Mercedes A250 e goede ervaringen?
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
De wagen is ondertussen 2 maanden eerder geleverd en gaan we er toch mee op vakantie naar Italië as zondag. Als ik de verbruikscijfers zie van ervaringsdeskundigen dan valt me dat erg tegen.
Sportstand met caravan is blijkbaar dus ook niet de juiste bedoeling….
Sportstand met caravan is blijkbaar dus ook niet de juiste bedoeling….
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Ik zou er lekker van genieten en een beetje "spelen" met de instellingen
Alleen met lage km stand al meteen een caravan trekken zou mijn voorkeur niet hebben. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk
Alleen met lage km stand al meteen een caravan trekken zou mijn voorkeur niet hebben. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Mijn test week ervaringen binnen Nederland met de Mercedes CLA 250e en de 'nieuwe' fendt platin 495 (geschat gewicht 1500kg)...
Van uiterst zuid Limburg (Vaals) naar de achterhoek (Winterswijk) reed ik in de sportstand met cruise control op 93km/h met een verbruik van 1 op 7,4
Dan van de achterhoek (Winterswijk) naar Zeeland (Zoutelande) reed ik in de sportstand met cruise control op 93km/h met een verbruik van 1 op 8.1. Bij deze laatste rit kon ik iets meer achter een vrachtwagen blijven hangen, maar als ie onder de 85km/h zakte haalde ik deze in met regelmatig de 100 aantikken omdat ik de rest van het verkeer niet tot last wilde zijn.
Tot zover viel het mij mee, al heb ik binnen Nederland een dubbele tank stress. Zowel limieten van de tank alswel ik de auto in Nederland maar bij 1 merk mag tanken. Dus route uitstipelen waar je dit merk op een gunstige plaats aan de snelweg vind.
Of zelf de benzine betalen bovenop je bijtelling.
In het buitenland betaal ik zowiezo zelf en kan ik dus overal terecht.
Mag het wel tegenboeken in de bijtelling. Dan zijn mijn echte kosten óngeveer 50%.
In de zomervakantie naar Kroatië neem ik mij wel een jerrycan van 10 liter mee voor de zekerheid. (20 liter mag niet overal)
Wel leeg over de grenzen van Slovenië en Kroatië meenemen en daar weer lokaal vullen aangezien je daar geen benzine mag im- of exporteren...
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Van uiterst zuid Limburg (Vaals) naar de achterhoek (Winterswijk) reed ik in de sportstand met cruise control op 93km/h met een verbruik van 1 op 7,4
Dan van de achterhoek (Winterswijk) naar Zeeland (Zoutelande) reed ik in de sportstand met cruise control op 93km/h met een verbruik van 1 op 8.1. Bij deze laatste rit kon ik iets meer achter een vrachtwagen blijven hangen, maar als ie onder de 85km/h zakte haalde ik deze in met regelmatig de 100 aantikken omdat ik de rest van het verkeer niet tot last wilde zijn.
Tot zover viel het mij mee, al heb ik binnen Nederland een dubbele tank stress. Zowel limieten van de tank alswel ik de auto in Nederland maar bij 1 merk mag tanken. Dus route uitstipelen waar je dit merk op een gunstige plaats aan de snelweg vind.
Of zelf de benzine betalen bovenop je bijtelling.
In het buitenland betaal ik zowiezo zelf en kan ik dus overal terecht.
Mag het wel tegenboeken in de bijtelling. Dan zijn mijn echte kosten óngeveer 50%.
In de zomervakantie naar Kroatië neem ik mij wel een jerrycan van 10 liter mee voor de zekerheid. (20 liter mag niet overal)
Wel leeg over de grenzen van Slovenië en Kroatië meenemen en daar weer lokaal vullen aangezien je daar geen benzine mag im- of exporteren...
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Mercedes CLA 250e Shooting Brake (2022), Fendt Platin 495 TFB (2010)
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Sportstand is helemaal niet nodig met de caravan of solo.
Of je moet een keer een sportieve bui hebben.
