Kenteken Wie Kan mij helpen aub!!

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
FrancoVanDeCruijs

Bericht door FrancoVanDeCruijs » za 12 jan 2008 21:44

Signmaker schreef:Zoals topic starter al aangegeven heeft stef heeft hij dit al gedaan zonder enig bevredigend resultaat :wink:
Ik ben zojuist in mn ouderlijk huis geweest en heb alles maar dan ook alles afgezocht maar ik kan nergens een registratiebewijs vinden,wel heb ik alle papieren mbt de caravan van orderbevestiging/factuur/verzekeringspolissen met chassisnummer enz....
Maar ik snap 1 ding niet waarom kan het rdw hem niet vinden op t chassisnummer dat begrijp ik niet ik heb samen met die mevrouw van het rdw het chassinummer nog 4 keer nagelopen of ze het wel goed had gehoord.

Wat ik me nu afvraag is of ik een nieuw registratiebewijs aan kan vragen bij het Rdw met alle bescheiden die ik heb (factuur verzekeringsbewijs enz)

Heeft iemand hier een idee over??

Allemaal bedankt voor jullie tips en uitleg.

Franco van de Cruijs

gastjw

Bericht door gastjw » za 12 jan 2008 23:03

Er hóéft geen registratiebewijs te zijn.
Ik herinner me dat we ooit in 1977 onze eerste caravan kochten. Een Chateau 280.
Toen kwam ook de vraag aan de orde welke papieren we nodig hadden.
Een registratiebewijs zou wel nuttig zijn. Maar ook niet meer. Het was niet verplicht.
Maar ingeval we ooit bij total loss dat ding zouden moeten achterlaten in het buitenland zou het makkelijker zijn. Ook om aan te tonen dat we eigenaar zijn.
Ik ben toen met de caravan naar de douane gegaan en heb er voor een minimaal bedrag een sticker op gekregen en en stuk papier erbij. Wat ik braaf bewaard heb tot ie ingeruild werd.
Ik zou dus maar niet meer zoeken naar dat papiertje.

Verder zou ik me ook niet te veel in de luren laten leggen door tefonische (?) juffrouwen van de RDW. Het is me al meerdere keren opgevallen dat er heel veel ondeskundig personeel rondloopt bij de RDW. Die zeggen maar wat. Of ze zijn gewoon te lui. Soms zeggen ze zelfs heel pertinente onjuistheden. Dan zijn ze van je af, toch?

Ik zou alle papieren maar kopiëren en opsturen met netjes ingevulde bijbehorende formulieren. En kijken wat er van komt.

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 12 jan 2008 23:12

Boven MTM 750 kg was een registratieformulier verplicht.
Het is een rose formulier met het uiterlijk van een ouderwets kentekenbewijs.
Verder zijn mijn ervaringen met het RDW van dien aard, dat ik met een gerust hart kan stellen dat ze redelijk bureaucratisch zijn, meer ook wel zéér hulpvaardig.
Helaas betekent dat dan in de praktijk van een onvindbaar registratiebewijs, dat men je keurig, na veel zoekwerk, gaat begeleiden naar een complete herkeuring.
Ik kan de vrager alleen maar adviseren om dat samen met de leverancier te gaan doen, omdat je een ongelooflijk ingewikkeld formulier thuis gaat krijgen.
Veel van de vragen kunnen alleen door de leverancier beantwoord worden.

gastjw

Bericht door gastjw » zo 13 jan 2008 22:35

Nog es even de oude boeken erbij gehaald en aldus ter verduidelijking:

1. Identiteitsbewijs.
Dit is nodig voor elke caravan die de grens over gaat. Dit als bewijs dat men er belasting over betaald heeft. Uit internationaal overeengekomen verkeerstechnische afspraken geldt dat tot caravans die inclus. lading max. 750 kg wegen. Het hoort bij aankoop door de dealer te worden verstrekt, maar dat gebeurde niet altijd.

