Vraag over reis naar Kroatie

Pensioenopreis
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Pensioenopreis » zo 22 jan 2023 11:55

Na afgelopen jaar onze eerste grote reis met de caravan door Frankrijk, willen we nu naar Kroatie. Dit is voor ons totaal onbekend ( behalve van de fotos ).
Vorig jaar hebben we de reis aangepast nav de reacties van jullie op onze ideen en dat is ons goed bevallen.
Ook de reacties op onze reisblog waren geweldig ( pensioenopreis)
Dus vandaar deze vraag.

Ons idee is om April te vertrekken en dan via Regensburg en Passau naar Salzburg ( tip gehaald uit het forum) .
Dan in Kroatie naar Camping bij Valkanela ( ook hier gevonden in de tips).
Vandaar door naar de Plivitce meren ( no geen idee van camping daar in de buurt) en dat als eindpunt van de reis.
DAn door naar Nationaal park Krka, Lozovac, Kroatië
Vandaar langzaam weer op de terugweg.
Dan mijn vragen.
Zijn de wegen goed berijdbaar met caravan in Kroatie ? Advies over welke wegen beter niet te rijden?
Als we dit doen, zijn we dan in de buurt van plekken die we missen en absoluut gezien moeten hebben als we er toch in de buurt zijn?
IS het handig om onze ebikes mee te nemen of juist niet?
Advies over campings ook erg welkom. Zwembad ,animatie etc voor ons niet nodig.

Alle ideeën en ervaringen zijn welkom. Ik moet zeggen dat het zoeken in deze rubriek kroatie voor mij zo veel informatie geeft over campings dat ik beetje de weg kwijt raak.

We zijn natuurliefhebbers maar willen ook zeker de cultuur proeven en zien.
We hebben de tijd aan ons zelf dus de totale reis kan prima zon 6 7 weken zijn.
Laatst gewijzigd door Pensioenopreis op zo 22 jan 2023 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 diesel, Adria Adora 462UP

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Chris » zo 22 jan 2023 12:01

De wegen in Kroatie zijn doorgaans prima te rijden.
Alleen om er te komen moet je door Slovenie heen.
En de Slovenen zijn hard bezig om hun land ook netjes in het asfalt te leggen, maar ze zijn nog lang niet klaar.
Wij hadden afgelopen jaar een prachtig stuk snelweg naar Lublliana en een mooi stuk snelweg erna, maar ineens was dat op en reden we de B wegen weer op...
B wegen die al honderden jaren daar liggen, dwars door dorpjes en heuvels.
Prachtig om te rijden hoor, prima te doen, maar het schiet effe minder op... ach.. t'is vakantie denk ik dan maar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Pensioenopreis
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Pensioenopreis » zo 22 jan 2023 12:14

Ok, bedankt , inderdaad hebben we de tijd.
Volvo XC60 diesel, Adria Adora 462UP

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Ab » zo 22 jan 2023 12:41

Voor de Plitvice meren kan ik je camping Korana aanbevelen.
Best groot, in een mooi heuvelachtig gebied, aan de rivier met dezelfde naam. Waar je in de zomer overigens weinig van ziet..geen of weinig water.
Wel een heel goed en mooi gelegen restaurant op de camping.
Voor 1 overnachting kan je op verharding aangekoppeld blijven staan.
Persoonlijk vind ik dat niks, er zijn altijd mooie plekjes te vinden ergens tussen of op de vele heuvels.
Er is niets afgebakend, je kunt gaan staan waar je wilt.
Reserveren hoeft niet, vlgs mij kan het niet eens.
Bijna alle gasten blijven maar hooguit 2 of 3 nachten.
Vanaf de camping vertrekt om 9 uur een bus naar de meren.
Je kunt ook gewoon de auto nemen, binnen 10 minuten rij je naar de grote parkeerterreinen bij het National Park Plitvice.
Ga bijtijds raad ik aan.
Bij de meren kan je het best de bussen nemen die je naar het hoogste punt brengen, en vandaar de route naar beneden lopen.
Is makkelijker dan andersom.
Neem ruim de tijd. Een dag geeft een goede indruk, maar is eigenlijk te kort om wat langer van al het moois te genieten.
Als je tijd over hebt, kan je ook Rastoke bezoeken in die omgeving.
Schitterend dorpje me watervallen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door moyzo » zo 22 jan 2023 13:09

