Fietsen achterop caravan?

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Fietsen achterop caravan?

Bericht door Arjen63 » ma 10 apr 2023 13:02

Noodgedwongen hebben wij de fietsen achterop de caravan. Maar je ziet o.a. bij de ANWB dat zoiets heel sterk afgeraden wordt. Maar waarom wordt dat afgeraden? Wanneer je de kogeldruk afstelt op 70-100 kg is het zwaartepunt net iets voor de as. Dan maakt het niet uit hoe je dat bereikt met de gewichtsverdeling. Of je nu fietsen achterop zet of meer bagage achterin de caravan hebt, dat maakt toch geen verschil? Als de kogeldruk maar goed is! Daarbij is het zwaartepunt in allebeide situaties iets voor de as.

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Techn

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Techn » ma 10 apr 2023 13:07

Zucht….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re di Coppi
Berichten: 1456
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Re di Coppi » ma 10 apr 2023 13:11

[re.gif] [re.gif]
Er is hier op het forum genoeg info over te vinden.
In het kort; Het is de slechtste optie qua stabiliteit. Er is meer gewicht achter de as ipv op of voor de as.
[re.gif] mrgreen.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Rodo » ma 10 apr 2023 13:13

Ken je een slinger die onder een klok hangt? De kracht in het midden valt in het niet bij de uiteinden tijdens het heen en weer slingeren. Doordenker……

Daarbij, een caravanwand is niet geconstrueerd om er rekken met fietsen aan te hangen!
Laatst gewijzigd door Rodo op ma 10 apr 2023 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Spending a fortune to live like a wanderer

Hermanus
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Hermanus » ma 10 apr 2023 13:14

Ga eens zoeken op YouTube. Daar staat een filmpje waarin precies wordt uitgelegd ( en getoond met een mini-combinatie) waarom het STOM is om gewicht achterop de caravan te zetten.

wcrash
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 jun 2016 18:38

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door wcrash » ma 10 apr 2023 13:24

Volvo XC40 T4 met een Hobby 495UL aan de haak

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Jaap van Duijn » ma 10 apr 2023 13:29

@Arjen63,

Je gaat nu schoppen tegen schenen van meerdere, ik denk vele forum leden.
Het is mechanica en rekenen wat we je niet aanpraten kunnen begrijp ik.
Maar je hebt misschien nog onthouden van jaren terug "Moment is Krach x Arm".
Weet je nog die balk die op een steun punt lag en steeds verder verschoven werd. Effin ik leg niet meer uit.
Ben geen schoolmeester tenslotte.
Maar alles wat achter de as van je aanhanger of caravan hangt werkt is tegen.
Wat voor de as en tot op de koppeling zit en weegt is dan weer zwaarder drukkend op de auto / op de kogel.
Nu durf ik te stellen dat ik liever aanraad om met 10-25 Kg meer kogel druk te rijden dan jouw voorstel van 2 fietsen achter op.
En nu komt het, ook ik reed met 2 fietsen achterop totdat mijn ogen geopend werden.
Dacht dat ik het wel kon redden in Nederland, niet dus ging bijna fout en nooit weer gedaan.
Maar zoals straks velen je zullen antwoorden op je vraag of vast stelling, je zal het moeten aanvoelen en weten, alleen hoop ik dat je niet voor mij rijd :(.
Ga eens langs bij je caravan dealer en stel de vraag, misschien dat je hem / haar geloven wil.
Mag ik je prettige reizen en fijne vakanties toewensen en blijf allemaal gezond.

Groet Jaap van Duijn.
Laatst gewijzigd door Jaap van Duijn op ma 10 apr 2023 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Ron » ma 10 apr 2023 13:30

[re.gif] [re.gif]
Dat filmpje is ook niet helemaal eerlijk.
Je hebt een bijna negatieve kogeldruk daar.
Ik zou het ook wel eens willen zien wanneer er zowel voor als achter hetzelfde gewicht bij gedaan wordt.
En de kogeldruk dus gelijk blijft.
Neemt niet weg dat de fietsen achter op vanwege de pendel reactie niet de meest gewenste situatie is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door PD » ma 10 apr 2023 13:39

wcrash schreef:
ma 10 apr 2023 13:24
Kijk hier eens naar:

https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
Dat filmpje is hopeloos overdreven…. Wanneer je dat vertaalt naar een caravan van bijv. 1.500 kg, dan realiseren zij een NEGATIEVE kogeldruk van honderden kilo’s whistle.gif

Voor TS:
NEE, fietsen achterop is niet de ideale oplossing maar JA het kan zeker wel veilig. Maar het is mede afhankelijk van je combi, ofwel of deze ruim genoeg in de stabiliteit zit zonder fietsen achterop…. en bewust rijden !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12841
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Trina » ma 10 apr 2023 13:50

Techn schreef:
ma 10 apr 2023 13:07
Zucht….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Moet dit nou? scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36285
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023 13:52

Van beste naar slechtste plek om fietsen mee te nemen is:

Met stip op 1... Op het dak van de auto.
2, op de kofferbak van de auto.
3, midden in de caravan, boven de as.
4, op de dissel.
5 achterop.

