Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Paul_123 » vr 5 mei 2023 11:46

Nadat ik mij netjes heb voorgesteld (zie topic 'voorstellen') wil ik jullie graag deelgenoot maken van ons nieuwe caravan project. We hebben sinds een paar weken een Kip Hyline 49TS uit 1994. De bedoeling was, zoals we eerder gedaan hebben, deze van binnen op te knappen (grondig schoonmaken, aanpassen indeling, schilderen, onderdelen vervangen/repareren, etc.). Allemaal niet zo'n probleem, aangezien we dit eerder gedaan hebben. Nu blijkt onze Kip toch wat meer vochtschade (lees: houtrot) te hebben dan gedacht bij de aankoop. Flink balen dus, want dat betekent meer werk dan gedacht, balen dat ik niet beter gekeken heb, en natuurlijk weer wat zaken die ik nog niet eerder gedaan heb. Maar zoals Pipi Langkous al zei, ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan 😊
Na wat flinke regen toen de caravan op de oprit stond, bleek er al lekkage te zijn binnen aan de rechtervoorkant. Na wat verder kijken, drukken en doorheen drukken, zag ik dat het erachter nat was.

De caravan staat inmiddels droog onder de overkapping naast het huis, dus het demonteren is al begonnen. Aan de andere (rechter) zijkant bleek op dezelfde plek ook lekkage geweest te zijn en was het hout echt al verrot (niet vochtig, dus wellicht oudere vochtschade). Ik heb inmiddels de hele rondzit aan de voorkant eruit gehaald. Het schot tussen dissel en woongedeelte bleek ook zacht aan de onderkant (onderste 5 a 10 cm). Nu voelen jullie hem misschien al aankomen, hoe meer je weghaalt, hoe meer je te zien krijgt en dat was niet bepaald vrolijk makend. De dissel bodem blijkt rot en ook de rand van 1 van de disseldeuren had bijna weggerotte stukken.
Oorzaak van dit alles is terug te herleiden naar de aluminium strips boven en rubberen randen in disseldeur (deels harde kit, weinig kit en verkeerde kit (siliconen)). Ik wil ook het gehele aluminium hoekprofiel langs het hele dak opnieuw kitten (aan de achterkant zitten nog meer van dit soort verrassingen ben ik bang).
Zie bijgevoegde foto’s voor wat meer beeld bij het verhaal …
IMG_0969.JPG
dissel
IMG_1059.JPG
dissel hoek met zeil
IMG_1063.JPG
dissel hoek zonder zeil
Mijn eerste vraag gaat over het herstellen van de bodem in de dissel. Ik heb op het forum al wat meer informatie hierover gevonden, maar lijkt toch soms net weer een andere situatie te zijn. Dus tips zijn welkom. Mijn plan is nu om zoveel mogelijk vrij te maken, dat ik er goed bij kan en het rotte hout kan verwijderen en vervangen (ik lees multiplex en epoxy?), maar de bodem is aan de onderkant ook een klein beetje zacht (kan mijn nagel er iets indrukken). Dient dit ook vervangen te worden of droogt dit wel weer en moet er vooral iets opgesmeerd worden (de bodem kan denk ik sowieso wel een laag van het een of ander gebruiken ter bescherming uiteindelijk).

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Morgoth » vr 5 mei 2023 12:18

Is het bij Kip zo anders als bij Hobby? Bij mij is de disselbakbodem gewoon een los plaatje wat niet in verbinding staat met de caravan zelf. Dat is eenvoudig te vervangen. Ik zou niet lopen klooien met middeltjes maar direct in z'n geheel een nieuwe bodem erin.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Chris » vr 5 mei 2023 17:31

Bij Kip is de disselbakvloer onderdeel van het caravan huis, en de bak is niet meer dan een doos erin gemaakt.
Ik ben bang dat de vloer binnen dus ook een knauw heeft gehad.
( tegenwoordig is de disselbak meer en meer een tupperware box voor het huisje... die heeft dan ook een apart vloertje..maar daar heb jij nx aan.

