Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Bij de aankoop van de Kip heb ik als groentje natuurlijk niet goed gekeken naar zachte plekken. Later bleek dat de hoeken van het hefdak aan de achterkant zacht zijn. Aan de ene kant houden de schroeven van de strip om het tentdoek vast te zetten niet meer.
Ik heb het forum al vele malen door gestruind met de zoekfunctie, maar heb nog geen manier kunnen vinden om dit te repareren. Het gaat over een oppervlakte van 2x 15x15 cm. De buiten en binnenkant is onbeschadigd. Alleen het spul er tussen is zacht geworden.
Is er iets wat er bijvoorbeeld ingespoten kan worden om het te verharden?
Wie heeft er een oplossing?
Groeten Henk
Ik heb het forum al vele malen door gestruind met de zoekfunctie, maar heb nog geen manier kunnen vinden om dit te repareren. Het gaat over een oppervlakte van 2x 15x15 cm. De buiten en binnenkant is onbeschadigd. Alleen het spul er tussen is zacht geworden.
Is er iets wat er bijvoorbeeld ingespoten kan worden om het te verharden?
Wie heeft er een oplossing?
Groeten Henk
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Ik heb hetzelfde gehad met onze kip Kompakt 300, wat wij eraan hebben gedaan is het hefdak eraf halen, en helemaal uit elkaar halen, en nieuw hout erin zetten. In het kluscaravan topic heb ik hier meer over geschreven. Ik denk dat iets erin spuiten geen goede oplossing is, omdat dan waarschijnlijk de nieten waarmee het hefdak doek vastzit niet meer pakken, en dat doek moet aan de binnenkant los om bij het hout te komen.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Cahummel, bedankt voor de reactie. Vreemd dat ik het met de zoekfunctie niet kon vinden.
Zit de aluminium strip waar het doek tussen zit aan de onderkant van het dak (buitenzijde) in hout geschroefd? Want enkele schroeven houden niet meer.
Als ik het goed begrijp heb je de binnenbekleding van het hefdak er compleet afgehaald. Klopt dat?
Zit de aluminium strip waar het doek tussen zit aan de onderkant van het dak (buitenzijde) in hout geschroefd? Want enkele schroeven houden niet meer.
Als ik het goed begrijp heb je de binnenbekleding van het hefdak er compleet afgehaald. Klopt dat?
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
viewtopic.php?f=121&t=15352&hilit=blefke
Hier vind je de volledige geschiedenis
Hier vind je de volledige geschiedenis
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Dat doek zit aan de binnenkant van het hefdak vastgeschroefd met plaatwerk, waaronder het zit vastgeniet aan hout. Aan de caravan kant zit het vast met een hele hoop nieten, met daarover heen een aluminium sierstrip met daarin een plastic bied.hedetro schreef: ↑ma 5 jun 2023 19:11Cahummel, bedankt voor de reactie. Vreemd dat ik het met de zoekfunctie niet kon vinden.
Zit de aluminium strip waar het doek tussen zit aan de onderkant van het dak (buitenzijde) in hout geschroefd? Want enkele schroeven houden niet meer.
Als ik het goed begrijp heb je de binnenbekleding van het hefdak er compleet afgehaald. Klopt dat?
Het klopt dat ik de bekleding helemaal los heb gehad, sterker, ik heb het hele dak eraf gehad. Dat gaat als volgt: eerst alle sierstrips van het dak losmaken, dan alle nieten eruit, voor het eruit halen van de nieten, met twee spanbanden het dak iets naar beneden trekken voor en achter, dan de borgpennen uit de gasveren halen, aan de onderkant, dan de spanbanden losmaken en het dak eraf halen. Dan kun je aan de bovenkant de aluminium sierstrips verwijderen, en dan kun je de buitenbeplating van het hefdak losmaken (kit weghalen met lappen en veel lampolie), dan kun je het hout zien, en eventueel vervangen. Let op, wij dachten dat de rot mee zou vallen, maar de helft van het hout was weg.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Die heb ik doorgenomen, maar daar vond ik niet waar ik naar op zoek was. Ik wil graag de constructie van het dak weten, dan kan ik een reparatie plan maken.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
(dan alle nieten eruit, voor het eruit halen van de nieten) zitten er aan de hefdak kant ook nieten? Ik dacht dat de alu strip het doek vast hield. Aan de onderkant ook nieten?
