City water op de leiding
City water op de leiding
Ik heb een city water aansluiting laten maken direct op de waterleiding. Hierdoor loopt het water niet meer via de tank. Hierdoor zit je niet meer zonder water en is drinkbaar. Er zit een reduceer ventiel op naar 1 bar. Dat lijkt mij weinig. Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.caravan-winkel.nl/water-inb ... iting.html
https://www.caravan-winkel.nl/water-inb ... iting.html
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: City water op de leiding
1 Bar is meer dan genoeg.
Het standaard pompje levert no veel minder.
Dus misschien is 1 Bar zelfs aan de hoge kant.
Thuis heb je trouwens ook maar iets van 2 Bar
Het standaard pompje levert no veel minder.
Dus misschien is 1 Bar zelfs aan de hoge kant.
Thuis heb je trouwens ook maar iets van 2 Bar
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: City water op de leiding
En veel hoger mag je niet gaan moest je een Trumatherm hebben. Die kan maar tegen 1,2 bar.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: City water op de leiding
En die bereik je al snel met waterslag (als je de kraan wat vlot sluit )
Ik zou kijken of de drukregelaar op 0,5 bar gezet kan worden.
Vaak komen deze regelaars bij engelse caravans vandaan.
Daar zit het water systeem anders (beter) in elkaar als bij de meeste andere merken.
Ik zou kijken of de drukregelaar op 0,5 bar gezet kan worden.
Vaak komen deze regelaars bij engelse caravans vandaan.
Daar zit het water systeem anders (beter) in elkaar als bij de meeste andere merken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: City water op de leiding
Ik heb de 14 liter elektrische boiler die kan 2,8 bar hebben
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: City water op de leiding
Ik heb het niet geschreven maar nu toch... Ik zou dat ding ook gewoon aansluiten via een (WC-achtige)vlotter in de tank, ergens op half-hoogte. De waterinhoud is dan beperkt maar de druk blijft die van de pomp. Het water wordt voldoende ververst zodat het drinkbaar blijft.
Stilstaand water in de waterslang van de (camping)kraan naar de caravan kan trouwens ook snel slecht worden, vooral wanneer er de zon op staat te branden.
Stilstaand water in de waterslang van de (camping)kraan naar de caravan kan trouwens ook snel slecht worden, vooral wanneer er de zon op staat te branden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: City water op de leiding
dat wil dus bewust niet, ik had dat op vorige caravan maar dan zit ik altijd met een volle tank die ik moet leeggooien aan het einde van het weekend. Ik heb thuis ook geen watertank zo een achterhaald concept. Misschien een kleine van 10 liter voor onderweg is meer dan genoeg
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: City water op de leiding
Vandaar dat die vlotter bij mij op halfhoogte zit, of zelfs iets lager. Op citywater is de tank zo nooit gans gevuld en heb ik ook water wanneer de slang niet aangesloten is. Bij warm weer wil ik geen bacteriën uit de warme waterleiding drinken en ontkoppel die slang en leg ze dus ook uit de zon.
Thuis komt de waterleiding vanuit de grond, niet ut een leiding liggend bovenop het gras. Het is dan ook een niet te vergelijken situatie.
Thuis komt de waterleiding vanuit de grond, niet ut een leiding liggend bovenop het gras. Het is dan ook een niet te vergelijken situatie.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: City water op de leiding
Dan ga je er van uit dat je altijd een eigen kraan op je camping plek hebt. Het achterhaalde concept is een stukje vrijheid, zo kan je het ook zien
Wat er over de slang in de zon wordt geschreven zou ik toch even in acht nemen. Dus ook al tap je rechtstreeks uit de kraan, toch altijd bij elk gebruik even flink doorspoelen, zeker als je ervan wil drinken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: City water op de leiding
Onze Brillant heeft af-fabriek 2 watervulvoorzieningen, zie foto:
Achter het meest rechtse luikje zit de "gewone" vulopening voor de watertank en achter het luikje direct links daarvan zit de city-aansluiting. Ik gebruik de city-aansluiting nooit, ook niet op een camping met eigen water aan- & afvoer, simpelweg omdat zoals Daphne ook schrijft, de aanvoerslang de hele dag in de zon ligt en het water dus zeker niet "vers" is. Bovendien gebruiken we gedurende een weekend hooguit 1 watertank van ca. 50 ltr dus die vul ik bij aankomst (met een gieter of een zojuist doorgespoelde slang).
Er zijn zeker kampeerders die wel een city-aansluiting gebruiken; ik ben er geen fan van. Nog los van het feit dat het op de meeste campings niet kan vanwege het ontbreken van een eigen water aan- & afvoer. In het winterseizoen op DKA zou voorts de slang ook nog bevriezen terwijl het water in de watertank altijd > 12 C blijft (onze nachttemperatuur tijdens verblijf).
Wellicht een ander geluid op het onderwerp city-aansluiting...... ter overweging
Achter het meest rechtse luikje zit de "gewone" vulopening voor de watertank en achter het luikje direct links daarvan zit de city-aansluiting. Ik gebruik de city-aansluiting nooit, ook niet op een camping met eigen water aan- & afvoer, simpelweg omdat zoals Daphne ook schrijft, de aanvoerslang de hele dag in de zon ligt en het water dus zeker niet "vers" is. Bovendien gebruiken we gedurende een weekend hooguit 1 watertank van ca. 50 ltr dus die vul ik bij aankomst (met een gieter of een zojuist doorgespoelde slang).
Er zijn zeker kampeerders die wel een city-aansluiting gebruiken; ik ben er geen fan van. Nog los van het feit dat het op de meeste campings niet kan vanwege het ontbreken van een eigen water aan- & afvoer. In het winterseizoen op DKA zou voorts de slang ook nog bevriezen terwijl het water in de watertank altijd > 12 C blijft (onze nachttemperatuur tijdens verblijf).
Wellicht een ander geluid op het onderwerp city-aansluiting...... ter overweging
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: City water op de leiding
Ik heb het ooit ook in mijn Fendt geknutseld.
Daar zat een 45 liter watertank in.
Daar had ik een vlotter ingezet, die het water afsloot bij ongeveer een derde van de inhoud.
Het werkte perfekt..
Alleen, in de 12 jaar dat we die caravan hadden, misschien maar 2 keer gebruikt voor eenpaar dagen.
Het lijkt handig..maar inderdaad, de hele dag de slang in de zon met stilstaand water erin, vond ik ook maar niks. Dat water wordt best warm..
Salmonella en zo..
Als je een waterkraan op de plek hebt, (wat lang niet altijd zo is) is het ook geen moeite om de slang te pakken, even laten lopen en de tank te vullen.
Of er even een gieter of 2 in te gooien.
Daar zat een 45 liter watertank in.
Daar had ik een vlotter ingezet, die het water afsloot bij ongeveer een derde van de inhoud.
Het werkte perfekt..
Alleen, in de 12 jaar dat we die caravan hadden, misschien maar 2 keer gebruikt voor eenpaar dagen.
Het lijkt handig..maar inderdaad, de hele dag de slang in de zon met stilstaand water erin, vond ik ook maar niks. Dat water wordt best warm..
Salmonella en zo..
Als je een waterkraan op de plek hebt, (wat lang niet altijd zo is) is het ook geen moeite om de slang te pakken, even laten lopen en de tank te vullen.
Of er even een gieter of 2 in te gooien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.