Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Dat lijkt mij heerlijk. Wat een genot. Ga lekker door kerel (of mevrouw? Waarom niet....lastig die forum anonimiteit).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Ze zijn er dus wel. Fijn.
Zit alleen met het verzenden. Plaatje zelf is 10-20 euro. Verzenden 60-150 euro bij de verschillende sites.. beetje uit verhouding. Ik ga even informeren bij een aannemer hier. Zag ook dat ze ergens grote buis/schaal isolatie hebben van 219 x 25 van 1 meter. Zal denk ik minder strak zijn, maar is dit een optie?
Anders ander isolatiemateriaal? Glaswol/steenwol? Pur?
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Geen PIR of PUR voor de bodem gebruiken! De meeste soorten zijn bros en de cellen zijn niet veerkrachtig, maar breken, waardoor de dekplaten weer los liggen en alle moeite voor niks is. Een stevige kwaliteit EPS of XPS is altijd beter.
EPS en xps kun je schaven en schuren, een dikkere plaat op maat maken is dus geen probleem. Even bij de timmerman door de schaafmachine (Vandiktebank).
EPS en xps kun je schaven en schuren, een dikkere plaat op maat maken is dus geen probleem. Even bij de timmerman door de schaafmachine (Vandiktebank).
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Dekaphon is ook ademend.
1 laag volstaat. Watervast multiplex gaat sowieso al lang mee. De vloer van mijn oudste aanhanger houdt het al 30 jaar uit..
En staat altijd buiten in weer en wind.
Is wel dikker..22 mm.
1 laag volstaat. Watervast multiplex gaat sowieso al lang mee. De vloer van mijn oudste aanhanger houdt het al 30 jaar uit..
En staat altijd buiten in weer en wind.
Is wel dikker..22 mm.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Maar vergeet niet, dat de bodem van jouw aanhanger ook weer droogt.
Bij een lekke caravan blijft het nat en dan gaat het rotten, watervast verlijmd of niet.
Dat lek vinden is dus altijd heel erg belangrijk.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Vinden is makkelijk..
Verhelpen is meestal meer werk.
Verhelpen is meestal meer werk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Oh dus toch geen PIR. Dan haal ik 30mm EPS of XPS en ga ik eerst zelf kijken of er er netjes wat af kan halen. Zijn natuurlijk maar kleine stukjes dus ik denk dat dat wel leuk. Anders langs de timmerman. Bedankt voor de info!WanFie schreef: ↑zo 12 mar 2023 13:40Geen PIR of PUR voor de bodem gebruiken! De meeste soorten zijn bros en de cellen zijn niet veerkrachtig, maar breken, waardoor de dekplaten weer los liggen en alle moeite voor niks is. Een stevige kwaliteit EPS of XPS is altijd beter.
EPS en xps kun je schaven en schuren, een dikkere plaat op maat maken is dus geen probleem. Even bij de timmerman door de schaafmachine (Vandiktebank).
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Denk zelf dat het lek door het verkeerd gemonteerde biesje komt. Dit gezien de locatie van het rot en het biesje welke er anders uitziet (tegen de onderkant aangeplakt) dan de andere zijde. Binnenkort komt de vochtmeter binnen. Dan kan ik hogerop ook gaan kijken!
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
De onderste watervaste triplex plaat is ook klaar! Nu nog het EPS of XPS op maat maken en dan kan de boel gemonteerd worden met de epoxyhars!
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Eer van je werk..
Chapeau
Ga zo door...
Chapeau
Ga zo door...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Over het piepschuim gesproken heb ik toen ik mijn bodemreparatie gedaan heb gewoon een pakje gekocht bij de Karwei en voor de dikte toen volgens mij twee lagen op elkaar geplakt. Ze zijn in verschillende maten en diktes te krijgen.