2. Registratiebewijs.
In plaats van het Identiteitsbewijs is voor caravans boven 750 kg een Registratiebewijs verplicht. (voor caravans die de grens over gaan dus) Het heeft het model van de oude deel 1 en 2 van een auto. Ook dit zou door de dealer verstrekt moeten worden. Maar kennelijk gebeurde ook dat niet altijd wegens onduidelijkheid over 'leeg of vol' onder of boven de 750 kg.

3. Aanvullingsblad
Voor de Wegenverkeerswet is voor >750 kg nog een aanvullingsblad nodig, dat let op de kwaliteiten van de auto, de trekhaak en de knipperlichten.

4. Registratieverklaring.
Deze betreft uitsluitend de motorrijtuigenbelasting.

Het zou dus best kunnen dat er toch geen registratiebewijs is.

Sinds 1 sept. 2003 hoort iedere aanhanger >750 kg i.p.v. het Registratiebewijs een Kentekenbewijs te hebben.
En lichtere aanhangers moeten vanaf die datum een witte plaat hebben.
Zonder verplicht registratiebewijs.
Als dat nu de situatie is lijkt me de zwarte Piet duidelijk toe te komen aan het postkantoor. 'Mevrouw RDW, kan ik het postkantoor alsnog in gebreke stellen?'...
Misschien ook een argument naar de RDW?

Sorry dat ik in m'n vorige berichtje verkeerd uit m'n hoofd citeerde. (het was ook al even geleden...)
Peter lijkt dus gelijk te hebben.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2008 09:09

Even samenvatten.

Het roze registratieformulier is foetsie. Dit geeft problemen.

Wel heeft TS de rekening, het chassisnummer en de verzekeringspapieren. Hiermee heeft hij bewijzen dat de caravan al vanaf het begin in het bezit van de familie is.

Nu is er één probleem: Het chassisnummer is niet bekend bij het RDW. Dat is op zich niet zo vreemd. Want er was geen kenteken voor afgegeven. Wel staat daar een registratienummer op dat bij omwisseling het kenteken van de caravan zou worden. (zo is het bij mijn caravan in ieder geval gegaan.)
En een chassisnummer werd in het verleden wel eens dubbel of drie tot vierdubbel ingeslagen weet ik. Soms zelfs voor een hele serie hetzelfde chassisnummer.

Nu mijn vraag:
Staat op de papieren die u wel heeft een soort kenteken?
in deze trant: WB-00-WB of 00-WB-00.

Ga dan met dit gegeven naar het RDW dan kunnen ze u zeker verder helpen.
En ik weet niet of de serviceboekjes nog bij de caravan aanwezig zijn maar zoals eerder gezegd daar kan het roze registratieformulier dan ook bij zitten.

Zo niet.
Dan in overleg met een Adria Dealer toch maar een herkeuring aanvragen.

En voor JasperW.
Duidelijke uitleg: alleen dat is dus idd zoals het volgens het boekje zou moeten. Maar er is hier in Nederland al jaren geen belastingplicht (behoudens de BTW) meer voor caravans. Dus werd het gewoon in 50% van de gevallen niet volgens het boekje gedaan. Ook voor caravans die de grens wel over gingen.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12843
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » ma 14 jan 2008 09:53

Staat op de papieren die u wel heeft een soort kenteken?
in deze trant: WB-00-WB of 00-WB-00.

Ga dan met dit gegeven naar het RDW dan kunnen ze u zeker verder helpen.
en dat probeer ik nu al in een paar berichten te zeggen. :wink:

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2008 10:04

Maar dat heeft niets met de witte platen te maken. :wink:

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12843
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » ma 14 jan 2008 10:09

Daar stond toch dat nummer op?
Ben ik nou gek? :roll: :lol:

Mannen komen van Mars en vrouwen komen van Venus?

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2008 10:18

Nee, daar stond het nummer van het trekkend voertuig op. 8)

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » ma 14 jan 2008 10:34

Dat wb nummer trina, was een rode vierkante plaat die op 1 punt(als een zout) werd gezet, dit was in de tijd dat er nog belasting over een aanhanger moest worden betaald, op 1 van onze ex-aanhangers zat vroeger zo'n plaat dit was overigings (zover ik me kan herrineren) alleen boven de 750 kg

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12843
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » ma 14 jan 2008 11:10

Ow oke, dan heb ik het dus totaal verkeerd begrepen. :oops:
En met het nummer van het trekkend voertuig kan de RDW niks meer doen omdat het voertuig er niet meer is? Geen archief of zo?

