Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 07:16

Vraag ivm. de nieuwe hut die, op papier, meer weegt dan de auto mag trekken. Nu weet ik genoeg over het trekken van een aanhanger in Nederland, maar hoe zit dat in Spanje. Ik las laatst op een FB forum dat het TMM van een caravan (op papier) niet meer mag zijn dan het max. aangegeven trekvermogen (ook op papier) van de auto.
In mijn geval is dat voor de auto 1650 kg max. De caravan echter mag 2000 kg wegen, gaan wij nooit aan komen. BE rijbewijs is aanwezig evenals vereiste verzekering voor de auto + caravan.

Maar nu: is het verstandig (kennelijk verplicht in Spanje) om de caravan op papier te verlagen naar de max van 1650 kg. Dit laatste kan nu nog makkelijk en zonder extra kosten geregeld worden met de dealer die de hut op mijn naam zal zetten.
Heeft iemand wellicht hier ervaring mee of kan iemand mij wijzen waar ik dergelijke regels kan vinden en lezen. Ik heb zelf al gezocht maar ik kan deze specifieke vraag en antwoord(en) niet vinden.

Op de heenreis wordt de caravan (los en vakantie klaar) gewogen waardoor ik dus een actuele status heb van de massa van de caravan.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » ma 27 feb 2023 07:43

kan iemand mij wijzen waar ik dergelijke regels kan vinden en lezen.
Het is moeilijk zoeken naar regels die er niet zijn. De ANWB geeft informatie per land en er wordt met geen woord over gerept. Dan kun je er van uit gaan dat het geen issue is. https://www.anwb.nl/vakantie/spanje/rei ... eersregels

Het zou overigens heel vreemd zijn dat alleen Spanje zou afwijken van de rest van Europa. Het Facebook forum heb ik al heel lang geleden verlaten door dit soort verkeerde informatie. Nog nooit zoveel onzin gelezen over rijbewijs en voertuigeisen e.d.

Maar als je je er prettiger bij voelt kan je natuurlijk de MTM op papier laten verlagen, je mag immers niet zwaarder trekken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 27 feb 2023 07:46

Hoe goed is je Spaans ?

In Nederland is het toegestaan om een dergelijke combinatie te rijden zolang het daadwerkelijke gewicht klopt met wat de auto mag trekken en het totale trein gewicht niet overschreden word.

Hoe het in Spanje geregeld is weet ik niet al zouden we denken dat de regels in Europa overal hetzelfde zouden moeten zijn.

Als je dit in het Spaans goed kunt vertellen bij een eventuele aanhouding is de kans dat je ermee weg komt een stuk groter dan als je geen woord Spaans kunt.

Als je de gewicht gelijk trekt op papier is er geen discussie.
Maar houd je dan nog voldoende laadvermogen over ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » ma 27 feb 2023 07:58

Paul Vingerhoets schreef:
ma 27 feb 2023 07:46
Als je de gewicht gelijk trekt op papier is er geen discussie.
Maar houd je dan nog voldoende laadvermogen over ?
Maakt dat iets uit dan? Hij mag toch niet zwaarder beladen dan het maximum trekgewicht van de auto. Of het gewicht nu wel of niet op papier wordt verlaagd, het laadvermogen blijft hetzelfde.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » ma 27 feb 2023 08:36

Hans 555 schreef:
ma 27 feb 2023 07:16
(kennelijk verplicht in Spanje)
Geldt een verplichting voor Spanjaarden ook voor buitenlanders?

Voor zover ik heb begrepen zijn Spanjaarden verplicht om op een trailer boven de 750kg (dus met eigen kenteken) 2 kentekenplaten te voeren. Het eigen kenteken van de trailer op een rode plaat en kenteken van het trekkende voertuig op een witte plaat.
Maar ik heb niet het idee dat buitenlanders massaal 2 kentekenplaten op de caravan schroeven in Spanje.
Als je dan niet aan 2 kentekenplaten hoeft te voldoen, waarom dan wel aan andere gewichten/eisen (die wel in Nederland zijn toegestaan) voldoen?


kenteken-spanje.jpg

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » ma 27 feb 2023 08:42

Daphne schreef:
ma 27 feb 2023 07:58
Maakt dat iets uit dan? Hij mag toch niet zwaarder beladen dan het maximum trekgewicht van de auto. Of het gewicht nu wel of niet op papier wordt verlaagd, het laadvermogen blijft hetzelfde.
Even miereneuken, maar het verschil is volgens mij 1 of 2 overtredingen knipoog.gif
(als de caravan bijvoorbeeld 1700kg zou wegen en je het gewicht hebt verlaagd naar 1650kg).
1.) Overschrijden trekgewicht auto.
2.) Overbeladen van de caravan.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 09:01

Geknipt uit een FB forum: "Fendt caravan club Nederland"
in Frankrijk en Spanje wordt bij een aanrijding naar toelaatbaar gewicht gekeken op de kentekenbewijzen. Als de caravan zwaarder mag zijn dan de auto hang je. Nederland is inderdaad soepeler maar dat hangt dan weer van de situatie af.