Mooie trip weg door Slovenië is gewoon een luxe snelweg via passau van maar 55 km dus perfect. Beter dan de wegen in Duitsland. Ik zou persoonlijk vanaf passau via graz maribor richting Zagreb ( dat is de route eerst naar de plitvice gaan en dan vandaar uit richting Zadar of zuidelijker omgeving Split of door naar Dubrovnik ( voor mij het mooiste van de Kroatische kust) gaan en dan omhoog langs de kust richting Istrie. Persoonlijk zijn we geen fan van Istrie veel te toeristisch en massaal maar valkanella had je als bestemming las ik. Dan kun je daar langs de kust mooi naar toe.
Wij gaan meestal 2 x per jaar naar Kroatië ( voor en nazomer nooit in de drukte ) hebben al veel gereisd en gezien van dit mooie land.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Gemineye » zo 22 jan 2023 13:13

Chris schreef:De wegen in Kroatie zijn doorgaans prima te rijden.
Alleen om er te komen moet je door Slovenie heen.
En de Slovenen zijn hard bezig om hun land ook netjes in het asfalt te leggen, maar ze zijn nog lang niet klaar.
Wij hadden afgelopen jaar een prachtig stuk snelweg naar Lublliana en een mooi stuk snelweg erna, maar ineens was dat op en reden we de B wegen weer op...
B wegen die al honderden jaren daar liggen, dwars door dorpjes en heuvels.
Prachtig om te rijden hoor, prima te doen, maar het schiet effe minder op... ach.. t'is vakantie denk ik dan maar.
Vanaf ljubljana rij je dan welke kant op? Wij reden al een paar keer vanaf ljubljana righting triest/koper maar deze ervaring heb ik helemaal niet. Alleen het stukje tussen koper en de grens met Kroatië is even minder dan wat het had kunnen zijn. Ook de hele snelweg tussen grofweg maribor en ljubljana is echt prima. Heb ik dan geluk gehad of jij pech?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Chris » zo 22 jan 2023 13:39

Wij reden vorig jaar naar Cres.
Van Ljubljana richting Koper maar dan bij Rostojna de bush bush in over Pivka richting Rupa...en dan Reijka
Dat doe ik niet meer.... die was wat "vermoeiend" zeg maar.
Verkeer wilde sneller dan ik wilde... en ik had er al flink de sokken in.

Terug hebben we de route daarom via Trieste gedaan en dat beviel uitstekend... ook een stuk B weg maar veel korter en beter.
Die route gaan we dit jaar weer doen, alleen nu het schiereiland Istrie op en niet naar Cres.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door SBerend » zo 22 jan 2023 14:52

@Ab. Ook wij willen dit jaar voor het eerst naar Slovenië en dan via Kroatië weer terug richting Oostenrijk. Wij zaten te denken aan Plitvice Holiday Resort. Die ligt zo even te zien daar in de buurt. Valt wel op dat de campings veelal ingericht zijn voor campers. Wordt in die omgeving elkaar wel voldoende ruimte gegunt. Een paar keer gezien dat de stoelen, tafels etc aan de kant werden geschoven door een andere of dat de camper 1,5 m van een ander af staat en dat op vaste plekken.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door moyzo » zo 22 jan 2023 16:22

Ik ben dan Ab wel niet maar heb ook Plitvice 2 keer bezocht, er zijn 2 campings daar dicht in de buurt, bijna naast elkaar die je zelfs met campingcard Acsi gunstig gezind zijn qua prijs, ruimte zat, gewoon eeen groot terrein waar je je caravan maar neer plant waar je zelf wil. Afrekenen bij de ingang. Ideaal voor bezoek aan de mooie meren.
Beide keren op Korana gestaan, wijds uitzicht, mooi, we hadden in naseizoen de buren op minimaal 10 meter afstand.
10 minuten met auto naar de meren.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door SBerend » zo 22 jan 2023 16:43

[re.gif] thumbup.gif
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door JosD » zo 22 jan 2023 16:49

