Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » ma 6 mar 2023 22:23

Dag allemaal, in het subforum 'even voorstellen' heb ik me voorgesteld (viewtopic.php?t=48176) en aangegeven dat ik het aanpakken van de caravanvloer (en 2 aansluitende wanden) bij wil houden, met graag de input van jullie. Zelf heb ik van caravans weinig verstand (inmiddels al wel iets meer door de opgedane kennis hier en op het internet), maar ben wel vrij handig. Vorige week heb ik een rotte plek ontdekt in de achterste hoek van de caravan, schrikken natuurlijk, maar gelukkig lijkt het enigszins mee te vallen. Ondertussen ben ik bezig geweest met het verwijderen van de rotte stukken totdat ik stevig hout tegen kwam. Zo moesten ook delen van de achterwand en zijwand verwijderd worden. Ook de balken van de vloer, achter- en zijwand waren een stuk verrot.
Ik heb het idee dat het door het naar binnen ge-niete/geslagen aluminium profiel aan de achterkant is ontstaan en dat het vanuit daar naar binnen is getrokken. Van de week zal ik het e.e.a. aan foto's uploaden van hoe het eruit zag en ziet. Dan zal ik ook direct mijn vragen hebben, die zijn denk ik makkelijker te beantwoorden met verhelderende foto's. Ik hoop dat jullie me goed op weg kunnen helpen.

Onderstaand een foto van de prachtige (al zeg ik het zelf) Knaus Eiffeland
IMG20230128132027.jpg

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Nimma » ma 6 mar 2023 23:38

Lekker opknappen die knapperd thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 7 mar 2023 20:00

Inmiddels ben ik een paar dagen bezig geweest met o.a. het verwijderen van de gordijntjes, kussens, kastdeurtjes, koelkast, gootsteen/gasstel etc.!
Zoals onderstaand zag de caravan er na de 2e dag eruit.


YIAC0456.JPG
YIAC0445.JPG


Daarna ben ik aan de gang gegaan met schuren van de hele caravan, wat een werk! Het stof komt me ondertussen (letterlijk) m'n neus uit.. Ook heb ik 4 nieuwe kastdeurtjes gemaakt van (licht) multiplex hout. Hier heb ik een maanvormig figuur ingezaagd (zie foto hieronder), waarna ik er rotan achter ga zetten. In welke kleurstelling ik de caravan ga maken ben ik nog over aan het nadenken.


IMG20230226144257.jpg



Tijdens het schuren ben ik helaas de eerder benoemde rotte plek tegengekomen. Dit heeft nu de prioriteit. Ik zal in de volgende post (kan maar 3 foto's toevoegen per post?) laten zien hoe ik het aantrof en hoe ik ermee aan de gang ben geweest.

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 7 mar 2023 20:22

Dit is zoals ik de rotte plek in de achterste hoek aantrof. Ik heb er in geprikt (vandaar het gat) om te kijken hoe rot het daadwerkelijk was. Ik baalde en schrok er behoorlijk van want ik kon er zo doorheen prikken. Ondanks het goed inlezen voor het aankopen van de caravan, op het moment van kopen toch nog gemist, helaas.. Wel ben ik tijdens het kopen de hoeken van de caravan vanaf de onderkant afgegaan om te checken of het nog hard was. Dit leek het geval. Had dus toch de kussens weg moeten halen om het ook van binnen goed te checken, dan had ik het zeker gezien. Voor een mogelijke volgende keer!
IMG20230226171223.jpg
Na het prikken ben ik in de avond opzoek gegaan naar informatie om de hoek te herstellen. Daarbij ben ik op dit forum (bedankt!) terecht gekomen en heb ik verschillende subforums gelezen over vochtschade. Die info heb ik proberen toe te passen in het herstel. Ik ben bezig geweest met het verwijderen van al het rotte hout. Er was rot hout te vinden vanuit de hoek naar alle 3 de punten (achterwand, zijwand, vloer). De steunbalken waren ook een stuk doorgerot, de triplex bovenvloer was zacht in de hoek, de ondervloer nog redelijk hard (maar niet hard genoeg).