Dit citaat bedoel ik dus. scratch.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » ma 27 feb 2023 09:08

TFJ schreef:
ma 27 feb 2023 08:42

Even miereneuken, maar het verschil is volgens mij 1 of 2 overtredingen knipoog.gif
(als de caravan bijvoorbeeld 1700kg zou wegen en je het gewicht hebt verlaagd naar 1650kg).
1.) Overschrijden trekgewicht auto.
2.) Overbeladen van de caravan.



Dat klopt maar zo ver wou ik op maandagochtend niet gaan. Je moet dan ook voor de volledigheid de aanhoudingkansberekening erbij doen mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » ma 27 feb 2023 09:12

Hans 555 schreef:
ma 27 feb 2023 09:01
Geknipt uit een FB forum: "Fendt caravan club Nederland"
in Frankrijk en Spanje wordt bij een aanrijding naar toelaatbaar gewicht gekeken op de kentekenbewijzen. Als de caravan zwaarder mag zijn dan de auto hang je. Nederland is inderdaad soepeler maar dat hangt dan weer van de situatie af.

Dit citaat bedoel ik dus. scratch.gif
Niet iedereen is lid van de Fendt Facebook groep knipoog.gif

Vraag om een wettekst. Als iets wordt beweerd moet men dat kunnen onderbouwen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 09:17

Daphne schreef:
ma 27 feb 2023 07:43
kan iemand mij wijzen waar ik dergelijke regels kan vinden en lezen.
Het is moeilijk zoeken naar regels die er niet zijn. De ANWB geeft informatie per land en er wordt met geen woord over gerept. Dan kun je er van uit gaan dat het geen issue is. https://www.anwb.nl/vakantie/spanje/rei ... eersregels

Het zou overigens heel vreemd zijn dat alleen Spanje zou afwijken van de rest van Europa. Het Facebook forum heb ik al heel lang geleden verlaten door dit soort verkeerde informatie. Nog nooit zoveel onzin gelezen over rijbewijs en voertuigeisen e.d.

Maar als je je er prettiger bij voelt kan je natuurlijk de MTM op papier laten verlagen, je mag immers niet zwaarder trekken.
Daar heb je gelijk in maar even kijkende naar de snelheidslimieten in Europa zijn er toch ook veel verschillen. Dus vind ik het niet gek als ook met papieren gewichten per land anders wordt gekeken.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » ma 27 feb 2023 09:23

[re.gif]

Snelheidslimiet is een verkeersregel. Papieren gewicht is een voertuigeis. Zijn verschillende dingen.

Rijbewijsregeling E achter B en trekgewichten en dergelijke zijn niet alleen in Nederland zo. Dat is echt ook zo in de landen om ons heen.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 27 feb 2023 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door deusjevo » ma 27 feb 2023 09:24

Hans 555 schreef:
ma 27 feb 2023 09:01
Geknipt uit een FB forum: "Fendt caravan club Nederland"
in Frankrijk en Spanje wordt bij een aanrijding naar toelaatbaar gewicht gekeken op de kentekenbewijzen. Als de caravan zwaarder mag zijn dan de auto hang je. Nederland is inderdaad soepeler maar dat hangt dan weer van de situatie af.

Dit citaat bedoel ik dus. scratch.gif
Van een FB forum, ik weet alweer genoeg
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 feb 2023 09:28

Een caravan is een gewone aanhanger, bij twijfel word dat ding gewogen, leeg gaan ze meestal van het lege gewicht uit.
Als je het lege gewicht achter de auto mag hebben is er niets aan de hand, is voor een caravan eigenlijk het zelfde maar dat is niet direct zichtbaar dus wegen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 09:33

deusjevo schreef:
ma 27 feb 2023 09:24
Hans 555 schreef:
ma 27 feb 2023 09:01
Geknipt uit een FB forum: "Fendt caravan club Nederland"
in Frankrijk en Spanje wordt bij een aanrijding naar toelaatbaar gewicht gekeken op de kentekenbewijzen. Als de caravan zwaarder mag zijn dan de auto hang je. Nederland is inderdaad soepeler maar dat hangt dan weer van de situatie af.

