Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ik had met mijn vorige auto exact hetzelfde.
Voor mijn gemoedssrust, en omdat ik in het Frans en Spaans nooit uit kan leggen dat dit in NL wel mag, had ik het gewicht van de caravan bij de RDW aan laten passen.
Op papier klopt het.
Je zou dan alleen event. te zwaar beladen kunnen zijn, is een simpeler issue dan een niet legale combi... of die nou wel of niet legaal is is gewoon erg onduidelijk.
Toen er een andere auto kwam heb ik dit gewicht gewoon weer terug naar de originele laten zetten.
Tja... kosten per keer ong. 60 euro.
Mijn kennis van Frans en Spaans wilde ik er niet voor inzetten als het eens fout mocht gaan.
Aan de andere kant... nooit fout gegaan en ook nooit gecontroleerd...het is achteraf onnodig geweest...mja..
Aan jou de keuze.
Voor mijn gemoedssrust, en omdat ik in het Frans en Spaans nooit uit kan leggen dat dit in NL wel mag, had ik het gewicht van de caravan bij de RDW aan laten passen.
Op papier klopt het.
Je zou dan alleen event. te zwaar beladen kunnen zijn, is een simpeler issue dan een niet legale combi... of die nou wel of niet legaal is is gewoon erg onduidelijk.
Toen er een andere auto kwam heb ik dit gewicht gewoon weer terug naar de originele laten zetten.
Tja... kosten per keer ong. 60 euro.
Mijn kennis van Frans en Spaans wilde ik er niet voor inzetten als het eens fout mocht gaan.
Aan de andere kant... nooit fout gegaan en ook nooit gecontroleerd...het is achteraf onnodig geweest...mja..
Aan jou de keuze.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ik neem aan dat je Tucson nog wel even houdt, dus ik zou ‘m op 1.650 kilo laten zetten nu dat nog kan. Scheelt wellicht ooit een discussie :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Hans....
Als je dit gewicht door de dealer direct laat aanpassen, kan je dan event. later wel terug naar het hogere gewicht?
Op mijn 2e kentekencard stonden idd 2 verschillende gewichten toen.
Op de 2e bij aflevering 2 x een gelijk TMM
Ik weet dit niet, het lijkt mij wel, maar je zou het even na kunnen vragen.
Scheelt misschien gedonder in de toekomst.
Als je dit gewicht door de dealer direct laat aanpassen, kan je dan event. later wel terug naar het hogere gewicht?
Op mijn 2e kentekencard stonden idd 2 verschillende gewichten toen.
Op de 2e bij aflevering 2 x een gelijk TMM
Ik weet dit niet, het lijkt mij wel, maar je zou het even na kunnen vragen.
Scheelt misschien gedonder in de toekomst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Voor zover ik weet kan dit wel weer terug gezet worden. Er komen dan idd twee gewichten op het kent.pasje te staan met een tmm van 1650 kg.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Hallo Hans,
Eerst proficiat met de nieuwe caravan Fendt Bianco 515 SG.
Wij hebben ongeveer hetzelfde dilemma gehad met onze Fendt Bianco 515 SGE, ook met een 2T as en Nissan X Trail met 1800kg trekgewicht.
Om problemen onderweg te voorkomen hebben we de Fendt laten inschrijven op 1800kg.
Ook in Spanje is de wetgeving er niet zo duidelijk over en worden er op verschillende fora tegenstrijdige antwoorden gegeven.
Wil je de officiële Spaanse wettekst hierover? Deze is terug te vinden in de "BOE" (Boletín del Estado) maar dit is een tijdrovende bezigheid.
https://www.boe.es/
Op een forum wordt uw zelfde probleem aangekaart. Interessant om lezen (via translate) is het antwoord van Planetboy van 26 juni 2009 op blz. 4, en de antwoorden erna.
https://www-webcampista-com.translate.g ... _tr_pto=sc
Wel zit u met 1650 kg trekvermogen erg krap, zeker omdat ik ook nergens lees over een reservewiel, toch ook 25kg.
Eerst proficiat met de nieuwe caravan Fendt Bianco 515 SG.
Wij hebben ongeveer hetzelfde dilemma gehad met onze Fendt Bianco 515 SGE, ook met een 2T as en Nissan X Trail met 1800kg trekgewicht.
Om problemen onderweg te voorkomen hebben we de Fendt laten inschrijven op 1800kg.
Ook in Spanje is de wetgeving er niet zo duidelijk over en worden er op verschillende fora tegenstrijdige antwoorden gegeven.
Wil je de officiële Spaanse wettekst hierover? Deze is terug te vinden in de "BOE" (Boletín del Estado) maar dit is een tijdrovende bezigheid.
https://www.boe.es/
Op een forum wordt uw zelfde probleem aangekaart. Interessant om lezen (via translate) is het antwoord van Planetboy van 26 juni 2009 op blz. 4, en de antwoorden erna.
https://www-webcampista-com.translate.g ... _tr_pto=sc
Wel zit u met 1650 kg trekvermogen erg krap, zeker omdat ik ook nergens lees over een reservewiel, toch ook 25kg.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Volgens mij is hier de regel het probleem niet en mag je gewoon legaal op pad alleen zo veel discussie als dat wij er over hebben zal er ook onder agenten zijn en leg het dan maar uit in het Spaans.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Met de Policia Local of National zijn er meestal geen problemen, maar als je de Guardia Civil of Mossos d' Esquadra tegenkomt is het anders.