Na wat demonteer (sloop) werk zag het er zo uit..
IMG20230304093402.jpg

Momenteel ziet het er nu zo uit. Er is nu overal weer 'vers/hard' hout zicht- en voelbaar. Aan de zijwand ga ik nog wat verder met de multitool aan de gang om zo de steunbalk beter te kunnen versterken. Ik ben van plan hierop een stukje vuren balk op te monteren met thixo/epoxy hars (winterepoxy/epoxyhars snel i.v.m. de temperaturen) omdat ik bang ben dat (alleen) een 'koude' lijmverbinding niet stevig genoeg is, wat denken jullie? Ik wil het vuren latje dan wat laten uitsteken en deze dan in het verlengde van de bestaande balk weer monteren, i.c.m. de koude lijmverbinding op de kopse kanten. En maakt het nog uit of ik thixo of epoxyhars bestel (bij bijv. polyservice of mr. boat)? En aan hoeveel zou ik genoeg hebben?

IMG20230304124638 (1).jpg

Daarnaast vroeg ik met af wat ik het beste kon doen met de uitstekende schroeven/spijkers/nietjes die nu tevoorschijn zijn gekomen onder het verrotte hout. Ik denk gewoon afslijpen met de multitool? Zodat ik er vers hout tegenaan kan lijmen?

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 7 mar 2023 20:38

Ik verdenk de onderste hoek zelf ervan de vochtschade veroorzaakt te hebben. Het aluminium profiel is hier tegen de onderkant gemonteerd, waar zich ook het hout van de balken bevindt. Deze balk was dan ook het meest verrot (lees: niet meer aanwezig), en vanuit daar denk ik dat het naar de andere balken is getrokken.


IMG20230304092847.jpg
IMG20230304092816.jpg




Ook als ik bekijk welke balken het meest aangedaan waren, waren dit degene die tegen deze balk aanlagen (zeg maar de onderste en doorlopende balken). Zie hieronder. Wat denken jullie?



IMG20230304124638 (1).png

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36281
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Chris » di 7 mar 2023 20:53

Een veel gemaakte fout was met het plastic afdek biesje wat in het hoekprofiel over de schroeven gemonteerd was.
Vaak werd dat aan de onderkant, de overlengte, zo'n cm of 5 tegen de bodembalk geniet.
Dat bleek fout te zijn.
Het regenwater wat in de hoeken naar beneden komt viel niet tegen de grond maar liep via dat peesje tegen de bodembalk aan.
Capilaire werking.
Altijd vocht daar geeft dit soort beelden.

Van lijmen weet ik te weinig om goed advies te kunnen geven, maar ik denk dat Ab wel inhaakt..
Zijn advies over dit soort reparatie's zou ik ter harte nemen... de kenner...


Wat anders...
Ik weet niet waar de Eifelland woont, maar je hebt nu een prachtige mogelijkheid om met een vochtmeter goed in de rondte te gaan.
Je mag daarvoor mijn vochtmeter best lenen.
Dat is een inductieve meter, dus niet zo'n ding met 2 van die scherpe pennen die je in het hout moet prikken.
Deze meet schadevrij... zelfde systeem als de officiele vochtmeters bij de caravandealers.

Ik woon in de Bollenstreek...
Laat maar weten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 7 mar 2023 21:20

[re.gif]

Bedankt voor je reactie Chris. Ik zie wel dat het aan de andere kant anders is gedaan. Of dat dit later nog aangepast is? Dit ziet er namelijk zo uit:


IMG20230304093045.jpg


Ik woon in de Achterhoek, stukje rijden dus. Maar bedankt voor het aanbod! Volgens mij heb ik dit advies ook al eens ergens anders op het forum gelezen (van jou wellicht ? ;) ). Vandaar heb ik eergisteren eenzelfde vochtmeter aangeschaft bij ome Ali (GM630) voor nog geen 3 tientjes. Lijkt me sowieso handig en verstandig om te hebben met een oudere caravan. Zodra ik hem binnen heb zal ik ook hoger in de caravan op vocht gaan checken. Vooralsnog ga ik ervanuit dat het door het montagefoutje komt.