Verbruik ligt in de sportstand ook ±25% hoger vaak.
Probeer maar eens.
Sowieso bij vertrek met volle accu deze eerst tot 40-50% leegrijden zodat de auto veel kan regenreren bij afremmen.
Eric
Of je moet een keer een sportieve bui hebben.
Verbruik ligt in de sportstand ook ±25% hoger vaak.
Probeer maar eens.
Sowieso bij vertrek met volle accu deze eerst tot 40-50% leegrijden zodat de auto veel kan regenreren bij afremmen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
"Sowieso bij vertrek met volle accu deze eerst tot 40-50% leegrijden zodat de auto veel kan regenereren bij afremmen. "
Ik had mijn auto al volgetankt een dag eerder en elektrisch terug naar de camping gereden. Ook de camping elektrisch verlaten. De elektrische range stond op 48km toen ik hem in sportstand zette en daarmee de auto forceerde om op benzine te rijden. Ik heb de elektrische range alleen maar iets zien dalen en nooit zien oplopen, ook al zag ik de regeneratie in mijn display in werking als ik echt moest afremmen.
Dus per se eerst tot 40-50% leegrijden heeft geen nut, tenminste niet met mijn ervaringen met deze auto.
Ik had mijn auto al volgetankt een dag eerder en elektrisch terug naar de camping gereden. Ook de camping elektrisch verlaten. De elektrische range stond op 48km toen ik hem in sportstand zette en daarmee de auto forceerde om op benzine te rijden. Ik heb de elektrische range alleen maar iets zien dalen en nooit zien oplopen, ook al zag ik de regeneratie in mijn display in werking als ik echt moest afremmen.
Dus per se eerst tot 40-50% leegrijden heeft geen nut, tenminste niet met mijn ervaringen met deze auto.
Mercedes CLA 250e Shooting Brake (2022), Fendt Platin 495 TFB (2010)
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Je moet wel heel erg veel regenereren om 50% van je batterij te kunnen vullen.
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Dat heeft het met geen enkele auto
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Mercedes A250 e goede ervaringen?
Mijn hybride rijdt ook niet prettig met een volle accu+caravan; dan regenereert hij namelijk niet. Immers; de accu is al vol. Vandaar dat ik een iets legere accu prettiger vind inderdaad.
Gebruik ik de sport stand dan maakt het niet uit; hij gaat dan altijd zelf naar 50%. In sport stand gebruikt hij meer als hij laadt natuurlijk, maar niets meer als ik geen energie uit de accu verbruik. Onder aan de Streep valt dat dus volgens mij best mee. Maar ik gebruik de sport stand lang niet altijd (meer); ook zonder elektrische ondersteuning al vermogen zat.
Gebruik ik de sport stand dan maakt het niet uit; hij gaat dan altijd zelf naar 50%. In sport stand gebruikt hij meer als hij laadt natuurlijk, maar niets meer als ik geen energie uit de accu verbruik. Onder aan de Streep valt dat dus volgens mij best mee. Maar ik gebruik de sport stand lang niet altijd (meer); ook zonder elektrische ondersteuning al vermogen zat.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Even mijn nieuwe hybride ervaringen met de Mercedes CLA 250E Shooting brake delen....:
De reisdagen gingen van Vaals, zuid Limburg naar net achter München.
De volgende dag naar Bled, Slovenië
Daarna naar Plitvice, Kroatië
En uiteindelijk naar Dubrovnik, Kroatië; mijn verste heen bestemming.
De verwachte tank stress heb ik helemaal niet ervaren (had wel een jerrycan van 10 liter mee, dat helpt in rust denk ik zo)
Ik heb meestal een tankstation opgezocht op de autobaan als ik ongeveer een kwart van de tank over had.
Heel soms ook eentje in de buurt van de camping gepakt om 's ochtends vol te kunnen vertrekken.
Het verbruik valt mij reuze mee; Ik rijd wel 95% van de tijd wat ik mag. Dat heet op de snelweg 100 in Duitsland, 80 in Oostenrijk / Slovenië en 90 in Kroatië. Een flink stuk Slovenië en Kroatië was niet op de snelweg en daar ook gewoon de max snelheid aangehouden.