Zoiets als:
https://www.karwei.nl/assortiment/iso-d ... /p/B156885
Zoiets als:
https://www.karwei.nl/assortiment/iso-d ... /p/B156885
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Afgelopen dagen de hoek afgemaakt. Ziet er weer keurig uit al zeg ik het zelf. Eerst de balkjes geplaatst waar de andere delen vervolgens tegenaan zijn geplaatst. Dit heb ik in 3 etappes gedaan aangezien het anders met het klemmen niet goed zou gaan. Klemmen heb ik minimaal gedaan aangezien de hars er niet tussenuit gedrukt moet worden. Ik heb 3 cm isolatie (tempex) gebruikt. Deze heb ik met de stofzuiger een paar mm dunner gemaakt (gewoon er een soort van afschuren en tegelijkertijd wegzuigen, ging prima ;) !). Vanochtend de populieren multiplex platen erop bevestigd.
Etappe 1 Na de 2e ronde met de epoxyhars Status nu: De komende weken ga ik aan de gang met het verven van de caravan. eerst met een goede multiprimer aan de gang (na het schoonmaken, ontvetten schuren etc.), vervolgens de boel grotendeels witten.
Etappe 1 Na de 2e ronde met de epoxyhars Status nu: De komende weken ga ik aan de gang met het verven van de caravan. eerst met een goede multiprimer aan de gang (na het schoonmaken, ontvetten schuren etc.), vervolgens de boel grotendeels witten.
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Ik vind het top....
Zo leuk dat je op deze manier het echt "JOU" caravan maakt.
Jou zweet en misschien ook wel bloed zit er in..
Zo leuk dat je op deze manier het echt "JOU" caravan maakt.
Jou zweet en misschien ook wel bloed zit er in..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Ziet er goed uit.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Dat ziet er mooi strak uit!
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Het is even stil geweest vanuit mijn kant, maar stil gezeten heb ik zeker niet! Ik ben bezig geweest met het verven van de binnenkant van de caravan. Eerst heel wat voorwerk verricht (schoonmaken, ontvetten, schoonmaken, schuren, schoonmaken....) en toen met de Multiprimer erover (foto 1). Vervolgens over de zwarte onderdelen nog een 2e ronde primeren. Daarna weer een schoonmaak-schuurronde-schoonmaakronde voordat de zijdeglans lak (RAL 9010 op de meeste onderdelen, een terracotta kleur op de randen) erop ging. Helaas was ik nog niet helemaal tevreden over de witte lak (foto 2) en heb ik het nog een 2e ronde gedaan. Het zit er nu strak op, al zeg ik het zelf! (foto 3)
Laatst gewijzigd door KnausamSee op ma 3 apr 2023 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Ook heb ik een oplossing voor het vaste bed bedacht. Ik wilde de ruimte onder het bed nog goed benutten, dit wordt moeilijk worden met een vast, onverplaatsbaar bed. Dus ik bedacht een stevig (maar licht) frame te maken, waar een 2 persoons schuimmatras op komt te liggen (omdat deze bewerkbaar is). Aan dit frame en aan het frame voor de 2 bankjes die al in de caravan zitten, wil ik 2 gasveren maken waardoor ik het bed op kan klappen en zodat deze blijft staan. Zie hieronder het frame tot nog toe. De gasveren zijn besteld, binnenkort bevestigen en hopen dat 't werkt!
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Heerlijk bezig...
Lekker eigen ideeen verwezelijken....
Leuk om te volgen...
Lekker eigen ideeen verwezelijken....
Leuk om te volgen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Netjes hoor.
goed bezig
goed bezig
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Met gewone scharnieren, gaat het niet goed met het bed.
Bij het omhoog doen komt dan de matras klem te zitten tegen de wand.
Daarvoor zijn er speciale scharnieren, waarbij het bed omhoog en van de wand af scharniert.
Ooit, heel lang geleden heb ik daarvoor eens een zelfbouw instructie van gemaakt ergens op dit forum.
