Upgrade geluidsinstallatie

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door doubleyou » za 18 feb 2023 11:06

Mijn caravan heeft standaard een installatie met 4 speakers en een subwoofer. Op een festival heb ik er afgelopen zomer leuk gebruik van kunnen maken :). Er zit een goed geluid in maar als het volume echt flink omhoog gaat dan begint er wel van alles te trillen…..
Ik heb niet vaak muziek aan maar als ik dat wel doe dan loop ik eerst even naar buiten om te checken of er geluid buiten de caravan hoorbaar is.
Ik begrijp niet dat mensen dat niet even doen. Ik ben in de 3,5 maand dat ik op deze camping sta 3 keer naar buren gegaan om te vragen of hun muziek zachter mocht. Alle 3 reageerden ze geschrokken. Ze hadden blijkbaar geen idee dat ik hun muziek in mijn caravan kon horen en de muziek ging meteen zachter.

Ook had ik buren die aan het bellen waren in hun camper, maar dan op vol volume op de handsfreeinstallatie van het dashboard……20 minuten lang. Dan is zo’n camper echt een klankkast! Net toen ik er genoeg van had werd het gesprek beëindigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door JanPunne » za 18 feb 2023 11:48

[re.gif]
Kijk, dit bedoel ik dus thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Niels83 » za 18 feb 2023 12:02

[re.gif]
Dat is natuurlijk erg vervelend, maar of het nu het geluid is van de muziek, of de buurman snurkt als een gek, er lopende belerende kinderen rond, zitten met groep te kletsen, nachtelijke romantische uitspattingen of zoals 2 jaar terug iemand gaat elke avond rond etenstijd op een handpan spelen (ik krijg zo de zenuwen van dat geluid). Iedereen stoort zich aan iets anders. In mijn geval is het ook vooral afhankelijk van hoe ik er bij zit. Eens mee gemaakt dat kinderen steeds op onze plek speelde, een beetje irritant, maar toen ik werd gebeld dat er ernstige ziekte in de famillie was, moesten die kids toch echt wegwezen van mijn plek.

Het is goed om rekening met elkaar te houden, maar dat geld voor zowel de overlast veroorzakende als de ontvanger. Dus als iemand zijn favoriete liedje een half uurtje wat harder zet is dat wel eens waar vreselijk irritant, maar probeer ik dat even te negeren. Hij heeft misschien weer last van iets dat jij doet.
Laatst gewijzigd door Niels83 op za 18 feb 2023 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Hobby Linka » za 18 feb 2023 12:04

Zullen we het weer over de upgrade van geluidsinstallaties gaan hebben? Het is hier geen babbelbox.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Niels83 » za 18 feb 2023 12:07

Voor de upgrade is het goed te weten wat ts nu in zijn caravan heeft. En wat hij uiteindelijk verwacht te krijgen. Zo hebben wij genoeg aan een speakertje van Ali express met bluetooth, en andere willen goed geluid bij de film.

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door myalexx » za 18 feb 2023 12:16

Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door richards » za 18 feb 2023 14:57

Het gaat niet om meer volume maar om betere kwaliteit. Ik ben met name benieuwd of iemand al eerder de speakers heeft vervangen en zo ja door welke
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Chris » za 18 feb 2023 16:00

Ik denk dat wij dezelfde speakers hebben, in de bodem van de achterkastjes..
Tja... los speakertje zonder kast... klinkt idd niet best.
Ik snap je wens zeker wel maar zelf geen behoefte aan.
Bij mij zou er in de open hoekkasten best wel een leuk boxje kunnen staan, maar volgens mij is die open ruimte niet in de Sport Silver Selection.
Vervangen voor andere speakers heeft bijna geen zin, er is geen resonantiekast achter de speakers.
Niets dicht en/of gedempt.
Je moet dan een totale andere oplossing zoeken.... Speakerboxjes..ergens.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door WanFie » za 18 feb 2023 16:14

Ik ga nooit op vakantie zonder muziek mee te nemen. En ik heb al heel veel geëxperimenteerd met verschillende speakers. Tot en met satellietluidsprekers en een subwoofer. Maar het best voldoet een Wifi speakertje waar ik een android telefoon bij heb staan. Dat kan eventueel ook mee naar buiten voor zachte achtergrond muziek.

Helaas is het ding niet meer leverbaar, maar het ding heeft zo veel mogelijkheden dat er op Tweakers een uitgebreid topic over is. https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1706437. Dit start met de Stereoboomm MR200, maar lees het door en zie dat er verschillende luidsprekers ook de MR300 benoemd worden. Die laatste hebben wij dus. Ik dacht dat hij nog geen € 50,- kostte. Ik heb er een plankje onder geschroefd en aan de voorkant een telefoonhouder op geplaatst. Ziet er prima uit én klinkt erg goed. Geen dreunend laag, maar wél voldoende diep en zeker geen schraal dun geluid. Een andere audioliefhebber heeft een dure JBL bluetoothspeaker gekocht en vind dat voor muziek maar niks. Hij hoorde mijn dingetje en vroeg gelijk... waar kun je dat kopen?