Op de snelweg inhalen, dan gaat de snelheid soms wel eens 10 tot 20 km omhoog, om de doorstroming van overig verkeer door te laten gaan.
De batterij was thuis volgeladen, maar in Bled nagenoeg leeg. Op lange stukken berg afwaarts kan ie wel regenereren to effectief max 25%, maar dat heb ik maar 2 keer gezien. Tot nu toe geen kans gehad om hem aan het stroomnet op te laden.
Het verbruik samen met de 1600kg beladen caravan zit op 1 liter op 8 km. Dat vind ik echt wel netjes. (auto vol met 3 volwassenen, volle koelkast, stroomkabels, haringen, gereedschap , keuken tent en de jerrycan van 10 liter)
Via tapatalk stuur ik hieronder mijn overzicht....
De reisdagen gingen van Vaals, zuid Limburg naar net achter München.
De volgende dag naar Bled, Slovenië
Daarna naar Plitvice, Kroatië
En uiteindelijk naar Dubrovnik, Kroatië; mijn verste heen bestemming.
De verwachte tank stress heb ik helemaal niet ervaren (had wel een jerrycan van 10 liter mee, dat helpt in rust denk ik zo)
Ik heb meestal een tankstation opgezocht op de autobaan als ik ongeveer een kwart van de tank over had.
Heel soms ook eentje in de buurt van de camping gepakt om 's ochtends vol te kunnen vertrekken.
Het verbruik valt mij reuze mee; Ik rijd wel 95% van de tijd wat ik mag. Dat heet op de snelweg 100 in Duitsland, 80 in Oostenrijk / Slovenië en 90 in Kroatië. Een flink stuk Slovenië en Kroatië was niet op de snelweg en daar ook gewoon de max snelheid aangehouden.
Op de snelweg inhalen, dan gaat de snelheid soms wel eens 10 tot 20 km omhoog, om de doorstroming van overig verkeer door te laten gaan.
De batterij was thuis volgeladen, maar in Bled nagenoeg leeg. Op lange stukken berg afwaarts kan ie wel regenereren to effectief max 25%, maar dat heb ik maar 2 keer gezien. Tot nu toe geen kans gehad om hem aan het stroomnet op te laden.
Het verbruik samen met de 1600kg beladen caravan zit op 1 liter op 8 km. Dat vind ik echt wel netjes. (auto vol met 3 volwassenen, volle koelkast, stroomkabels, haringen, gereedschap , keuken tent en de jerrycan van 10 liter)
Via tapatalk stuur ik hieronder mijn overzicht....
Mercedes CLA 250e Shooting Brake (2022), Fendt Platin 495 TFB (2010)
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Het overzicht
Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
Mercedes CLA 250e Shooting Brake (2022), Fendt Platin 495 TFB (2010)
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Ik haal met mijn niet hybride combi meestal 1:9-1:10 met zelfde snelheden en max 1400kg (gewogen). Hybride heeft dan dus qua verbruik niet heel veel voordeel op wat meer trekkracht na.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Dat klopt dat je niet echt een voordeel hebt bij het caravan trekken.
Maar het maakt het wel mogelijk een auto te pakken als je bij zakelijke lease beperkt bent tot 130 gram co2 /km. Een niet hybride auto die en genoeg mag trekken en onder de 130 gram zit was in ieder geval in de keuzes die ik kon maken niet mogelijk.
Dus op vakantie zelf heb ik niet echt voordeel van de hybride, maar felukkig dus ook niet echt een nadeel behalve het wat vaker tanken.
Voor de rest van het jaar rijd ik wel 90% van alle kilometers elektrisch, getankt op eigen oprit en voor het overgrote deel komend uit eigen panelen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
Maar het maakt het wel mogelijk een auto te pakken als je bij zakelijke lease beperkt bent tot 130 gram co2 /km. Een niet hybride auto die en genoeg mag trekken en onder de 130 gram zit was in ieder geval in de keuzes die ik kon maken niet mogelijk.