Dit is ook wat er veel gepreekt wordt als je een wat oudere caravan koopt....
Vochtmeting..... zo belangrijk... dan weet je dit vooraf..
Dit is een zure appel... je zal erdoorheen moeten bijten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Paul_123 » za 6 mei 2023 12:50

Dissel in inderdaad onderdeel van de vloer, loopt geheel door, eerste 20 cm zit nog geen isolatie, daarna wel, zie je ook op de foto. Uiteraard was, achteraf, een vochtmeting beter geweest, dan waren de verwachtingen in ieder geval wat beter afgestemd op de situatie knipoog.gif
Maar gedane zaken nemen geen keer, en dit is de situatie nu. Ik zal eerst maar verder met vrij maken, zodat alles beter te zien is. Ik zit nog wel met wat verroeste schroeven die ik er niet uit krijg. Een schroef verwijder setje leek mij handig, maar werkt niet goed hier. Uitboren gaat redelijk, maar al 3 boortjes gesneuveld ondertussen. Iemand hier wellicht nog tips voor?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Morgoth » zo 7 mei 2023 09:35

Ligt eraan waar de schroef zit. Als je erbij kunt en er geen verdere schade ontstaat zou ik met de haakse slijper de kop er af slijpen. Wat ook kan is met een koudbeitel de kop.er af tikken. Dat laatste gaan niet met dikken bouten en schroeven
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door deusjevo » zo 7 mei 2023 09:56

Is het niet handiger om eerst de bron van de lekkage aan te pakken?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Paul_123 » zo 7 mei 2023 21:06

deusjevo schreef:
zo 7 mei 2023 09:56
Is het niet handiger om eerst de bron van de lekkage aan te pakken?
Jazeker, dat gaat ook gebeuren. Alle profielen ga ik opnieuw kitten. Boven langs de profielen heeft het gelekt (zat ook siloconenkit). En bij de disseldeuren zat er nauwelijks kit tussen de rubbers op de randen.
Hier heb ik al een hoek kap eraf en wat plastic voorkappen.
IMG_1167.jpeg
Voorkant caravan kap eraf

AlexHamer
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 apr 2023 16:45

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door AlexHamer » di 9 mei 2023 16:51

Heel erg balen en helaas herkenbaar. Hier ook een rotte kip 48T, wel iets ouder. Ik heb de dakrail losgehaald en nieuw rubber eronder. Daarnaast speciaal gemaakte eindkapjes besteld die over de kopse kant moeten tegen de lekkage. Deze zijn pas later door KIP uitgebracht waarschijnlijk omdat veel van deze type caravans ging lekken.

Verroeste schroeven eerst inspuiten met WD40, in laten werken en dan 1 à 2 slagen vaster draaien dan pas los draaien. Degene die kapot gaan en niet meer los te draaien zijn wegslijpen. Uitboren is bijna niet te doen. Ik heb er zo een stuk 20 moeten verwijderen.

Ik zou niet teveel werk maken van de disselbodem. slechte hout weg en opnieuw opdikken/vervangen door dunnere plaat of epoxy. Als de bron van de lekkage weg is blijft het droog.

succes!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Chris » di 9 mei 2023 20:05

Je gaat er idd echt goed voor.... geen halfbakken werk.
Ik zou ook de vloer van de caravan zelf goed inspecteren en aanhelen waar nodig, de disselbakvloer is minder belangrijk... kan je eigenijk van alles inmaken.
Denk wel aan de ventilatie...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Paul_123 » di 9 mei 2023 22:15

AlexHamer schreef:
di 9 mei 2023 16:51
Heel erg balen en helaas herkenbaar. Hier ook een rotte kip 48T, wel iets ouder. Ik heb de dakrail losgehaald en nieuw rubber eronder. Daarnaast speciaal gemaakte eindkapjes besteld die over de kopse kant moeten tegen de lekkage. Deze zijn pas later door KIP uitgebracht waarschijnlijk omdat veel van deze type caravans ging lekken.

Verroeste schroeven eerst inspuiten met WD40, in laten werken en dan 1 à 2 slagen vaster draaien dan pas los draaien. Degene die kapot gaan en niet meer los te draaien zijn wegslijpen. Uitboren is bijna niet te doen. Ik heb er zo een stuk 20 moeten verwijderen.

