Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8056
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Ron » do 25 mei 2023 14:55

Nee ik weet het niet precies.
En de caravan ligt er als een blok achter.
Ondanks dat de caravan 1250 kg weegt in vakantie trim.
En de auto dit ook max mag hebben.

Net op de A27 een vrachtwagen met 10 Australs ingehaald.
Prachtige auto, en zijn dus op weg naar de dealer.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Gerrie » do 25 mei 2023 14:56

Dank je Ronk.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door daniel1975 » do 25 mei 2023 16:40

Fraaie auto.
Hybride beste optie voor caravanners. Deze staat bij mij ook op het lijst over 1.5 jaar.

Ouders hebben hele leven Renault gereden, vanaf de R18. Nooit echt gedoe gehad. Toen 1x naar een Opel Zafira en die ging roesten, oh irony…. (geen grap).

Peter Vermeulen
Berichten: 1
Lid geworden op: za 26 aug 2023 14:25

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Peter Vermeulen » zo 27 aug 2023 11:14

Fam de Goeij schreef:
wo 24 mei 2023 11:39
We hebben afscheid genomen van onze Grand Scenic

Deze auto is uit de produktie en we kregen een heel hoge inruil prijs haphop.gif op een nieuwe Austral.
De Austral techno esprit Alpine E-Tech full Hybrid 200 is het geworden .Rood met zwart dak.
Solo een heerlijk rijdende automaat, hybride en stekkerloos die behoorlijk lange ritten op alleen elektra kan rijden .En op korte stukken zijn grootste accu snel weer bij laadt! thumbup.gif

De trekhaak zit er al op . Later in het jaar laat ik horen hoe het trekken van de caravan 1500 kg verlopen is.
Caravantrekker laat in ieder geval al goede scores zien .
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met de Renault Austral als trekauto. Deze auto staat ook op mijn shortlist. Met de kleinere accu, die door de motor weer wordt opgeladen, vraag ik me wel af hoe de Full-Hybride (200 PK / 205NM) zich houdt in bijvoorbeeld de bergen (de motor moet opladen en de wielen aandrijven tegelijk). De specificatie van max 205 nm koppel lijkt me overigens erg aan de lage kant voor een auto met 200 PK. ;)

Hoe grote vraag is dan ook hoe de auto is bevallen?

Paul Vingerhoets
Berichten: 2443
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 27 aug 2023 13:05

Op het moment dat er veel vermogen gevraagd wordt zal waarschijnlijk de accu niet bijgeladen worden ook al is die leeg pas als de vermogensvraag minder wordt gaat die weer bijladen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door dieseltijger » zo 27 aug 2023 13:41

Dit draadje komt mij weer onder de ogen - even op autoweek de specs opgezocht. De specs...niet verkeerd: 3 cylinder turbo motor. Geen belachelijk hoog vermogen, en echt zuinig - niet nep-zuinig zoals opgegeven wordt bij de plugins. Volgens mij - zit het financieel, qua looks en qua verschijning op een "sweet spot". Mooi!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Mr.Rico » zo 27 aug 2023 19:58

1492kg eigen gewicht en 1500kg op de trekhaak blijkbaar leren ze het niet. Maar verder, opgevoed met Renault's (16-5-18-21, zelf een Clio en Laguna) wederom een mooie auto, dat snappen ze dan wel weer in FR. Ben heel benieuwd naar de ervaringen ermee.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18387
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door deusjevo » zo 27 aug 2023 20:38

Ach, 2 personen en wat bagage en die auto weegt 2000 kilo en dan zit je op verhouding van 75% met 1500 kilo aan de haak
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Gerrie » zo 27 aug 2023 21:22

Laten we nu niet doen of Renault de enige is met (te) hoge trekgewichten. Kijk eens bij de veel gewaardeerde auto’s van de VAG groep en Mazda. Misschien hebben ze gewoon veel vertrouwen in hun producten.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Mr.Rico » zo 27 aug 2023 22:17

