1 e bike achter op caravan
1 e bike achter op caravan
Op onze vorige caravan, een Caravelair Ambiance390, hadden we 2 lichte fietsen achterop. Nooit problemen mee gehad.
We hebben nu een Caravelair Allegra 400 met 2 e bikes van 24,5 kg op de dissel. De kogeldruk is nu meer dan 90 kg, waar maar 75 kg is toegestaan. De disselbak moet dan helemaal leeg en onder het bed heb ik nauwelijks nog iets liggen. Ik overweeg nu toch om 1 e bike achterop te plaatsen. Dat scheelt uiteindelijk ca. 50 kg kogeldruk. Als ik boven de achterlichten van de caravan moet blijven, dan kan ik niet volstaan met een gewone drager, maar heb ik een fietslift nodig. De kosten daarvan inclusief installatie, zijn ca. € 1.100,00. Als ik nu toch een gewone drager neem en die zo laag mogelijk installeer, met een losse lichtbalk, zou dat toegestaan zijn?
We hebben nu een Caravelair Allegra 400 met 2 e bikes van 24,5 kg op de dissel. De kogeldruk is nu meer dan 90 kg, waar maar 75 kg is toegestaan. De disselbak moet dan helemaal leeg en onder het bed heb ik nauwelijks nog iets liggen. Ik overweeg nu toch om 1 e bike achterop te plaatsen. Dat scheelt uiteindelijk ca. 50 kg kogeldruk. Als ik boven de achterlichten van de caravan moet blijven, dan kan ik niet volstaan met een gewone drager, maar heb ik een fietslift nodig. De kosten daarvan inclusief installatie, zijn ca. € 1.100,00. Als ik nu toch een gewone drager neem en die zo laag mogelijk installeer, met een losse lichtbalk, zou dat toegestaan zijn?
Re: 1 e bike achter op caravan
Blijft de verlichting niet voldoende zichtbaar?
Re: 1 e bike achter op caravan
Waarom zou dat niet toegestaan zijn? Ik doe dat ook zo. Als ik de fietsen beiden voorop zou zetten kom ik met een lege disselbak ook ver over de toegestane disseldruk.
Ik heb alleen geen probleem met de verlichting. Blijft de fiets er niet gewoon tussen?
Ik heb alleen geen probleem met de verlichting. Blijft de fiets er niet gewoon tussen?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: 1 e bike achter op caravan
Een losse lichtbalk mag altijd.
Het gaat er tenslotte om dat de verlichting goed te zien is.
De zware fiets achterop zou ik zelf niet zo snel doen.
Het gaat er tenslotte om dat de verlichting goed te zien is.
De zware fiets achterop zou ik zelf niet zo snel doen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: 1 e bike achter op caravan
Haal je de accu's tijdens rit wel uit de accu ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: 1 e bike achter op caravan
De accu's uit de accu halen is wel een heel werk! De garantie is dan ook om zeep.
Gewoon accu uit de fiets... maar dat had iedereen wel door zeker.
Gewoon accu uit de fiets... maar dat had iedereen wel door zeker.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: 1 e bike achter op caravan
Accu, stuurtas, fietstas, kettingslot, alles wat er af kan, haal ik er af. Dan nog is het gewicht 24,5 kg per e bike. Een kilo meer dan de brochure van Gazelle overigens aangeeft.
Onze caravan is 2,10 m breed. Ik heb volgende week de caravan thuis en dan zal ik eens precies kijken of de achterlichten e.d. voldoende zichtbaar blijven als de drager lager komt.
Overigens zie ik meestal dat de achterdragers vrij hoog zitten.
Ik neem aan dat de enige reden daarvoor is dat anders de achterlichten niet voldoende zichtbaar zijn.
Handig(er) is het niet, mijns inziens.
Onze caravan is 2,10 m breed. Ik heb volgende week de caravan thuis en dan zal ik eens precies kijken of de achterlichten e.d. voldoende zichtbaar blijven als de drager lager komt.
Overigens zie ik meestal dat de achterdragers vrij hoog zitten.
Ik neem aan dat de enige reden daarvoor is dat anders de achterlichten niet voldoende zichtbaar zijn.
Handig(er) is het niet, mijns inziens.
- Bijlagen
-
- forum.jpg (29.66 KiB) 978 keer bekeken
Re: 1 e bike achter op caravan
Dat niet alleen. Hoe wil je ‘m lager monteren? Op de bumper waar de achterlichten zitten kun je geen drager monteren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: 1 e bike achter op caravan
Misschien, maar ik bedenk me dat zo maar even, is deze man heel handig?
Waar je normaal de onderkant van je rek vastzet wordt dat bijvoorbeeld de bovenkant
en knutselt hij iets aan de onderkant van het frame (bij de uitdraaipoten) zodat het muurvast zit.
Verder zou de verlichting net als bij een fietsdrager (voor achter de auto) voor de fietsen geplaatst kunnen worden met een stekker?
Als het te veel fantasie van me is dan aub geen dwangbuis en is het een wereldidee dat deel ik graag mee in de opbrengst
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: 1 e bike achter op caravan
Zo had ik het ook een beetje uitgedacht. Wordt (misschien) vervolgd.
Re: 1 e bike achter op caravan
Als je hem zo laag zet, dan zit de fiets zeker voor de achterlichten. Een verticaal geplaatste fietsendrager zal aan de bovenkant van de caravan willen loskomen (trekkrachten) en aan de onderkant juist in de caravan willen duwen. De overgang tussen achterwand en dak, is de sterkste verbinding voor trekkrachten aan de achterkant van de caravan. De krachten worden namelijk gedeeltelijk in de lengterichting van het dak weggeleid. Ga je hem in het midden van de achterwand plaatsen, dan ga je trekken in het midden van een relatief slappe plaat. Je kunt hem inderdaad aan de onderkant op het chassis monteren, maar de onderkant heeft dus veel minder krachten trekkrachten te verwerken.
Ik zou een standaard rek dus gewoon hoog plaatsen.
Ben je een hele handige Henkie met aluminium, dan zou ik de langsbalken van het chassis verlengen en daarop twee wielgoten plaatsen en bij de achterlichten een beugel knutselen om de fietsen aan de bovenzijde vast te zetten.
Ik zou een standaard rek dus gewoon hoog plaatsen.
Ben je een hele handige Henkie met aluminium, dan zou ik de langsbalken van het chassis verlengen en daarop twee wielgoten plaatsen en bij de achterlichten een beugel knutselen om de fietsen aan de bovenzijde vast te zetten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: 1 e bike achter op caravan
Ik vrees dat een hooggeplaatste drager met electrische lift en een ietwat armere eigenaar de minst slechte optie is. Ik zou (als je wat langer doet met jouw caravan) deze optie serieus overwegen.
Mieren en improviseren - zeker met dure e-bikes - zou mij tegen gaan staan. Dus: buy quality, cry once. Fiamma is ietwat betaalbaarder dan Thule.
Mieren en improviseren - zeker met dure e-bikes - zou mij tegen gaan staan. Dus: buy quality, cry once. Fiamma is ietwat betaalbaarder dan Thule.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: 1 e bike achter op caravan
Misschien toch kijken naar een andere e bike. De onze wegen nog geen 20 kg. Komen ook nog als een na beste uit de test van de Consumentenbond las ik deze week.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.