neuswiel+zijwaartse slinger
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29
neuswiel+zijwaartse slinger
goedendag,
een vraag, op de dissel van onze Eriba 310 nemen we 2 e-bikes(excl. accu's) mee, gezien de korte afstand is het een beetje moeilijk om de slinger vd neuswiel te draaien.
Een gedachte is misschien een neuswiel met een zijwaartse slinger te gebruiken, zodat je niet met een horizontale draaibeweging iedere keer tegen de fiets aankomt.
Vraag: zou dit een oplossing kunnen zijn en hebben forumleden hier ervaring mee?
een vraag, op de dissel van onze Eriba 310 nemen we 2 e-bikes(excl. accu's) mee, gezien de korte afstand is het een beetje moeilijk om de slinger vd neuswiel te draaien.
Een gedachte is misschien een neuswiel met een zijwaartse slinger te gebruiken, zodat je niet met een horizontale draaibeweging iedere keer tegen de fiets aankomt.
Vraag: zou dit een oplossing kunnen zijn en hebben forumleden hier ervaring mee?
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Ook hier moet je toch mee slingeren???
Of ie nou bovenop of aan de zijkant zit, de cirkel moet je maken.
Naar voren gericht zal ook niet gaan, geen draai / slinger-ruimte.
En deze slinger lijkt zelfs nog groter..
Of ie nou bovenop of aan de zijkant zit, de cirkel moet je maken.
Naar voren gericht zal ook niet gaan, geen draai / slinger-ruimte.
En deze slinger lijkt zelfs nog groter..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
ja. Maar de slinger kan je naar onder later wijzer en dan zit die niet in de weg tijdens moveren.
De klassieke slinger maakt een horizontale beweging , dus wanneer die achterom komt dan bots je tegen de fiets(pedaal).
Vertikaal draaiend kan dat net buiten het vlak waar de fietsdelen komen.
Ziet er stevig uit maar de worm bovenaan (verticale draaibeweging naar horizontaal) is wel een extra ding dat stuk kan.
De klassieke slinger maakt een horizontale beweging , dus wanneer die achterom komt dan bots je tegen de fiets(pedaal).
Vertikaal draaiend kan dat net buiten het vlak waar de fietsdelen komen.
Ziet er stevig uit maar de worm bovenaan (verticale draaibeweging naar horizontaal) is wel een extra ding dat stuk kan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Die slinger draait niet mee met het wiel. Je kunt geheel zo vast zetten dat de slinger altijd aan de voorkant van de caravan, aan de kant van de koppeling zit. Lijkt mij heel handig en het spaart je vel van je knokkels.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Goede oplossing.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Het werkt slecht denk ik omdat je beschikbare verticale op- en neer beweging die je kunt grof-verstellen heel erg beperkt wordt.
Van de lengte van de buis van dit disselwiel moet je de helft van de cirkel die de slinger beschrijft, aftrekken ( want anders raakt die slinger onderaan de dissel) en dan nog eens de dikte van de disselplaat zelf.
Er blijft dan heel erg weinig ruimte over om het disselwiel op de grond te laten zakken met de grofverstelling en dan toch nog te kunnen slingeren.
Misschien werkt het . . als je de buis van het disselwiel bij het laten zakken zó zou kunnen draaien dat de cirkel die de slinger beschrijft, buiten de disselplaat valt.
Of dat lukt is een vraag.
Een ander idee zou wel kunnen zijn om de slinger af te zagen bij de haakse overbrenging en daar een moer op lassen. Als je dan sleutelwijdte 19 pakt neem je de slinger van de pootjes. Die is lekker lang en daarmee raak je niet de dissel.
Zelf had ik hetzelfde probleem. Ik heb gekozen voor een eenvoudig oplossing die me goed bevalt.
Ik heb de originele slinger er af gepakt door eenvoudig de verende pen er uit te tikken. In de bankschroef er mee en met wat geweld de hoogte van de slinger teruggebracht. Hierdoor raakt de slinger of mijn knokkels niet meer ( bijna nooit dan . . ) aan mijn fiets. Werkt prima.
