Welke krik voor reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door WillyL » zo 18 jun 2023 11:41

dieseltijger schreef:
za 17 jun 2023 14:39
Chris schreef:
za 17 jun 2023 11:23
O ja, voor andere zooi.... ruim zat.
Maar 2 krikken meenemen is niet nodig als de schaarkrik goed werkt.
( wel het nadeel dat die andere zooi eerst de kofferbak uitmoet om bij de krik te komen..... nadeel als je van plan bent om een lekke band te krijgen.)
Altijd wel de voorwaarde....Auto en hut goed op de handrem.
Reserveband als eerste pakken, wielmoeren lossen, dan een keg oprijden, achteruit! en dan pas gaan krikken...
Liefst het reservewiel onder een chassisbalk leggen...
Dan pas wisselen...

Als je de kans hebt is het uitdraaien van de steunen aan de andere kant ook nog extra stabilisatie...neuswiel kan je ook nog bedenken, maar die 3 laatste doe ik niet.
Wel opletten dat er geen ruig sjor en duwwerk nodig is om de wielen te wisselen.
Als je trouwens opgekrikt bent vanaf een keg, heb je al ongeveer de hoogte van het reservewiel.
Wielmoeren staal aantrekken met 120 Nm... en na een 50-100 km nogmaals natrekken.

En.. Voor het wegrijden de bandenspanning controleren..Xiaomi pompje ligt naast de krik en de proppen.
Wat doe je weer ingewikkeld over simpele zaken Chris.
Inderdaad vrij uitgebreide instructies die misschien voor alle duidelijkheid kunnen aangevuld worden door iets dat impliciet wel aangenomen is: tijdens het ganse process de caravan aangekoppeld laten. De auto (goed op de handrem) zorgt er dan voor dat de caravan niet van de (pot)krik kan rollen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Ab » zo 18 jun 2023 11:42

Ik heb het al vaker gescbreven..
Kijk eerst eens of je wat kunt met de krik van de auto.
Als die tenminste nog aanwezig is..
Steeds meer wordt het reservewiel en krik weggelaten bij personenaito's.
Voor de caravan niet te moeilijk doen. Schaarkrikje. Past altijd.
Potkrikjes passen heel vaak niet onder het chassis. Te hoog.
Ik lees ergens..onder de as zetten.
Probeer dat maar eens..erg lastig.
Gewoon achter het wiel onder de chassisbalk is veel handiger.

Ik raad ieder aan om thuis eens op je gemak de caravan op te krikken. Om te weten hoe het moet als je stressgevoelig bent.Wel altijd aangekoppeld !! Zoals hierboven ook al gemeld, ik herhaal het maar even.
Niet aangekoppeld is de kans heel groot dat de caravan om zijn as wegdraait en van de krik aflazert. Sterker, als het niet gebeurt heb je veel geluk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door moyzo » zo 18 jun 2023 20:59

Frup schreef:
za 17 jun 2023 22:02
Ik kan de Kojack krik aanbevelen. Hiermee kom je zeker voldoende hoog. Ook als je een reservewieldrager onder de auto hebt.
De steunpunten kunnen simpel onder het chassis worden geschroefd. Alleen bij mij moest ik een stukje van de rubber spatlap snijden om er beter bij te kunnen.
Zie: https://www.obelink.nl/kojack-hydrauli ... nkrik.html
Afbeelding
Thuis al eens uitgetest in de garage maar blok eronder was toch nog nodig om het reservewiel er onder uit te proberen. Oefening om ervaring op te doen bleek dan wel weer nuttig.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Frup » zo 18 jun 2023 21:29

[re.gif]
Oh? Heb je ook een Al-Ko reservewielhouder? Bij mij lukte het wel om de boel op voldoende hoogte te krikken. Aan de kant van het reservewiel (uiteraard) én aangekoppeld. Of kan dat aan de chassis-hoogte van de caravan liggen?
Overigens de Kojack nog niet nodig gehad. Alleen droog geoefend (erg handig inderdaad). En erachter gekomen dat de glijstangen toch echt regelmatig gesmeerd moeten worden! (laat ik tijdens de onderhoudsbeurt doen).
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door myalexx » di 20 jun 2023 08:07

Zal het nogmaals even opfrissen.

Als je een lekke / kapotte band hebt.
Even met de auto op een keg trekken / rijden " met beleid "

Dan de krik eronder, dan hoef je maar iets te krikken en wig is vrij.
Wig er onderuit trappen en je wiel is vrij..

Scheelt 15min 1500kg omhoog draaien en bijna elke krik past dan qua hoogte.

Idd aangekoppeld laten en de kracht van de bouten eraf halen voor je op de keg rijd.

