Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door redriver » zo 16 apr 2023 15:08

HELP !

Vanmiddag 2x versleten frictiepads vervangen van Winterhoff WS 3000 koppeling. Omdat het lastig was de oude pads te verwijderen de gehele koppeling er maar afgehaald. Ging makkelijk, 2 bouten (1 horizontaal en 1 vertikaal door de as) . Maar toen er weer op ..... Het lijkt nu wel of er een montagegat is verdwenen in de as scratch.gif

Koppeling zat met 2 bouten vast , 90 graden gedraaid van elkaar. Al gezocht op internet maar nog niets kunnen vinden. Wie weet raad ? De horizontale bout kan ik goed terugzetten maar dan zie ik voor de verticale bout geen gat in de as (wel in de koppeling) . Zeer vreemd. Heb filmpje gemaakt ter verduidelijking.

https://www.youtube.com/watch?v=2f5NM3JfIoI


Is trouwens gemonteerd op een Hobby uit 2005
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door Chris » zo 16 apr 2023 15:14

O jee...
In het schuifstuk zit een demper.... die is terug geschoten nu...

Je had even moeten lezen op het forum, pas iemand die een Winterhoof gemonteerd heeft en die kreeg juist waarschuwingen om dat te voorkomen.
Hoe je nu weer die demper terug voor het gat krijgt... dat weet ik eigenlijk niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door redriver » zo 16 apr 2023 16:04

Net nog even gekeken en zit inderdaad een demper in. Kun je met (zeer) veel kracht indrukken maar montage van de bout zal dan niet meevallen. Is dit wel een DHZ klusje of heb je speciaal gereedschap nodig ?

Kan in het uiterste geval dinsdag naar Linberg (hier bij Tilburg) rijden en geheel laten monteren. Dit wel nadat ik thuis disseldeel heb gedemonteerd (4 bouten), kan er namelijk nu niet mee rijden stom.gif

Kan dat ongestraft als ik de positie nauwkeurig afteken voor demontage ?

Ik bedoel dan dit deel (niet exact hetzelfde als bij mijn Hobby maar ter illustratie):"

https://www.japitrailerparts.eu/dissel- ... googlebase
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door redriver » zo 16 apr 2023 17:15

UPDATE: Zojuist toch met zeer veel kracht de demper in kunnen drukken. Gelukkig gaat hij heel traag terug, net genoeg tijd om er snel een bout in te drukken. Maar dat is dus zonder koppeling scratch.gif

Nu heb ik nog wat gezocht op internet en heb gezien dat bij montage van een koppeling (soms) een paspen (in dit geval rond 12 mm) in het gat gestoken worden bij ingedrukte demper zonder koppeling. Paspen is dan qua lengte even groot als de buitendiameter van de schuifas, waardoor het mogelijk is om de koppeling er overheen te schuiven. Daarna kun je met (als het goed is) de bout de paspen eruit tikken en (hopelijk) ... voila de bout zit op z'n plek.

Dit is theorie, ik haal morgen een paspen en ga dinsdag mijn "fout" herstellen zucht.gif

Ik houd jullie op de hoogte.
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door SBerend » zo 16 apr 2023 17:20

Succes
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door redriver » zo 16 apr 2023 17:29

Dank je. Ik zie nu dat mijn vraag/onderwerp beter in de rubriek "Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator" geplaatst had kunnen worden.

Misschien is er een moderator die dat nog kan corrigeren?
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door iemand » zo 16 apr 2023 17:46

Leerzaam zo knutselen aan je caravan.

Fijn dat het hier met ons deelt thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door Rodo » zo 16 apr 2023 18:14

“ Dit is theorie, ik haal morgen een paspen en ga dinsdag mijn "fout" herstellen“

Een bout van 11-12mm doorsnee past ook. ff op lengte afzagen/flexen. Buiten maat, dwarsdoorsnede, van de dissel aanhouden. Werkt perfect.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door redriver » zo 16 apr 2023 18:38

[re.gif]

Dank voor je reactie. Daar had ik dus ook aan gedacht maar vindt een paspen denk ik toch iets "netter" , dat wil zeggen wanneer de bout de paspen uitdrijft er geen of minder beschadigingen door de buitendraad in het gat kan optreden. Wel een voordeel van een lange bout (en dan het deel waar geen draad op zit) te gebruiken is dat die buitendiameter 0.2 mm kleiner is dan 12. Dan weet ik zeker dat de pen niet vast komt te zitten. Ik maak er ook nog een klein rond schuin kantje aan om de pen beter te geleiden door het gat.

