders op de wand van de caravan bevestigd zijn dmv. een 'adapter' (sikaflex)? Maar waarom zou dat dan niet 'staand' kunnen? Anders lijkt deze info was verwarrend/misleidend voor de toekomstige klant?
M.a.w. ik wil het eerst zien voordat ik hem aanschaf. Maar de dealers hebben dat nieuwe model (nog) niet staan. Vandaar mijn vraag of er caravanners zijn die dit nieuwe model al hebben. In september hebben wij hem pas nodig...

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nieuw model Fiamma XL luifel gedeeltelijk uitzetbaar?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 15 jul 2023 11:09

Klopt tegenwoordig hebben wij een thule zakluifel. Hiervoor de fiamma
De thule had een beter maatvoering voor de huidige caravan.

De fiamma heeft de stokken inderdaad in de buis zitten dus als je de buis gedeeltelijk afrolt en dan de stokken eruit trekt kun je de luifel korter plaatsen, maar er is een minimale uitval nodig om de stok te spannen tegen de caravanwand en dan zou je de staanders ook gewoon op de grond moeten kunnen plaatsen.
Zet je ze tegen de caravanwand met de houders dan helpt het gewicht van de rol mee om het doek strak te houden. De midden rafter is dan niet te gebruiken, omdat die met een punt in de rol hoort te zitten en dat gaatje is niet vrij als de rol niet helemaal afgerold is.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Nieuw model Fiamma XL luifel gedeeltelijk uitzetbaar?

Bericht door Ton37 » za 15 jul 2023 16:17

Ja, die redenering kan ik volgen en lijkt mij ook logisch. Het schijnt, volgens de beschrijving, je hem dan 6x moet afwikkelen, om hem gedeeltelijk af te kunnen rollen. Wat niet duidelijk is of je de spanners dan gebruikt. Lijkt mij wel. Waar laat je de spanstangen anders? Op het plaatje zie je, bij het nieuwe model nu dat de spanner uit 3 delen bestaat. Dan is het maar de vraag of en zo ja hoe die spanners in lengte zijn verdeeld? Het lijkt me uit 3 gelijke delen, zodat de beide spanstangen, in ingeschoven toestand gebruikt kunnen worden indien gedeeltelijk geopend. Maar zoals ik schreef, ik heb in mijn omgeving (ZH) nog geen dealer gezien, waar ik het kan aanschouwen.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nieuw model Fiamma XL luifel gedeeltelijk uitzetbaar?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 15 jul 2023 16:34

Er is maar 1 deel dat meerdere gaatjes heeft om op te spannen het 2e deel heeft 1 gaatje om te vergrendelen. Maar hoe de afstanden dan net uit komen durf ik zo niet te zeggen .
Afspannen zul je wel moeten lijkt me anders blijft het geheel niet staan

Door de grotere uitval is de steun onderverdeeld in 3 delen anders past het niet in de koker
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Nieuw model Fiamma XL luifel gedeeltelijk uitzetbaar?

Bericht door Ton37 » za 15 jul 2023 16:55

Ik deel jouw zienswijze. Mijn ' oud model'- Fiamma heb ik via een extra peesrail boven op de caravan bevestigd. De stelgaatjes klopten toen niet meer. Ik heb er toen 2 gaatjes bijgeboord om hem op spannimg te krijgen. Ik ga me nu afvragen of het bij de huidige luifels ook niet kan om hem bijv. op de helft uit te zetten?? Nooit over gedacht of geprobeerd.. een uitdaging als de caravan weer van stal komt.. .Een paar gaatjes erbij boren is niet zo moeilijk. Dus ben benieuwd of dit voor Fiamma zo revolutionair is dat ze er nu mee schermen? Is er inderdaad een nieuwe, goede constructie toegepast of slechts in de marge wat gewijzigd??? We zullen het eens wel moeten kunnen zien om er een oordeel over te vellen..

Plaats reactie

Terug naar “Omloopmaten”