Dus op vakantie zelf heb ik niet echt voordeel van de hybride, maar felukkig dus ook niet echt een nadeel behalve het wat vaker tanken.
Voor de rest van het jaar rijd ik wel 90% van alle kilometers elektrisch, getankt op eigen oprit en voor het overgrote deel komend uit eigen panelen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
Mercedes CLA 250e Shooting Brake (2022), Fendt Platin 495 TFB (2010)
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Voor zelfde keuze gestaan. Heb je nog de sportage of Tucson overwogen?
Of waren die in phev niet interessant vanwege lagere trekgewicht?
En in hev uitvoering vanwege co2 norm?
Ik heb lang zitten dubben, maar die kleine tank vind ik wel karig, zeker omdat ik door de week ook vaak langere afstanden rij en het plaatsen van een grotere tank inhoud niet mogelijk was.
Hoe bevalt de auto qua ruimte achterin en kofferbak?
Ik vind hem btw heel erg mooi!
Of waren die in phev niet interessant vanwege lagere trekgewicht?
En in hev uitvoering vanwege co2 norm?
Ik heb lang zitten dubben, maar die kleine tank vind ik wel karig, zeker omdat ik door de week ook vaak langere afstanden rij en het plaatsen van een grotere tank inhoud niet mogelijk was.
Hoe bevalt de auto qua ruimte achterin en kofferbak?
Ik vind hem btw heel erg mooi!
Home is where you park it
Re: Mercedes A250 e goede ervaringen?
Met mijn Ford Kuga phev en LMC caravan welke geladen ongeveer 1350 a 1400 kg weegt en de stroomlijn heeft van een container op vakantie geweest tot aan Wenen.
Er zat bij vertrek nog maar voor ongeveer solo 40km aan power in de accu. Daarna de hele vakantie niet meer aan de stekker geweest.
Heb de auto zelf alles laten regelen dat was volgens de garage het beste.
Deze auto regenereert al als je het gas los laat, remt, of van een helling gaat.
Zag onderweg ook dat hij regelmatig korte en langere stukken over ging op electrisch rijden.
Ook hellingen naar beneden op de autobaan regenereerd de auto al snel ook als de cc is ingeschakeld.
Overigens de cc meestal op 90km.
Totaal ongeveer 2950 km gereden waarvan ongeveer 300 km zonder caravan.
Van die kilometers waren, ondanks dat ik de caravan dus niet eenmaal had opgeladen, ongeveer 650 electrisch gereden .
Gemiddeld verbruik was 8.5 ltr per 100km dus ongeveer 1 op 11.7 km
Met mijn vorige auto's had ik meestal een verbruik van 1 op 8
Rijdt thuis meeste kilometers electrisch met gebruik van zonnepanele.
Ben zeer tevreden met de auto, zeer stabiel en ruim voldoende vermogen.
Er zat bij vertrek nog maar voor ongeveer solo 40km aan power in de accu. Daarna de hele vakantie niet meer aan de stekker geweest.
Heb de auto zelf alles laten regelen dat was volgens de garage het beste.
Deze auto regenereert al als je het gas los laat, remt, of van een helling gaat.
Zag onderweg ook dat hij regelmatig korte en langere stukken over ging op electrisch rijden.
Ook hellingen naar beneden op de autobaan regenereerd de auto al snel ook als de cc is ingeschakeld.
Overigens de cc meestal op 90km.
Totaal ongeveer 2950 km gereden waarvan ongeveer 300 km zonder caravan.
Van die kilometers waren, ondanks dat ik de caravan dus niet eenmaal had opgeladen, ongeveer 650 electrisch gereden .
Gemiddeld verbruik was 8.5 ltr per 100km dus ongeveer 1 op 11.7 km
Met mijn vorige auto's had ik meestal een verbruik van 1 op 8
Rijdt thuis meeste kilometers electrisch met gebruik van zonnepanele.
Ben zeer tevreden met de auto, zeer stabiel en ruim voldoende vermogen.
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.