En nu ik mijn filmpje terugkijk blijkt al dat de as van de demper 90 graden verdraaid stond (is bij demontage gebeurt), wat het voor mij in eerste instantie onduidelijk maakte. Die as (van de demper) kun je dus gewoon 90 graden draaien zodat deze uitkomt tegenover het verticale gat van de schuifas en niet het horizontale zoals op het filmpje te zien is.

We gaan het beleven thumbup.gif
Laatst gewijzigd door redriver op zo 16 apr 2023 18:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door Chris » zo 16 apr 2023 18:47

Even naar een metaalbewerker in de buurt rijden.
Stukje staf 12 rond vragen en vragen of ze de uiteinden even vloeiend glad willen slijpen.
Die truuk met de paspen heb ik ook op mijn oude Knaus gedaan waar ik een Winterhoff op monteerde..

De truuk was natuurlijk om dit te voorkomen, want voorkomen is beter dan genezen.
Dat voorkomen scheelt je uren gedoe en stress.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door redriver » zo 16 apr 2023 18:54

[re.gif]

Die stress had ik ook even . We gaan over een week op vakantie dus alles moet dan gereed zijn. Moet deze week ook nog een externe gasaansluiting (voor de BBQ) maken dus meer werk dan tijd awhoea.gif
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door Chris » zo 16 apr 2023 18:55

[re.gif]

Tja... en tijd is ook nog eens geld zei mijn baas altijd..
hup hup...het is nog lang licht, komt goed uit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door SBerend » zo 16 apr 2023 20:06

[re.gif] [re.gif]. Zorg eerst voor dat je de koppeling.klaar hebt. Anders kom je niet op de plek waar je naar toe wil. De gasaansluiting is niet direct of helemaal niet belangrijk. Gasfles in de buurt vd BBQ werkt ook en misschien wel beter. Al is het het alleen maar voor de veiligheid.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door BertJan » zo 16 apr 2023 20:26

dit kan gemakkelijk zonder de paspen.

je monteert de koppeling met de andere bout, duwt de oploopdemper in, trekt de koppeling snel naar voren en met een schroevendraaier prik je door het montage gat en de oploopdemper.
hierna kan je de bout weer plaatsen door de demper.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door redriver » wo 19 apr 2023 07:31

Het is gelukt. Demper dus geheel indrukken (gaat net heel makkelijk), daarna snel pen rond 12 mm erin (lengte 45 mm ). Dan stofhoes eroverheen. Dan koppeling plaatsen. Vertikale bout erin tikken (pen drijf je dan tegelijk uit). Dan horizontale bout erin. Alles afgemonteerd met 2 nieuwe borgmoeren M12 op 90 NM. haphop.gif
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

NN

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door NN » wo 19 apr 2023 07:47

Tof dat het gelukt is. Je hebt weer wat bijgeleerd en anderen die dit lezen kunnen er hun voordeel mee doen. Losmaken is vaak makkelijker dan montage.

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Winterhoff WS 3000 terug monteren ?

Bericht door Chris » wo 19 apr 2023 09:57

redriver schreef:
wo 19 apr 2023 07:31
Het is gelukt. Demper dus geheel indrukken (gaat net heel makkelijk), daarna snel pen rond 12 mm erin (lengte 45 mm ). Dan stofhoes eroverheen. Dan koppeling plaatsen. Vertikale bout erin tikken (pen drijf je dan tegelijk uit). Dan horizontale bout erin. Alles afgemonteerd met 2 nieuwe borgmoeren M12 op 90 NM. haphop.gif
Pfff.... het billenknijpmoment is met een sisser afgelopen gelukkig.
Ik kan me zo goed voorstellen hoe gek je gekeken moest hebben toen je ineens dat ene gat kwijt was..
Dan begin je echt te twijfelen...

Fijn dat het klaar is... nieuwe borgmoeren thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”