Ach nou, laat maar, jullie zullen hier meer verstand van hebben dan ik. :lol:

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2008 11:28

Ik zal het toch maar toelichten want anders komt er nog meer onduidelijkheid.

In de periode dat er een registratiebewijs was (dat rose papiertje dat lijkt op een kentekenbewijs) Had een aanhanger ook al een registratienummer. Dat is het 00-WB-00 of WB-00-WB nummer.

Toen in 2003 het kenteken voor aanhangers boven de 750 kg MTM kwam is het registratienummer in 99% van de gevallen rechtstreeks het KENTEKEN geworden. (Ook bij mijn caravan van 1990 gebeurt.)

Hier heeft het kenteken van het trekkend voertuig nul en geenerlei waarde. Aan de hand van het trekkend voertuig is een aanhanger niet te herleiden.

Die plaat waar Signmaker op doelt was inderdaad bedoeld voor de wegenbelastingplicht. Die er dus sinds de jaren 70 van de vorige eeuw niet meer is.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2008 11:30

Ik hoop voor TS dat op de papieren die hij nog heeft toch echt dat "kenteken" nog ergens staat. (Ik meen me te herinneren dat het bij mij wel op de verzekeringspapieren stond)

Dan kan ie verder.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12843
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » ma 14 jan 2008 11:40

Hahaha verwarring alom.
Dat kenteken bedoel ik dus ook. :mrgreen:

FrancoVanDeCruijs

Bericht door FrancoVanDeCruijs » ma 14 jan 2008 22:28

Hallo allemaal,

Alles is (als het goed is) opgelost,het registratiebewijs is nog niet boven water of het is er nooit geweest.....

Maar al met al komt het nu door de ondeskundigheid van de telefoonmiep van het Rdw.

3 keer gebeld en 3 keer opnieuw het chassinummer doorgegeven na herhalen van het chassinummer had ze weer nummers verwisseld enzo....ze kwam heel stuntelig over.

Vandaag heeft mijn partner teruggebeld en toch nog eens gevraagd hoe het nu verder moet,we willen immers de caravan wel op kenteken krijgen.

"wat is het chassisnummer mevrouw" mijn partner las het chassinummer op en de dame van de Rdw Bleek het nummer bijna uit haar hoofd te kenen (volgens mij had ze erover gedroomd van het weekend) ooh komt me bekend voor dat nummer klonk aan de andere kant van de hoorn....en toen kwam het verlossende antwoord......"ik heb hier staan een Adria 350 -d- light Optima van 1989" APPLAUSSSS

Nu kunnen we gewoon naar de Rdw toe komen voor een optische keuring Chassisnummer nazien e.d. en dan krijgen we eindelijk het kenteken.....pfff

Ik wil iedereen Héééééél erg bedanken voor de tips steun enz...enz....

Toch fijn dat er nog zoveel behulpzame mensen zijn in Nederland :) :roll:

Jongens!!!! Bedankt!!!! :D

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 14 jan 2008 22:50

Heehee, moet je de meisjes hier niet bedanken? :oops: :twisted: :lol: :lol:

FrancoVanDeCruijs

Bericht door FrancoVanDeCruijs » ma 14 jan 2008 22:53

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: WWWOepsssssss

Xcuse-me!??? :razz:

Dames Meisjes Alle schatten die geholpen hebben.......

Thanksssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

Groetjes Franco

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 15 jan 2008 09:03

Franco,

Gelukkig komt alles nog op z'n pootjes terecht.
Veel plezier van het gebruik van je erfstuk.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12843
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » di 15 jan 2008 11:53

Super dat het goed is gekomen.
Enne......geen dank hoor, ik help graag mensen vandewalindesloot. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”