Naast dat achterop de maximale pendelbeweging (slingeren) kan veroorzaken is ook nog eens de achterwand van caravans hier niet voor gemaakt.
Er komen veel krachten op die achterwand... je moet dus heel goed verstevigen, anders scheuren de ophangboutjes dwars door het materiaal.

En nog een..
Kijk nog eens op Youtube, en dan filmpjes van gekantelde caravans op de snelweg.
Bijna allemaal fietsen achterop.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 10 apr 2023 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Arjen63 » ma 10 apr 2023 13:53

Mijn berichtje geeft wel wat reacties.
@ Jaap van Duijn: je zinnetje :"Het is mechanica en rekenen wat we je niet aanpraten kunnen begrijp ik." gaat voorbij mijn achtergrond. In het verleden heel veel stabiliteitsberekeningen gedaan en altijd wordt in de berekeningen uitgegaan waar het zwaartepunt zit. En van daaruit ga je rekenen. Hoe het zwaartepunt ontstaat is niet belangrijk, of het nu door fietsen komt of door bagage. En enige verstorende kan zijn wanneer de fietsen heen en weer kunnen zwieberen.
Het filmpje is niet eerlijk, in het filmpje is naar mijn idee de kogeldruk in beide situaties niet gelijk! Uiteraard, wanneer de kogeldruk negatief wordt, krijg je zeker slingereffecten.
Al met al heb ik geen onderbouwde mening gevonden.

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36285
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023 13:57

Ken je de pendel nog??

Hoe zwaarder de eindpunten hoe makkelijker het pendelde.
Nu wil je de fietsen compenseren door gewicht voorin....nog zwaardere einden aan die pendel.

Alles hangt en staat natuurlijk met de hele combinatie.
Er zijn notoire "dweilende" auto's waar een lege caravan al niet strak me te rijden is.
Auto's met een lange oversteek, as/kogel zijn ook in het nadeel.
Combi's die "net aan" zijn qua gewichten...

Maarja, zet je een tank voor een klein kippie, dan is de situatie heel anders natuurlijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door dieseltijger » ma 10 apr 2023 14:02

Het is niet ideaal, maar het kan. En ga - voordat je gaten gaat boren het eerst eens uittesten. Ik heb ooit een praktische methode gehanteerd: laat iemand op de achterbank van je caravan zitten, en ga rijden met enige snelheid. Heb je min of meer hetzelfde traagheidsmoment gecreerd . Investering: een uurtje tijd en wat brandstof.

Zelf ooit ook uitgeprobeerd, het zou bij mij ook kunnen, maar a) de uitvoering van de test was matig, omdat ik in de caravan zat en mijn zwager het weggedrag niet goed kon beoordelen, b) de achterzijde van mijn caravan is niet vlak, dus ik moest een omslachtige constructie toepassen op de chassisbalken. En verder natuurlijk moord en brand op dit forum.

We nemen nu de fietsen mee op t dak van de auto, met alle flexibiliteitsvoordelen ter plekke.

Verder: mocht je later een andere auto aanschaffen die wat gevoeliger is voor slingeren, dan kan het zijn dat je de fietsen alsnog niet meer achterop kan meenemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Wim Verso » ma 10 apr 2023 14:08

Chris schreef:
ma 10 apr 2023 13:52
Van beste naar slechtste plek om fietsen mee te nemen is:

Met stip op 1... Op het dak van de auto.
2, op de kofferbak van de auto.
3, midden in de caravan, boven de as.
4, op de dissel.
5 achterop.

Naast dat achterop de maximale pendelbeweging (slingeren) kan veroorzaken is ook nog eens de achterwand van caravans hier niet voor gemaakt.
Er komen veel krachten op die achterwand... je moet dus heel goed verstevigen, anders scheuren de ophangboutjes dwars door het materiaal.

En nog een..
Kijk nog eens op Youtube, en dan filmpjes van gekantelde caravans op de snelweg.
Bijna allemaal fietsen achterop.

En dan nog die caravans die op zijn kant liggen zonder fietsen achterop, verkeerd beladen?
Ik heb er genoeg gezien zonder fietsen achterop door de jaren heen.

Ik heb dat filmpje ook even bekeken op you tube, als je dat ziet, jaag je de mensen de stuipen op het lijf, in werkelijkheid gaat het gelukkig niet zo, dan zou de weg bezaaid zijn met omgevallen caravans met fietsen achterop, gelukkig niet, veel hangt af van de belading, de kogeldruk en de snelheid waarmee je rijd, maar dat heb ik al vaker hier geschreven.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36285
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023 14:18

Ja Wim...