Afgelopen jaar hebben we in Vrsar gestaan op camping Porto Sole, niet ver van Valkanele. Prachtig om van daaruit uitstapjes te maken.
Als je toch kiest om via de Karawanken, Ljubljane, Koper te rijden, pak dan de grote grensovergang bij Secovlje. We hebben 2 keer de kleine grensovergang genomen en 2 keer lange files (zogenaamde grenscontrole) [aschrik.gif]

Hieronder nog een kaartje/foto’s met een paar leuke tips omte bekijken. De plitvice meren is ook een aanrader al is het een kleine 300km sturen, maar zeker de moeite waard.
Bijlagen
C580F760-55C2-422C-A6AF-39209F6BBC2E.jpeg
62B9BA9D-4E61-4835-B615-09EEEBC9E1BB.jpeg
59CBE105-D962-4582-8AA6-90533162CB95.jpeg
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Chris » zo 22 jan 2023 16:51

[re.gif]
Ik had jullie plekkie op Porto Sole nog effe opgezocht...
Wij gaan binnenkort duiken afspreken voor Masha...

en... Back on topic.. mrgreen.gif

Kan/wil jij mij een pdf'je van jou ingekleurde kaart sturen??
Interessant thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Ab » zo 22 jan 2023 17:10

moyzo schreef:
zo 22 jan 2023 16:22
Ik ben dan Ab wel niet maar heb ook Plitvice 2 keer bezocht, er zijn 2 campings daar dicht in de buurt, bijna naast elkaar die je zelfs met campingcard Acsi gunstig gezind zijn qua prijs, ruimte zat, gewoon eeen groot terrein waar je je caravan maar neer plant waar je zelf wil. Afrekenen bij de ingang. Ideaal voor bezoek aan de mooie meren.
Beide keren op Korana gestaan, wijds uitzicht, mooi, we hadden in naseizoen de buren op minimaal 10 meter afstand.
10 minuten met auto naar de meren.
@ sBerend
thumbup.gif Korana heeft jouw geschetste toestanden absoluut niet. Ook niet in het hoogseizoen.
Het is een komen en gaan daar.
Maar ook hier geldt, net als overal, niet te laat aankomen in het hoogseizoen. De mooiste plekjes zijn dan ingepikt uiteraard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door JosD » zo 22 jan 2023 17:23

[re.gif] [re.gif]

Stuur je zo wel even een pb Chris, nog een tip, haal maar eens wat vlees voor op de bbq bij dit kleine slagertje in Vrsar knipoog.gif

F5A7D045-33D7-4279-8093-16767C37AB30.jpeg
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door SBerend » zo 22 jan 2023 17:26

ook dank Ab. Kunnen wij nu weer verder met de vragen van TS. De antwoorden blijf ik volgen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Ab » zo 22 jan 2023 17:44

Ja..@ TS..Zoek vooral ook even op Rastoke.
35 km ongeveer, vanaf camping Korana.
Echt de moeite waard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Pensioenopreis
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Pensioenopreis » zo 22 jan 2023 17:52

Chris schreef:
zo 22 jan 2023 16:51
[re.gif]
Ik had jullie plekkie op Porto Sole nog effe opgezocht...
Wij gaan binnenkort duiken afspreken voor Masha...

en... Back on topic.. mrgreen.gif

Kan/wil jij mij een pdf'je van jou ingekleurde kaart sturen??
Interessant thumbup.gif
Mij ook? Ik kan hem zo niet lezen 🙈
Volvo XC60 diesel, Adria Adora 462UP

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Chris » zo 22 jan 2023 19:26

JosD schreef:
zo 22 jan 2023 17:23
[re.gif] [re.gif]

Stuur je zo wel even een pb Chris, nog een tip, haal maar eens wat vlees voor op de bbq bij dit kleine slagertje in Vrsar knipoog.gif


F5A7D045-33D7-4279-8093-16767C37AB30.jpeg
Doen we !!!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door eurotrotter » zo 22 jan 2023 19:56