Meestal zijn deze zo vriendelijk niet, en leg het dan maar eens uit.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Het kentekenbewijs komt er dan zo uit te zien, wel met andere gewichten natuurlijk
.
.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
En is gewoon weer omhoog te veranderen tot de maximale technische massa
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
In Nederland weet ik wel hie het werkt en in het buitenland heb ik nig nooit een cintrole gehad. Ik weet het, eens oiet de eerste keer zijn.
Zojuist bij Waterland caravans geweest naar een luifel kijken. Daar stond een Fendt caravan met een laadvermogen van 188 kg. Dat noem ik krap als er nog acc. bij moeten.
Zojuist bij Waterland caravans geweest naar een luifel kijken. Daar stond een Fendt caravan met een laadvermogen van 188 kg. Dat noem ik krap als er nog acc. bij moeten.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
In principe werkt het gewoon hetzelfde, ik zou mij er geen zorgen over maken zolang je niet overbeladen bent
Verzekerings technisch is er ook niets aan de de hand
Verzekerings technisch is er ook niets aan de de hand
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Je rijdt met een auto met NL kenteken en ook de aanhanger heeft een NL registratie. Ik zou er dan van uitgaan dat de NL wetgeving voor deze combinatie geldt (binnen de EU). Lijkt mij raar als een NL geregistreerde combinatie op eens aan alle Spaanse wetgeving voor combinaties moet voldoen. Is tegen vrij verkeer van mensen en goederen binnen de EU.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Die twee zaken hebben natuurlijk niets met elkaar te maken. Op Spaanse wegen gelden Spaanse wetten voor alle weggebruikers.
Gelukkig zijn de regels binnen de EU aardig op elkaar afgestemd.
Gelukkig zijn de regels binnen de EU aardig op elkaar afgestemd.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Verkeersregels ja, voertuigeisen nee. Voor het laatste geldt land van herkomst. Gewichten van voertuigen hoort bij voertuigeisen, niet de verkeersregels.Bartjebart schreef:Op Spaanse wegen gelden Spaanse wetten voor alle weggebruikers.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Nog nooit ergens problemen gehad met mijn niet terug gekeurde caravan.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Maar als je nooit aangehouden bent zul je ook geen problemen hebben ondervonden? Of ben je wel eens aan de kant gezet? Dat vraag ik me dan even af bij je antwoord
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Maar de kosten bedragen “slecht” € 65,00 per wijziging. 1x verlagen, in toekomst een keer verhogen. Totale kosten dan € 130,00. Daarmee voorkom je alle discussie die er, al dan niet terecht, zou kunnen ontstaan. Dat is een fractie van wat de nieuwe hut kost. Zou voor mij een no brainer zijn .
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ik vraag mij oprecht af of jullie dan ook nagaan of het trekkend voertuig aan alle, in dit geval Spaanse, wetgeving voldoet. Wellicht is er wel een eis die het NL goedgekeurde voertuig niet toelaat in Spanje.......
In dat geval gaan jullie ook je voertuig aanpassen om daar te kunnen rijden?
In dat geval gaan jullie ook je voertuig aanpassen om daar te kunnen rijden?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Over het algemeen volsta je met wat dingen bij je hebben zoals gele hesjes die ik dacht in Spanje niet achterin maar voorin bereikbaar moeten zijn. En voor Frankrijk had ik zi'n niet werkende alcohol tester bij
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Dat zijn geen voertuigeisen.
Daphne heeft gewoon gelijk.
Duitsland , Frankrijk hebben een tijd gehad dat er geen motorfietsen met meer dan 100 pk goedgekeurd waren die landen.
Maar daarom mochten wij Nederlanders daar wel rijden met onze motorfietsen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ik roep maar iets flauws, als je naar de UK gaat, daar rijden ze met auto's met het stuur aan de andere kant, niet iets dat je dan laat aanpassen..... Verkeersregels en voertuigeisen, de trekinrichting is daar ook afwijkend aan die van ons volgens mij.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ook een auto met het stuur aan de “verkeerde”kant kun je gewoon op kenteken zetten zonder aanpassing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Precies
Hoewel je een auto met het stuur rechts ook wel goed gekeurd krijgt.
Maar er zijn genoeg voertuigen die hier geen type goedkeuringen hebben .
Maar een toerist mag er hier gewoon mee rijden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ook van buiten Europa mag je hier als toerist rondrijden, mensen uit de USA , midden oosten en bijvoorbeeld China zie je hier gewoon rijden.
Met een Nederlandse plaat mag je daar ook rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met een Nederlandse plaat mag je daar ook rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)