Problemen vaste watertank Eriba Nova 495 SL

Plaats reactie
beedee

Problemen vaste watertank Eriba Nova 495 SL

Bericht door beedee » ma 27 feb 2023 15:07

Afbeelding van WhatsApp op 2023-02-27 om 14.19.12.jpg
Tijdens het vullen van de vaste watertank aan de onderzijde van onze Eriba Nova liep er plotseling heel veel water onder langs de afvoersluiting weg. Afvoer van de watertank was gesloten maar desondanks liep tijdens het vullen het water gewoon weg. Wel bleef er er ongeveer 10 lier achter. Ik heb een foto gemaakt van de binnenkant v de tank en heb het vermoeden dat het probleem de zwarte pijp op het middendeel van afvoerknop is. Zie foto. Je zou denken dat dit deel op de onderkant van de afvoerknop moet worden gedraaid gezien de daar aanwezige schroefdraad. maar dat lukt niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Problemen vaste watertank Eriba Nova 495 SL

Bericht door moyzo » ma 27 feb 2023 17:05

Er zit een stand op waarbij je het grootste gedeelte op een 10 liter na weg kunt laten lopen kan ik me nog herinneren van onze Eriba.
Soms was het echt een paar keer draaien voor hij helemaal dicht zat ( en dus niks meer verloor) Heb er in het begin best wel mee gekloot.
Ik weet nog dat we bij de dealer wat uitleg hebben gehad voor dit probleempje, ik denk dat je daar ook het beste terecht kunt. Het is overigens fijn die tank onder de bodem, vond alleen dat hij heel slecht schoon te maken was. Heb er dus ook nooit een druppel uit gedronken alleen voor wc en afwas gebruikt.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

arievijn

Re: Problemen vaste watertank Eriba Nova 495 SL

Bericht door arievijn » di 28 feb 2023 23:58

Hoi, Ik heb dit ook een paar keer gehad, dan is de schroefdop aan de bovenkant van de tank te ver open gedraaid.
Weet niet precies wat het is maar ik denk dat hij uit zijn schroefdraad draait

Ik fix het dan zo:
Even met de ene hand de schoefdop op de tank draaien en de andere hand het zwarte pijpje naar beneden helpen.

Mooie caravan!!

Bartje
Berichten: 230
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Problemen vaste watertank Eriba Nova 495 SL

Bericht door Bartje » vr 3 mar 2023 18:23

Dat vulstop waarmee je 10 liter in de tank kan laten, is niet het beste stop dat er op de markt is, en Hymer/Eriba weet dat wel.
Ze hebben ook een stop zonder dat 10 liter gedeelte en dat werkt zonder probleem.
Let wel, dat vervangstop is een speciale verlengde versie van de gewone,
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Problemen vaste watertank Eriba Nova 495 SL

Bericht door Erik » vr 10 mar 2023 08:17

@ beedee: wij hadden hetzelfde euvel. Oplossing bij ons: met linkerhand de bovenkant van de tank bij de draaiknop naar beneden duwen, met rechterhand de knop draaien. Ben je linkshandig, dan uiteraard omgekeerd! Door de druk van boven werkt de anti-meedraaiborging van het zwarte deel weer. Knappe foto trouwens!
Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Problemen vaste watertank Eriba Nova 495 SL

Bericht door Henri Berends » vr 10 mar 2023 18:46

Idd. Een bijzondere foto vd binnenzijde vd tank.
Bij mij is vorig jaar bij het vullen vd tank via de buitenvulopening de dop vd jerrycan in de vulpijp gevallen. stom.gif Deze kan dus een blokkade vormen bij het afvullen vd watertank. Volgende maand maar eens met flexibele camera op zoek naar de dop.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”