Wanneer je ergens nog een kunt kopen...

Werkt jammer genoeg alleen op Wifi 2.4. Maar op de camping werkt wifi toch onvoldoende om te streamen, dus dan muziek via bluetooth of kabeltje.

Dit lijkt me ook wel wat, maar is een stuk duurder de Nubert nuGo! One:

Afbeelding
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door WanFie » za 18 feb 2023 16:18

Trouwens... welke muziek wil je afspelen, van je telefoon, FM radio, DAB+, Spotity oid ?

Of gaat het over het geluid van de TV?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Daphne » za 18 feb 2023 16:48

richards schreef:
za 18 feb 2023 14:57
Het gaat niet om meer volume maar om betere kwaliteit. Ik ben met name benieuwd of iemand al eerder de speakers heeft vervangen en zo ja door welke
Kijk eens in de Knaus Facebook groep of stel je vraag daar. En ik zou het gewoon eerst met de huidige set-up proberen alvorens je iets gaat vervangen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door richards » za 18 feb 2023 17:09

WanFie schreef:
za 18 feb 2023 16:18
Trouwens... welke muziek wil je afspelen, van je telefoon, FM radio, DAB+, Spotity oid ?

Of gaat het over het geluid van de TV?
Vooral Spotify wellicht de tv, maar als ik het zo hoor is een Sonos Roam ofzo de beste oplossing
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door richards » za 18 feb 2023 17:10

Daphne schreef:
za 18 feb 2023 16:48
richards schreef:
za 18 feb 2023 14:57
Het gaat niet om meer volume maar om betere kwaliteit. Ik ben met name benieuwd of iemand al eerder de speakers heeft vervangen en zo ja door welke
Kijk eens in de Knaus Facebook groep of stel je vraag daar. En ik zou het gewoon eerst met de huidige set-up proberen alvorens je iets gaat vervangen.
En ik maar denken dat de experts juist hier zaten haphop.gif
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door mrbullmastiff » za 18 feb 2023 17:20

De radio in onze Knaus Sudwind gebruiken we niet zo heel vaak. We hebben een Xiaomi smart speaker, ding doet het prima voor het streamen van geluid vanaf de telefoons maar ook vanaf de tv.
Bijlagen
763x1200.jpg
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door wolf » za 18 feb 2023 17:32

Ik begrijp JanPunne heel goed en het begrip "verdraagzaamheid" wordt nogal eens gebruikt als excuus om overlast te weerleggen.
kheb ook al naast een caravan gestaan waar de eigenaar met open deur luidkeels zijn hollandse schlagers meebrulde en heel verwonderd was dat anderen dat niet konden smaken.
Meer dit geheel offtopic natuurlijk.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Daphne » za 18 feb 2023 18:08

wolf schreef:
za 18 feb 2023 17:32
Ik begrijp JanPunne heel goed en het begrip "verdraagzaamheid" wordt nogal eens gebruikt als excuus om overlast te weerleggen.
Ik vraag me af wat het excuus is om dat in dit draadje te uiten. Hetzelfde gebeurt vaak bij vragen over honden op de camping. Ineens is er overlast door poep, blaffen en ik weet niet wat nog meer.
richards schreef:
za 18 feb 2023 17:10
En ik maar denken dat de experts juist hier zaten haphop.gif
Hier wil niemand overlast veroorzaken awhoea.gif awhoea.gif Zoveel 60 years bezitters zijn hier niet, de rest is tevreden of lost het op met een losse speaker.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door WanFie » za 18 feb 2023 19:18

richards schreef:
za 18 feb 2023 17:09
WanFie schreef:
za 18 feb 2023 16:18
Trouwens... welke muziek wil je afspelen, van je telefoon, FM radio, DAB+, Spotity oid ?

Of gaat het over het geluid van de TV?
Vooral Spotify wellicht de tv, maar als ik het zo hoor is een Sonos Roam ofzo de beste oplossing
Of Spotify op de camping gaat werken? Dan moet er wel een continue datastroom zijn. Op sommige Nederlandse campings werkt dat wel, maar het buitenland het je soms nauwelijks wifi en zijn de telefoon Netten ook slecht bereikbaar. Maar FM is ook afgeschreven. Soms één zender die geen muziek uitzend. Een kaartje in je telefoon of tablet met digitale muziek is dan een betere mogelijkheid.
Ik hou niet zo van de Sonos apparaten. Erg duur voor wat ze presteren. Een beetje Bose achtig. Die Nubert die ik voorstel kan veel meer en klinkt vrijwel zeker beter. Waarbij ik een betere klank, een natuurlijk klinkender geluid bedoel. Dreunend laag heeft niks met muziek te maken. Verstaanbaarheid van stemmen is ook wel handig...
O ja, zet het ding ook eens op verschillende plaatsen in de caravan. Op de tafel klinkt hij heel anders dan op de vensterbank boven het bed. Als voorbeeld.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door wolf » za 18 feb 2023 20:40