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Die heb ik nu gelezen. Zeer informatief.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Zie ik het goed dat bij de 300 er maar een schuine kant aan het hefdak zit? Bij de 400 in ieder geval twee.
Welk materiaal zit er tussen de alu plaat en de binnenbekleding?
Welk materiaal zit er tussen de alu plaat en de binnenbekleding?
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Tussen alu plaat en binnenbekleding zit piepschuim en houten rachels. Bij ons waren die voor een deel ook aangetast, dus die ook vervangen en erin gelijmd met constructielijm (de bruisende variant, want die vult ook enigszins), maar gebruik niet te veel, want dan moet je bikken.
Aan de schuine kant zit de lat (die onder het plaatwerk aan de zijkant van het hefdak zit) doorgeschroefd met een grote schroef van buiten naar binnen, onder de aluminium sierstrip.
Aan de schuine kant zit de lat (die onder het plaatwerk aan de zijkant van het hefdak zit) doorgeschroefd met een grote schroef van buiten naar binnen, onder de aluminium sierstrip.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Hartelijk dank voor de info. Winterklus dus.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Ja dat was het voor ons ook! Succes!
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Inmiddels deze winterklus aangepakt en al een eindje op weg.
Het verwijderen van het doek was vrij eenvoudig, Alles schroeven uit de aluminium strip aan de hefdak zijde er uit gedraaid en dan de nieten er uit.
De vier gasveren los en klaar.
Het dak ligt op een grote tafel binnen en de caravan afgedekt met zeil in de winterstalling.
Als ik het over de achterzijde heb dan bedoel ik de kant die aan de achterzijde van de caravan zat. Het dak is nl. symmetrisch.
Aan de achterkant was het geheel in de hoeken rot. In hoeverre kon ik niet zien. Dus maar een begin gemaakt met de hoeklijsten aan de zijkanten te verwijderen. Daarna de lijst op het schuine kantje van het dak los gemaakt. Daarna het dak omgedraaid en aan de binnenkant de afdekking van het rubber los geschroefd en de nieten verwijderd. Ik had dit gedaan aan heel de achterkant en tot de helft van de zijkanten. Later bleek dat dit over de hele lengte van de zijkanten moest vanwege de afdeklijst over de zij lat.
Hierna voorzichtig een begin gemaakt met het verwijderen van de dakplaat in de zachte hoeken. Daar waar de handgrepen zitten en de borging. De beplating kwam er in kleine stukje af. Helemaal rot. Alle zachte plekken er van gehaald en de rest van de dakplaat heb ik nog laten zitten. Bij verdere demontage van beplating aan de schuine kant, ontdekte ik dat er drie latten in zitten. Alle drie rot. Deze ook verwijderd en de dak beplating verder verwijderd. Met een multietool de dakplaat op 61 cm van de achterkant door gezaagd en daarna het restant van de harde beplating gewoon voorzichtig van het tempex afgetrokken.
Hierna alle houtwerk opgemeten en door een mannetje laten maken. De drie latten aan de schuine kant zijn profielen. Zie tekening.
De zijkanten waren verder rot dan ik had gedacht, dus daar moest ook de beplating ver af en hout vernieuwd worden.
Het verwijderen van het doek was vrij eenvoudig, Alles schroeven uit de aluminium strip aan de hefdak zijde er uit gedraaid en dan de nieten er uit.
De vier gasveren los en klaar.
Het dak ligt op een grote tafel binnen en de caravan afgedekt met zeil in de winterstalling.
Als ik het over de achterzijde heb dan bedoel ik de kant die aan de achterzijde van de caravan zat. Het dak is nl. symmetrisch.
Aan de achterkant was het geheel in de hoeken rot. In hoeverre kon ik niet zien. Dus maar een begin gemaakt met de hoeklijsten aan de zijkanten te verwijderen. Daarna de lijst op het schuine kantje van het dak los gemaakt. Daarna het dak omgedraaid en aan de binnenkant de afdekking van het rubber los geschroefd en de nieten verwijderd. Ik had dit gedaan aan heel de achterkant en tot de helft van de zijkanten. Later bleek dat dit over de hele lengte van de zijkanten moest vanwege de afdeklijst over de zij lat.