Ik zou niet teveel werk maken van de disselbodem. slechte hout weg en opnieuw opdikken/vervangen door dunnere plaat of epoxy. Als de bron van de lekkage weg is blijft het droog.

succes!
Bedankt voor de tips, ik ben weer wat verder. Slijpen wordt lastig omdat de schroefjes bijna verzonken in de rail zitten. Bedoel je deze kapjes? Die zaten erop, helemaal dichtgezet met siliconenkit van binnen :(
IMG_1185.jpeg
Kapjes

AlexHamer
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 apr 2023 16:45

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door AlexHamer » do 11 mei 2023 16:52

Ja dat zijn ze inderdaad. Ik heb er hier nu 2 nieuwe via een kip dealer. Die van jou zien er nog prima uit. Ik zou ze niet afkitten met siliconen maar eerder vol zetten met de gebruikelijke butylkit die ook onder de rubbers zit of een polymeermontage kit die soepel blijft.

Ik heb ook de lampen voorzijde die in de kap zitten vervangen omdat deze ook lekte.
Daarnaast was alle kit onder het rubber helemaal uitgehard.

Loop hier zelf net tegen een levensgevaarlijke verteerde hoofdvoedingskabel aan, een neopreenkabel die loopt van de cee aansluiting buiten naar de hoofdschakelaar binnen. Eens kijken op het forum of hier wat over geschreven is. [img][2602/img] ader isolatie is over de hele kabel van alle aders volledig zacht en bij een kleine knik komt de kern vrij.
Bijlagen
IMG_3120.JPG

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Gemineye » do 11 mei 2023 17:16

Ik heb op dit forum eerder gelezen over een gare kabel bij de aansluiting bij een kip caravan. Micky misschien?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Paul_123 » vr 12 mei 2023 13:40

AlexHamer schreef:
di 9 mei 2023 16:51
Heel erg balen en helaas herkenbaar. Hier ook een rotte kip 48T, wel iets ouder. Ik heb de dakrail losgehaald en nieuw rubber eronder. Daarnaast speciaal gemaakte eindkapjes besteld die over de kopse kant moeten tegen de lekkage. Deze zijn pas later door KIP uitgebracht waarschijnlijk omdat veel van deze type caravans ging lekken.

Verroeste schroeven eerst inspuiten met WD40, in laten werken en dan 1 à 2 slagen vaster draaien dan pas los draaien. Degene die kapot gaan en niet meer los te draaien zijn wegslijpen. Uitboren is bijna niet te doen. Ik heb er zo een stuk 20 moeten verwijderen.

Ik zou niet teveel werk maken van de disselbodem. slechte hout weg en opnieuw opdikken/vervangen door dunnere plaat of epoxy. Als de bron van de lekkage weg is blijft het droog.

succes!
Heb je nieuwe rubbers onder de rail gezet? Waar kunnen die halen en welke is dat?

AlexHamer
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 apr 2023 16:45

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door AlexHamer » vr 12 mei 2023 20:04

Rubber heb ik besteld via KIP service partner, alsmede de kapjes.
Je vind ze op: kipcaravans.nl

Ik heb het besteld bij Caravancentrum Leuvenheim, www.cc-leuvenheim.nl
Mogelijk heeft een lokaal caravancentrum het ook gewoon liggen. Is wel qua maat een specifiek rubber. Op de websites vind je deze dus niet.

Succes!
Laatst gewijzigd door Ron op vr 12 mei 2023 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Paul_123 » vr 12 mei 2023 22:10

Zal ook wel eens kijken hoe de rubbers eronder vandaan komen, heb de profielen langs het dak er nog niet af. Ik ben al wel wat verder met weghalen van rotte bodem. Ik wil dit met epoxy(schuim?) vullen en een dunne multiplexplaat erop. 2 boiten van de steun poot zitten ook in het slechte deel, dus die moet ook nog los. Begint al wel mooi te drogen nu knipoog.gif
Ook de onderlat van de scheiding tussen dissel en woongedeelte is rot voor een deel, ook maar een nieuw latje in.
IMG_1193.jpeg
Dissel detail
IMG_1194.jpeg
Dissel

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Paul_123 » za 13 mei 2023 20:58

Tips gevraagd!