Heb volgens mij al het e.e.a. van Ab gelezen waardoor ik nu een idee heb hoe ik het kan gaan oplossen. Hij had over thixotrope epoxylijm (dit is dus de thixotrope epoxy hars? met verharder, deze vond ik bij mr. Boat en Polyservice.
Ben alleen nog huiverig met het lijmen van een steunbalk koud tegen elkaar aan, dus wellicht dat hij me daarin kan adviseren.
Ik ben van plan de isolatie uit te krabben en hiertussen vuren balkjes te lijmen, waar ik later de bovenplaat en vloerplaat tegenaan lijm. Eigenlijk het stappenplan wat hij in een ander subforum uitlegde, zie onderstaand:

'' Die isolatie kan je wegkrabben.
Tip: bestel een pot thixotrope epoxylijm met verharder. Kijk effe bij bijv. Polypox op de website.
Daar lijm je alles muurvast mee aan elkaar.
Je kunt het ook zelf dunner of dikker maken met los bijgeleverd vulmiddel. Of meteen op dikte bestellen.
Het lijmt ook tempex.
In tegenstelling tot heel veel andere lijmen.
Je kunt zelfs 2 latjes koud tegen elkaar lijmen.
Als je het buigt, breekt het naast de lijmverbinding af, zo sterk is de lijmverbinding.

Zoals Blefke al opmerkte: Gebruik alleen houten balkjes net zo dik als de isolatie.
Je kunt er dan aan de onderkant met de epoxylijm waar ik het over had, een stukje vloerplaat tegenaan lijmen.
Evt naden tussen het bestaande hout kan je er ook mee dichtstrijken, het is een vrij dikke pasta.
Dan met een lijmkam van binnen uit een van te voren pas gemaakt stuk tempex van de goede dikte erin lijmen.
Met de lijmkam strijk wat lijm op de bodemplaat, direkt het tempex erop.
Vlot werken, de lijm hardt snel uit.
Dan de bovenplaat erop lijmen, en je hebt weer een oersterke sandwich.
Hetzelfde kan je met de wanden ook doen.
Moeilijk bereikbare plaatsen om te schroeven zijn geen probleem meer.
Wat lijm erop..vastdrukken, en het zit muurvast.
Vele malen sterker dan een schroefverbinding.
In die kleine latjes helemaal. Eigenlijk houdt een schroef daarin bijna niks.. Of het latje splijt al voordat het vast zit als je niet voorboort. En zelfs dan trek je het zo weer uit elkaar.
Met die lijm kan je dat vergeten..
Niet goed, dan wordt het zagen. Los gaat niet meer.''

Vraag me dus alleen af of dit ook voldoende is voor de steunbalken, of dat ik deze nog met een extra 'bovenlat' voorzie zodat er 2 lijmverbindingen ontstaan, en niet alleen een kopse.
Laatst gewijzigd door Ron op di 7 mar 2023 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36281
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Chris » di 7 mar 2023 22:38

Op jou foto is hetc dus fout.....
Dat plastic stripje moet je gewoon los naar beneden laten hangen.... niet aan het einde weer omhoog.