Hij zullen het op dit punt nooit eens worden, dat weten we, maar die strijdbijl is allang begraven..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Jaap van Duijn » ma 10 apr 2023 15:20

@TS,

Zoals hierboven vele malen aangehaald, fietsen achter op is een slechte handeling.
Meer en leuker kunnen we het niet voor U maken.
Jawel PD haalt aan dat het wel kan maar die rijd met een tandemasser van 2000kg of zo en een tank van een auto met die Discovery.
Vind PD dat je dat vergelijk niet mag maken, maar dat is dan geheel en volledig 100% mijn mening die ik wettelijk nog uit de boeken aan U kan verklaren.
Fijne dag nog Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Niels83 » ma 10 apr 2023 16:12

Je maakt in je openings de vergelijking met gewicht achter de as. Ook dat wordt afgeraden.

Gewicht zoveel mogelijk voorin of op de as.

Elke kilo achter de as zorgt voor meer instabiliteit, hoe verder achter de as hoe instabieler.
Maar zoals een enkeling al aanhaalt het kan wel, sterker nog vele zijn je voor gegaan en de meeste daarvan hebben er nooit problemen mee gehad, maar de meeste problemen met het rijden met een caravan komen door verkeerd beladen.

Als je de mogelijkheid hebt om de fietsen op je dak te zetten, of op de dissel zal dat altijd de voorkeur hebben. En doe verder vooral wat je zelf wilt.

Ook wel eens iemand gezien met een oude niet heel grote caravan waar er eerst 2 elektrische fietsen uitkwamen, toen 2 afgetrapte stadsfietsen, daarna nog een Hartman tuin tafel inclusief stoelen, toen nog een harthouten tafel, 2 katoenen tenten, gevulde koelbox en zo bleef het een half uur door gaan. Met 2 ouders en 2 16 plus tieners en echt niets in de auto. Wel lekker de fietsen niet achterop, maar toch niet helemaal goed.

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Wally » ma 10 apr 2023 16:43

wcrash schreef:
ma 10 apr 2023 13:24
Kijk hier eens naar:

https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
Geeft alleen aan dat het fout kan gaan.
Kogeldruk wordt oa. niet gecompenseerd in het filmpje.

Caravan ca. 75% van het gewicht van het trekkend voertuig en 100% lading boven de as van de caravan is de juiste oplossing.
Alle kleinere of grotere afwijkingen hieraan doen de kans op slingeren in meer of mindere mate toenemen.

Rij zelf al jaren met een elektische fiets voor- en achterop naar Oostenrijk.
Kan me niet herinneren dat ik ooit heb gedacht, oei dat ging maar net goed. Laat staan dat het fout ging.
Ook een rustige rijstijl maakt veel weer goed.

Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsen achterop caravan?

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 apr 2023 16:45

Het is de allerslechtste plaats, indien je met een beetje verstand het totale plaatje goed gaat beladen is het wel mogelijk.
Je schrijft zelf dat je veel weet van stabiliteit… dan zou dit duidelijk moeten zijn.

Btw: het filmpje is wel eerlijk maar wel direct extreem, anders zou het een film van een dag worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Techn

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Techn » ma 10 apr 2023 16:54

Trina schreef:
Techn schreef:
ma 10 apr 2023 13:07
Zucht….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Moet dit nou? scratch.gif
Ja en nog een zucht

Als je niet de moeite neemt om even de zoekfunctie te gebruiken ja


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Wie-niets » ma 10 apr 2023 17:47

[re.gif]
Jammer eigenlijk dat daar( waarschijnlijk) vaak geen gebruik van wordt gemaakt.
De zoekfunktie hier op dit forum is toch niet voor niets ontworpen en vaak een prima hulpmiddel om je vraag voldoende te kunnen beantwoorden.

Maar er kan natuurlijk altijd voortschrijdend inzicht zijn op een onderwerp en dat is handig om te weten.
Oh, het beste voor de stabiliteit ( niet altijd het handigste ) om fietsen te vervoeren is punt 3 in het rijtje van Chris. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36285
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023 19:18

[re.gif]
Dat denk jij....
Maar dan moet de caravan geen problemen krijgen met overbeladen..

echt van 1 tot 5 is van best tot slechtst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door troapel » ma 10 apr 2023 19:19

Beste optie is de fiets thuislaten (optie 0). awhoea.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door WillyL » ma 10 apr 2023 23:14

In een reactie op een eerdere reply: bij de meeste stabiliteitsberekeningen zal men ook minder rekening houden met grotere zijwaartse snelheden en ongerepte slingerbewegingen.
Fietsen achterop is prima zolang je pal rechtdoor rijdt, geen zijwindstoten krijgt, ook niet van vrachtwagens.
Allemaal vrij onrealistisch.
Beweren dat filmpjes overdreven zijn. Dat klopt maar is bedoeld om aan te tonen. In realiteit zal dat slingeren veel en veel minder frequent zijn, maar het moet je maar overkomen.
Net als gebruik van veiligheidsgordel, beter voorkomen dan genezen. Dus FIETSEN NIET ACHTEROP, tenzij wanneer je misschien een iTBS hebt. Maar ook dit is dan een schijnveiligheid (marge ligt hoger).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gesloten

Terug naar “Fietsendragers”