Note: niet gehele moer / bout eraf alleen de kracht eraf


Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door moyzo » di 20 jun 2023 08:28

Frup schreef:
zo 18 jun 2023 21:29
[re.gif]
Oh? Heb je ook een Al-Ko reservewielhouder? Bij mij lukte het wel om de boel op voldoende hoogte te krikken. Aan de kant van het reservewiel (uiteraard) én aangekoppeld. Of kan dat aan de chassis-hoogte van de caravan liggen?
Overigens de Kojack nog niet nodig gehad. Alleen droog geoefend (erg handig inderdaad). En erachter gekomen dat de glijstangen toch echt regelmatig gesmeerd moeten worden! (laat ik tijdens de onderhoudsbeurt doen).
We hadden onder de knaus een alko nu een enduro onder de tabbert. Bij de tabbert een reservewiel aangeschaft via een Duitse leverancier en daar moesten volgens hem geen andere wielbouten bij (terwijl dit voor de andere wel moest) voor de zekerheid toch maar een keer geprobeerd of het reservewiel wel degelijk met de huidige bouten samen kon en dat was inderdaad zo, vandaar dat we de caravan een keertje in eigen garage op de krik- dus met vlakke ondergrond uitgeprobeerd hebben.
Bijlagen
RESERVEWIEL WIEL PUCCINI  (10).jpg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Frup » di 20 jun 2023 18:13

[re.gif] [re.gif]
thumbup.gif het is weer in de oren geknoopt ….
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

sailor wim
Berichten: 2689
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door sailor wim » vr 30 jun 2023 17:37

Mijn buurman zijn band wissel verslag gehoord, hij had een lekke band vanwege een gescheurde LMvelg.
En het reserve wiel in een Alko beugel.
In de trekker een schaarkrik aanwezig maar niet makkelijk bereikbaar vanwege " auto op zijn zwaarst etc" .
In de disselkast een schaarkrik, potkrik met opzet stukje.
Ik heb het is opgeteld met een vergelijkbare set.
Dat is 7.642 kg.
En de Kojack set weegt 4.7 kg.
Ik ga de Kojack set bestellen.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Ab » vr 30 jun 2023 22:03

Heb je er wel plek voor op het chassis ?
Bij een mover achter de wielen bijv?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arthurj
Berichten: 670
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Arthurj » vr 30 jun 2023 22:17

Bedankt voor alle reacties, dat van die keg had ik nog niet bedacht, andere zaken wel, aangekoppeld en handrem erop. Maar ik ben er nog niet uit, potkrikje werd door een dealer geadviseerd, kon gewoon onder de mover en die mee opkrikken. Dat idee beviel me allerminst. AL-KO krik kon volgens niet door de plaats van de mover...

Krik auto heb ik niet, geen reservewiel meer.

Ik ben er dus nog niet uit, wel ooit zo'n potkrikje gehad, 20 jaar geleden, vond ik niets, maar zullen ook wel verbeterd zijn inmiddels?
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

sailor wim
Berichten: 2689
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door sailor wim » vr 30 jun 2023 22:38

Ab schreef:
vr 30 jun 2023 22:03
Heb je er wel plek voor op het chassis ?
Bij een mover achter de wielen bijv?
De mover zit voor de wielen, en ik hoop dat dit de goede gaten zijn voor de Kojack steunen.
Groeten Wim
Bijlagen
20230630_085316.jpg
20230630_085124.jpg
Laatst gewijzigd door sailor wim op vr 30 jun 2023 22:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door dieseltijger » vr 30 jun 2023 22:42

Je mag mijn krik wel even lenen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Arthurj
Berichten: 670
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Arthurj » vr 30 jun 2023 22:47

[re.gif]
Die garagekrik mrgreen.gif

Ik ga eerst volgende week die hut maar eens halen en kijken hoe hoog die chassisbalken van de grond staan [liggen].... Ik vraag me trouwens af of je op de vluchtstrook een wiel moet wisselen als het al mag.

Wordt vervolgd.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door dieseltijger » vr 30 jun 2023 22:57

Jawel. Dat mag. Maar het is risicovol. Ik heb eens een kennis verloren die 's nachts is aangereden omdat zij op een ventweg in de schijnsel van de koplampen een pijl op de weg aan het spuiten was om de genodigden voor haar verjaardag de juiste afslag te laten nemen.

Dus advies: spring achter de vangrail, of laat jouw achterband rustig jouw wielkast slopen omdat je zachtjes verder rijdt.


Het idee van de keg is gewoon ontzettend slim. En die garagekrik....dat heb ik alleen omdat ik toch een enorme ruimte over heb in de achterbak. Als dat niet het geval zou zijn dan was de keuze op de schaarkrik van de Avensis gevallen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Arthurj
Berichten: 670
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Arthurj » vr 30 jun 2023 23:15

[re.gif]
Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel, als het al mag, moet je het dan het risico willen nemen met langsrazend verkeer? Je geeft precies aan waarom ik dat nooit ga doen. Beter maar gewoon gaan bellen met hulpdiensten en dan is het al fijn als je een passend reservewiel bij hebt.