Ik heb de boel nu aardig vrij van rot/zacht hout (inmiddels is het ook droog, nu het zeil eruit is en alles open staat)
het ziet er nu als volgt uit (de spijlen zijn iets naar voren getrokken zodat ik beter zicht heb):
IMG_1208.JPG
overzicht dissel
IMG_1205.JPG
dissel links bovenkant
IMG_1206.JPG
dissel links voorkant
bodemplaat is op een paar delen wat zachter aan de voorkant (vooral middenstuk), de plaat die op de isolatie zit is lastig netjes te verwijderen (zit met onderste deel nog goed vast aan de isolatie)

De bodemplaat loopt geheel door. Ik twijfel of ik de voorste 20/30 cm er in het geheel af moet zagen (over de hele breedte) en een nieuw stuk ertegen aan, maar dan zit ik met een naad aan de onder en bovenkant en ik weer niet wat dat met de stevigheid doet, aangezien de steunpoten ook gedeeltelijk in het deel zitten wat dan vervangen wordt. Hiermee zou ik ook alle zachte delen aan de onderkant wel te pakken hebben

andere optie, is misschien opvullen met epoxyschuim zodat alles weer beetje vlak is en over het geheel een dunne triplex plaat in de dissel (dit laatste kan natuurlijk ook als ik het geheel vervang), ook de weggekrabde stukken aan de voorkant en onderkant zou ik dan willen opvullen met epoxyschuim (of plamuur voor de wat kleinere delen)
in volgende post nog een paar details foto's waar het om gaat.

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Paul_123 » za 13 mei 2023 21:00

Hier nog een aantal detailfoto's waar het om gaat (zie bovenstaande post).

Tips zijn welkom!!
IMG_1202.JPG
midden dissel bovenkant
IMG_1203.JPG
midden dissel voorkant
IMG_1201.JPG
rechts dissel bij kachel

AlexHamer
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 apr 2023 16:45

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door AlexHamer » ma 15 mei 2023 11:37

Ik zou nooit een deel van de bodem vervangen, tenzij het echt helemaal poreus is en dus niets meer kan dragen.
Is heel veel werk en het geheel maakt het juist stevig en naden maken het inderdaad weer kwetsbaarder.

Ik heb nog geen ervaring met rotte delen vervangen in een caravan maar wel veel ervaring met een jaren 30 huis met veel hout en dus ook rotte delen helaas. Hieronder wat ik zou doen:
Als de echt zachte delen weg zijn alles insmeren met houtrot stop/impregneer, dit maakt het nog wat zachte hout weer stevig en minder gevoelig voor vocht.
Hierna hele grote delen opvullen met nieuw hout en/of alles aansmeren met houtrot epoxy vuller (2 componenten) (geen gewoon plamuur dit gaat op den duur altijd scheuren). Voor de epoxy wel malletjes maken op delen waar het verticaal is tegen uithangen.

Ik gebruik geen Alabastine, is prima spul maar ik vind de Zusex All-Round Repair veel beter verwerkbaar. Kan je vast ergens online krijgen. Maar alle andere merken voldoen vast ook prima.

Wie weet heeft iemand anders meer ervaring met caravans maar dit werkt voor een kozijn perfect en dat staat dag in dag uit in contact met regen, zon, en grote temperatuurverschillen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door Chris » ma 15 mei 2023 15:35

[re.gif]
Er zit wel een uitdraaisteun in die hoek..
Dat wil je wel stabiel hebben..en met wat hout en epoxy vuller wordt dat niet steviger.
Is het mogelijk om idd binnen "aan te helen" en dan een ruimere plaat er binnen op te leggen om toch die stevigheid terug te vinden ?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door WanFie » wo 17 mei 2023 20:21

Wanneer je een stuk van de vloer af moet zagen, is dat helemaal geen probleem. Maar wel het liefst de naden boven en onder versprongen en bij beide een brede lat onder de naad in de vloer lijmen. Het bestaande hout en schuim moet dan worden uitgefreesd. Veel werk, maar je krijgt een vloer die net zo sterk is als een nieuwe. Voor de "naadlatten" het liefst stevig multiplex stroken gebruiken.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip met houtrot in dissel bodem (o.a.)

Bericht door dieseltijger » wo 17 mei 2023 21:42

Kijk eens naar dit draadje. Herstel van zijkant en bodem. Volgens mij helpt dit.

viewtopic.php?t=30846#p511474
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”