Van de lengte van de buis van dit disselwiel moet je de helft van de cirkel die de slinger beschrijft, aftrekken ( want anders raakt die slinger onderaan de dissel) en dan nog eens de dikte van de disselplaat zelf.
Er blijft dan heel erg weinig ruimte over om het disselwiel op de grond te laten zakken met de grofverstelling en dan toch nog te kunnen slingeren.
Misschien werkt het . . als je de buis van het disselwiel bij het laten zakken zó zou kunnen draaien dat de cirkel die de slinger beschrijft, buiten de disselplaat valt.
Of dat lukt is een vraag.
Een ander idee zou wel kunnen zijn om de slinger af te zagen bij de haakse overbrenging en daar een moer op lassen. Als je dan sleutelwijdte 19 pakt neem je de slinger van de pootjes. Die is lekker lang en daarmee raak je niet de dissel.
Zelf had ik hetzelfde probleem. Ik heb gekozen voor een eenvoudig oplossing die me goed bevalt.
Ik heb de originele slinger er af gepakt door eenvoudig de verende pen er uit te tikken. In de bankschroef er mee en met wat geweld de hoogte van de slinger teruggebracht. Hierdoor raakt de slinger of mijn knokkels niet meer ( bijna nooit dan . . ) aan mijn fiets. Werkt prima.
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Met de opgelaste moer zoals hierboven voorgesteld.
Kan je naast de slinger ook de boortol gebruiken.
Kan je naast de slinger ook de boortol gebruiken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
beste mensen, allen bedankt voor de reacties, fijn dat er meer mensen zijn met een zelfde probleem. De draaias aan de voorzijde plaatsen lijkt mij een mooie oplossing. Eea. heeft natuurlijk te maken met de ruimte tussen de slinger en de handrem. Eventueel verbuigen/lassen oid. vd slinger spreekt mij wel aan.
Wordt vervolgd, Thx allen.
Wordt vervolgd, Thx allen.
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
De slinger met je hand moet ook nog over de disselplaat. Kan je heb dan wel hoog genoeg heffen in alle gevallen?
Advies ArieB volgen en daarna de accuboormachine er op om uit- en in te draaien.
Advies ArieB volgen en daarna de accuboormachine er op om uit- en in te draaien.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
-
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Ik dacht aan een ratelsleutel
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Toevallig verleden jaar een eigenaar gesproken (Eifeland met korte dissel) die de slinger vervangen had voor een 19 moer. Zat ook zijn knokkels te vervelen aan de fietsen. Tevreden over zijn oplossing was hij allerminst. Voor iedere verplaatsing moest hij de boor bij de hand hebben en het horizontaal stellen lukte niet altijd met de boor. Hij miste de kracht die je handmatig wel kunt leveren.
Weet niet of je er wat aan hebt, maar islet overdenken waard.
Weet niet of je er wat aan hebt, maar islet overdenken waard.
Spending a fortune to live like a wanderer
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Hmmmm . . . . blijft toch tobben over een goede oplossing. Verschillende mogelijkheden de revu gepasseerd wat bruikbaar is en ik zit nu met een andere gedachte (meer ook niet hoor). Stel dat je het hele setje, dus neuswiel + bevesigiginsplaat "ietsje" naar voren kan monteren, dan ben je er ook, toch?
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
Kan wel maar opgelet, geen gaten in dissel boren. Dat mag niet in een chassis (tenzij mits OK van fabrikant?).
Ook kan het wieltje wel dicht bij de auto komen bij korte bochten. Wat trouwens ook met de fietsen (wielen) kan gebeuren, zeker met een korte dissel tijdens manoeuvreren.
Ook kan het wieltje wel dicht bij de auto komen bij korte bochten. Wat trouwens ook met de fietsen (wielen) kan gebeuren, zeker met een korte dissel tijdens manoeuvreren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: neuswiel+zijwaartse slinger
19 mm moer er op en slingeren met een Enduro slinger met kruiskoppeling.?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.