[re.gif] je kan je Spotify afspeellijsten ook downloaden op smartphone dan heb je geen wifi/provider nodig he.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 98
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Tabbertman54 » zo 19 feb 2023 17:43

Wij hebben héél kort een Knaus Sūdwind 60years gehad. Daar hebben we nogal pech mee gehad. Het Bluetooth systeem was voor ons meer dan voldoende. Wij hadden de pech dat we het geluid niet zo goed konden regelen met de telefoon. Met de tablet ging dat al een stuk beter.
Op het treffen wil ik voor de belangstellenden wel vertellen waarom onze Knaus zijn " ontslag" kreeg, na 11 nachtjes er in geslapen te hebben. Dit zet ik liever niet openbaar.
Maar, succes met de aanpassing!
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Chris » zo 19 feb 2023 21:29

[re.gif]
Ik hoor het idd graag.
Moyzo heeft ook na korte tijd hun 60 years voor een Tabbert omgewisseld.
Dat was een kleuren verhaal.
Kan... over smaak gaan we niet twisten hier.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2798
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door RDDR » ma 20 feb 2023 08:52

Goed geluid thuis is een van mijn echte hobbies uit het verleden. Tegenwoordig wat minder mee bezig, omdat de zoektocht naar perfectie veel tijd en geld kost. Lang lid geweest van een zeer actieve audiovereniging en weet er wel het een en ander van.

Valt elke keer weer op hoe de commercie de gemiddelde consument beinvloedt. Zoals bij een installatie kijken naar het aantal Watt vermogen. Er zijn verschillende meetmethodes en totaal niet met elkaar te vergelijken. In een redelijke grote woonkamer leverde mijn vorige versterker (Rega Elex-R) met 2 x 72.5W bij 8 Ohm in redelik onefficiente speakers meer vermogen dan ooit nodig was. En ik draai af en toe op behoorlijk hoog volume. In ieder geval op een volume dat in een woning met buren eraan vast totaal onacceptabel zou zijn.

Bij 2-kanaals muziek speel je bij voorkeur zonder subwoofer, maar met speakers die voldoende diep komen. Dat levert een betere toonbalans op. De opstelling van je speakers is van groot belang om een goed stereo beeld neer te zetten en de akoustiek van je woonkamer heeft zeer veel invloed.

Terug naar de vraag: voor echt muziek luisteren zit je in een caravan verkeerd. Je krijgt geen goede opstelling, bent aangewezen op te kleine autospeakers en zal dus met een subwoofer aan de gang moeten. Wil je 'acceptabel' geluid, zonder stereo beeld, zonder goede plaatsing en dan is er wel wat mogelijk. Het is over het algemeen standaard autodradio spul en daar is wel wat voor te krijgen. Dan heb je in ieder geval voldoende geluid om je heem voor achtergrond muziek / tv kijken.

Wil je echt muziek luisteren, dan is de oplossing een koptelefoon. Ik nam mijn setje altijd mee op vakantie in de caravan (Beyerdynamic Amiron Home koptelefoon, aangestuurd door een IFI iDSD Black label). Kon ik lekker van genieten, zonder iemand tot overlast te zijn en zonder de enorme beperkingen van auto-audio in een caravan erbij te nemen.
Voor gewoon wat achergrond geluid hadden we een bluetooth speakertje (zelden gebruikt) en een TV hadden we bewust niet.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door WanFie » ma 20 feb 2023 12:58

RDDR schreef:
ma 20 feb 2023 08:52
Goed geluid thuis is een van mijn echte hobbies uit het verleden. Tegenwoordig wat minder mee bezig, omdat de zoektocht naar perfectie veel tijd en geld kost. Lang lid geweest van een zeer actieve audiovereniging en weet er wel het een en ander van.
AOB ? Dan zou ik je moeten kennen, daar ik al sinds 2005 lid ben.

Mijn echte naam is Hans van Liempd
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

RDDR
Berichten: 2798
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door RDDR » ma 20 feb 2023 13:36

[re.gif]
AOB inderdaad en zeker kennen wij elkaar.... mrgreen.gif mrgreen.gif
It's a small world after all.

Je hebt een PB met mijn echte naam. Hint: ik was lid sinds maart 2001.....
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door Morgoth » ma 20 feb 2023 16:21

Maareh... denk eraan dat lage bas geluiden op veel grotere afstanden hoorbaar zijn dan hoge tonen. Ook op laag volume kan een goede installatie best de buren storen. De caravan is één grote klankkast.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Upgrade geluidsinstallatie

Bericht door doubleyou » ma 20 feb 2023 17:49

[re.gif]
En dus is het een kwestie van even checken buiten de caravan :). Kleine moeite.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”