Krik is vooral voor op de camping of thuis of op een rustige weg. Ideaal is het op wegen nooit, en hoe groot is de kans dat hij lek gaat? Maar goed, ik ben van de zekere dus ik wil er wel iets mee. Momentsleutel heb ik wel dus een begin is er...
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door dieseltijger » vr 30 jun 2023 23:27

Wees zuinig op jezelf. Een caravan is maar een ding. Intuïtief heb ik de neiging om zelf dingen te doen als het een kleine moeite is (en dat is het wisselen van een wiel). En die krik had ik aangeschaft omdat ik zelf mijn winter- en zomerbanden omwissel en opsla in onze schuur. Scheelt meer dan 120,- per jaar en de krik kostte 39,-.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Arthurj
Berichten: 670
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Arthurj » vr 30 jun 2023 23:34

Zondermeer Diesel, caravan, auto etc. kan allemaal vervangen worden, gezondheid is iets heel anders, en dat moet je koesteren. Winterbanden/zomerbanden wisselen doe ik zelf, op de oprit, rustig voorbereiden en op mijn gemakje. Behalve afgelopen jaar, in december, toen mijn vader slecht lag en een keuze gemaakt had, toen heb ik het maar laten doen, ik vond het toen gezien mijn gemoedstoestand niet veilig, wel geprobeerd, één wiel, maar snel teruggezet en de garage laten doen. Beter!
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door dieseltijger » vr 30 jun 2023 23:38

Niet onverstandig. Ik ben ooit eens doorgereden na het tanken zonder te betalen nadat ik vernomen had dat mijn grootmoeder overleden was. Je merkt het niet maar je maakt fouten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Arthurj
Berichten: 670
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Arthurj » vr 30 jun 2023 23:49

Klopt, je bent niet meer bij de les.... Maar goed, die krik komt er wel, maar goed kijken wat ik wil, AL-KO heeft er zelf ook ééntje, maar dat is een schaar meen ik. Komt goed.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

gijsdeheer
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 nov 2016 14:01

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door gijsdeheer » za 1 jul 2023 21:36

Ik wilde een Alko reservewieldrager onder onze nieuwe Dethleffs Camper 470 monteren maar kom tot de ontdekking dat hij op de daarvoor bestemde plaats niet past. De achter de as geplaatste mover zit in de weg maar ook loopt daar een 60 mm hoog chassisbalkje in het midden van de caravan. Tenslotte lopen daar ook de slangen van de luchtcirculatie en een gasleiding maar die zou ik nog wel om kunnen leggen.
De gaten voor de Alko drager zitten 800 mm achter de caravan-as, het reservewiel kan door bovenstaande obstakels op 1400 mm achter de as opgehangen worden.
De wielen van onze caravan zijn 215/60 R17"C met een buitendiameter van 695 mm. Die zijn niet met stalen velg verkrijgbaar en mijn dealer raad mij aan om een iets kleiner wiel als reservewiel te nemen; 195/70 15". Met het reservewiel ligt de caravan aan die kant dan dus een kleine 20 mm lager.. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ga de Alko drager een beetje verbouwen zodat hij op de nieuwe positie past zonder de chassisbalken aan te tasten. Bij een bandbreedte van 195 mm houd ik 210 mm vrije ruimte over onder de Alko drager. Zal dat voldoende zijn ivm verkeerdrempels?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door Ab » za 1 jul 2023 22:12

Ik zou geen moeite doen, en het wiel gewoon in de disselbak zetten. Die ondergebouwde reservewielhouders zijn ondingen.
Bij een lekke band zakt de caravan nog eens een cm of 12.
Dan mag je aan de bak om de vastgeroeste houder los te krijgen en het wiel eronderuit zien te krijgen..
Natuurlijk (Murphy) in de stromende regen..

Dan maar 12 kg meer kogeldruk. Dat rijdt nog beter ook meestal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

gijsdeheer
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 nov 2016 14:01

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door gijsdeheer » zo 2 jul 2023 09:32

Dank je Ab.
Door twee elektrische fietsen op de dissel zit ik al aan een kogeldruk van 88 kg en dat is aardig aan z'n max. Had op onze vorige caravan Dethleffs Camper 390 één fiets vóórop en eentje achterop. Beviel ons erg goed maar de dealer raadt dat nu ten sterkste af. Huidige caravans schijnen daar nog minder voor geschikt te zijn dan voorheen.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Welke krik voor reservewiel

Bericht door henkth » zo 2 jul 2023 10:42

Beste gijsdeheer,
In het verleden ben ik ook al eens bezig geweest met het verder naar achteren verplaatsen van de Alko reservewieldrager.
Er zijn wel aanpassingsplaten daarvoor. Zie bijlage.
Ikzelf heb deze platen niet gebruikt.
Groet,
Henk
Bijlagen
tekening verlengplaat.jpg
Reich reserve wiel houder beugel.jpg
Reich reserve wiel houder beugel.jpg (43.71 KiB) 1043 keer bekeken
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”