Hierna voorzichtig een begin gemaakt met het verwijderen van de dakplaat in de zachte hoeken. Daar waar de handgrepen zitten en de borging. De beplating kwam er in kleine stukje af. Helemaal rot. Alle zachte plekken er van gehaald en de rest van de dakplaat heb ik nog laten zitten. Bij verdere demontage van beplating aan de schuine kant, ontdekte ik dat er drie latten in zitten. Alle drie rot. Deze ook verwijderd en de dak beplating verder verwijderd. Met een multietool de dakplaat op 61 cm van de achterkant door gezaagd en daarna het restant van de harde beplating gewoon voorzichtig van het tempex afgetrokken.
Hierna alle houtwerk opgemeten en door een mannetje laten maken. De drie latten aan de schuine kant zijn profielen. Zie tekening.
De zijkanten waren verder rot dan ik had gedacht, dus daar moest ook de beplating ver af en hout vernieuwd worden.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Hierna kon ik wat gaan opbouwen. Enkele latten er ingelijmd en geschroefd.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
De foto's komen niet altijd in de goede volgorde te staan zie ik.
Uiteindelijk al het houtwerk er in terug, behalve de dakplaten.
Uiteindelijk al het houtwerk er in terug, behalve de dakplaten.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Inmiddels liggen de dakplaten er in en zijn de afdek latjes er ook over gelijmd.
De platen zijn 3,6 mm multiplex die ik aan beide zijden heb gelakt. Verlijmd met acrylaat kit om de ontstane ruimte van het beschadigde tempex op de vullen.
Gewoon om de 5 cm een rol kit en de plaat zachtjes met een zachte behangroller op hoogte gedrukt. Was een tip van een kenner. De afdek latjes zijn met TEC gelijmd. In de ruimte onder de handgrepen zat geen isolatie. Nu wel 10mm tempex.
De platen zijn 3,6 mm multiplex die ik aan beide zijden heb gelakt. Verlijmd met acrylaat kit om de ontstane ruimte van het beschadigde tempex op de vullen.
Gewoon om de 5 cm een rol kit en de plaat zachtjes met een zachte behangroller op hoogte gedrukt. Was een tip van een kenner. De afdek latjes zijn met TEC gelijmd. In de ruimte onder de handgrepen zat geen isolatie. Nu wel 10mm tempex.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Ben nu zover dat ik een beslissing moet nemen om alleen de nieuwe plaatjes af te lakken of dat ik het gehele dak in dezelfde lak zet.
Ik weet alleen niet welke primer ik zou moeten gebruiken. Is het kunststof of ander materiaal dat op de originele plafond plaat zit?
Ik weet alleen niet welke primer ik zou moeten gebruiken. Is het kunststof of ander materiaal dat op de originele plafond plaat zit?
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Nou nou Henk....
Je hebt al 2 grote mazzels...
2 Rechterhanden en een ruimte waar je kan werken.
Grondig aangepakt is het zeker....
Chapeau..
Je hebt al 2 grote mazzels...
2 Rechterhanden en een ruimte waar je kan werken.
Grondig aangepakt is het zeker....
Chapeau..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Wat een klus! Knap dat je het allemaal zo grondig aanpakt.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Hoi Henk,
Flink rot, maar goed gefikst tot nu toe!!! Die van ons was er iets minder erg aan toe. Wij hebben de binnen beplating eerst geverfd met witte multiprimer (want hout en kunststof door elkaar), ik dacht van Avis. Daarna twee lagen zijdeglans wit van Sigma.
Flink rot, maar goed gefikst tot nu toe!!! Die van ons was er iets minder erg aan toe. Wij hebben de binnen beplating eerst geverfd met witte multiprimer (want hout en kunststof door elkaar), ik dacht van Avis. Daarna twee lagen zijdeglans wit van Sigma.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Bedankt voor de complimenten en Cahummel bedankt voor de info. Ik ga Avis eens uitzoeken.
Handig zijn is één, maar kennis krijgen, daarvoor ben je afhankelijk van anderen. Daarom zijn forums, zoals ook deze een grote bron van informatie en deel ik ook graag wat er wel en niet lukt. Zonder dit forum was ik hier ook niet aan begonnen. De posts van Cahummel en Blefke waren zeer nuttig.
Nogmaals bedankt en ook het laatste deel blijf ik delen.