Dit citaat bedoel ik dus. scratch.gif
Van een FB forum, ik weet alweer genoeg
Dat is dan ook wel weer erg kort door de bocht. Ik heb zelf ook geen FB maar daar heb ik dan weer andere redenen voor. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat mensen die op FB zitten bij voorbaat al onzin uitkramen. Waar rook is is vuur.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door PD » ma 27 feb 2023 09:36

[re.gif]
Je moet inderdaad voorzichtig zijn met informatie die door goedbedoelende medekampeerders wordt gedeeld.... niet alleen op FB maar ook hier op het CF wordt met enige regelmaat onjuiste informatie (ook door oudgedienden) gedeeld inzake o.a. Rijbewijs- & Tempo100-eisen, dus waakzaamheid blijft geboden.

In jouw geval zou ik voor je gemoedsrust de MTM van je caravan terug laten zetten naar het max. trekgewicht van je auto; niet omdat het moet maar omdat het rust geeft en verder geen beperkende consequenties heeft thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 09:44

@PD:
Daar heb je dan gelijk in. Maar de gedachte was om dat in eerste instantie niet te doen. Ik weet wat ik kan laden en dat iets meer helemaal niet slecht is voor de auto. Maar zoals ik al eerder meldde wordt de caravan bij het ophalen en voor de vakantie gewogen.

Zojuist al antwoord gekregen van de persoon die eerder het bericht verspreidde. De man of vrouw had het van de Franse politie gehoord.
Niet heel erg overtuigend dus.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » ma 27 feb 2023 09:56

Dit gaat over de Fendt Bianco 515 SG die in bestelling staat?

Leeggewicht 1370kg en ze rekenen 1418kg voor de standaard uitrusting.
Daar bovenop komt de asverhoging naar 2 ton á 26kg (geen idee of je nog meer opties hebt).

1650kg - 1418kg - 26kg = 206kg
Trek daar nog een mover van 40kg van af en dan houd je 166kg laadvermogen over.
Dat is niet heel erg veel....

Philmar
Berichten: 853
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Philmar » ma 27 feb 2023 09:58

Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan mag hoger zijn dan het maximaal trekgewicht van de auto. Maar het werkelijke gewicht mag natuurlijk niet meer zijn dan het trekgewicht, gewogen op de as. Het laadvermogen van de caravan is dan dus kleiner.
Persoonlijk zou ik nooit zwaarder laden dan +/- 75 % van het trekgewicht om comfortabel en veilig te rijden. Ik denk dat je met alle gewichten binnen de wettelijke normen van trekker en caravan blijft er geen problemen zijn in eender welk land. Als je de taal van het land niet machtig bent bij eventuele problemen kun je de translate op je smartphone gebruiken.

Philmar

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 10:01

[re.gif] [re.gif]
Goed gerekend, er komt ook nog een mover met lichtgewicht accu bij. Daarbij heb ik ook nog eens 80 tot 100 kg. op de trekhaak (max. is 100 kg.) Ik ben niet bang en heb vertrouwen dat het allemaal goed komt.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

workel

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door workel » ma 27 feb 2023 10:09

Ik zou de Fendt leeg eens op de weegbrug zetten. Denk dat die zwaarder is dan je denkt.
Is mijn ervaring met onze vorige Fendt.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 10:19

[re.gif]
Dat gaat ook zeker gebeuren, had ik overigens al geschreven. Heb ik met de Bürstner ook gedaan en die kwam aardig overeen met het gewicht wat ik in gedachten had.
Maar ik heb verder geen extra's op/in de nieuwe hut muv. de vloerverwarming dan maar dat kan het "gewicht" niet zijn.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » ma 27 feb 2023 10:29

Mijn 465SFB was 26,5kg zwaarder dan Fendt opgeeft.
viewtopic.php?p=850333#p850333

Vloerverwarming is 7,5kg en je hebt ook de bedverbreding zie ik in het andere topic, die weegt 11kg.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 10:32

Yup.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Bartjebart » ma 27 feb 2023 10:34

Mijn fendt 515 van 1440kg weegt in de praktijk 1620 kg. Wel met wat extra's erop, maar toch; 1650 kg trekgewicht wordt al snel krap.

Voor wat betreft de regels: als je voorlopig toch met dezelfde trekker blijft rijden heb je er geen enkele hinder van als je je tmm van de caravan naar beneden zet. Mogelijk voorkomt het een vervelende discussie bij controle, en misschien doe je het voor niets. Kost iets van zes tientjes, hoeveel is die gemoedsrust je waard?
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 10:40

[re.gif]
Klopt, daarom kan ik dit nog door de dealer laten doen. Voor de caravan moet toch nog een kenteken worden aangevraagd, dat kan dan mooi direct geregeld worden en kost mij verder niets.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”