Daarom, praktijk versus theorie, laat.het maar horen wat de eindgebruiker er van vindt, zegt meer dan de de nummers op papier (internet)., ben benieuwd wat het in de praktijk is.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk



Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Gerrie » ma 28 aug 2023 09:00

Wat je er achter hangt is toch je eigen verantwoordelijkheid. Er is niemand die zegt dat je tot het uiterste wat op papier is toegestaan er achter moet hangen. Waar de grens ligt moet iedereen zelf bepalen. De huidige captur die wij hebben mag 1500 kg trekken. Trek er nu ongeveer 1200 mee en vind zelf dat rond de 1300 kg wel de max is. Maar dat zal voor iedereen anders zijn. Hoeveel rij je er mee, wat is je ervaring, hoe hard wil je er mee rijden en zo zijn er nog wel meer factoren. Het is alleen maar fijn dat de fabrikant je daar niet zo in beperkt. Je gezond verstand gebruiken.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door dieseltijger » ma 28 aug 2023 09:28

En....testen (hoewel volkomen zinloos volgens de hier heersende mening). Je koopt het vehikel, tikt er 40+ k voor af - huur, regel, vraag een uitvoering met trekhaak en kijk of het weggedrag jou bevalt met jouw caravan erachter. Maar het ziet er uit als een lekker hapje qua verschijning en eigenschappen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Gerrie » ma 28 aug 2023 11:28

[re.gif] Ik heb bij de aanschaf van een nieuwe auto (en dat zijn een paar geweest) nog nooit kunnen testrijden in ernnauto met trekhaak. Tweede hands zal de keuze daarin groter zijn. Oh ja bij Subaru kan dat vaak wel.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door dieseltijger » ma 28 aug 2023 12:45

Dit merk vormt een uitzondering. zij stimuleert dit zelfs. Ik heb het de afgelopen 20 jaar slechts twee keer gedaan:
1. Aanschaf nieuwe caravan;
2. Overgang van een benzine wagen naar een gebruikte Avensis Diesel. (Rijdt een Diesel nou zoveel beter)?

In beide gevallen was ik verre van onder de indruk van vooral (het gebrek) aan prestaties. En de wonderverhalen over een Diesel herkende ik tijdens de proefrit niet (te kort, geen ideale omstandigheden). Wat wel hielp: ik wist waar ik voor zou kiezen en wat ik kon verwachten (traagheid).

Bleek achteraf mee te vallen, als je eenmaal weet bij welke toerentallen de auto een acceptabel vermogen had. Dus per definitie had ik teleurstelling uitgesloten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Gerrie » ma 28 aug 2023 17:06

Conclusie is dus , zoals velen zeggen en jij nu ook uit eigen ervaring , een proefrit met een caravan er achter zegt niets.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door 4Motion » ma 28 aug 2023 17:16

Er staat een artikel in het freelife acsi magazine ivm de austral. De reviewer is positief maar wel kritisch ivm het meedraaien van achterwielen bij maken van een korte bocht. Dit is een optie op deze wagen maar met caravan blijkbaar niet zo handig, zeker niet in combi met fietsdrager. Iets om rekening mee te houden, wist niet dat dit in samenwerking met caravan kan problemen opleveren. Al is problemen veel gezegd: eerder extra voorzichtigheid geboden...

Hebben jullie deze optie?
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door dieseltijger » ma 28 aug 2023 20:25

Gerrie schreef:
ma 28 aug 2023 17:06
Conclusie is dus , zoals velen zeggen en jij nu ook uit eigen ervaring , een proefrit met een caravan er achter zegt niets.
Onjuist. Resultaat: ik wist wat me te wachten stond. Als ik het absoluut onacceptabel vond, was er geen Avensis Diesel aangeschaft. Het is mijn eer te na is blind iets aanschaffen, en achteraf lopen piepen. Zo eenvoudig is het gewoon - ik kan het ook niet helpen.