Inmiddels zijn ze ook gewoon te koop.
Edit: Ik heb het nog effe opgezocht.
Helaas zijn de foto's er nier meer.
Nog wel de maten van de stripjes en hoekijzertjes.
Zonder foto's en schets wordt het lastig denk ik.
Bij het omhoog doen komt dan de matras klem te zitten tegen de wand.
Daarvoor zijn er speciale scharnieren, waarbij het bed omhoog en van de wand af scharniert.
Ooit, heel lang geleden heb ik daarvoor eens een zelfbouw instructie van gemaakt ergens op dit forum.
Inmiddels zijn ze ook gewoon te koop.
Edit: Ik heb het nog effe opgezocht.
Helaas zijn de foto's er nier meer.
Nog wel de maten van de stripjes en hoekijzertjes.
Zonder foto's en schets wordt het lastig denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Geen probleem, heb de speciale scharnieren hiervoor al binnen. Viel me erg mee met de prijs, voor minder dan 3 tientjes heb ik er 2 kunnen bemachtigen. Ook al even getest maar moet goed komen met het frame en matras! Bedankt voor de moeite.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Vandaag een bijkomend klein, groot probleem erbij gekregen.. grootste schade in de hoek is netjes hersteld, helaas is er schade aan de buitenkant bijgekomen..
Caravan staat in een oude schuur bij familie, familielid zit bij de schietvereniging en ging oefenen. Schietschijfje op de schuur en oefenen maar.. blijkt de schietschijf tussen 2 balkjes te hebben gezeten die net net op elkaar zaten, waardoor buks-kogeltjes doorheen konden, en je raadt het al waar er 2 kogeltjes terecht zijn gekomen.
Ontzettend balen, beide natuurlijk, ben vrij precies met het renoveren van de caravan dus dit is even erg ..., ook toen ik de reparatiemogelijkheden en de prijzen hiervan vluchtig doorspitte (ongeveer de prijs van de caravan voor professioneel herstel). Dus: wat zijn volgens jullie herstel opties? Heb de caravan zelf nog niet gezien, maar lijkt vrij diep te zijn, is er gelukkig niet doorheen.
Caravan staat in een oude schuur bij familie, familielid zit bij de schietvereniging en ging oefenen. Schietschijfje op de schuur en oefenen maar.. blijkt de schietschijf tussen 2 balkjes te hebben gezeten die net net op elkaar zaten, waardoor buks-kogeltjes doorheen konden, en je raadt het al waar er 2 kogeltjes terecht zijn gekomen.
Ontzettend balen, beide natuurlijk, ben vrij precies met het renoveren van de caravan dus dit is even erg ..., ook toen ik de reparatiemogelijkheden en de prijzen hiervan vluchtig doorspitte (ongeveer de prijs van de caravan voor professioneel herstel). Dus: wat zijn volgens jullie herstel opties? Heb de caravan zelf nog niet gezien, maar lijkt vrij diep te zijn, is er gelukkig niet doorheen.
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Dat is balen.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980
Oei das heel vervelend en zeker na al dat mooie werk dat je bericht hebt..
Wat zit aan de binnenkant van de plaat?
Zou je daar eventueel een stuk plaat en isolatie kunnen weghalen.
Plaatje lijmen aan de binnenkant en aan de buitenkant plamuren met een goede plamuur.
Lak op kleur laten maken, spuiten en uitnevelen..
Of kun je op de plek waar de gaatjes zitten een lamp / stop contact plaatsen
Blefke
Wat zit aan de binnenkant van de plaat?
Zou je daar eventueel een stuk plaat en isolatie kunnen weghalen.
Plaatje lijmen aan de binnenkant en aan de buitenkant plamuren met een goede plamuur.
Lak op kleur laten maken, spuiten en uitnevelen..
Of kun je op de plek waar de gaatjes zitten een lamp / stop contact plaatsen
Blefke