Ik dat een Knaus uit 1987 en daar was dit exact hetzelfde probleem aan het worden.
Ook schade door dat plastic ..... los is de juiste... drupt het water zeker richting de grond
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 7 mar 2023 22:53

[re.gif]

Gelukkig is het aan deze kant nog goed gegaan. Hier nog geen vochtschade te zien, of nog niet goed genoeg gekeken..
Aan de andere kant zat deze er nog strakker tegenaan, zoals te zien op de andere foto's. Denk dat het daardoor aan die kant fout is gegaan. Ik zal preventief aan de deze kant hem denk ik ook maar losknippen dan?
Laatst gewijzigd door Trina op wo 8 mar 2023 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door fredmo » di 7 mar 2023 23:38

Wat een leukerd! Gefeliciteerd en veel plezier ermee haphop.gif
Leuk om te volgen hoe je deze caravan op gaat knappen, succes thumbup.gif
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36281
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Chris » wo 8 mar 2023 08:48

Paar cm los naar beneden laten hangen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Ab » wo 8 mar 2023 15:19

Ik heb heel veel gewerkt met epoxy.
Koud tegen elkaar verlijmen gaat uitstekend.
Zelfs met een naad van een halve cm is het geen probleen om 2 platen of latten aan elkaar te zetten.
Ooit eens een proefje gedaan met 2 latjes in het verlengde van elkaar.
Bij een buigproef brak de lat naast de las.
Ik gebruikte hars die je zelf ook dikker kan maken met glas.
Met een plamuurmes ook meteen geschikt om glad te plamuren.
Ik lijmde er afzetunits mee in elkaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » wo 8 mar 2023 16:13

Edit Trina: Lees even de quoteregels.
[re.gif]
Bedankt voor je reactie Ab, dan moet ik daar maar op vertrouwen! Is deze thixotrope harsset van Poly dan goed denk je (https://www.polyservice.nl/epoxyhars-se ... aat-300_gr). Deze kun je ook dikker maken. De snelle versie ivm de lagere temperaturen.. en hoeveel denk je dat ik nodig zal hebben?

Edit: zie dat er toch alleen hars en een verharder in zit. Ik kan er zelf dus pigmentpasta, glass-bubbles of katoenvezel aan toevoegen om het dikker te maken. Welke is in mijn situatie het meest geschikt? Of maakt dit niet uit?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Ab » wo 8 mar 2023 18:59

Ik heb altijd glasbubbles gebruikt. Geen ervaring met andere vulmiddelen.
Hoeveel je nodig hebt kan ik zo niet inschatten.300 gram lijkt me wat weinig.
Ik kocht alleen 25 liter bussen.
Dat was ruim voldoende voor 1 complete afzetunit, inclusief het lijmen van alle sandwichpanelen.
Met reparaties gebruik je echter meestal meer dan bij nieuwbouw.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » do 9 mar 2023 21:15

Dan ga ik de glass-bubbles er ook bij bestellen om de dikte van de hars te bepalen. Ga dan ook voor 1,5 liter, moet genoeg zijn.. lijkt me.

Vandaag ben ik bezig geweest met het 'netjes' (recht) maken van de gezaagde gedeeltes, zodat de van de zijwand en onderkant er straks makkelijker tegenaan kunnen. Daarnaast heb ik nog wat hout weggehaald wat toch nog niet 100% hard was. Is het nog verstandig om het hout wat blijft zitten te behandelen met spul tegen houtrot?

Ook ben ik langs de plaatselijke bouwmarkt gegaan om te kijken naar triplex, tempex/EPS platen en vuren latten. Tempex was er helaas niet in de juiste dikte. Ik heb 25mm nodig, ze hadden alleen 20 en 30mm.. ook online zie ik niet iets met deze dikte (afgezien van de Praxis die het voor 30x zo veel als een 30mm plaat aanbiedt..). Hebben jullie een idee waar ik dit kan halen of dit anders kan oplossen?

Voor de triplex twijfelde ik. Welk hout zou ik hiervoor gebruiken? Berken?
Vuren latten heb ik aangeschaft en ben ik gaan bewerken totdat het opmaat was. Is aardig gelukt volgens mij! Moeten deze nog voor-behandeld worden?


IMG20230309191745.jpg
IMG20230309191801.jpg
IMG20230309191750.jpg

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Ab » do 9 mar 2023 21:20

Populierentriplex is het lichtste.
Ook beter verkrijgbaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36281
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Chris » do 9 mar 2023 21:28

Maar. als je geen populieren in kleine delen kan vinden is berken ook prima.
Dat gewichtsverschil zal je geen problemen opleveren.