Ik vond en vind de Golf 1.4 Tsi met turbo lekkerder en rustiger rijden in combinatie met onze caravan (verhip....proefrit 3, helemaal vergeten.). Had een mooier interieur (zacht-plastic, wat meer bling, blauwe led-verlichting bij de beenruimte. Maar die was duidelijk minder ruim, en wat duurder qua onderhoud en was duurder in aanschaf.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3531
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door troapel » di 29 aug 2023 07:25

4Motion schreef:
ma 28 aug 2023 17:16
De reviewer is positief maar wel kritisch ivm het meedraaien van achterwielen bij maken van een korte bocht. Dit is een optie op deze wagen maar met caravan blijkbaar niet zo handig, zeker niet in combi met fietsdrager.
Wat is hierbij het probleem dan?
Ik heb ook meesturende achterwielen, 4-Control genaamd. Ik heb hier ook met caravan geen problemen of aandachtspunten mee geconstateerd. Het voelde wel even ‘vreemd’ aan met de caravan, want ik moest er even aan wennen. Maar dat had ik ook toen ik er solo mee ging rijden. En nu weet ik niet anders meer. Je kan met zo’n lap van een auto hierdoor best vlot over een rotonde heen omdat je veel minder hoeft te sturen. Ik snap niet dat je dat als een nadeel kan zien.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door dieseltijger » di 29 aug 2023 08:02

Interessant! Merk je dat je met inparkeren en korte bochtjes een kortere kromtestraal hebt? Is het ook merkbaar bij hogere snelheden (zeg: bochtige bergweggetjes)? Is het een actief systeem verbonden aan het stuurmechanisme of een soort Delta-as (om in caravantermen te blijven spreken)?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4050
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door Gemineye » di 29 aug 2023 09:16

Mijn superb zou dat ook wel mogen hebben. Die heeft een draaicirkel van een olietanker. Ik snap ook niet dat je dat als nadeel zou kunnen zien; hij stuurt maar een klein beetje mee, de wielen gaan echt niet haaks om hoor ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3531
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door troapel » di 29 aug 2023 11:45

[re.gif] [re.gif]

Tot ongeveer een snelheid van 60 km/h sturen de achterwielen tegen (dus kan je krapper de bocht om), boven die snelheid sturen ze mee. Dat laatste merk ik eigenlijk niet. Maar dat tegensturen weldegelijk. Ik merk echt dat ik veel krapper om de bocht kan. Als ik mijn stuur helemaal omdraai en in de buitenspiegel kijk kan ik de achterband een heel klein stukje uit de wielkast zien komen.

Hoe het allemaal precies werkt weet ik dan weer niet.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door dieseltijger » di 29 aug 2023 13:18

Fascinerend. Ik ken het alleen van vrachtwagen trailers. Dat vindt plaats met een stang.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door erichendri » di 29 aug 2023 13:54

4WS bestaat al vanaf ±1990 en zat op de mazda 626 en honda prelude.
Daarna volgde met regelmaat andere merken en modellen.
Ik denk dat je vooral bij een korte dissel en gemonteerd fietsenrek moet opletten.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3531
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door troapel » di 29 aug 2023 14:17

dieseltijger schreef:
di 29 aug 2023 13:18
Fascinerend. Ik ken het alleen van vrachtwagen trailers. Dat vindt plaats met een stang.
Bussen hebben het ook. Dubbele as achter waarvan dan eentje gestuurd.

De eerste keer is het echt even wennen, want je denkt dat de kont van de auto uitbreekt maar dat is dus niet zo. Nu ik eraan gewend ben voel je het niet meer. Ik liet een keer een collega een stukje in m’n auto rijden omdat hij twijfelde om ook een Talisman te kopen. Die schrok heel erg toen hij de rotonde opstuurde, want hij stuurde veel te veel en nam bijna de stoeprand mee. awhoea.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Hybride auto gekocht Renault Austral

Bericht door dieseltijger » di 29 aug 2023 14:58

Ik zag het...5 graden maximale wieluitslag. Best wel veel. En waarschijnlijk gestuurd met een servomotor. Toe maar. De AVensis is ook een redelijke lerp - laat staan dat je een Superb hebt. Daar zou het zeker wel toegevoegde waarde hebben. (niet te vergelijken met een bus uiteraard).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”