Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door dieseltijger » za 17 jun 2023 00:52

Volgens mij.....heeft de fabrikant geanticipeerd op een fietsendrager achterop de caravan. Met fiets er op komt de kogeldruk in de buurt.

Sorry, we kunnen wel de hele caravan inventaris stuk voor stuk benoemen die verplaatst kan worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door verpro » vr 23 jun 2023 07:43

Een heel herkenbaar probleem met de Antares. Wij hadden dit ook met onze antares 426. Wij legden altijd het reservewiel in de deur opening zodat het gewicht daar kwam te liggen. En de gasflessen standaard in de auto. Dan kwamen we met moeite op 90 kilo en onze auto mocht 80 hebben.

Bij ons kwam het trouwens door het bed dat aan de voorzijde zat wat een compleet metalen frame was en dus veel kogeldruk opleverde.
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

frankmeulenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: do 10 aug 2023 19:44

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door frankmeulenaar » do 10 aug 2023 21:04

Ik had zelf dit probleem (met een gehuurde Alba 466) opgelost door de gasflessen maar in achterin de auto te zetten (na ze 3x extra dichtgedraaid te hebben), dat paste prima en bracht in mijn geval de kogeldruk binnen de limiet. Was 100 kg bij het ophalen (voortent en 5 stoelen voorin de caravan, pasten niet achterin). Reservewiel had ik niet aan gedacht dat dat zo zwaar kon zijn.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door Morgoth » vr 11 aug 2023 09:45

verpro schreef:
vr 23 jun 2023 07:43
En de gasflessen standaard in de auto.
Dat zou ik dus nooit doen. Ik vraag me af of het überhaupt wel mag. Een gasruimte in de caravan is niet voor niets geventileerd. Bovendien zijn die dingen bij een ongeval een gevaarlijk projectiel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door Jeffr » vr 11 aug 2023 10:06

[re.gif]
Of het mag? Aannamen van mij maar als ik een nieuwe koop gaat hij ook mee in de auto. Dus ik denk dat het mag of het verstandig is dat is wel de vraag. weenie.gif

Ontopic: meten is weten, ik zou die fiets eens van de dissel halen en wat geeft de weegschaal/neuswiel dan aan? Een gemiddelde fiets weegt ook al gauw 20a30 kg.
Behalve als je natuurlijk een racefiets etc er opstaan.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door Daphne » vr 11 aug 2023 10:33

frankmeulenaar schreef:Ik had zelf dit probleem (met een gehuurde Alba 466) opgelost door de gasflessen maar in achterin de auto te zetten (na ze 3x extra dichtgedraaid te hebben), dat paste prima en bracht in mijn geval de kogeldruk binnen de limiet. Was 100 kg bij het ophalen (voortent en 5 stoelen voorin de caravan, pasten niet achterin). Reservewiel had ik niet aan gedacht dat dat zo zwaar kon zijn.
Voortent in of op de auto dan kunnen de gasflessen veilig in de disselbak is m.i. een betere optie.

En als dat niet kan, leg de voortent in het middenpad op de as. Dat lijkt me een betere plek. Onhandig als je in de caravan moet zijn, ja maar liever dan de gasflessen tijdens een lange reis in de auto.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door iemand » vr 11 aug 2023 11:08

Mee eens en de tentzak is toch zo verplaatst, als je erbij moet.

Mijn caravan heeft een eind-keuken, dus daarvoor leg ik de tentzak van de luifel icm de stokken.
Heb je toch als 1e nodig op locatie en anders gaan ze zo de auto in.
Geldt ook voor je electra-kabel(s).

Gewoon op nagaan wat er aan zwaars voorin de disselbak zit en hoe je daar mee om kunt gaan bij 'opbouwen en afbreken'.

Mbt je gas-fles.... hoeveel heb je daarvan bij je en in welk totaal gewicht ?
Ik sleep soms 5 kg gas mee en doe er 3 jaar over om het op te krijgen.
Maar de groene gasfles staat altijd 'veilig' in de disselbak.

En heb je een (mover)-accu ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door Ab » vr 11 aug 2023 11:50

20 kg teveel is ook niet zo erg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Blarp
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 mar 2023 09:37

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door Blarp » vr 11 aug 2023 12:03

Hobby 460UFE, we hebben verschillende beladings schemas afhankelijk of de 2 e- bikes op de dissel meegaan.
Gasflessen in de auto (klemvast achter de voorstoelen in de voeten ruimte), bak onder bed redelijk leeg laten, en veel in de auto (Duster). Naregelen met spullen op de rondzit.
80 kilo reproduceerbaar. Die neuswiel weger is totaal zinloos. Dus weegschaal en plankje.
We reizen met 2 personen en hondje. Anders zou het lastiger zijn idd.

BartSr
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 mei 2021 16:22

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door BartSr » vr 1 sep 2023 11:52

welk bouwjaar is deze hobby? heb ook een 460 Ufe en ben ook zoekende naar meer rijcomfort. Ervoor staat een Ford Focus met 150Pk combi voelt wat onrustig waardoor rijden niet zo relaxed is

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1222
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door fortissimo » vr 1 sep 2023 12:12

Kijk ook eens of je je reservewiel wel mee moet nemen.
Je kan hem bij je hebben, maar heb je een krik en sleutel om het wiel te kunnen verwisselen?
Het is namelijk heel anders dan bij een auto aangezien de caravan veel hoger opgekrikt moet worden door de vering.

Ik heb zelf geen krik en neem ook geen wiel mee.
Heb ik een klapband, dan kan ik sowieso niet meer verder rijden. Ook niet met reservewiel eronder.
Heb ik een lekke band, dan bel ik de pechservice van mijn garage. Die geldt namelijk ook voor aanhangers en caravans.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Ed Diesel
Berichten: 55
Lid geworden op: za 27 mar 2021 08:08

Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog

Bericht door Ed Diesel » vr 1 sep 2023 15:06

Bij mijn Caravelair Antares 466 Family is de kogeldruk indien de caravan leeg is zo laag dat ik zandzakken in de dissel moet gooien om er fatsoendelijk mee te kunnen rijden . Het ligt toch echt aan de manier van beladen. Want leeg is bij mij de kogeldruk net onder de 50kg. Beladen geeft mij altijd een mooie kogeldruk van 80 a 85 kg. Dit is zonder fiets of reservewiel! Als ik er nog een fiets bij zou zetten of een reservewiel of.....allebei, dan ga ik ook ruim over de 100kg heen.
Ford focus 1.5 ecoboost 2015
Caravelair Antares Family 466 2017

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”