Het "Aanhelen" van de balkjes ziet er prima uit.... zeker stevig.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » do 9 mar 2023 21:50

Dan gaan we eerst op zoek naar populierentriplex. Thanks.

Jullie een idee voor de tempex? En behandelen van het vorige en nieuwe hout?

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Bartjebart » do 9 mar 2023 23:26

PIR platen zijn wel in 25mm te vinden. Zou dat niet werken?
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Ab » do 9 mar 2023 23:35

Ja..beter dan tempex zelfs.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » za 11 mar 2023 14:00

Bartjebart schreef:
do 9 mar 2023 23:26
PIR platen zijn wel in 25mm te vinden. Zou dat niet werken?
Ik ben hard aan het zoeken.. ook nog niet gevonden. Heb je een site/fysieke winkel waar ze beschikbaar zijn?

Heb ook wat multiplex platen gehaald voor de vloer. Nu vraag ik me af of ik gegronde of niet gegronde platen moet gebruiken. Heb nu beide gehaald. Voor de binnenwand lijkt me 'normale' voldoende. Voor de vloer gegronde gebruiken? Kon de gegronde niet in populierenhout vinden (of is ook populierenhout, staat er niet bij? (https://www.karwei.nl/assortiment/hardh ... /p/B560571).
Ik lees aan dat mensen watervast/gegronde multi/triplex gebruiken maar ook dat de vloer moet kunnen 'ademen' en er daarom niet voor kiezen (en later met Dekaphon 9735 behandeling bijv.). Wat is volgens jullie het juiste?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Ab » za 11 mar 2023 15:38

Watervast mutiplex gebruiken, en de onderkant behandelen met ademende beits. Voor de onderkant van de vloer bedoel ik.
De bovenkant maakt niet uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door dieseltijger » za 11 mar 2023 18:58

@KnausamSee: leuk onderwerp om te volgen. En complimenten : repareren en behoud (en met durf). Heb je een ruimte, of doe je het buiten bij huis?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » za 11 mar 2023 20:40

Vandaag met het op maat zagen van de platen bezig geweest. Daarnaast heb ik de 2 steunbalken van de achterwand aangepast zodat de achterste plaat naar onderen doorgetrokken kan worden. Dit was origineel ook zo. Voor de zijwanden heb ik 4mm onbewerkte populieren multiplex gebruikt. Voor het bovenste gedeelte van de sandwichconstructie (vloer) 6mm multiplex populieren multiplex. Voor de onderste plaat van de sandwichconstructie gebruik ik morgen van 3,6mm watervast/exterieur verlijmd/WBP multiplex. Plan is om deze met een ademende beits (bedankt Ab) te bewerken en later met Dekalin Dekaphon 9735 coatingspray te behandelen (of is 1 van de 2 voldoende?).

De thixotrope epoxyhars met verdikmiddel is onderweg. Volgende week hoop ik te gaan lijmen. In de tussentijd ben ik nog op zoek naar isolatiemateriaal van 25mm dik.. Kan geen PIR en tempex/EPS in deze maat vinden. Iemand de gouden tip waar dit te koop is?

Hier wat foto'tjes van vandaag


IMG20230311185953.jpg
IMG20230311190030.jpg
IMG20230311193649.jpg

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » za 11 mar 2023 20:42

dieseltijger schreef:
za 11 mar 2023 18:58
@KnausamSee: leuk onderwerp om te volgen. En complimenten : repareren en behoud (en met durf). Heb je een ruimte, of doe je het buiten bij huis?

Bedankt! Gaat vooralsnog volgens plan.
Ik heb het geluk dat mijn ouders een grote schuur hebben waar nog ruimte voor deze caravan was! Dus daar ben ik 2 dagen in de week aan het klussen.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”