Wij zijn in 2021 ook voor de eerste keer naar Kroatie gegaan , in mei en juni,
Gewoon op de bonnefois,niks gereserveerd en nergens problemen gehad.
Wij weliswaar ook langs Ljubljana gekomen maar dat anders benaderd: via de Fernpas naar de Brenner endan de afslag Bressanone nord eraf en via Brunico ,weer Oostenrijk in ,naar Vliiach.
Niet de Karawanken tunnel genomen maar de eerste afslag in Italie ,Tarvisio, weer er af en zo naar Slovenie.
van Krajska gora naar Ljubljana en dan de A 2 richting Zagreb ,bij Novo Mestre de autoroute verlaten en de N 105 nemen richting Metlika , dit is de grens met Kroatie , in Karlovac de # nemen waar wij op Camp Sapic gestaan hebben,een aanrader.
Van daar uit hebben we weer weg 1 genomen ,die via de Plitvice meren naar het zuiden gaat.
Na de meren volgden wij de weg 1 tot Knin en van daaruit weg 33 richting Sibenik.
Je komt dan vanzelf langs de afslag naar Lozovac ,waar je twee kleine campings naast elkaar hebt ( camping Krka en camping Marina) van waar je met een busje een excursie kunt maken naar de Krka meren.
Deze wegen zijn allemaal goed te rijden,echt klimmen doet het niet,rond Knin zie je echter nog wel de sporen van de burgeroorlog,kapotgeschoten huizen e.d.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door moyzo » zo 22 jan 2023 20:00

Ab schreef:
zo 22 jan 2023 17:10

@ sBerend
thumbup.gif Korana heeft jouw geschetste toestanden absoluut niet. Ook niet in het hoogseizoen.
Het is een komen en gaan daar.
Maar ook hier geldt, net als overal, niet te laat aankomen in het hoogseizoen. De mooiste plekjes zijn dan ingepikt uiteraard.
IMG_7670.JPG
uitzicht vanaf Korana camping
Maar vergeet niet dat je in het hoogseizoen over de koppen kunt lopen op die toch al moeilijke maar o zo mooie boomstampaden bij de Plitvicemeren. Onze dochter en ega zijn afgelopen zomer hutje mutje er door gegaan, was zonde van het geld. Plus de entree ligt in het hoogseizoen ook veel hoger, het is maar een tip, je kunt van het verschil lekker uit eten.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Niels83 » zo 22 jan 2023 21:02

Krka is schitterend, en lijkt op Plitvice. De eerste keer allebei gedaan. Toen viel Krka erg tegen...

De wegen in Kroatië zijn meer dan prima, de snelwegen zijn redelijk nieuw. Kroatië in komen is vaak even wat pittig met een klim in het hoogseizoen vaak in de file.

Slovenië is wat lastiger, zeker als je door Koper komt, maar ook dat zal in het laag seizoen wel mee vallen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Gemineye » zo 22 jan 2023 21:18

Koper zijn wij alleen maar in hoogseizoen doorgekomen maar altijd reuze meegevallen. Daar nooit problemen gezien.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Wim Verso » zo 22 jan 2023 23:00

Op 10 km van de Plitvice meren ligt Camping Turist, op de camping is geen restaurant, maar aan de weg zijn wel drie goede restaurants, op kleine loopafstand van de camping.
De entree kaarten voor de Plitvice meren kon in juni 2019, alleen per PC en een paar dagen van te voren, dus niet aan de kassa.
De looproutes aan de meren vonden wij niet prettig, je loop over natte boomstammetjes, dus goed uitkijken, je gaat zo onderuit, zeker als je ouder bent.
En Ab heeft het hier ook al vermeld, zeker een bezoek brengen aan Rastoke, daar zijn prachtige watervallen te bewonderen, Plitvice in het klein, daar zijn ook goede restaurantjes te vinden, in tegenstelling tot de Plitvice meren, waar je alleen frites en een hamburger kan krijgen.
Rastoke is ook niet druk of toeristisch.

Veel plezier daar.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Pensioenopreis
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door Pensioenopreis » ma 23 jan 2023 15:27

Mooie waardevolle reacties allemaal, vast erg bedankt.
Denk dat we de fietsen thuislaten
Volvo XC60 diesel, Adria Adora 462UP

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Vraag over reis naar Kroatie

Bericht door JosD » ma 23 jan 2023 22:04

Ik heb een pb gestuurd knipoog.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Plaats reactie

Terug naar “Kroatië”