Handig zijn is één, maar kennis krijgen, daarvoor ben je afhankelijk van anderen. Daarom zijn forums, zoals ook deze een grote bron van informatie en deel ik ook graag wat er wel en niet lukt. Zonder dit forum was ik hier ook niet aan begonnen. De posts van Cahummel en Blefke waren zeer nuttig.
Nogmaals bedankt en ook het laatste deel blijf ik delen.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Zoals belooft, de verdere afwerking van het dak.
Bij het omkeren van het dak zag ik dat de lak was beschadigd en omdat deze er erg oud en versleten uit zag heb ik besloten deze een goede verf beurt te geven.
Alles grondig geschuurd en een multiprimer er op gezet met de roller. Hierna twee Sigma S2U lak lagen ook weer met de roller. Hierna de oude hoeklijsten er weer opgezet. Ik had nieuwe gekocht voor de zekerheid, maar ze waren niet nodig. Ik heb ze nu ter overname. De rubbers met kit er onder natuurlijk. Dit was in het begin wat lastig maar het ging steeds makkelijker. Hierna de strippen aan de voor en achterkant. Goed in de butyl kit Dekasyl MS2. Bij het aandraaien kwam de kit er aan alle kanten uit geperst. Net als bij de hoeklijsten ook de schroefgaatjes gevuld met kit. Het weg halen van de kit dat er buiten kwam gaat simpel door met de vinger steeds een stukje er langs te strijken. Het plakt soms aan de vingers, maar wanneer je de kit aan je vinger op een ander stukje plakt gaat het van je vinger af. Zo gaat dat ook langs de strippen. Hierna de sierbies in de profielen gedrukt. Dit heb ik gedaan volgens de methode van Judith Midema van Caravanity.
https://www.caravanity.nl/blog/2023/03/ ... vervangen/ Werkt perfect. Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar kan het hier niet uploaden.
De eind kapjes op de dwars strippen gezet, waar bij ik ook weer overvloedig kit heb gebruikt en de sierbies een stukje heb door laten lopen en tegelijk met het kapje heb vast geschroefd.
Wat nu nog rest is het dak er terug op te zetten. Dit kan pas wanneer de Kip weer van stok is.
Bij het omkeren van het dak zag ik dat de lak was beschadigd en omdat deze er erg oud en versleten uit zag heb ik besloten deze een goede verf beurt te geven.
Alles grondig geschuurd en een multiprimer er op gezet met de roller. Hierna twee Sigma S2U lak lagen ook weer met de roller. Hierna de oude hoeklijsten er weer opgezet. Ik had nieuwe gekocht voor de zekerheid, maar ze waren niet nodig. Ik heb ze nu ter overname. De rubbers met kit er onder natuurlijk. Dit was in het begin wat lastig maar het ging steeds makkelijker. Hierna de strippen aan de voor en achterkant. Goed in de butyl kit Dekasyl MS2. Bij het aandraaien kwam de kit er aan alle kanten uit geperst. Net als bij de hoeklijsten ook de schroefgaatjes gevuld met kit. Het weg halen van de kit dat er buiten kwam gaat simpel door met de vinger steeds een stukje er langs te strijken. Het plakt soms aan de vingers, maar wanneer je de kit aan je vinger op een ander stukje plakt gaat het van je vinger af. Zo gaat dat ook langs de strippen. Hierna de sierbies in de profielen gedrukt. Dit heb ik gedaan volgens de methode van Judith Midema van Caravanity.
https://www.caravanity.nl/blog/2023/03/ ... vervangen/ Werkt perfect. Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar kan het hier niet uploaden.
De eind kapjes op de dwars strippen gezet, waar bij ik ook weer overvloedig kit heb gebruikt en de sierbies een stukje heb door laten lopen en tegelijk met het kapje heb vast geschroefd.
Wat nu nog rest is het dak er terug op te zetten. Dit kan pas wanneer de Kip weer van stok is.
Met vriendelijke groet Henk.
Kip Kompakt 400 1989
Kip Kompakt 400 1989
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Ziet er strak uit
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Waterschade hoeken hefdak Kip 400
Goed man! Geeft toch weer veel voldoening als je iets niet alleen gerepareerd maar zelfs verbeterd hebt. Ziet er degelijk uit. Leuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje