47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Plaats reactie
Gebruikersavatar
uuterwiek
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 mei 2021 13:50

47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door uuterwiek » di 6 jun 2023 23:09

Hallo allemaal, ben nieuw op dit forum en totaal niet bekend met de kip uitvoeringen.

Ben momenteel in het bezit van een oude Burstner club , maar naarstig op zoek naar wat anders.
Menig caravan al reeds bekeken bij diverse caravancentra, totdat mijn vrouw een 47 tdb platinum van 2003 binnenstapte en op slag verliefd was.

We zijn nu ook ook zeker aan het wikken en wegen om deze strakke caravan aan te gaan schaffen. Echter las ik ook bij diverse advertenties op het internet de uitvoering greyline special 47 tdb. op de foto's kon ik niet veel verschil zien als ik ze vergeleek met uitvoering Ultimatum 47 tdb. kan iemand die dit weet mij wellicht hier wat meer duidelijkheid over geven? alvast dank..

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door EricS » wo 7 jun 2023 07:59

De Platinum was een latere uitvoering gebaseerd op de Grey Line. Exacte verschillen kan ik je zo niet vertellen/schrijven...

Wel kan je zelf op onderzoek gaan...zie hier https://kipcaravans.nl/nl/ondersteuning ... brochures/
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door RichTrip » wo 7 jun 2023 09:01

Om de verschillen te weten zal ik eerst de ontwikkelingen van de Grey Line globaal weergeven:

Grey Line Modeljaar 2001: oud interieur (tweedelige platte kastkleppen) en oud type deur (platte binnenzijde zonder netje).

Grey Line Modeljaar 2002: introductie nieuw interieur (gewelfde kastkleppen) en oud type deur (platte binnenzijde zonder netje).

Grey Line Modeljaar 2003: nieuw interieur (gewelfde kastkleppen) en nieuw type deur (dikkere binnenzijde met netje).

De Navigator is alleen geleverd in modeljaar 2002 en volgens mij alleen in de uitvoering 47 TDB. Deze uitvoering heeft geen hageldak (Grey Line heeft dit altijd).

Qua binnenkant is er iets aparts aan de hand. Het interieur van de 2002 Navigator is gebaseerd op de modeljaar 2001 Grey Line (dus ouder) terwijl de deur is gebaseerd op de modeljaar 2003 Grey Line (dus nieuwer).

Het is dus nog niet zo makkelijk uitleggen. Maar afgezien van de nieuwere deur is het in feite een uitloopmodel t.o.v. de Grey Line die in 2002 dus al het nieuwe interieur had. En zoals al aangegeven mist de Navigator het hageldak en heeft daarom ook een wat goedkopere uitstraling, vooral aan de achterkant (o.a. de achterlichten in een soort van bumper waar de Grey Line ze meer heeft geïntegreerd in het polyester achterfront in 1 geheel).

Verder heeft de Navigatior wel een afzuigkap en dakrailing, die heeft de Grey Line niet (alleen als optie).

Het blijft een kwestie van smaak, maar ik ben niet echt gecharmeerd van het oude interieur. Ik heb een modeljaar 2003 Grey Line en ik vindt dat gewelfde interieur veel mooier en tijdlozer.

Maar als jullie die Navigator prachtig vinden, dan is er eigenlijk geen reden om die te laten staan voor een Grey Line. Als de Navigator die jullie hebben gezien wordt geadverteerd als 2003, dan zal het in feite een overjarig model 2002 zijn.

Qua Grey Line nog wel het volgende, deze is optioneel met het Special pakket leverbaar geweest. Dan zit er o.a. een boiler in, vloerverwarming, lichtmetalen velgen en stabielsteunen. Ik schat dat zo'n 90% van de Grey Lines een Special is, maar soms zie ik nog een gewone Grey Line voorbij komen, die mist dan een paar leuke opties. Qua uitvoering/opties is de Navigator overigens redelijk gebaseerd op de Grey Line Special.


Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door EricS » wo 7 jun 2023 12:25

[re.gif]
Zie hier een kenner... thumbup.gif

Echter...je gaat helemaal in op de Navigator...en TS vraagt om een Platinum vs Grey Line... tikfoutjes of...whistle.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door RichTrip » wo 7 jun 2023 12:40

Ahhhh, stom.....waar Navigator staat bedoel ik natuurlijk Platinum.

De Navigator is er vanaf 2003 en is als het ware dezelfde uitvoering als de Platinum. Nu wel met het nieuwe interieur welke op kleine details verschilt met de Grey Line.

Wel is op de Navigator, in vergelijk met de Platinum en Grey Line, de CERS spannings voorziening eenvoudiger zonder geschakelde 12V groepen en binnen/buiten temperatuur.

Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door EricS » wo 7 jun 2023 13:23

[re.gif] thumbup.gif thumbup.gif

Ik werd getriggered...na onze Gey Linewilde ik een Navigator..en wel in een 44. Maar toen kwam een Shuttle 44 op ons pad...8 jaar plezier van gehad, Hadden we achteraf niet weg moeten doen... whistle.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door RichTrip » wo 7 jun 2023 14:46

Een Shuttle is een mooi sportief compact model. Alleen het voorraam dicht laten ;)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door doubleyou » wo 7 jun 2023 18:48

EricS schreef:
wo 7 jun 2023 13:23
[re.gif] thumbup.gif thumbup.gif

Ik werd getriggered...na onze Gey Linewilde ik een Navigator..en wel in een 44. Maar toen kwam een Shuttle 44 op ons pad...8 jaar plezier van gehad, Hadden we achteraf niet weg moeten doen... whistle.gif
Als Kip-liefhebber dan toch niet voor een late Greyline gegaan?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door dieseltijger » wo 7 jun 2023 19:08

RichTrip schreef:
wo 7 jun 2023 14:46
Een Shuttle is een mooi sportief compact model. Alleen het voorraam dicht laten ;)
?Sportief - ik zou niet weten waar het uit blijkt? Het voorraam van onze Shuttle vormt wel een aandachtspunt: Loodzwaar (vanwege de puntige vorm een behoorlijk dik buitenblad) en dusdanig zwaar dat de raamuitzetters zich loswerken uit de sponning. Ander aspect: de achterzijde is niet vlak. Mocht je overwegen om een fietsendrager achterop te plaatsen, dan passen de standaard Thules niet - maar dan moet je (meen ik) een Fiamma monteren die aan de onderzijde bevestigd wordt aan de chassisbalken.

Interieur is licht, redelijk tijdloos, en de kwaliteit is echt goed. Na 19..20 jaar geen veroudering te bespeuren. Zelfs de stoelkussens zijn nog stevig en de bekleding is ook nog origineel en niet versleten. Ik neem aan dat het bij de Greyline identiek is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
uuterwiek
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 mei 2021 13:50

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door uuterwiek » ma 19 jun 2023 23:10

Allereerst excuus voor de late reactie, maar dank voor jullie antwoorden.
We zijn dus wel overstag gegaan voor de Platinum editie en zijn erg blij mee :)
Echter wat mij opviel toen ik het kenteken thuis gestuurd kreeg, is dat er op de caravan de benaming TDB staat en op het kenteken geregistreerd 47SGB.
Heb in de oude brochures gekeken op de Kip website maar daar word ook geen SGB vernoemd.

Verder ben ik benieuwd wat een ieder opbergt in dat gekke rare kastje aan de linkerkant bij de deur, want dat vind ik echt onlogisch gebouwd.
Wat moet je daar nu in vredesnaam instoppen? :)

Heb ik nog een klein technisch vraagje....(want dat is iets wat ik absoluut niet ben)
Onze Platinum edition is ook in het bezit van een Enduro 305 mover, echter heeft ons caravancentrum mij de caravan verkocht zonder accu,
omdat de vorige eigenaar zijn dikke zware YellowTop accu eruit gehaaldhad aan gezien die nog gloednieuw was. ik heb omwille van het ontbreken van de accu nog een mooie korting af kunnen dingen, maar wel met de garantie dat de mover goed is. en dat is hij gelukkig.

Ik heb er voor gekozen om een Enduro 30Ah ithiumaccu aan te schaffen omdat deze aanzienlijk lichter is t.o.v. de yellowtop accu, en ik de intentie heb om mijn 2 elektrische fietsen nog mee te nemen op een nog aan te schaffen disseldrager. dus daar heb ik weer een paar kilo's gewichtsreductie mee gecreëerd aan de voorkant van de caravan. Op de oude installatie bij de vorige eigenaar zaten een plus en een min draad om naar allerwaarschijnlijkheid de oude accu bij te laden. zie foto.Kan ik deze draden gewoon weer gebruiken om de enduro accu continu bij te laden?
Of moet ik in de zitbank waar het schakelrelais en de accu in gebouwd zijn een 220v stopcontact maken om de bijgeleverde lader van mijn nieuwe accu daar aan te kunnen sluiten? Zouden deze draden rechtstreeks achter de die Cers 20-D komen? of zal er nog ergen een acculader verstopt zitten die de oude accu aanstuurde? Wellicht in dat gekke kleine smalle kastje onder de bodem? Zijn er technische mensen die dit wellicht lezen, en mij hier een antwoord op kunnen geven?
Alvast dankbaar..

Groet,

Luuk
Bijlagen
IMG_4847.jpeg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door dieseltijger » di 20 jun 2023 00:44

Je moet een aparte lader bij de Enduro accu gebruiken die je met een driepolige stekker aansluit op een speciale ingang op de accu.

In tegenstelling tot wat bij een loodaccu het geval is, kan 1 cel overladen worden terwijl de andere cellen nog niet vol zijn. Een volgeladen lithiumcel blijven doorladen leidt tot gasontwikkeling, opzwellen van de cel en brand.

De aparte ingang komt uit op een battery management schakeling, die bewaakt dat alle cellen ongeveer dezelfde ladingsgraad krijgen, en de laadstroom ook afknipt bij volle lading.

Liontron, Powerextreme, en victron hennen dat bms dusdanig zwaar gedimensioneerd dat het bestand is tegen ontlaad stromen van 100 Ampère, en hebben dat aan de polen gekoppeld. Daar zou je wel kunnen laden via de polen.

Jij moet dus een Enduro lader kopen en die op 220v aansluiten. Gaat bij mij al 10 jaar goed, en 30 ah is zelfs overgedimensioneerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door RichTrip » di 20 jun 2023 08:44

Gefeliciteerd met de Platinum!
  • Vergeet wat er op het kenteken staat, dat komt nooit overeen met het type zoals op de caravan en in de folder is vermeld.
  • Wij hebben ook een Lithium accu (PowerXtreme) van maar 10Ah. Wordt niet gebruikt als boordaccu, alleen voor de mover. Zeer happy mee en ik zit nooit met een lege accu. En maar 2 kilo blij.gif
  • Zoals Dieseltijger al aangaf, de Lithium accu heeft zijn eigen oplader en oplaadaansluiting op de accu. NOOIT op een andere manier opladen (bijvoorbeeld via de polen)!
  • Wat dat kastje betreft, meestal vindt je er wel een bestemming voor tijdens het gebruik van de caravan.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
uuterwiek
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 mei 2021 13:50

Re: 47 tdb platinum en/of grey line special 47 tdb

Bericht door uuterwiek » di 20 jun 2023 09:07

Duidelijk verhaal mannen, thnxs voor de feedback. ik laat de draden van de vorige installatie vervalen en moet maar even kijken hoe ik een 220v aansluiting in de bank fabriceer waar de accu in staat. Zal niet mee vallen, want het e.e.a. qua bedrading is toch goed weggewerkt af fabriek :)

Plaats reactie

Terug naar “Kip”