Froli systeem direct op lattenbodem?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door stj63 » do 8 jun 2023 01:57

Onlangs een nieuw op maat gemaakt Frans bed matras aangeschaft omdat het oude matras versleten was en meer onrust dan rust bracht :). Het nieuwe matras is een hele grote verbetering maar.... we zakken nog wat te ver door op de lattenbodems. Persoonlijk vind ik deze veel te slap en ook het middendeel is te goed voelbaar. Dit ondanks een 18cm dik koudschuim matras.

Ik overweg nu een Froli systeem aan te schaffen en vraag me af of het dan wellicht beter is de lattenbodems te verwijderen en een 'vaste' ondergrond te monteren. Mijn gevoel zegt dat we nog steeds zullen doorzakken omdat het Froli systeem rust op een ondergrond die nu problemen veroorzaakt. Ik weet dat je er ook een speciale mat onder kan leggen maar vrees dat dat het probleem niet helemaal oplost.

Iemand ervaring hiermee?
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 8 jun 2023 05:59

Wij hebben het Froli systeem laatst geplaatst op de lattenbodem omdat mijn vrouw nogal last had van de overgang tussen de 2 lattenbodems (ligt ze precies op bij een Frans bed ) tot nu toe geen last meer gehad.

Nadeel is dat het matras weer een aantal cm omhoog komt
Voor nu laat ik het zo misschien dat de latten er nog eens onderuit gaan om te vervangen door een vlakke plaat, maar dan moeten er een paar verstevigingen in het frame gezet worden en vooralsnog slapen we een stuk beter.

Heb wel de kruisen zo veel mogelijk op de latten gepositioneerd en liggen nu los zonder het onderlay wel heb ik het idee dat ze enigszins verschuiven als ik het bed omhoog gedaan heb om in de bagageruimte te komen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door Chris » do 8 jun 2023 11:02

Wij hebben een vergelijkbaar systeem in de Knaus zitten, Knaus monteerde dit standaard in deze serie.
Geen Froli, geen idee welk merk het is, maar het ligt fantastisch.
Maar wat je zelf al aanhaalt, de lattenbodem moet wel "solide" zijn.

Is het een idee om de lattenbodem zelf te verstevigen??
De latten zijn altijd van beukenhout.
Haal bij de kringloop een lattenbodem, sloop die uit elkaar en lijm wat latten ( of delen van latten) ter hoogte van je heupen en schouders onder de huidige latten van je bed.
Dan wordt ie een stuk steviger hoor..
Constructie lijm en wat lijmklemmen doen wonderen...
Die schotelveren kan je dan alsnog monteren, want het comfort is zeker erg hoog.
.
Aanpassing lattenbodem.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door stj63 » vr 9 jun 2023 00:03

Paul Vingerhoets schreef:
do 8 jun 2023 05:59
Nadeel is dat het matras weer een aantal cm omhoog komt
Voor nu laat ik het zo misschien dat de latten er nog eens onderuit gaan om te vervangen door een vlakke plaat, maar dan moeten er een paar verstevigingen in het frame gezet worden en vooralsnog slapen we een stuk beter.

Heb wel de kruisen zo veel mogelijk op de latten gepositioneerd en liggen nu los zonder het onderlay wel heb ik het idee dat ze enigszins verschuiven als ik het bed omhoog gedaan heb om in de bagageruimte te komen
Dank voor het delen van je ervaring Paul. Uitgaande van plaatsing op de bestaande lattenbodem is het voor mij geen probleem dat het matras wat hoger komt. Het matras licht nu zo'n 7cm in de bak dus denk ik dat de ruimte er wel is. Ook begrijp ik dat het wel aan te bevelen is het gaas van Froli mee te bestellen zodat bij plaatsing op de bodem e.e.a. ook op z'n plek blijft liggen. Ik denk nog na over de plaatsing, of een vlakke plaat met een paar paar balkjes eronder ter ondersteuning of op de latten die zoals Chris hierboven aangeeft, verstevigd kunnen worden.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door Daphne » vr 9 jun 2023 00:07

Voor ons is het gaas voldoende zonder extra versteviging.

Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ron van den Elskamp
Berichten: 201
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door Ron van den Elskamp » zo 5 nov 2023 15:59

Mijn frans bed zakt ook iets door naar het midden. Heb ik opgelost door er een balkje onder te zetten. Zou zo'n systeem het doorzakken opheffen/verminderen ? Zo'n balkje is ook niet alles, natuurlijk. En heel vervelend als je dat bed optilt of via je serviceluik iets wilt pakken of opbergen.
Jumpy Südwind

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 5 nov 2023 16:34

Nee, de schotels voorkomen geen doorzakken van de lattenbodem want het gewicht blijft gewoon op de lattenbodem drukken.

Voor doorzakken blijft een extra steun de enige oplossing. Misschien kun je een extra balk onder de lattenbodem aanbrengen met steunen aan het einde (een brug zogezegd ) anders het paaltje dat je nu hebt vast maken aan de lattenbodem
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ron van den Elskamp
Berichten: 201
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door Ron van den Elskamp » di 7 nov 2023 19:56

Ooohhww...da´s een goeie, zeg ! thumbup.gif Een brug maken. Waarom kom ik zelf nu niet op zoiets ? scratch.gif
Had ik eigenlijk zelf ook kunnen verzinnen. Nooit aan zoiets als een brug gedacht. stom.gif
Thanx !
Jumpy Südwind

homeonwheels
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door homeonwheels » di 7 nov 2023 21:25

Ron van den Elskamp schreef:
zo 5 nov 2023 15:59
Mijn frans bed zakt ook iets door naar het midden. Heb ik opgelost door er een balkje onder te zetten. Zou zo'n systeem het doorzakken opheffen/verminderen ? Zo'n balkje is ook niet alles, natuurlijk. En heel vervelend als je dat bed optilt of via je serviceluik iets wilt pakken of opbergen.
Mijn lattenbodem heeft ook schoteltjes net als de Knaus hierboven. Van de fabriek wordt een verplaatsbaar pootje geleverd om de lattenbodem in het midden te ondersteunen. Door het (vanuit het serviceluik gezien) iets naar links of rechts te verplaatsen kun je het zo inrichten dat je stoelen of tafel er precies tussen past. In de praktijk een solide maar toch flexibele oplossing. Zonder het pootje gaat de lattenbodem om den duur anders toch doorzakken denk ik.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

Ron van den Elskamp
Berichten: 201
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Froli systeem direct op lattenbodem?

Bericht door Ron van den Elskamp » di 7 nov 2023 22:01

Dat balkje/pootje die er nu onder zit is in principe ook verplaatsbaar. In die zin; ik heb 'm scharnierend gemaakt. Als ik eenmaal sta gaat het pootje naar beneden en blijft zo staan. Bij vertrek gaat het pootje weer omhoog en gaat de ruimte weer 'vol'. Irritante oplossing, omdat ik er moeilijk bij kan om het pootje knap te positioneren. Zit ook niet echt een goed scharnier op. Ik ga voor de 'brug', zoals hierboven beschreven....
Jumpy Südwind

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”